Práce se zabývá problematikou psychologických aspektů, které jsou klíčové pro práci
sociálního pedagoga v oblasti sociální práce. Determinuje jednotlivé psychologické aspekty
vybrané na základě komparace odborné literatury a výzkumů v dané oblasti. Vybrané
psychologické aspekty tvoří: sociální interakce, sociální komunikace, sociální inteligence
a empatie.
Sociální komunikace akcentuje sociálně pedagogickou komunikaci, kterou sociální pedagog
vyuţívá v interakci s klientem. Dále vymezuje problematiku sociálních interakcí, jakoţto
základu tvorby mezilidských vztahů. Práce určuje základní paradigmata v oblasti sociální
inteligence a sociálních kompetencí, především pracuje s pojmem sociální dovednost.
Specificky vymezuje dovednost aktivního naslouchání, které je v práci popsáno jako základ
rozhovoru s klientem. V závěru práce vyzdvihuje význam empatie u pomáhajících profesí,
definuje modely a teorie empatie. Cílem práce je definovat jednotlivé psychologické aspekty
v práci sociálního pedagoga v oblasti sociální práce a uvést je do kontextu práce
pomáhajících profesí.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the topic of psychological aspects which are essential for the work of
social pedagogue in the area of social work. It deals with individual psychological aspects
selected by comparison of the specific literature and researches in that area. Chosen terms
consist of social interaction, social communication, social intelligence and empathy.
Social communication emphasizes social pedagogical communication which is used by the
social pedagogue during the communication process with clients. Further, it specifies the
problematics of social interaction as a basis of the creation of interpersonal relationships. The
thesis defines basic paradigms in the area of social intelligence and social competence,
especially it deals with the term of social skill. Specifically, it shows the skill of active
listening, which is classified as a basis of dialogue with clients. At the end the thesis
emphasizes the significance of empathy among helping professions, it defines models and
theories of empathy. The aim of the thesis concerns the definition of individual psychological
aspects in the work of social pedagogue in the area of social work and classify them to the
context of helping profession.
Klíčová slova
sociální pedagog, sociální pedagogika, sociální práce, psychologické aspekty, sociálně pedagogická komunikace, empatie, sociální interakce, sociální inteligence
Klíčová slova v angličtině
social pedagogue, social pedagogy, social work, psychological aspects, social pedagogical communication, empathy, social interaction, social intelligence
Rozsah průvodní práce
80 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá problematikou psychologických aspektů, které jsou klíčové pro práci
sociálního pedagoga v oblasti sociální práce. Determinuje jednotlivé psychologické aspekty
vybrané na základě komparace odborné literatury a výzkumů v dané oblasti. Vybrané
psychologické aspekty tvoří: sociální interakce, sociální komunikace, sociální inteligence
a empatie.
Sociální komunikace akcentuje sociálně pedagogickou komunikaci, kterou sociální pedagog
vyuţívá v interakci s klientem. Dále vymezuje problematiku sociálních interakcí, jakoţto
základu tvorby mezilidských vztahů. Práce určuje základní paradigmata v oblasti sociální
inteligence a sociálních kompetencí, především pracuje s pojmem sociální dovednost.
Specificky vymezuje dovednost aktivního naslouchání, které je v práci popsáno jako základ
rozhovoru s klientem. V závěru práce vyzdvihuje význam empatie u pomáhajících profesí,
definuje modely a teorie empatie. Cílem práce je definovat jednotlivé psychologické aspekty
v práci sociálního pedagoga v oblasti sociální práce a uvést je do kontextu práce
pomáhajících profesí.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the topic of psychological aspects which are essential for the work of
social pedagogue in the area of social work. It deals with individual psychological aspects
selected by comparison of the specific literature and researches in that area. Chosen terms
consist of social interaction, social communication, social intelligence and empathy.
Social communication emphasizes social pedagogical communication which is used by the
social pedagogue during the communication process with clients. Further, it specifies the
problematics of social interaction as a basis of the creation of interpersonal relationships. The
thesis defines basic paradigms in the area of social intelligence and social competence,
especially it deals with the term of social skill. Specifically, it shows the skill of active
listening, which is classified as a basis of dialogue with clients. At the end the thesis
emphasizes the significance of empathy among helping professions, it defines models and
theories of empathy. The aim of the thesis concerns the definition of individual psychological
aspects in the work of social pedagogue in the area of social work and classify them to the
context of helping profession.
Klíčová slova
sociální pedagog, sociální pedagogika, sociální práce, psychologické aspekty, sociálně pedagogická komunikace, empatie, sociální interakce, sociální inteligence
Klíčová slova v angličtině
social pedagogue, social pedagogy, social work, psychological aspects, social pedagogical communication, empathy, social interaction, social intelligence
Zásady pro vypracování
Diplomová práce má za cíl ukázat psychologické aspekty práce sociálního pedagoga v oblasti sociální práce se zaměřením na jeho roli mezi dalšími odbornými pracovníky. Vybrané psychologické aspekty představují: komunikaci s klientem, sociální roli, motivaci, riziko vyhoření, hodnocení a sebehodnocení. Za použití odborné literatury bude v první části vysvětleno, co vybrané psychologické aspekty znamenají a jak se vztahují k dané problematice. Ve druhé části se bude práce opírat o rozhovory a kazuistiky několika vybraných případů, které budou ilustrovat téma z dalšího hlediska. Předpokládaným přínosem práce je zmapovat činnost sociálního pedagoga v různých zařízeních s ohledem na vybrané psychologické aspekty.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce má za cíl ukázat psychologické aspekty práce sociálního pedagoga v oblasti sociální práce se zaměřením na jeho roli mezi dalšími odbornými pracovníky. Vybrané psychologické aspekty představují: komunikaci s klientem, sociální roli, motivaci, riziko vyhoření, hodnocení a sebehodnocení. Za použití odborné literatury bude v první části vysvětleno, co vybrané psychologické aspekty znamenají a jak se vztahují k dané problematice. Ve druhé části se bude práce opírat o rozhovory a kazuistiky několika vybraných případů, které budou ilustrovat téma z dalšího hlediska. Předpokládaným přínosem práce je zmapovat činnost sociálního pedagoga v různých zařízeních s ohledem na vybrané psychologické aspekty.
Seznam doporučené literatury
BALVÍN, Jaroslav a Lenka HABURAJOVÁ-ILAVSKÁ. Andragogics, social pedagogy and social work: pedagogic, philosophical and ethical aspects. Prague: Hnutí R, 2012. ISBN 978-80-86798-20-2.
HÁJEK, Karel. Práce s emocemi pro pomáhající profese: tělesně zakotvené prožívání. Vyd. 3. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0221-9.
HONZÁK, Radkin a Vladimíra NOVOTNÁ. Krize v životě, život v krizi. Praha: Road, 1994. Psyché (Road).
KRAUS, Blahoslav a Petr SÝKORA. Sociální pedagogika I. Brno: Institut mezioborových studií Brno, 2009.
MUSIL, Libor. Ráda bych Vám pomohla, ale--: dilemata práce s klienty v organizacích. Brno: Marek Zeman, 2004. ISBN 80-903070-1-9.
PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3470-5.
Psychologické aspekty pomáhání ...: sborník příspěvků z mezinárodní konference. Ostrava: Universitas Ostraviensis, 2015-.
ŘÍČAN, Pavel. Psychologie osobnosti. 1. vyd. Praha: Orbis, 1973. 325 s. ISBN 978-80-247-1174-4.
SCHULZ VON THUN, Friedemann. Jak spolu komunikujeme?: překonávání nesnází při dorozumívání. Praha: Grada, 2005. Psyché (Grada). ISBN 80-247-0832-9.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese / Marie Vágnerová. Vyd. 3., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.
VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie komunikace. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-387-1.
Seznam doporučené literatury
BALVÍN, Jaroslav a Lenka HABURAJOVÁ-ILAVSKÁ. Andragogics, social pedagogy and social work: pedagogic, philosophical and ethical aspects. Prague: Hnutí R, 2012. ISBN 978-80-86798-20-2.
HÁJEK, Karel. Práce s emocemi pro pomáhající profese: tělesně zakotvené prožívání. Vyd. 3. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0221-9.
HONZÁK, Radkin a Vladimíra NOVOTNÁ. Krize v životě, život v krizi. Praha: Road, 1994. Psyché (Road).
KRAUS, Blahoslav a Petr SÝKORA. Sociální pedagogika I. Brno: Institut mezioborových studií Brno, 2009.
MUSIL, Libor. Ráda bych Vám pomohla, ale--: dilemata práce s klienty v organizacích. Brno: Marek Zeman, 2004. ISBN 80-903070-1-9.
PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3470-5.
Psychologické aspekty pomáhání ...: sborník příspěvků z mezinárodní konference. Ostrava: Universitas Ostraviensis, 2015-.
ŘÍČAN, Pavel. Psychologie osobnosti. 1. vyd. Praha: Orbis, 1973. 325 s. ISBN 978-80-247-1174-4.
SCHULZ VON THUN, Friedemann. Jak spolu komunikujeme?: překonávání nesnází při dorozumívání. Praha: Grada, 2005. Psyché (Grada). ISBN 80-247-0832-9.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese / Marie Vágnerová. Vyd. 3., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.
VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie komunikace. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-387-1.