Předkládaná disertační práce se soustředí na problematiku literární (a filmové) reprezentace kulturně-geografického prostoru Šumavy, a to v druhé polovině dvacátého století a současnosti. Analyzovaným materiálem jsou narativy, které "znovuzpřítomňují" konfliktní témata jako ilegální přechody hranice po roce 1948 a ochranu státní hranice, poválečný odsun sudetoněmeckých obyvatel a následné dosídlení sledované oblasti. To je doplněno třetím bodem leckdy také konfliktní společenské diskuse: krajinářská/ekologická tematika a šířeji obraz Šumavy. Metodologickým východiskem jsou myšlenkové koncepty, které pojednávají o vztahu kulturního díla s dobovým kontextem aktuálního světa, s převládající ideologií. Pozornost je zároveň věnována provázanosti jednotlivých děl s médiem, jež příběh nese, a intertextové "komunikaci" mezi díly navzájem.
Práce je rozdělena na tři hlavní oddíly reflektující témata, jež jsme pojali jako konfliktní, tj. obraz Šumavy, Král Šumavy a reprezentace (odsunu) německého obyvatelstva. Pro potřeby zasazení zkoumaných knih do širší literární tradice bude přihlédnuto rovněž k literatuře starší.
Anotace v angličtině
This doctoral thesis focuses on the issue of the literary (and film) representation of the cultural-geographical area of the Šumava mountains in the second half of the twentieth century and the present. The analyzed material consists of narratives that re-present the conflicting topics such as illegal border crossings and protection of national border after 1948, the post-war displacement of German inhabitants of Sudetenland, and the subsequent resettlement of the pursued area. That is complemented by the third item that can be a part of the sometimes conflicting social discussion: it is a landscape/ecological topic and broadly the image of the Šumava mountains. The methodological basis of the work is based on thought concepts which deal with relationship between cultural work and context of that time in real world (predominant ideology). The thesis also pays attention to the interconnection between individual works and medium, which narration it bears, and intertextual "communication" among the works themselves.
The work is divided into three main sections that reflect the topics which we understand as conflicting. These are the image of the Šumava mountains, the King of the Šumava mountains, and the representation (displacement) of the German inhabitants.
Klíčová slova
Šumava - krajina - pohraničí - česká literatura druhé poloviny dvacátého století - Král Šumavy - odsun sudetských Němců - kulturní reprezentace - ideologie
Klíčová slova v angličtině
the Šumava mountains - landscape - border region - Czech literature of the second half of the twentieth century - the King of the Šumava mountains - displacement of Sudeten Germans - cultural representation - ideology
Rozsah průvodní práce
143 s. (306 040 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná disertační práce se soustředí na problematiku literární (a filmové) reprezentace kulturně-geografického prostoru Šumavy, a to v druhé polovině dvacátého století a současnosti. Analyzovaným materiálem jsou narativy, které "znovuzpřítomňují" konfliktní témata jako ilegální přechody hranice po roce 1948 a ochranu státní hranice, poválečný odsun sudetoněmeckých obyvatel a následné dosídlení sledované oblasti. To je doplněno třetím bodem leckdy také konfliktní společenské diskuse: krajinářská/ekologická tematika a šířeji obraz Šumavy. Metodologickým východiskem jsou myšlenkové koncepty, které pojednávají o vztahu kulturního díla s dobovým kontextem aktuálního světa, s převládající ideologií. Pozornost je zároveň věnována provázanosti jednotlivých děl s médiem, jež příběh nese, a intertextové "komunikaci" mezi díly navzájem.
Práce je rozdělena na tři hlavní oddíly reflektující témata, jež jsme pojali jako konfliktní, tj. obraz Šumavy, Král Šumavy a reprezentace (odsunu) německého obyvatelstva. Pro potřeby zasazení zkoumaných knih do širší literární tradice bude přihlédnuto rovněž k literatuře starší.
Anotace v angličtině
This doctoral thesis focuses on the issue of the literary (and film) representation of the cultural-geographical area of the Šumava mountains in the second half of the twentieth century and the present. The analyzed material consists of narratives that re-present the conflicting topics such as illegal border crossings and protection of national border after 1948, the post-war displacement of German inhabitants of Sudetenland, and the subsequent resettlement of the pursued area. That is complemented by the third item that can be a part of the sometimes conflicting social discussion: it is a landscape/ecological topic and broadly the image of the Šumava mountains. The methodological basis of the work is based on thought concepts which deal with relationship between cultural work and context of that time in real world (predominant ideology). The thesis also pays attention to the interconnection between individual works and medium, which narration it bears, and intertextual "communication" among the works themselves.
The work is divided into three main sections that reflect the topics which we understand as conflicting. These are the image of the Šumava mountains, the King of the Šumava mountains, and the representation (displacement) of the German inhabitants.
Klíčová slova
Šumava - krajina - pohraničí - česká literatura druhé poloviny dvacátého století - Král Šumavy - odsun sudetských Němců - kulturní reprezentace - ideologie
Klíčová slova v angličtině
the Šumava mountains - landscape - border region - Czech literature of the second half of the twentieth century - the King of the Šumava mountains - displacement of Sudeten Germans - cultural representation - ideology
Zásady pro vypracování
Dizertační práce se zabývá domácími literárními a (pop)kulturními díly, jež se vztahují ke kontroverzním tématům úzce spjatých se Šumavou od konce druhé světové války do současna. V tomto ohledu můžeme vyčlenit tři výraznější celky: 1) korpus děl reprezentujících poválečný odsun německého obyvatelstva (ohled bude brán též na poválečné doosidlování a výstavbu nového pohraničí); 2) korpus děl o tzv. Králi/-ích Šumavy a děl tematizujících převaděčství, potažmo ochranu hranice obecně (aniž by byl užit onen mytický titul Král Šumavy); 3) díla, která se vyslovují k otázce, jak nakládat s tímto pohraničním pohořím po "krajinářské"/ekologické stránce - můžeme volně shrnout heslem: divočina vs. civilizace.
Pro práci je stěžejní koncept (kulturní) reprezentace a analytické přístupy zkoumající vztah mezi ideologií a kulturním produktem. Sledována bude rovněž provázanost děl s jejich dobovým kontextem a s médiem, jež příběh nese.
Zásady pro vypracování
Dizertační práce se zabývá domácími literárními a (pop)kulturními díly, jež se vztahují ke kontroverzním tématům úzce spjatých se Šumavou od konce druhé světové války do současna. V tomto ohledu můžeme vyčlenit tři výraznější celky: 1) korpus děl reprezentujících poválečný odsun německého obyvatelstva (ohled bude brán též na poválečné doosidlování a výstavbu nového pohraničí); 2) korpus děl o tzv. Králi/-ích Šumavy a děl tematizujících převaděčství, potažmo ochranu hranice obecně (aniž by byl užit onen mytický titul Král Šumavy); 3) díla, která se vyslovují k otázce, jak nakládat s tímto pohraničním pohořím po "krajinářské"/ekologické stránce - můžeme volně shrnout heslem: divočina vs. civilizace.
Pro práci je stěžejní koncept (kulturní) reprezentace a analytické přístupy zkoumající vztah mezi ideologií a kulturním produktem. Sledována bude rovněž provázanost děl s jejich dobovým kontextem a s médiem, jež příběh nese.