Bakalářská práce se zabývá vývojem dětského výtvarného projevu, primárně kresby a malby, u věkové kategorie předškolního věku. Teoretická část práce zahrnuje souvislost volného času a dětského výtvarného projevu. Dále charakterizuje období předškolního věku v kontextu s výtvarným projevem. Rovněž zachycuje znaky dětského výtvarného projevu a jeho vývoj.
Praktická část bakalářské práce je tvořena vlastním výtvarným projektem s tématem ,,Putování s Malým princem", který byl realizován v Královské školce v Českých Budějovicích. Projekt prostřednictvím výtvarných činností poukazuje na znaky a odchylky dětského výtvarného projevu ve věkovém rozmezí předškolního věku. Jsou zde použity techniky, na kterých jsou tyto charakteristiky patrny a které jsou dětem blízké.
V bakalářské práci je použita literatura z oblasti pedagogiky, psychologie a výtvarné výchovy.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the development of children's art expression, primarily drawing and painting, in pre-school children. The theoretical part presents the connection between leisure time and children's art expression. It also characterizes preschool age in terms of artistic expression. It also presents the typical signs of children's artistic expression and its development.
The practical part of the thesis consists of author's art project with the theme Travelling with the Little Prince, which was realized in kindergarten Královská školka in České Budějovice. Through artistic activities the project points out the typical signs and differences in the artistic expressions of pre-school children. The project used art techniques that clearly show these characteristics and are close to pre-school children.
The bachelor thesis uses literature from the field of pedagogy, psychology and art education.
pre-school age, art expression, art expression development, leisure time, drawing, game, art education
Rozsah průvodní práce
57 s. (74 054 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá vývojem dětského výtvarného projevu, primárně kresby a malby, u věkové kategorie předškolního věku. Teoretická část práce zahrnuje souvislost volného času a dětského výtvarného projevu. Dále charakterizuje období předškolního věku v kontextu s výtvarným projevem. Rovněž zachycuje znaky dětského výtvarného projevu a jeho vývoj.
Praktická část bakalářské práce je tvořena vlastním výtvarným projektem s tématem ,,Putování s Malým princem", který byl realizován v Královské školce v Českých Budějovicích. Projekt prostřednictvím výtvarných činností poukazuje na znaky a odchylky dětského výtvarného projevu ve věkovém rozmezí předškolního věku. Jsou zde použity techniky, na kterých jsou tyto charakteristiky patrny a které jsou dětem blízké.
V bakalářské práci je použita literatura z oblasti pedagogiky, psychologie a výtvarné výchovy.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the development of children's art expression, primarily drawing and painting, in pre-school children. The theoretical part presents the connection between leisure time and children's art expression. It also characterizes preschool age in terms of artistic expression. It also presents the typical signs of children's artistic expression and its development.
The practical part of the thesis consists of author's art project with the theme Travelling with the Little Prince, which was realized in kindergarten Královská školka in České Budějovice. Through artistic activities the project points out the typical signs and differences in the artistic expressions of pre-school children. The project used art techniques that clearly show these characteristics and are close to pre-school children.
The bachelor thesis uses literature from the field of pedagogy, psychology and art education.
pre-school age, art expression, art expression development, leisure time, drawing, game, art education
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude na základě teoretické části zabývající se ontogenezí výtvarného projevu dětí předškolního věku v praktické části ověřit stadia výtvarného projevu předškolních dětí popsané Hanou Stehlíkovou Babyrádovou, na základě analýzy sesbíraného materiálu od dětí tohoto věku.
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude na základě teoretické části zabývající se ontogenezí výtvarného projevu dětí předškolního věku v praktické části ověřit stadia výtvarného projevu předškolních dětí popsané Hanou Stehlíkovou Babyrádovou, na základě analýzy sesbíraného materiálu od dětí tohoto věku.
Seznam doporučené literatury
BABYRÁDOVÁ, H. Symbol v dětském výtvarném projevu. Brno: Masarykova univerzita, 1999.ISBN 80-210-2079-2.
BABYRÁDOVÁ, H. Výtvarný projev dítěte předškolního věku v jednadvacátém století. Olomouc: Univerzita Palackého, 2014. ISBN: 978-80-244-3818-4.
LOWENFELD, V. BRITTAIN, Lambert. Creative and Mental Growth. New York: Macmillan Publish company, 1987. ISBN 0-02-372110-3
PIAGET, J; INHELDEROVÁ, B. Psychologie dítěte, Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-263-8.
UŽDIL, J. Výtvarný projev a výchova. 2. doplněné vyd. Praha: SPN, 1976.
VÁGNEROVÁ, M.; VALENTOVÁ, L. Psychický vývoj dítěte a jeho variabilita. Praha: Univerzita Karlova, 1992. ISBN 80-7066-384-7.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha, Portál 1998. ISBN 80-7178-308-0.
Seznam doporučené literatury
BABYRÁDOVÁ, H. Symbol v dětském výtvarném projevu. Brno: Masarykova univerzita, 1999.ISBN 80-210-2079-2.
BABYRÁDOVÁ, H. Výtvarný projev dítěte předškolního věku v jednadvacátém století. Olomouc: Univerzita Palackého, 2014. ISBN: 978-80-244-3818-4.
LOWENFELD, V. BRITTAIN, Lambert. Creative and Mental Growth. New York: Macmillan Publish company, 1987. ISBN 0-02-372110-3
PIAGET, J; INHELDEROVÁ, B. Psychologie dítěte, Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-263-8.
UŽDIL, J. Výtvarný projev a výchova. 2. doplněné vyd. Praha: SPN, 1976.
VÁGNEROVÁ, M.; VALENTOVÁ, L. Psychický vývoj dítěte a jeho variabilita. Praha: Univerzita Karlova, 1992. ISBN 80-7066-384-7.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha, Portál 1998. ISBN 80-7178-308-0.