Tato diplomová práce se zabývá studiem kolektivní představivosti. Sleduje proměnlivé vazby divácké i produktivní imaginace na kulturní prostředí, jak se uskutečňují v průběhu druhé poloviny dvacátého století s přesahem do století jednadvacátého. Primární oblastí výzkumu jsou především literární a filmová díla žánru vědecké fantastiky. Postupováno je převážně pomocí metod diskurzivní analýzy. Práce má však své teoretické zakotvení i v mediálních studiích, částečně také v oblasti politické teorie, v teorii fikčních světů, interkulturních studiích či filozofii vědy. Přístupy jsou vázány účelově k více či méně uzavřeným kazuistikám, jež tvoří tematickou náplň jednotlivých kapitol.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the study of the collective imagination. It studies and observes variable linkages between spectator as well as productive imagination to the cultural environment, as they occur during the second half of the twentieth century, overlapping into the twenty-first century. The primary areas of research are predominantly literary and film works of the science fiction genre. The research is conducted using mainly discoursive analysis method, however, the thesis has its theoretical groundings in media studies, partly also in the fields of political theory, in the theory of fictional worlds, intercultural studies and philosophy of science. Employed approaches are purposefully tied to more or less closed case studies, which form the thematic content of individual chapters.
Klíčová slova
Science-fiction, imaginace, kulturní environment
Klíčová slova v angličtině
Science-fiction, Imagination, Cultural Environment
Rozsah průvodní práce
109 s. (240 063)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá studiem kolektivní představivosti. Sleduje proměnlivé vazby divácké i produktivní imaginace na kulturní prostředí, jak se uskutečňují v průběhu druhé poloviny dvacátého století s přesahem do století jednadvacátého. Primární oblastí výzkumu jsou především literární a filmová díla žánru vědecké fantastiky. Postupováno je převážně pomocí metod diskurzivní analýzy. Práce má však své teoretické zakotvení i v mediálních studiích, částečně také v oblasti politické teorie, v teorii fikčních světů, interkulturních studiích či filozofii vědy. Přístupy jsou vázány účelově k více či méně uzavřeným kazuistikám, jež tvoří tematickou náplň jednotlivých kapitol.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the study of the collective imagination. It studies and observes variable linkages between spectator as well as productive imagination to the cultural environment, as they occur during the second half of the twentieth century, overlapping into the twenty-first century. The primary areas of research are predominantly literary and film works of the science fiction genre. The research is conducted using mainly discoursive analysis method, however, the thesis has its theoretical groundings in media studies, partly also in the fields of political theory, in the theory of fictional worlds, intercultural studies and philosophy of science. Employed approaches are purposefully tied to more or less closed case studies, which form the thematic content of individual chapters.
Klíčová slova
Science-fiction, imaginace, kulturní environment
Klíčová slova v angličtině
Science-fiction, Imagination, Cultural Environment
Zásady pro vypracování
Tématem práce bude zhodnocení vlivu sci-fi žánru na konceptualizaci představ o budoucnosti. Dominantním předmětem analytického záběru bude filmová produkce, převážně druhé poloviny dvacátého století. S tím souvisí také geneze diváckého pole. Nepůjde tedy o zkoumání dějin žánru. V souvislosti s daným tématem bude třeba žánr uchopit v té podobě, v níž se díla jej konstruující stávají etablovaná v rámci širokého diváckého spektra. Na tomto základě by mělo být možné zkoumat jednotlivé mýtické obrazy, vznikající v rámci žánru, jako obecně sdílené soubory předporozumění; jako jistá konceptuální východiska pro subjektivní orientaci ve společnostech, jimž je vlastní intenzivní technologická akcelerace. Práce bude rozvíjena v řádu několika vzájemně se prostupujících problémových oblastí.
Zásady pro vypracování
Tématem práce bude zhodnocení vlivu sci-fi žánru na konceptualizaci představ o budoucnosti. Dominantním předmětem analytického záběru bude filmová produkce, převážně druhé poloviny dvacátého století. S tím souvisí také geneze diváckého pole. Nepůjde tedy o zkoumání dějin žánru. V souvislosti s daným tématem bude třeba žánr uchopit v té podobě, v níž se díla jej konstruující stávají etablovaná v rámci širokého diváckého spektra. Na tomto základě by mělo být možné zkoumat jednotlivé mýtické obrazy, vznikající v rámci žánru, jako obecně sdílené soubory předporozumění; jako jistá konceptuální východiska pro subjektivní orientaci ve společnostech, jimž je vlastní intenzivní technologická akcelerace. Práce bude rozvíjena v řádu několika vzájemně se prostupujících problémových oblastí.
Seznam doporučené literatury
BACHELARD, Gaston. Poetika prostoru. Praha: Malvern, 2009. ISBN 978-80-86702-61-2.\\
BAUDRILLARD, Jean. Simulacra and simulation. Michigan: Ann Arbor, c1994. ISBN 0-472-06521-1.\\
BOURDIEU, Pierre. Teorie jednání. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-518-3.\\
DELEUZE, Gilles a Félix GUATTARI. Tisíc plošin. Praha: Herrmann, 2010. ISBN 978-80-87054-25-3.\\
KITTLER, Friedrich A. Gramofon, film, typewriter. Přeložil Tomáš CHUDÝ. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2017. Limes (Karolinum). ISBN 978-80-246-3204-9.\\
SRNICEK, Nick a Alex WILLIAMS. Inventing the future: postcapitalism and a world without work. Brooklyn, NY: Verso Books, 2015. ISBN 978-1-78478-097-5.\\
SZCZEPANIK, Petr, ed. Nová filmová historie: antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury. Praha: Herrmann, 2004. ISBN 80-239-4107-0.\\
Seznam doporučené literatury
BACHELARD, Gaston. Poetika prostoru. Praha: Malvern, 2009. ISBN 978-80-86702-61-2.\\
BAUDRILLARD, Jean. Simulacra and simulation. Michigan: Ann Arbor, c1994. ISBN 0-472-06521-1.\\
BOURDIEU, Pierre. Teorie jednání. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-518-3.\\
DELEUZE, Gilles a Félix GUATTARI. Tisíc plošin. Praha: Herrmann, 2010. ISBN 978-80-87054-25-3.\\
KITTLER, Friedrich A. Gramofon, film, typewriter. Přeložil Tomáš CHUDÝ. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2017. Limes (Karolinum). ISBN 978-80-246-3204-9.\\
SRNICEK, Nick a Alex WILLIAMS. Inventing the future: postcapitalism and a world without work. Brooklyn, NY: Verso Books, 2015. ISBN 978-1-78478-097-5.\\
SZCZEPANIK, Petr, ed. Nová filmová historie: antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury. Praha: Herrmann, 2004. ISBN 80-239-4107-0.\\