Práce je teoretická. Zamýšlí se nad vybranými kritérii, podle kterých se hodnotí obrázek Platónovo jeskyně. Konkrétně pro situaci, kdy je obrázek učební pomůckou při výuce předmětu Etická výchova na základní škole v České republice. Práce popisuje obecné požadavky na podobenství o jeskyni plnícího funkci školního učiva. Dále mapuje z hlediska didaktiky problematiku vizualizace učiva a požadavků na učební pomůcky. Jedna část je věnována otázkám výuky předmětu Etická výchova v České republice. Na příkladu tří vybraných obrázků Platónovo jeskyně je provedeno hodnocení podle vybraných kritérií.
Anotace v angličtině
The work is theoretical. He reflects on the criteria chosen to evaluate the image of Plato's Cave. Specifically, when the picture is a teaching aid in teaching the subject Ethical Education at a primary school in the Czech Republic. The thesis describes general requirements for the parable of the cave fulfilling the function of school curriculum. Furthermore, it maps from the point of view of didactics the issue of visualization of the curriculum and requirements for teaching aids. One part is devoted to the issues of teaching the subject Ethical Education in the Czech Republic. On the example of three selected pictures of Plato's Cave, an evaluation is made according to selected criteria.
Klíčová slova
Etická výchova, školní výuka, studijní pomůcka, vizualizace učiva
Klíčová slova v angličtině
Ethical education, school teaching, study aid, visualization of subject matter
Rozsah průvodní práce
62 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce je teoretická. Zamýšlí se nad vybranými kritérii, podle kterých se hodnotí obrázek Platónovo jeskyně. Konkrétně pro situaci, kdy je obrázek učební pomůckou při výuce předmětu Etická výchova na základní škole v České republice. Práce popisuje obecné požadavky na podobenství o jeskyni plnícího funkci školního učiva. Dále mapuje z hlediska didaktiky problematiku vizualizace učiva a požadavků na učební pomůcky. Jedna část je věnována otázkám výuky předmětu Etická výchova v České republice. Na příkladu tří vybraných obrázků Platónovo jeskyně je provedeno hodnocení podle vybraných kritérií.
Anotace v angličtině
The work is theoretical. He reflects on the criteria chosen to evaluate the image of Plato's Cave. Specifically, when the picture is a teaching aid in teaching the subject Ethical Education at a primary school in the Czech Republic. The thesis describes general requirements for the parable of the cave fulfilling the function of school curriculum. Furthermore, it maps from the point of view of didactics the issue of visualization of the curriculum and requirements for teaching aids. One part is devoted to the issues of teaching the subject Ethical Education in the Czech Republic. On the example of three selected pictures of Plato's Cave, an evaluation is made according to selected criteria.
Klíčová slova
Etická výchova, školní výuka, studijní pomůcka, vizualizace učiva
Klíčová slova v angličtině
Ethical education, school teaching, study aid, visualization of subject matter
Zásady pro vypracování
Práce se bude zabývat problémem vizualizace podobenství o jeskyni, jako významného Platónova textu, pro potřeby edukace. Bude se jednat o součást obecnějšího tématu Fenomény filosofie výchovy. Práce bude tvůrčím projektem.
Hlavním cílem práce bude vytvoření návrhu vizuálního znázornění podobenství o jeskyni, který bude využitelný v rámci výuky filozofických disciplín. Práce se bude zabývat otázkami spojenými s vizualizací daného tématu. Zejména jaké nedostatky mají existující zobrazení podobenství o jeskyni, jaké jsou na něj požadavky z hlediska edukace filozofie a jak zobrazení optimalizovat podle potřeb výuky.
Teoretickými východisky práce budou poznatky z oblasti filozofie, filozofie výchovy, didaktiky a vizuální kultury. Z hlediska použití metod, bude práce aplikací didaktických zásad, teorie modelů kritického a kreativního myšlení. Výsledný návrh bude kontrolně hodnocen formou empirického výzkumu mezi pedagogy zabývajícími se výukou filozofických disciplín. Získaná data budou využita pro analýzu realizace tvůrčího projektu a úspěšnosti dosažení plánovaných cílů.
Zásady pro vypracování
Práce se bude zabývat problémem vizualizace podobenství o jeskyni, jako významného Platónova textu, pro potřeby edukace. Bude se jednat o součást obecnějšího tématu Fenomény filosofie výchovy. Práce bude tvůrčím projektem.
Hlavním cílem práce bude vytvoření návrhu vizuálního znázornění podobenství o jeskyni, který bude využitelný v rámci výuky filozofických disciplín. Práce se bude zabývat otázkami spojenými s vizualizací daného tématu. Zejména jaké nedostatky mají existující zobrazení podobenství o jeskyni, jaké jsou na něj požadavky z hlediska edukace filozofie a jak zobrazení optimalizovat podle potřeb výuky.
Teoretickými východisky práce budou poznatky z oblasti filozofie, filozofie výchovy, didaktiky a vizuální kultury. Z hlediska použití metod, bude práce aplikací didaktických zásad, teorie modelů kritického a kreativního myšlení. Výsledný návrh bude kontrolně hodnocen formou empirického výzkumu mezi pedagogy zabývajícími se výukou filozofických disciplín. Získaná data budou využita pro analýzu realizace tvůrčího projektu a úspěšnosti dosažení plánovaných cílů.
Seznam doporučené literatury
a) PLATÓN. Ústava. Praha: OIKOYMENH, 1996. ISBN 80-86005-28-3.
b) Platónova Ústava a Zákony: sborník příspěvků z platónského symposia konaného v Praze ve dnech 4.-5. dubna 1997. HAVLÍČEK, A. (ed.), Praha: OIKOYMENH, 1999. ISBN 80-86005-88-7.
Doc. Ing. Aleš Havlíček, Ph.D. se jako filozof mimo jiné intenzivně věnoval dílu Platóna. Jako člen České platónské společnosti, se podílel na organizování platónských symposií. Z jejich vydaných sborníků chci čerpat témata a otázky, které se týkají příspěvků zabývajících se mýtem o jeskyni.
c) SPOUSTA, V. Vizualizace vybraných problémů hraničních pedagogických disciplín. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5296-3.
Doc. PhDr. Vladimír Spousta, CSc. se dlouhodobě věnoval otázkám vizualizace učiva. Chci vycházet z jeho teoretických poznatků o vizualizaci z hlediska gnozeologického, psychologického a edukologického. Zejména jeho metody aplikace poznatků o vizuální komunikaci pro potřeby edukace.
d) KESNER, L.; COLLEEN, S. (eds.) Obrazy mysli/Mysl v obrazech. Brno: Barrister a Principal, 2011. ISBN 978-80-7027-239-8.
Doc. PhDr. Ladislav Kesner, Ph.D. se mimo jiné v rámci teorie umění zabývá otázkami vnímání a vidění vizuálních artefaktů. Působí na Filozofické fakultě, Masarykovy univerzity v Brně. Chci se zaměřit na jeho poznatky, jak člověk vnímá vizuální umělecká díla.
Seznam doporučené literatury
a) PLATÓN. Ústava. Praha: OIKOYMENH, 1996. ISBN 80-86005-28-3.
b) Platónova Ústava a Zákony: sborník příspěvků z platónského symposia konaného v Praze ve dnech 4.-5. dubna 1997. HAVLÍČEK, A. (ed.), Praha: OIKOYMENH, 1999. ISBN 80-86005-88-7.
Doc. Ing. Aleš Havlíček, Ph.D. se jako filozof mimo jiné intenzivně věnoval dílu Platóna. Jako člen České platónské společnosti, se podílel na organizování platónských symposií. Z jejich vydaných sborníků chci čerpat témata a otázky, které se týkají příspěvků zabývajících se mýtem o jeskyni.
c) SPOUSTA, V. Vizualizace vybraných problémů hraničních pedagogických disciplín. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5296-3.
Doc. PhDr. Vladimír Spousta, CSc. se dlouhodobě věnoval otázkám vizualizace učiva. Chci vycházet z jeho teoretických poznatků o vizualizaci z hlediska gnozeologického, psychologického a edukologického. Zejména jeho metody aplikace poznatků o vizuální komunikaci pro potřeby edukace.
d) KESNER, L.; COLLEEN, S. (eds.) Obrazy mysli/Mysl v obrazech. Brno: Barrister a Principal, 2011. ISBN 978-80-7027-239-8.
Doc. PhDr. Ladislav Kesner, Ph.D. se mimo jiné v rámci teorie umění zabývá otázkami vnímání a vidění vizuálních artefaktů. Působí na Filozofické fakultě, Masarykovy univerzity v Brně. Chci se zaměřit na jeho poznatky, jak člověk vnímá vizuální umělecká díla.