Bakalářská práce se zabývá postoji učitelů přírodopisu k výuce tématu role vegetace v distribuci sluneční energie a udržení vody v krajině. Cílem praktické části práce bylo zjistit názory a postoje učitelů na zařazování tohoto tématu do výuky.
V úvodu jsou nastíněny hlavní pojmy a skutečnosti, týkající se tohoto tématu, kterými jsou typy krajiny, distribuce slunečního záření, chladící schopnost rostlin a malý koloběh vody.
Další část se věnuje zakotvení problematiky v rámcovém vzdělávacím programu a následně jsou rozebrány tři konkrétní školní vzdělávací programy. Přiblíženo bylo také téma vlivu postojů učitelů a motivace žáka.
Praktická část práce zahrnuje výsledky dotazníkového šetření mezi učiteli přírodopisu. Obsahuje informace o demografickém složení respondentů
a komentované grafy, prezentující odpovědi na jednotlivé otázky. Výsledky ukázaly, že o roli vegetace v distribuci sluneční energie v krajině se učí velice málo. Učitelé učí o malém oběhu vody v krajině, ale nedávají ho do souvislosti s transpirací, která stojí na jeho začátku, proto je role vegetace v udržení vody v krajině podceňována. Hlavním z důvodů opomíjení těchto témat je špatná informovanost učitelů.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with biology teacher's approach to the topic
in the role of vegetation in distribution of solar energy and water preservation in landscape. The aim of the practical part is to detect opinions and attitudes of teachers about this particular topic.
Main terms and facts concerning this topic are shown in introduction,
such as landscape types, distribution of solar energy, flora´s cooling systems and small water circulation.
The other part deals with the issue in Framework Education Programme
for Elementary Education and subsequently three education programmes are analysed. The theme of teacher´s influence and pupil motivation was introduced as well.
The practical part includes results of questionnaires distributed among biology teachers. It contains information about demographic composition of respondents and commented graphs presenting answers to individual questions. The results have shown that the theme of the role of vegetation in distribution of solar energy in landscape is taught very little. The teachers teach about small water circulation in landscape, but without a connection with transpiration which is at the beginning of the process. That is why the role of vegetation in water preservation in nature is underestimated. The main reason for omitting the topics is poor teacher's knowledge.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Rozsah průvodní práce
58 s. (94 161 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá postoji učitelů přírodopisu k výuce tématu role vegetace v distribuci sluneční energie a udržení vody v krajině. Cílem praktické části práce bylo zjistit názory a postoje učitelů na zařazování tohoto tématu do výuky.
V úvodu jsou nastíněny hlavní pojmy a skutečnosti, týkající se tohoto tématu, kterými jsou typy krajiny, distribuce slunečního záření, chladící schopnost rostlin a malý koloběh vody.
Další část se věnuje zakotvení problematiky v rámcovém vzdělávacím programu a následně jsou rozebrány tři konkrétní školní vzdělávací programy. Přiblíženo bylo také téma vlivu postojů učitelů a motivace žáka.
Praktická část práce zahrnuje výsledky dotazníkového šetření mezi učiteli přírodopisu. Obsahuje informace o demografickém složení respondentů
a komentované grafy, prezentující odpovědi na jednotlivé otázky. Výsledky ukázaly, že o roli vegetace v distribuci sluneční energie v krajině se učí velice málo. Učitelé učí o malém oběhu vody v krajině, ale nedávají ho do souvislosti s transpirací, která stojí na jeho začátku, proto je role vegetace v udržení vody v krajině podceňována. Hlavním z důvodů opomíjení těchto témat je špatná informovanost učitelů.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with biology teacher's approach to the topic
in the role of vegetation in distribution of solar energy and water preservation in landscape. The aim of the practical part is to detect opinions and attitudes of teachers about this particular topic.
Main terms and facts concerning this topic are shown in introduction,
such as landscape types, distribution of solar energy, flora´s cooling systems and small water circulation.
The other part deals with the issue in Framework Education Programme
for Elementary Education and subsequently three education programmes are analysed. The theme of teacher´s influence and pupil motivation was introduced as well.
The practical part includes results of questionnaires distributed among biology teachers. It contains information about demographic composition of respondents and commented graphs presenting answers to individual questions. The results have shown that the theme of the role of vegetation in distribution of solar energy in landscape is taught very little. The teachers teach about small water circulation in landscape, but without a connection with transpiration which is at the beginning of the process. That is why the role of vegetation in water preservation in nature is underestimated. The main reason for omitting the topics is poor teacher's knowledge.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Zásady pro vypracování
Stále se rozšiřující sucho je aktuálním problémem dnešní doby. Pro zachování dostatku vody na kontinentech je zásadním předpokladem správně fungující krajina s vegetací a dostatečnou retenční schopností. Tomuto tématu se však věnuje málo pozornosti ve výuce na základních školách.\\
Cílem této bakalářské práce proto bude zjistit názory a postoje samotných učitelů přírodopisu na zařazování tohoto tématu do výuky.\\
V úvodu práce autorka uvede problematiku role vegetačního krytu v distribuci sluneční energie v krajině a s tím souvisejícího malého koloběhu vody. Těžištěm práce bude dotazníkové šetření mezi učiteli přírodopisu na ZŠ (formou osobního dotazování i on - line dotazníku) jehož cílem bude získat informace o postojích a možnostech k zařazování tohoto tématu do výuky. Získaná data autorka statisticky vyhodnotí v závislosti na věku, aprobaci a délce pedagogické praxe jednotlivých respondentů. Výsledky rozvede v diskusi a vyvodí závěry.
Zásady pro vypracování
Stále se rozšiřující sucho je aktuálním problémem dnešní doby. Pro zachování dostatku vody na kontinentech je zásadním předpokladem správně fungující krajina s vegetací a dostatečnou retenční schopností. Tomuto tématu se však věnuje málo pozornosti ve výuce na základních školách.\\
Cílem této bakalářské práce proto bude zjistit názory a postoje samotných učitelů přírodopisu na zařazování tohoto tématu do výuky.\\
V úvodu práce autorka uvede problematiku role vegetačního krytu v distribuci sluneční energie v krajině a s tím souvisejícího malého koloběhu vody. Těžištěm práce bude dotazníkové šetření mezi učiteli přírodopisu na ZŠ (formou osobního dotazování i on - line dotazníku) jehož cílem bude získat informace o postojích a možnostech k zařazování tohoto tématu do výuky. Získaná data autorka statisticky vyhodnotí v závislosti na věku, aprobaci a délce pedagogické praxe jednotlivých respondentů. Výsledky rozvede v diskusi a vyvodí závěry.
Seznam doporučené literatury
\begin{quote}
Pokorný, J., Brom, J., Čermák, Hesslerová, P., J., Huryna, H., Nadezhdina, N., Rejšková, A. (2010). Solar energy dissipation and temperature control by water and plants, Int. J. Water, Vol 5, No 4, 311 - 336.
Pelikán J. 2004: Základy empirického výzkumu pedagogických jevů, Karolinum, Praha.
Kalhous Z., Obst O. a kol. 2009: Školní didaktika, Portál , Praha.
Gavora, P., 2000: Úvod do pedagogického výzkumu, Paido, Brno.
aktuální články k tématu v odborných periodikách v rámci dostupnosti on line ze sítě JU
\end{quote}
Seznam doporučené literatury
\begin{quote}
Pokorný, J., Brom, J., Čermák, Hesslerová, P., J., Huryna, H., Nadezhdina, N., Rejšková, A. (2010). Solar energy dissipation and temperature control by water and plants, Int. J. Water, Vol 5, No 4, 311 - 336.
Pelikán J. 2004: Základy empirického výzkumu pedagogických jevů, Karolinum, Praha.
Kalhous Z., Obst O. a kol. 2009: Školní didaktika, Portál , Praha.
Gavora, P., 2000: Úvod do pedagogického výzkumu, Paido, Brno.
aktuální články k tématu v odborných periodikách v rámci dostupnosti on line ze sítě JU
\end{quote}