Záměrem práce je rozvinout a obohatit dětskou stránku osobnosti skrze zábavnou formu literárně-dramatických her a cvičení na téma pohádka. Kvalifikační práce je rozčleněna do dvou částí. První teoretická část se zabývá vysvětlením základních termínů z dramatické výchovy a také pojmů hra a cvičení. Dále charakterizuje období předškolního věku z hlediska vývojové psychologie. Popisuje tělesný a pohybový vývoj, poznávací procesy a emoční a sociální vývoj. Poté pojímá téma pohádek. Věnuje se významu pohádek pro rozvoj osobnosti dítěte a psychologickému rozboru vybraných pohádek. Druhá praktická část představuje navržený projekt pro děti předškolního věku s názvem "Poznej říši pohádek". Nakonec je zhodnocena praktická zkušenost s projektem ve vybrané mateřské školce. V závěru práce je zhodnoceno, zda je cíl bakalářské práce naplněn.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to develop and enrich the children's side of personality through an entertaining form of literary drama and fairy tale exercises. The thesis is divided into two parts. The first theoretical part deals with the explanation of the basic terms of drama education, as well as the concepts of play and exercise. It also characterizes the pre-school age in terms of developmental psychology. It describes physical and motorical development, cognitive processes and emotional and social development. Then it conceives the theme of fairy tales. It deals with the importance of fairy tales for the development of child's personality and psychological analysis of selected fairy tales. The second practical part presents the proposed project for preschool children called "Know the realm of fairy tales". In the end, the practical experience with the project in the selected kindergarten is evaluated. At the end of the thesis is evaluated, whether the goal of the thesis is fulfilled.
Klíčová slova
Dramatická výchova, hry a cvičení, předškolní věk, rozvoj osobnosti, pohádka, psychologie, Červená Karkulka, O perníkové chaloupce, Popelka, Sněhurka, rozvojové cíl
Klíčová slova v angličtině
Drama, games and exercises, preschool age, personality development, fairy tale, psychology, Little Red Riding Hood, About the Gingerbread House, Cinderella, Snow White, development goals
Rozsah průvodní práce
56 s. (74 297 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Záměrem práce je rozvinout a obohatit dětskou stránku osobnosti skrze zábavnou formu literárně-dramatických her a cvičení na téma pohádka. Kvalifikační práce je rozčleněna do dvou částí. První teoretická část se zabývá vysvětlením základních termínů z dramatické výchovy a také pojmů hra a cvičení. Dále charakterizuje období předškolního věku z hlediska vývojové psychologie. Popisuje tělesný a pohybový vývoj, poznávací procesy a emoční a sociální vývoj. Poté pojímá téma pohádek. Věnuje se významu pohádek pro rozvoj osobnosti dítěte a psychologickému rozboru vybraných pohádek. Druhá praktická část představuje navržený projekt pro děti předškolního věku s názvem "Poznej říši pohádek". Nakonec je zhodnocena praktická zkušenost s projektem ve vybrané mateřské školce. V závěru práce je zhodnoceno, zda je cíl bakalářské práce naplněn.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to develop and enrich the children's side of personality through an entertaining form of literary drama and fairy tale exercises. The thesis is divided into two parts. The first theoretical part deals with the explanation of the basic terms of drama education, as well as the concepts of play and exercise. It also characterizes the pre-school age in terms of developmental psychology. It describes physical and motorical development, cognitive processes and emotional and social development. Then it conceives the theme of fairy tales. It deals with the importance of fairy tales for the development of child's personality and psychological analysis of selected fairy tales. The second practical part presents the proposed project for preschool children called "Know the realm of fairy tales". In the end, the practical experience with the project in the selected kindergarten is evaluated. At the end of the thesis is evaluated, whether the goal of the thesis is fulfilled.
Klíčová slova
Dramatická výchova, hry a cvičení, předškolní věk, rozvoj osobnosti, pohádka, psychologie, Červená Karkulka, O perníkové chaloupce, Popelka, Sněhurka, rozvojové cíl
Klíčová slova v angličtině
Drama, games and exercises, preschool age, personality development, fairy tale, psychology, Little Red Riding Hood, About the Gingerbread House, Cinderella, Snow White, development goals
Zásady pro vypracování
Cílem práce je navrhnout a v praxi vyzkoušet projekt s tématem pohádky pro děti předškolního věku, jehož náplní budou literárně-dramatické hry. Struktura práce: Práce bude obsahovat teoretickou a praktickou část. Část teoretická nejprve vysvětlí základní oblasti DV, a také pojmy hra a cvičení. Dále popíše charakteristiku dětí předškolního věku z hlediska vývojové psychologie. Poté se zaměří na téma pohádek. Popíše druhy pohádek, vysvětlí důležitost pohádek pro dětský život (pro rozvoj osobnosti) - jak v rodině, tak v mateřské školce. V praktické části bude navržen a v praxi vyzkoušen projekt pro děti předškolního věku s názvem "Poznej říši pohádek". Projekt bude zahrnovat literárně-dramatické hry a cvičení na téma pohádka. Cílem projektu bude seznámit děti s tématem pohádka a rozvinout jejich osobnost (dovednosti a schopnosti). Nakonec bude zhodnocena praktická zkušenost s projektem ve vybrané mateřské školce.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je navrhnout a v praxi vyzkoušet projekt s tématem pohádky pro děti předškolního věku, jehož náplní budou literárně-dramatické hry. Struktura práce: Práce bude obsahovat teoretickou a praktickou část. Část teoretická nejprve vysvětlí základní oblasti DV, a také pojmy hra a cvičení. Dále popíše charakteristiku dětí předškolního věku z hlediska vývojové psychologie. Poté se zaměří na téma pohádek. Popíše druhy pohádek, vysvětlí důležitost pohádek pro dětský život (pro rozvoj osobnosti) - jak v rodině, tak v mateřské školce. V praktické části bude navržen a v praxi vyzkoušen projekt pro děti předškolního věku s názvem "Poznej říši pohádek". Projekt bude zahrnovat literárně-dramatické hry a cvičení na téma pohádka. Cílem projektu bude seznámit děti s tématem pohádka a rozvinout jejich osobnost (dovednosti a schopnosti). Nakonec bude zhodnocena praktická zkušenost s projektem ve vybrané mateřské školce.
Seznam doporučené literatury
1) Machková Eva, Metodika dramatické výchovy: Zásobník dramatických her a improvizací, 10. vyd. Praha 2005. 2) Bláhová Krista, Hry pro tvořivé vyučování: Zásobník 146 her pro rozvoj osobnosti, Praha 1997. 3) Budínská Hana, Hry pro šest smyslů: kartotéka pro loutkáře i neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi, Praha 1992. 4) Špačková Renata, 111 námětů pro tvořivou hru dětí, Praha 1998. 5) Machová Eva, Projekty dramatické výchovy pro starší školní věk, 1. vyd.,Praha 2013. 6) Machová Eva, Dramatika, hra a tvořivost, 1. vyd., Jinočany 2017. 7) Plummer Deborah, Hry pro rozvoj všímavosti u dětí: mindfulness pro děti 5-12 let, 1. vyd., Praha 2018. 8) Šikulová Renata, Pohádkové příběhy k zábavě i k učení = Pohádkové příběhy k zábavě i k učení : zábavná práce s literárním textem; fantazie a kreativita dětí; originální příběhy a úkoly, 1. vyd., Praha 2006 9) Kalábová Naděžda, Hry a pohádkové cestování, Grada 2006. 10) Březinová Ivona, Pojďme hrát divadlo, Fragment 2017.
Seznam doporučené literatury
1) Machková Eva, Metodika dramatické výchovy: Zásobník dramatických her a improvizací, 10. vyd. Praha 2005. 2) Bláhová Krista, Hry pro tvořivé vyučování: Zásobník 146 her pro rozvoj osobnosti, Praha 1997. 3) Budínská Hana, Hry pro šest smyslů: kartotéka pro loutkáře i neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi, Praha 1992. 4) Špačková Renata, 111 námětů pro tvořivou hru dětí, Praha 1998. 5) Machová Eva, Projekty dramatické výchovy pro starší školní věk, 1. vyd.,Praha 2013. 6) Machová Eva, Dramatika, hra a tvořivost, 1. vyd., Jinočany 2017. 7) Plummer Deborah, Hry pro rozvoj všímavosti u dětí: mindfulness pro děti 5-12 let, 1. vyd., Praha 2018. 8) Šikulová Renata, Pohádkové příběhy k zábavě i k učení = Pohádkové příběhy k zábavě i k učení : zábavná práce s literárním textem; fantazie a kreativita dětí; originální příběhy a úkoly, 1. vyd., Praha 2006 9) Kalábová Naděžda, Hry a pohádkové cestování, Grada 2006. 10) Březinová Ivona, Pojďme hrát divadlo, Fragment 2017.