Tato bakalářská práce se zabývá dvěma postmoderními romány: The Collector (1963) britského romanopisce Johna R. Fowlese a Lolita (1955) amerického spisovatele Vladimira V. Nabokova. Nejdříve se práce zaměří na souhrnný přehled životních zkušeností obou autorů a postmoderních tendencí v jejich dílech, mimo to poskytne i stručný popis samotného postmoderního hnutí. Dále popíše hlavní rysy gotického románu, uvede jeho zakladatele a charakteristiku hrdinek. V souvislosti s gotickou tradicí přiblíží také dílo Edgara A. Poe s důrazem na jeho postavy zločinců a manipulátorů. Pozornost bude věnována porovnání předchozích anti-hrdinů a hrdinek se současnými postavami z románů The Collector a Lolita. Následuje krátké shrnutí obou děl, a poté se práce zaměří na srovnávací analýzu zahrnující vybraná témata: prostředí a jeho funkce, ztráta svobody, komunikace a úloha vypravěče, otázka svědomí a ztráta identity.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with two postmodern novels: The Collector (1963)
of the British novelist John R. Fowles and Lolita (1955) by the American writer Vladimir V. Nabokov. At first the thesis focuses on a brief overview of both authors' lives, as well as on the postmodern tendencies in their works, moreover it provides a short description of postmodernism itself. Next, the main features of the Gothic novel and its founders are described along with the characters of their major works. With respect to the Gothic tradition, Edgar A. Poe's short stories are introduced with the emphasis on his evil manipulative characters. Subsequently, the previous antiheroes and heroines from the Gothic novels are compared to the contemporary characters from The Collector and Lolita. In the following chapters, the thesis pays attention to a brief summary of both novels and then it focuses on the comparative analysis of selected themes: surroundings and their function, the loss of freedom, narrators and their communication with readers, conscience and the loss of identity.
Klíčová slova
Sběratel, John Fowles, Lolita, Vladimir Nabokov, postmodernismus, gotický román, srovnávací analýza
Klíčová slova v angličtině
The Collector, John Fowles, Lolita, Vladimir Nabokov, postmodernism, Gothic novel, comparative analysis
Rozsah průvodní práce
50 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá dvěma postmoderními romány: The Collector (1963) britského romanopisce Johna R. Fowlese a Lolita (1955) amerického spisovatele Vladimira V. Nabokova. Nejdříve se práce zaměří na souhrnný přehled životních zkušeností obou autorů a postmoderních tendencí v jejich dílech, mimo to poskytne i stručný popis samotného postmoderního hnutí. Dále popíše hlavní rysy gotického románu, uvede jeho zakladatele a charakteristiku hrdinek. V souvislosti s gotickou tradicí přiblíží také dílo Edgara A. Poe s důrazem na jeho postavy zločinců a manipulátorů. Pozornost bude věnována porovnání předchozích anti-hrdinů a hrdinek se současnými postavami z románů The Collector a Lolita. Následuje krátké shrnutí obou děl, a poté se práce zaměří na srovnávací analýzu zahrnující vybraná témata: prostředí a jeho funkce, ztráta svobody, komunikace a úloha vypravěče, otázka svědomí a ztráta identity.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with two postmodern novels: The Collector (1963)
of the British novelist John R. Fowles and Lolita (1955) by the American writer Vladimir V. Nabokov. At first the thesis focuses on a brief overview of both authors' lives, as well as on the postmodern tendencies in their works, moreover it provides a short description of postmodernism itself. Next, the main features of the Gothic novel and its founders are described along with the characters of their major works. With respect to the Gothic tradition, Edgar A. Poe's short stories are introduced with the emphasis on his evil manipulative characters. Subsequently, the previous antiheroes and heroines from the Gothic novels are compared to the contemporary characters from The Collector and Lolita. In the following chapters, the thesis pays attention to a brief summary of both novels and then it focuses on the comparative analysis of selected themes: surroundings and their function, the loss of freedom, narrators and their communication with readers, conscience and the loss of identity.
Klíčová slova
Sběratel, John Fowles, Lolita, Vladimir Nabokov, postmodernismus, gotický román, srovnávací analýza
Klíčová slova v angličtině
The Collector, John Fowles, Lolita, Vladimir Nabokov, postmodernism, Gothic novel, comparative analysis
Zásady pro vypracování
Náplní této bakalářské práce bude srovnávací analýza dvou postmoderních románů s tématem zločinu: The Collector britského spisovatele J. Fowlese a Lolita amerického autora V. Nabokova.
Východiskem práce bude přiblížení obou autorů a jejich inspirace gotickým žánrem v kontextu anglické a americké literatury. V souvislosti s gotickou tradicí bude vzhledem k tématu pozornost věnována postavám pronásledované hrdinky (Walpole, Radcliffe, Lewis) a zločince - manipulátora (E.A.Poe). Samostatná kapitola bude zaměřena na stručnou charakteristiku nejvýraznějších rysů postmoderní prózy, zvláště přítomnosti intertextuálních prvků a prolínání žánrů (Hilský).
Literární interpretace vybraných textů bude zaměřena na analýzu vztahu mezi (anti)hrdinou a hrdinkou v souvislosti s rolemi pronásledovatele a oběti. V tomto směru se práce zamyslí nad kontrastem mezi skutečným partnerským vztahem a násilím jako egoistickou touhou po vlastnění druhého. Pokusí se také porovnat zkoumané postavy s jejich předchůdkyněmi a předchůdci v gotických příbězích.
Vedle charakteristiky postav bude důležitou součástí práce i rozbor funkce prostředí.
Cílem interpretace je dále posouzení následujících témat: ztráta svobody a ztráta identity (vlastní jména jako volba či určení příslušných rolí), význam komunikace i úloha vypravěče, a otázka svědomí.
Zásady pro vypracování
Náplní této bakalářské práce bude srovnávací analýza dvou postmoderních románů s tématem zločinu: The Collector britského spisovatele J. Fowlese a Lolita amerického autora V. Nabokova.
Východiskem práce bude přiblížení obou autorů a jejich inspirace gotickým žánrem v kontextu anglické a americké literatury. V souvislosti s gotickou tradicí bude vzhledem k tématu pozornost věnována postavám pronásledované hrdinky (Walpole, Radcliffe, Lewis) a zločince - manipulátora (E.A.Poe). Samostatná kapitola bude zaměřena na stručnou charakteristiku nejvýraznějších rysů postmoderní prózy, zvláště přítomnosti intertextuálních prvků a prolínání žánrů (Hilský).
Literární interpretace vybraných textů bude zaměřena na analýzu vztahu mezi (anti)hrdinou a hrdinkou v souvislosti s rolemi pronásledovatele a oběti. V tomto směru se práce zamyslí nad kontrastem mezi skutečným partnerským vztahem a násilím jako egoistickou touhou po vlastnění druhého. Pokusí se také porovnat zkoumané postavy s jejich předchůdkyněmi a předchůdci v gotických příbězích.
Vedle charakteristiky postav bude důležitou součástí práce i rozbor funkce prostředí.
Cílem interpretace je dále posouzení následujících témat: ztráta svobody a ztráta identity (vlastní jména jako volba či určení příslušných rolí), význam komunikace i úloha vypravěče, a otázka svědomí.
Seznam doporučené literatury
Aguirre, Manuel, The Closed Space, Manchester: M.U.P., 1990.
Bachtin, M.M., Román jako dialog, Praha: Odeon, 1980.
Bataille, Georges, Literature and Evil, London: Penguin Books, 2012.
Bennett, A.; Royle, N., Introduction to Literature, Criticism and Theory, London, New York: Prentice Hall, 1999.
Botting, Fred, Gothic, London: Routledge, 2004.
Botting, Fred, Gothic Romanced, London: Routledge, 2008.
Fiedler, Leslie, A., Love and Death in the American Novel, Harmondsworth: Penguin, 1984.
Hilský, Martin, Modernisté, Praha: Torst 1995.
Hilský, Martin, Současný britský román, Praha: H & H Jinočany, 1991.
Hilský, Martin, a kol., Dějiny anglické literatury, Praha: SPN, 1988.
Hilský, M.; Nagy, L., eds., Od slavíka k papouškovi:proměny britské prózy, Brno: Host, 2002.
Hilský, Martin; Zelenka, Jan, eds., Od Poea k postmodernismu, Praha: Odeon, 1993.
Hogle, Jerrold E., The Cambridge Companion to Gothic Fiction, Cambridge: C.U.P., 2002.
Procházka, M., Stříbrný, Z., ed., Slovník spisovatelů (angl. lit) Praha: Libri, 2003.
Procházka, Martin., a kol., Lectures of American Literature, Praha: Karolinum, 2002.
Punter, David, The Literature of Terror, London: Taylor & Francis, 1996.
Punter, David,The Literature of Terror 2, London 2003.
Stříbrný, Zdeněk - Dějiny anglické literatury, Praha: Academia, 1987.
Seznam doporučené literatury
Aguirre, Manuel, The Closed Space, Manchester: M.U.P., 1990.
Bachtin, M.M., Román jako dialog, Praha: Odeon, 1980.
Bataille, Georges, Literature and Evil, London: Penguin Books, 2012.
Bennett, A.; Royle, N., Introduction to Literature, Criticism and Theory, London, New York: Prentice Hall, 1999.
Botting, Fred, Gothic, London: Routledge, 2004.
Botting, Fred, Gothic Romanced, London: Routledge, 2008.
Fiedler, Leslie, A., Love and Death in the American Novel, Harmondsworth: Penguin, 1984.
Hilský, Martin, Modernisté, Praha: Torst 1995.
Hilský, Martin, Současný britský román, Praha: H & H Jinočany, 1991.
Hilský, Martin, a kol., Dějiny anglické literatury, Praha: SPN, 1988.
Hilský, M.; Nagy, L., eds., Od slavíka k papouškovi:proměny britské prózy, Brno: Host, 2002.
Hilský, Martin; Zelenka, Jan, eds., Od Poea k postmodernismu, Praha: Odeon, 1993.
Hogle, Jerrold E., The Cambridge Companion to Gothic Fiction, Cambridge: C.U.P., 2002.
Procházka, M., Stříbrný, Z., ed., Slovník spisovatelů (angl. lit) Praha: Libri, 2003.
Procházka, Martin., a kol., Lectures of American Literature, Praha: Karolinum, 2002.
Punter, David, The Literature of Terror, London: Taylor & Francis, 1996.
Punter, David,The Literature of Terror 2, London 2003.
Stříbrný, Zdeněk - Dějiny anglické literatury, Praha: Academia, 1987.