Kde se nachází oblast, v níž se stéká sen s uměním a vzájemně se prolínají, mísí se, a naopak kde se tvoří hranice mezi nimi? Co pro nás znamenají naše vnitřní obrazy? Je obrazotvornost spojníkem umělecké tvorby a snění? Pokud toto připustíme, dalo by se snění považovat za jistou formu umění, intencionálně zaměřenou činnost uvnitř nás? Se svým vlastním autorem-recipientem, se svým odmítáním služebnictví? Mohli bychom tedy docílit estetického prožitku z útvaru, z konstruktu, jehož nosiče nelze vyjevit? Nebo je tato úvaha naprosto pomýlená? Vždyť leckdo potvrdí, že sny jsou příliš unikavé na to, aby se o nich dalo soudit Ale umělecká díla unikavá nejsou? A neskrývá se ono rozhřešení v prostorech našeho vědomí?
Fúze snu a umění se tedy stane předmětem budoucích řádků.
Anotace v angličtině
Where is the area, in which dream and art unite and in which they mingle situated, and, on the contrary, where is the borderline between them? What do our inner images mean for us? Is the imagination a link of artistic creation and dreaming? If we admit this, can we consider dreaming as a form of art, as an intentionally focussed activity inside us? The form of art with its proper author-recipient, with denying its servitude? Could we achieve an aesthetic attitude to a figure, to a construct, when its fundamentals cannot be revealed? Or is that consideration absolutely misled? Besides those consideration, some people confirm, that dreams are too elusive to be judged But works of art are not? And is not the solution hidden in spaces of our consciousness?
The fusion of dream and art becomes the topic of the following lines.
Klíčová slova
vědomí; nevědomí; změněné stavy vědomí; halucinace; snění; obrazotvornost; umění; sen
Klíčová slova v angličtině
consciousness; unconsciousness; altered states of consciousness; hallucinations; dreaming; imagination; art; dream
Rozsah průvodní práce
49 s. (90 850)
Jazyk
CZ
Anotace
Kde se nachází oblast, v níž se stéká sen s uměním a vzájemně se prolínají, mísí se, a naopak kde se tvoří hranice mezi nimi? Co pro nás znamenají naše vnitřní obrazy? Je obrazotvornost spojníkem umělecké tvorby a snění? Pokud toto připustíme, dalo by se snění považovat za jistou formu umění, intencionálně zaměřenou činnost uvnitř nás? Se svým vlastním autorem-recipientem, se svým odmítáním služebnictví? Mohli bychom tedy docílit estetického prožitku z útvaru, z konstruktu, jehož nosiče nelze vyjevit? Nebo je tato úvaha naprosto pomýlená? Vždyť leckdo potvrdí, že sny jsou příliš unikavé na to, aby se o nich dalo soudit Ale umělecká díla unikavá nejsou? A neskrývá se ono rozhřešení v prostorech našeho vědomí?
Fúze snu a umění se tedy stane předmětem budoucích řádků.
Anotace v angličtině
Where is the area, in which dream and art unite and in which they mingle situated, and, on the contrary, where is the borderline between them? What do our inner images mean for us? Is the imagination a link of artistic creation and dreaming? If we admit this, can we consider dreaming as a form of art, as an intentionally focussed activity inside us? The form of art with its proper author-recipient, with denying its servitude? Could we achieve an aesthetic attitude to a figure, to a construct, when its fundamentals cannot be revealed? Or is that consideration absolutely misled? Besides those consideration, some people confirm, that dreams are too elusive to be judged But works of art are not? And is not the solution hidden in spaces of our consciousness?
The fusion of dream and art becomes the topic of the following lines.
Klíčová slova
vědomí; nevědomí; změněné stavy vědomí; halucinace; snění; obrazotvornost; umění; sen
Klíčová slova v angličtině
consciousness; unconsciousness; altered states of consciousness; hallucinations; dreaming; imagination; art; dream
Zásady pro vypracování
Studentka se bude zabývat hledáním oblasti, v níž se sen stékává s uměním, v níž se tyto entity navzájem prolínají, mísí se, a naopak, kde se mezi nimi tvoří hranice. Fúze snu a umění se tedy stane tématickou osou bakalářské práce.
Bude se tázat, zda je umělecké dílo plodem reality a snu, nebo je právě obrazotvornost spojníkem tvorby a snění. Pokud bychom připustili onu druhou možnost, můžeme rozvíjet úvahu o snění jako o jisté formě umění, tedy o snění jako intencionálně zaměřené činnosti uvnitř nás, jež odmítá služebnictví a má svého vlastního autora-recipienta. Teoreticky bychom tudíž mohli docílit estetického prožitku z útvaru, jehož nosiče nelze vyjevit. S touto úvahou je však třeba nakládat opatrně, neboť leckdo potvrdí, že sny jsou příliš ulpívavé, neuchopitelné a mlhavé na to, aby se o nich dalo soudit. S touto problematizací však vysvítá nová otázka. Pokud jsou sny příliš unikavé na to, aby se o nich dalo soudit, co potom umělecká díla, ta unikavá nejsou?
Zásady pro vypracování
Studentka se bude zabývat hledáním oblasti, v níž se sen stékává s uměním, v níž se tyto entity navzájem prolínají, mísí se, a naopak, kde se mezi nimi tvoří hranice. Fúze snu a umění se tedy stane tématickou osou bakalářské práce.
Bude se tázat, zda je umělecké dílo plodem reality a snu, nebo je právě obrazotvornost spojníkem tvorby a snění. Pokud bychom připustili onu druhou možnost, můžeme rozvíjet úvahu o snění jako o jisté formě umění, tedy o snění jako intencionálně zaměřené činnosti uvnitř nás, jež odmítá služebnictví a má svého vlastního autora-recipienta. Teoreticky bychom tudíž mohli docílit estetického prožitku z útvaru, jehož nosiče nelze vyjevit. S touto úvahou je však třeba nakládat opatrně, neboť leckdo potvrdí, že sny jsou příliš ulpívavé, neuchopitelné a mlhavé na to, aby se o nich dalo soudit. S touto problematizací však vysvítá nová otázka. Pokud jsou sny příliš unikavé na to, aby se o nich dalo soudit, co potom umělecká díla, ta unikavá nejsou?
Seznam doporučené literatury
Dennett, Daniel C., Are Dreams Experiences, The Philosophical Review, Vol. 85, No. 2., (Apr., 1976), pp. 151-171.\\
Koestler, Arthur, The Act of Creation, London: Hutchinson & Co. (Publishers),1964.\\
Kunzendorf, Robert G., Veatch James W., University of Massachusetts Lowell, Envisioning the Dream through Art and Science, New York: Baywood Publishing Company, Inc., 2013.\\
Lewis-Williams, J. David, Mysl v jeskyni, Praha: Academia, 2007.\\
Segal, Hanna, Dream, Phantasy and Art, London:Routledge, Taylor & Francis e-Library, 2005.\\
Seznam doporučené literatury
Dennett, Daniel C., Are Dreams Experiences, The Philosophical Review, Vol. 85, No. 2., (Apr., 1976), pp. 151-171.\\
Koestler, Arthur, The Act of Creation, London: Hutchinson & Co. (Publishers),1964.\\
Kunzendorf, Robert G., Veatch James W., University of Massachusetts Lowell, Envisioning the Dream through Art and Science, New York: Baywood Publishing Company, Inc., 2013.\\
Lewis-Williams, J. David, Mysl v jeskyni, Praha: Academia, 2007.\\
Segal, Hanna, Dream, Phantasy and Art, London:Routledge, Taylor & Francis e-Library, 2005.\\