Teoreticko - projektová diplomová práce se zabývá zpracováním tematické výtvarné řady s názvem ,,Voda" a její realizací v rámci lekcí výtvarné výchovy dětí středního školního věku na základní škole. Na teoretickou část, jež přináší obecný vhled do problematiky vody nejen ve výtvarném umění a projektového vyučování, navazuje část projektová, která se skládá ze sedmi navržených výtvarných lekcí. Projektová část rovněž zahrnuje popsané realizace a didaktickou analýzu jednotlivých lekcí. Diplomovou práci doplňují v samotném závěru obrazové přílohy vztahující se k teoretické části, fotodokumentace dílčích lekcí a navržené strukturované přípravy.
Anotace v angličtině
Theoretical and project diploma thesis focuses on elaboration of the thematic art series named "Water" and its realization in art classes of middle aged children at the elementary school. The theoretical part brings the general insight into the problematics of water in art and project teaching. The project part follows and it is composed of seven proposed lectures of art lessons. The description of realizations and didactic analysis of the lectures are included in the project part as well. The diploma thesis is complemented with picture attachments, photo documentation of sectional lessons and proposed structured preparation of lessons.
art, art series, project teaching, water, intermedial action, cross-curricular relationships
Rozsah průvodní práce
137 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Teoreticko - projektová diplomová práce se zabývá zpracováním tematické výtvarné řady s názvem ,,Voda" a její realizací v rámci lekcí výtvarné výchovy dětí středního školního věku na základní škole. Na teoretickou část, jež přináší obecný vhled do problematiky vody nejen ve výtvarném umění a projektového vyučování, navazuje část projektová, která se skládá ze sedmi navržených výtvarných lekcí. Projektová část rovněž zahrnuje popsané realizace a didaktickou analýzu jednotlivých lekcí. Diplomovou práci doplňují v samotném závěru obrazové přílohy vztahující se k teoretické části, fotodokumentace dílčích lekcí a navržené strukturované přípravy.
Anotace v angličtině
Theoretical and project diploma thesis focuses on elaboration of the thematic art series named "Water" and its realization in art classes of middle aged children at the elementary school. The theoretical part brings the general insight into the problematics of water in art and project teaching. The project part follows and it is composed of seven proposed lectures of art lessons. The description of realizations and didactic analysis of the lectures are included in the project part as well. The diploma thesis is complemented with picture attachments, photo documentation of sectional lessons and proposed structured preparation of lessons.
art, art series, project teaching, water, intermedial action, cross-curricular relationships
Zásady pro vypracování
1. Přehledné zpracování tematiky spojené s fenoménem vody z hlediska přírodních věd a výtvarného umění. Uvedení předních tvůrců, reflektujících daný námět.
2. Didaktická analýza tematiky vody z hlediska vzdělávacích obsahů učiva pro střední školní věk s přihlédnutím k mezipředmětovým vazbám, integrované a projektové výuce. Uplatnění dané tematiky v metodických a námětových zdrojích pro výtvarnou výchovu.
3. Příprava a realizace výtvarné řady na téma "Voda" na druhém stupni ZŠ. Obrazová dokumentace a reflexe projektové části práce.
Zásady pro vypracování
1. Přehledné zpracování tematiky spojené s fenoménem vody z hlediska přírodních věd a výtvarného umění. Uvedení předních tvůrců, reflektujících daný námět.
2. Didaktická analýza tematiky vody z hlediska vzdělávacích obsahů učiva pro střední školní věk s přihlédnutím k mezipředmětovým vazbám, integrované a projektové výuce. Uplatnění dané tematiky v metodických a námětových zdrojích pro výtvarnou výchovu.
3. Příprava a realizace výtvarné řady na téma "Voda" na druhém stupni ZŠ. Obrazová dokumentace a reflexe projektové části práce.
Seznam doporučené literatury
BACHELARD, Gaston. Voda a sny. Mladá fronta, 1997. ISBN 80-204-0638-7. 233 s.
CLARKE, David. Water and art. Reaktion Books, 2012. ISBN 1861897413. 295 s.
ČERNOUŠEK, Michal. Psychologie životního prostředí. Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-550-5. 142 s.
FULKOVÁ, Marie. Diskurz umění a vzdělávání. Praha. H+H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7. 334 s.
HOSMAN, Zdeněk. Didaktický skicář: výtvarné činnosti ve výtvarné výchově. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2007. ISBN 978-80-7394-001-0. 94 s.
CHALUPECKÝ, Jindřich. Na hranicích umění. Praha: Prostor, Arkýř, 1990. ISBN 80-85190-06-0. 160 s.
LÖW, Jiří - Michal, Igor. Krajinný ráz. Kostelec nad Černými lesy : Lesnické práce s. r. o., 2003. ISBN 80-86386-27-9. 552 s.
ROESELOVÁ, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996. ISBN 80-902267-1-X. 241 s.
ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1997. ISBN 80-902267-2-8. 226 s.
STIBRAL, Karel - DADEJÍK, Ondřej. Krása - krajina - příroda. Dokořán, 2009. ISBN 978-80-7363-286-1. 280 s.
Rozšíření informačních zdrojů k tématu bude součástí studijní práce diplomantky.
Seznam doporučené literatury
BACHELARD, Gaston. Voda a sny. Mladá fronta, 1997. ISBN 80-204-0638-7. 233 s.
CLARKE, David. Water and art. Reaktion Books, 2012. ISBN 1861897413. 295 s.
ČERNOUŠEK, Michal. Psychologie životního prostředí. Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-550-5. 142 s.
FULKOVÁ, Marie. Diskurz umění a vzdělávání. Praha. H+H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7. 334 s.
HOSMAN, Zdeněk. Didaktický skicář: výtvarné činnosti ve výtvarné výchově. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2007. ISBN 978-80-7394-001-0. 94 s.
CHALUPECKÝ, Jindřich. Na hranicích umění. Praha: Prostor, Arkýř, 1990. ISBN 80-85190-06-0. 160 s.
LÖW, Jiří - Michal, Igor. Krajinný ráz. Kostelec nad Černými lesy : Lesnické práce s. r. o., 2003. ISBN 80-86386-27-9. 552 s.
ROESELOVÁ, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996. ISBN 80-902267-1-X. 241 s.
ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1997. ISBN 80-902267-2-8. 226 s.
STIBRAL, Karel - DADEJÍK, Ondřej. Krása - krajina - příroda. Dokořán, 2009. ISBN 978-80-7363-286-1. 280 s.
Rozšíření informačních zdrojů k tématu bude součástí studijní práce diplomantky.