Tato bakalářská práce se zabývá slovními úlohami na druhém stupni základních škol, pro které existuje více postupů řešení nebo více řešení (výsledků). Hlavním cílem práce je sestavení sbírky úloh, která by mohla sloužit žákům 2. stupně základních škol jako učební pomůcka při přípravě na hodiny matematiky. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou část. První část se věnuje rešerším na témata "otevřený přístup k matematice" a "pojem slovní úloha". Závěrem teoretické části je rešerše učebních pomůcek. Praktická část je pojata jako sbírka slovních úloh, pro které existuje více postupů řešení a nebo více řešení (výsledků). Ve sbírce jsou zahrnuty typické a zajímavé úlohy vyskytující se na základních školách již od 6. ročníku.
Annotation in English
This bachelor's theses focuses on math word problems for 6th to 9th grade classes, which have a number of strategies used in solving or which have a number of solutions (results). The aim of this work is to create a collection of tasks, which could be a pupils' learning tool focussed on preparing for math lessons. This bachelor's theses is devided into two parts, the theoretical and the practical one. The first part deals with researching of topics "open-approach method in mathematics" and "math word problem". The practical part comprises a collection of tasks with a number of strategies used in solving and/or which have more solutions. In this collection of tasks, interesting word problems which are commonly appearing in the 6th grades of Czech primary school.
Keywords
slovní úlohy, řešení slovních úloh, více výsledků
Keywords in English
math word problems, solving math word problems, more results
Length of the covering note
66 s.
Language
CZ
Annotation
Tato bakalářská práce se zabývá slovními úlohami na druhém stupni základních škol, pro které existuje více postupů řešení nebo více řešení (výsledků). Hlavním cílem práce je sestavení sbírky úloh, která by mohla sloužit žákům 2. stupně základních škol jako učební pomůcka při přípravě na hodiny matematiky. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou část. První část se věnuje rešerším na témata "otevřený přístup k matematice" a "pojem slovní úloha". Závěrem teoretické části je rešerše učebních pomůcek. Praktická část je pojata jako sbírka slovních úloh, pro které existuje více postupů řešení a nebo více řešení (výsledků). Ve sbírce jsou zahrnuty typické a zajímavé úlohy vyskytující se na základních školách již od 6. ročníku.
Annotation in English
This bachelor's theses focuses on math word problems for 6th to 9th grade classes, which have a number of strategies used in solving or which have a number of solutions (results). The aim of this work is to create a collection of tasks, which could be a pupils' learning tool focussed on preparing for math lessons. This bachelor's theses is devided into two parts, the theoretical and the practical one. The first part deals with researching of topics "open-approach method in mathematics" and "math word problem". The practical part comprises a collection of tasks with a number of strategies used in solving and/or which have more solutions. In this collection of tasks, interesting word problems which are commonly appearing in the 6th grades of Czech primary school.
Keywords
slovní úlohy, řešení slovních úloh, více výsledků
Keywords in English
math word problems, solving math word problems, more results
Research Plan
Teoretická část:
Rešerše odborných publikací na téma "otevřený přístup k matematice".
Rešerše učebnic matematiky a sbírek matematických příkladů pro 2. stupeň ZŠ na téma "různé způsoby řešení slovních úloh" a "úlohy s více řešeními".
Praktická část:
Na základě rešerše vytvořit sbírku řešených slovních úloh, ve které budou jednotlivé úlohy řešeny více různými postupy. Podle průběžných výsledků rešerše je možno sbírku omezit na konkrétní matematické téma (např. takové, u kterého je slovních úloh s více možnými postupy řešení výrazně větší množství než u jiných témat). Je také možné upravovat zadání úloh nalezených v učebnicích tak, aby se úpravou zvýšil počet řešení úlohy a/nebo počet možných postupů řešení.
Research Plan
Teoretická část:
Rešerše odborných publikací na téma "otevřený přístup k matematice".
Rešerše učebnic matematiky a sbírek matematických příkladů pro 2. stupeň ZŠ na téma "různé způsoby řešení slovních úloh" a "úlohy s více řešeními".
Praktická část:
Na základě rešerše vytvořit sbírku řešených slovních úloh, ve které budou jednotlivé úlohy řešeny více různými postupy. Podle průběžných výsledků rešerše je možno sbírku omezit na konkrétní matematické téma (např. takové, u kterého je slovních úloh s více možnými postupy řešení výrazně větší množství než u jiných témat). Je také možné upravovat zadání úloh nalezených v učebnicích tak, aby se úpravou zvýšil počet řešení úlohy a/nebo počet možných postupů řešení.
Recommended resources
Samková, L., Polyvalentní úlohy v matematice, příspěvek přednesený na konferenci EME2018 v Olomouci.
Samková, L., Uplatnění otevřeného přístupu k matematice v přípravě budoucích učitelů 1. stupně ZŠ -- empirická studie v kontextu badatelsky orientovaného kurzu. Studia Paedagogica, v tisku.
+ literatura zde uvedená
Recommended resources
Samková, L., Polyvalentní úlohy v matematice, příspěvek přednesený na konferenci EME2018 v Olomouci.
Samková, L., Uplatnění otevřeného přístupu k matematice v přípravě budoucích učitelů 1. stupně ZŠ -- empirická studie v kontextu badatelsky orientovaného kurzu. Studia Paedagogica, v tisku.
+ literatura zde uvedená