Diplomová práce se zaměřuje na čtyři romány amerického spisovatele Dona DeLilla: Bílý šum, Podsvětí, Libra a Padající muž, a jejich ne/zařaditelnost do dvou z hlavních literárních směrů 20. století: modernismu a postmodernismu. Analýze předchází teoretický úvod, který se věnuje uchopení autorovy tvorby a její pozice na rozhraní modernistické a postmoderní poetiky. Dále jsou zde definovány základní koncepty modernismu a postmodernismu, s přihlédnutím zejména k teoriím Briana McHalea, Lindy Hutcheon, Jean-François Lyotarda, Waltera Benjamina a Jeana Baudrillarda. Ve spojitosti s těmito koncepty se práce věnuje i tématu historie, identity a medializace v konexi s proměnou doby. Analýza DeLillových děl kriticky zkoumá jeho zařazení mezi postmoderní autory i proměny jeho tvorby v časovém období literárního postmodernismu. Práce mapuje a vyhodnocuje výskyt prvků obou literárních estetik ve čtyřech DeLillových románech a na základě jejich výskytu zdůvodňuje nejednoznačnost, s níž se nutně potýká snaha zařadit rozebíraná díla do toho či onoho směru.
Práce je napsána v anglickém jazyce.
Anotace v angličtině
This thesis explores DeLillo's four novels - White Noise, Libra, Underworld and Falling Man with regards to the difficulties surrounding their placement within post/modernist poetics. The analysis is preceded by a theoretical introduction devoted to conceiving of DeLillo's work and its position on the borderline between modernist and postmodernist poetics. Furthermore, it attempts to define the basic concepts of modernism and postmodernism with special regards to the theory of such literary critics as Brian McHale and Linda Hutcheon, and such theoreticians as Jean-François Lyotard, Walter Benjamin and Jean Baudrillard. In connection with these concepts the work deals with such topics as history, identity and medialisation in connection with the changing developments in post-war USA. The theoretical framework sketched in the theoretical introduction is drawn upon within the analysis of DeLillo's novels in the rest of the thesis, and applied to a critical examination of his difficult placement within the postmodern canon. Based on a close and critical reading of DeLillo's four novels, a detailed analysis of their (post)modernist features, the thesis documents the ambiguity facing every effort to co-opt DeLillo's fiction for either movement, displaying his work as a rather strange case of hybridity and non-binarity.
Klíčová slova
Don DeLillo, americká postmoderní literatura, trauma, média, hyperrealita
Klíčová slova v angličtině
Don DeLillo, American novel, postmodern fiction, history, hyperreality, media, trauma
Rozsah průvodní práce
101 s. (183 945 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na čtyři romány amerického spisovatele Dona DeLilla: Bílý šum, Podsvětí, Libra a Padající muž, a jejich ne/zařaditelnost do dvou z hlavních literárních směrů 20. století: modernismu a postmodernismu. Analýze předchází teoretický úvod, který se věnuje uchopení autorovy tvorby a její pozice na rozhraní modernistické a postmoderní poetiky. Dále jsou zde definovány základní koncepty modernismu a postmodernismu, s přihlédnutím zejména k teoriím Briana McHalea, Lindy Hutcheon, Jean-François Lyotarda, Waltera Benjamina a Jeana Baudrillarda. Ve spojitosti s těmito koncepty se práce věnuje i tématu historie, identity a medializace v konexi s proměnou doby. Analýza DeLillových děl kriticky zkoumá jeho zařazení mezi postmoderní autory i proměny jeho tvorby v časovém období literárního postmodernismu. Práce mapuje a vyhodnocuje výskyt prvků obou literárních estetik ve čtyřech DeLillových románech a na základě jejich výskytu zdůvodňuje nejednoznačnost, s níž se nutně potýká snaha zařadit rozebíraná díla do toho či onoho směru.
Práce je napsána v anglickém jazyce.
Anotace v angličtině
This thesis explores DeLillo's four novels - White Noise, Libra, Underworld and Falling Man with regards to the difficulties surrounding their placement within post/modernist poetics. The analysis is preceded by a theoretical introduction devoted to conceiving of DeLillo's work and its position on the borderline between modernist and postmodernist poetics. Furthermore, it attempts to define the basic concepts of modernism and postmodernism with special regards to the theory of such literary critics as Brian McHale and Linda Hutcheon, and such theoreticians as Jean-François Lyotard, Walter Benjamin and Jean Baudrillard. In connection with these concepts the work deals with such topics as history, identity and medialisation in connection with the changing developments in post-war USA. The theoretical framework sketched in the theoretical introduction is drawn upon within the analysis of DeLillo's novels in the rest of the thesis, and applied to a critical examination of his difficult placement within the postmodern canon. Based on a close and critical reading of DeLillo's four novels, a detailed analysis of their (post)modernist features, the thesis documents the ambiguity facing every effort to co-opt DeLillo's fiction for either movement, displaying his work as a rather strange case of hybridity and non-binarity.
Klíčová slova
Don DeLillo, americká postmoderní literatura, trauma, média, hyperrealita
Klíčová slova v angličtině
Don DeLillo, American novel, postmodern fiction, history, hyperreality, media, trauma
Zásady pro vypracování
Diplomová práci se zaměří na dílo Dona DeLilla a jeho ne/zařaditelnost do dvou literárních směrů 20. století - modernismu a postmodernismu. V teoretických kapitolách se budu věnovat uchopení autorovy tvorby a její pozice na rozhraní modernistické a postmoderní poetiky. Dalším teoretickým podkladem bude rozebrání základních konceptů modernismu a postmodernismu; hlavní představitelé a zásadní díla obou těchto směrů. Ve spojitosti s těmito koncepty se budu věnovat i tématu vnímání umění a reality v konexi s proměnou doby. Jako teoretický základ mé analýzy mi poslouží kromě knih zabývajících se přímo autorem samotným i teorie Briana McHalea, Michela Foucaulta a Jean-Francois Lyotarda.
Praktická část bude podpořena zařazením díla podle samotného autora do jednoho z těchto směrů a následná analýza jeho děl se pokusí toto zařazení kriticky prozkoumat. Cílem této práce je zmapovat a vyhodnotit výskyt elementů obou těchto směrů ve čtyřech DeLillových románech: White noise, Libra, Underworld a Falling Man a na základě těchto výskytů zdůvodnit a identifikovat nejednoznačnost zařazení rozebíraných děl do obou směrů.
Práce bude napsána v anglickém jazyce.
Zásady pro vypracování
Diplomová práci se zaměří na dílo Dona DeLilla a jeho ne/zařaditelnost do dvou literárních směrů 20. století - modernismu a postmodernismu. V teoretických kapitolách se budu věnovat uchopení autorovy tvorby a její pozice na rozhraní modernistické a postmoderní poetiky. Dalším teoretickým podkladem bude rozebrání základních konceptů modernismu a postmodernismu; hlavní představitelé a zásadní díla obou těchto směrů. Ve spojitosti s těmito koncepty se budu věnovat i tématu vnímání umění a reality v konexi s proměnou doby. Jako teoretický základ mé analýzy mi poslouží kromě knih zabývajících se přímo autorem samotným i teorie Briana McHalea, Michela Foucaulta a Jean-Francois Lyotarda.
Praktická část bude podpořena zařazením díla podle samotného autora do jednoho z těchto směrů a následná analýza jeho děl se pokusí toto zařazení kriticky prozkoumat. Cílem této práce je zmapovat a vyhodnotit výskyt elementů obou těchto směrů ve čtyřech DeLillových románech: White noise, Libra, Underworld a Falling Man a na základě těchto výskytů zdůvodnit a identifikovat nejednoznačnost zařazení rozebíraných děl do obou směrů.
Práce bude napsána v anglickém jazyce.
Seznam doporučené literatury
Primary sources:
DELILLO, Don. White noise. 25th ed. New York: Penguin Books, 2009.
DELILLO, Don. Libra: with a new introduction by the Autor. London: Penguin Books, 2006.
DELILLO, Don. Underworld. London: Picador, 1999.
DELILLO, Don. Falling man: a novel. London: Picador, 2007.
Secondary sources:
BENJAMIN, Walter, Michael William. JENNINGS, Brigid. DOHERTY, Thomas Y. LEVIN a E. F. N. JEPHCOTT. The work of art in the age of its technological reproducibility, and other writings on media. Cambridge, Mass.: Belknap Press of Harvard University Press, 2008. ISBN 978-0-674-02445-8.
BLOOM, Harold. Don DeLillo. Philadelphia: Chelsea House Publishers, c2003. ISBN 0-7910-7038-7.
DONOVAN, Christopher. Postmodern counternarratives irony and audience in the novels of Paul Auster, Don DeLillo, Charles Johnson, and Tim O'Brien. New York: Routledge, 2005. ISBN 0203005996.
DUVALL, John N. The Cambridge companion to Don DeLillo. New York: Cambridge University Press, 2008. ISBN 978-0-521-87065-8.
GIAIMO, Paul. Appreciating Don DeLillo: the moral force of a writer's work. Santa Barbara, Calif.: Praeger, c2011. ISBN 978-0-313-38625-1.
LYOTARD, Jean-François. The postmodern condition: a report on knowledge. Přeložil Geoff. BENNINGTON, přeložil Brian MASSUMI. Minneapolis: University of Minnesota Press, c1984. Theory and history of literature, v. 10. ISBN 0-8166-1173-4.
MCHALE, Brian. Postmodernist fiction. London: Routledge, 2004. ISBN 0203393325.
MCHALE, Brian. Constructing postmodernism. London: Routledge, 1992. ISBN 0-415-06013-3.
NICOL, Bran. Postmodernism and the contemporary novel: a reader. Edinburgh: Edinburgh University Press, c2002. ISBN 0748614796.
OLSTER, Stacey Michele. Don DeLillo: Mao II, Underworld, Falling man. New York: Continuum, c2011. Continuum studies in contemporary North American fiction. ISBN isbn:978-0-8264-4410-3.
THOMPSON, Willie. Postmodernism and history. New York: Palgrave Macmillan, 2004. ISBN 0333963393.
Seznam doporučené literatury
Primary sources:
DELILLO, Don. White noise. 25th ed. New York: Penguin Books, 2009.
DELILLO, Don. Libra: with a new introduction by the Autor. London: Penguin Books, 2006.
DELILLO, Don. Underworld. London: Picador, 1999.
DELILLO, Don. Falling man: a novel. London: Picador, 2007.
Secondary sources:
BENJAMIN, Walter, Michael William. JENNINGS, Brigid. DOHERTY, Thomas Y. LEVIN a E. F. N. JEPHCOTT. The work of art in the age of its technological reproducibility, and other writings on media. Cambridge, Mass.: Belknap Press of Harvard University Press, 2008. ISBN 978-0-674-02445-8.
BLOOM, Harold. Don DeLillo. Philadelphia: Chelsea House Publishers, c2003. ISBN 0-7910-7038-7.
DONOVAN, Christopher. Postmodern counternarratives irony and audience in the novels of Paul Auster, Don DeLillo, Charles Johnson, and Tim O'Brien. New York: Routledge, 2005. ISBN 0203005996.
DUVALL, John N. The Cambridge companion to Don DeLillo. New York: Cambridge University Press, 2008. ISBN 978-0-521-87065-8.
GIAIMO, Paul. Appreciating Don DeLillo: the moral force of a writer's work. Santa Barbara, Calif.: Praeger, c2011. ISBN 978-0-313-38625-1.
LYOTARD, Jean-François. The postmodern condition: a report on knowledge. Přeložil Geoff. BENNINGTON, přeložil Brian MASSUMI. Minneapolis: University of Minnesota Press, c1984. Theory and history of literature, v. 10. ISBN 0-8166-1173-4.
MCHALE, Brian. Postmodernist fiction. London: Routledge, 2004. ISBN 0203393325.
MCHALE, Brian. Constructing postmodernism. London: Routledge, 1992. ISBN 0-415-06013-3.
NICOL, Bran. Postmodernism and the contemporary novel: a reader. Edinburgh: Edinburgh University Press, c2002. ISBN 0748614796.
OLSTER, Stacey Michele. Don DeLillo: Mao II, Underworld, Falling man. New York: Continuum, c2011. Continuum studies in contemporary North American fiction. ISBN isbn:978-0-8264-4410-3.
THOMPSON, Willie. Postmodernism and history. New York: Palgrave Macmillan, 2004. ISBN 0333963393.