Tato diplomová práce se zabývá problematikou dialogu ve výchově a je rozdělena na dvě části - teoretickou a empirickou část. Práce se zabývá tím, co je obsahem dialogů mezi vychovávanýma vychovatelem dětského domova a jak tyto dialogické rozpravy ovlivňují vzájemný vztah vychovatele a vychovávaného. Teoretická část poukazuje na vysvětlení dialogu, jeho různá pojetí a důležité aspekty. Teoretická část dále hovoří o filosofii dialogu
a vysvětlení podstatných pojmů tohoto hlediska spolu se Sokratovskými dialogy. Další část je věnována představiteli dialogické filosofie Martinu Buberovi a jeho díla Já a Ty. K posledním kapitolám patří zmínka o výchově a výchově v dětském domově, dále je zde uvedena charakteristika dětského domova a profese vychovatele dětského domova. Poslední kapitola popisuje vývoj dítěte mladšího školního období, dospívání a časnou dospělost.
Podstatou empirické části je smíšený výzkumný design, který obsahuje hlavní kvalitativní výzkumnou metodu polostrukturovaný rozhovor a jako doplňující kvantitativní metodu dotazník. Výzkum byl proveden v prostředí dětského domova se dvěma skupinami respondentů, a to s vychovávanými dětmi a vychovateli dětského domova. Získaná data
od obou skupin respondentů jsem mohla mezi sebou porovnat a závěrem práce jsem jej mohla srovnat s odbornou literaturou.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the problematics of a dialogue in education and is divided into two parts - a theoretical and a practical one. The goal of this paper was
to discuss what the content of the dialogue, between an educatee and a children´s home educator, is. The point was also to learn how these dialogues influence the mutual relationship of both the educator and the educatee. The theoretical part then points out on the explanation of the dialogue, it´s different conceptions and important aspects. The following chapter describes the man as a being who uses words and is endowed with speech. The theoretical part also describes the philosophy of a dialogue and explanation of important terms together with Socratic dialogues. The next part is dedicated to the representative of the philosophy of dialogue Martin Buber and to his piece of art I and Thou. Last chapters discuss in general the education in a children´s house. Furthermore a characteristics of a children´ s house and the profession of a children´s house educator is described in these chapters. The last chapter describes development of younger school-aged children, adolescence and early adulthood.
The essence of the empirical part is a mixed research design, which contains the main qualitative research method - a semi-structured interview and the additional quantitative method - a questionnaire. The research of the problematics of the dialogue was carried out in a children´s house environment with two groups of respondents: the educatees and educators of the children´s house. The received data from both groups
I compared to each other and in the conclusion of the paper there is a comparison of the compared data to the literature.
Klíčová slova
dialog, výchova, filosofie dialogu, dialog ve výchově, vychovatel dětského domova, dětský domov
Klíčová slova v angličtině
dialogue, education, philosophy of dialogue, dialogue in education, children´s home educator, children´s home
Rozsah průvodní práce
184 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá problematikou dialogu ve výchově a je rozdělena na dvě části - teoretickou a empirickou část. Práce se zabývá tím, co je obsahem dialogů mezi vychovávanýma vychovatelem dětského domova a jak tyto dialogické rozpravy ovlivňují vzájemný vztah vychovatele a vychovávaného. Teoretická část poukazuje na vysvětlení dialogu, jeho různá pojetí a důležité aspekty. Teoretická část dále hovoří o filosofii dialogu
a vysvětlení podstatných pojmů tohoto hlediska spolu se Sokratovskými dialogy. Další část je věnována představiteli dialogické filosofie Martinu Buberovi a jeho díla Já a Ty. K posledním kapitolám patří zmínka o výchově a výchově v dětském domově, dále je zde uvedena charakteristika dětského domova a profese vychovatele dětského domova. Poslední kapitola popisuje vývoj dítěte mladšího školního období, dospívání a časnou dospělost.
Podstatou empirické části je smíšený výzkumný design, který obsahuje hlavní kvalitativní výzkumnou metodu polostrukturovaný rozhovor a jako doplňující kvantitativní metodu dotazník. Výzkum byl proveden v prostředí dětského domova se dvěma skupinami respondentů, a to s vychovávanými dětmi a vychovateli dětského domova. Získaná data
od obou skupin respondentů jsem mohla mezi sebou porovnat a závěrem práce jsem jej mohla srovnat s odbornou literaturou.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the problematics of a dialogue in education and is divided into two parts - a theoretical and a practical one. The goal of this paper was
to discuss what the content of the dialogue, between an educatee and a children´s home educator, is. The point was also to learn how these dialogues influence the mutual relationship of both the educator and the educatee. The theoretical part then points out on the explanation of the dialogue, it´s different conceptions and important aspects. The following chapter describes the man as a being who uses words and is endowed with speech. The theoretical part also describes the philosophy of a dialogue and explanation of important terms together with Socratic dialogues. The next part is dedicated to the representative of the philosophy of dialogue Martin Buber and to his piece of art I and Thou. Last chapters discuss in general the education in a children´s house. Furthermore a characteristics of a children´ s house and the profession of a children´s house educator is described in these chapters. The last chapter describes development of younger school-aged children, adolescence and early adulthood.
The essence of the empirical part is a mixed research design, which contains the main qualitative research method - a semi-structured interview and the additional quantitative method - a questionnaire. The research of the problematics of the dialogue was carried out in a children´s house environment with two groups of respondents: the educatees and educators of the children´s house. The received data from both groups
I compared to each other and in the conclusion of the paper there is a comparison of the compared data to the literature.
Klíčová slova
dialog, výchova, filosofie dialogu, dialog ve výchově, vychovatel dětského domova, dětský domov
Klíčová slova v angličtině
dialogue, education, philosophy of dialogue, dialogue in education, children´s home educator, children´s home
Zásady pro vypracování
Vliv dialogu při práci vychovatele s dítětem v prostředí dětského domova.
Vypracovat odpovědi analýzou a komparací odborné literatury (pedagogika, pedagogická psychologie, filozofie).
Zásady pro vypracování
Vliv dialogu při práci vychovatele s dítětem v prostředí dětského domova.
Vypracovat odpovědi analýzou a komparací odborné literatury (pedagogika, pedagogická psychologie, filozofie).
Seznam doporučené literatury
Palouš, R., Svobodová, Z. Homo educandus.: Filosofické základy teorie výchovy
Helus, Z., Sociální psychologie pro pedagogy
Helus, Z. Dítě v osobnostní pojetí: Cíle a metody osobnostní výchovy ve škole
Pelcová, N., Semrádová, I. Fenomén výchovy a učitelská etika povolání
Braun, R., Marková, D., Nováčková J. Praktikum školní psychologie
Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese
Seznam doporučené literatury
Palouš, R., Svobodová, Z. Homo educandus.: Filosofické základy teorie výchovy
Helus, Z., Sociální psychologie pro pedagogy
Helus, Z. Dítě v osobnostní pojetí: Cíle a metody osobnostní výchovy ve škole
Pelcová, N., Semrádová, I. Fenomén výchovy a učitelská etika povolání
Braun, R., Marková, D., Nováčková J. Praktikum školní psychologie
Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese