Diplomová práce s názvem Šifry ve výuce matematiky na 1. stupni základní školy seznamuje čtenáře se základními pojmy týkajících se šifrování, dále také s historií šifer od počátku do současnosti, jejich rozdělením, návazností na rámcově vzdělávací program pro základní vzdělávání a s didaktickou hrou. Dále se zabývá seznámením dětí s jednoduchými šiframi a s jejich šifrováním a dešifrováním. Práce je rozdělena na dvě části, a to teoretickou a praktickou. Teoretická část představuje šifry a jejich využití, základní pojmy, druhy šifer, historii šifer, šifrovací hry a didaktickou hru. Praktická část zahrnuje pracovní listy a didaktické hry, které obsahují jednoduché šifry. Ke každému pracovnímu listu je vytvořen návod použití, řešení, samotné šifry a u vyzkoušených pracovních listů v praxi je napsáno zhodnocení, jak si děti vedly, jejich špatná, ale i správná řešení.
Anotace v angličtině
The diploma thesis "Ciphers in mathematics education at primary school" acquaints readers with basic concepts related to encryption, as well as with the history of ciphers from the beginning to the present, their classification, connection to the framework educational program for primary school and didactic game. It also deals with introducing simple ciphers to children and their encryption and decryption. The work is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part presents ciphers and their use, basic concepts, types of ciphers, history of ciphers, cryptographic games and didactic game. The practical part includes worksheets and didactic games that contain simple ciphers. Each worksheet contains instructions for use, solutions and the ciphers themselves. Some of the worksheets were tested by children and therefor there is also an evaluation of how the children performed - with the wrong and also correct solutions.
Klíčová slova
šifry, historie šifer, šifrovací hry, didaktická hra, matematika
Klíčová slova v angličtině
ciphers, history of ciphers, cryptographic games, didactic game, mathematics
Rozsah průvodní práce
82 s. (87 800)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce s názvem Šifry ve výuce matematiky na 1. stupni základní školy seznamuje čtenáře se základními pojmy týkajících se šifrování, dále také s historií šifer od počátku do současnosti, jejich rozdělením, návazností na rámcově vzdělávací program pro základní vzdělávání a s didaktickou hrou. Dále se zabývá seznámením dětí s jednoduchými šiframi a s jejich šifrováním a dešifrováním. Práce je rozdělena na dvě části, a to teoretickou a praktickou. Teoretická část představuje šifry a jejich využití, základní pojmy, druhy šifer, historii šifer, šifrovací hry a didaktickou hru. Praktická část zahrnuje pracovní listy a didaktické hry, které obsahují jednoduché šifry. Ke každému pracovnímu listu je vytvořen návod použití, řešení, samotné šifry a u vyzkoušených pracovních listů v praxi je napsáno zhodnocení, jak si děti vedly, jejich špatná, ale i správná řešení.
Anotace v angličtině
The diploma thesis "Ciphers in mathematics education at primary school" acquaints readers with basic concepts related to encryption, as well as with the history of ciphers from the beginning to the present, their classification, connection to the framework educational program for primary school and didactic game. It also deals with introducing simple ciphers to children and their encryption and decryption. The work is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part presents ciphers and their use, basic concepts, types of ciphers, history of ciphers, cryptographic games and didactic game. The practical part includes worksheets and didactic games that contain simple ciphers. Each worksheet contains instructions for use, solutions and the ciphers themselves. Some of the worksheets were tested by children and therefor there is also an evaluation of how the children performed - with the wrong and also correct solutions.
Klíčová slova
šifry, historie šifer, šifrovací hry, didaktická hra, matematika
Klíčová slova v angličtině
ciphers, history of ciphers, cryptographic games, didactic game, mathematics
Zásady pro vypracování
Úkolem této diplomové práce bude ve stručnosti naznačit základní rysy početních potupů při výuce matematiky na základní škole v tématické oblasti Nestandardní aplikační úlohy a problémy RVP ZV v prvním a druhém období na prvním stupni ZŠ a to s využitím teorií šifer a kódů. Cílem práce tedy nebude vyčerpávající přehled šifer, ale vytipování těch postupů a technik, které by se jevily vhodné pro jejich ev. zařazení například do hodin matematiky na prvním stupni, s respektem k didaktice vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace a navržení vhodných aktivit. Součástí zpracování úkolu bude prozkoumání současné nabídky odborné literatury a učebnic k danému tématu. Nastíněna bude i možnost využití ve volnočasových a polpularizačních aktivitách, které učitel pro žáky připravuje.
Studentka:
- Prostuduje dostupnou literaturu týkající se šifer a kódů, prostuduje učebnice vybraných ročníků a vytipuje vhodné aktivity vzhledem k definovaným výstupům RVP a diaktice matematiky pro dané období
- Vypracuje soubor úloh, které doplní plánované kurikulum učitele o aktivity spojené se "šifrováním"
- Připravené pracovní listy otestuje na vybrané základní škole a výsledek popíše v diplomové práci
Zásady pro vypracování
Úkolem této diplomové práce bude ve stručnosti naznačit základní rysy početních potupů při výuce matematiky na základní škole v tématické oblasti Nestandardní aplikační úlohy a problémy RVP ZV v prvním a druhém období na prvním stupni ZŠ a to s využitím teorií šifer a kódů. Cílem práce tedy nebude vyčerpávající přehled šifer, ale vytipování těch postupů a technik, které by se jevily vhodné pro jejich ev. zařazení například do hodin matematiky na prvním stupni, s respektem k didaktice vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace a navržení vhodných aktivit. Součástí zpracování úkolu bude prozkoumání současné nabídky odborné literatury a učebnic k danému tématu. Nastíněna bude i možnost využití ve volnočasových a polpularizačních aktivitách, které učitel pro žáky připravuje.
Studentka:
- Prostuduje dostupnou literaturu týkající se šifer a kódů, prostuduje učebnice vybraných ročníků a vytipuje vhodné aktivity vzhledem k definovaným výstupům RVP a diaktice matematiky pro dané období
- Vypracuje soubor úloh, které doplní plánované kurikulum učitele o aktivity spojené se "šifrováním"
- Připravené pracovní listy otestuje na vybrané základní škole a výsledek popíše v diplomové práci
Seznam doporučené literatury
Fuchs, E., Hrubý, D. a kol.: Standardy a testové úlohy z matematiky pro základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. Praha, Prometheus, 2000.
Hejný, M.: Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava, SPN 1990.
Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika. Portál 2001.
Hejný, M., Stehlíková, N.: Číselné představy dětí. Praha, Univerzita Karlova 1999.
Hošpesová, A. A kol., Matematická gramotnost a vyučování matematice, V Českých Budějovicích : Jihočeská univerzita, Pedagogická fakulta, 2011
Kuřina, F.: Umění vidět v matematice. Praha, SPN 1989.
Kuřina, F.: Je možné naučit řešit úlohy? Univerzita Hradec Králové, 2003.
Maňák J., Knecht, P., Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno: Paido. 2007
Maňák, J. Janík, T. Švec, V., Kurikulum v současné škole, Brno: Paido. 2009
Odvárko, O.: Tvorba a řešení aplikačních úloh v matematice pro 11-15 leté žáky. Praha, Univerzita Karlova 1995.
Perelman J.I.: Zajímavá algebra. Praha, SNTL 1985 .
Singh, S. Kniha kódů a šifer: Tajná komunikace od starého Egypta po kvantovou kryptografii, Argo: Dokořán: Praha, 2009
Straková, J.: Vědomosti a dovednosti pro život. Ústav pro informace ve vzdělávání, Praha 2002.
Učebnice z M pro ZŠ a víceletá gymnasia
RVP
Seznam doporučené literatury
Fuchs, E., Hrubý, D. a kol.: Standardy a testové úlohy z matematiky pro základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. Praha, Prometheus, 2000.
Hejný, M.: Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava, SPN 1990.
Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika. Portál 2001.
Hejný, M., Stehlíková, N.: Číselné představy dětí. Praha, Univerzita Karlova 1999.
Hošpesová, A. A kol., Matematická gramotnost a vyučování matematice, V Českých Budějovicích : Jihočeská univerzita, Pedagogická fakulta, 2011
Kuřina, F.: Umění vidět v matematice. Praha, SPN 1989.
Kuřina, F.: Je možné naučit řešit úlohy? Univerzita Hradec Králové, 2003.
Maňák J., Knecht, P., Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno: Paido. 2007
Maňák, J. Janík, T. Švec, V., Kurikulum v současné škole, Brno: Paido. 2009
Odvárko, O.: Tvorba a řešení aplikačních úloh v matematice pro 11-15 leté žáky. Praha, Univerzita Karlova 1995.
Perelman J.I.: Zajímavá algebra. Praha, SNTL 1985 .
Singh, S. Kniha kódů a šifer: Tajná komunikace od starého Egypta po kvantovou kryptografii, Argo: Dokořán: Praha, 2009
Straková, J.: Vědomosti a dovednosti pro život. Ústav pro informace ve vzdělávání, Praha 2002.
Učebnice z M pro ZŠ a víceletá gymnasia
RVP