Tato bakalářská práce se věnuje problematice výživy a stravování dětí staršího školního věku a dospívajících na Příbramsku. Teoretická část je zaměřena na výživu, její základní složky, na všeobecné zásady a doporučení včetně potravinové pyramidy a zdravého talíře. Dále se zaměřuje na danou skupinu dětí - na složení jejich stravy, chybami ve stravování, dietami a s nimi spojenými poruchami příjmu potravy a alternativním stravováním. Dotazníkovému šetření je věnována praktická část. Šetření proběhlo na třech základních
a čtyřech středních školách na Příbramsku v období od prosince 2018 do konce února 2019. Dotazníky obsahovaly otázky týkající výživových zvyklostí, zájmu o zdravou výživu, zkušenostmi s dietami a podpůrnými prostředky, suplementy. Celkový počet zahrnoval 640 probandů z nichž bylo 335 žáků základní školy a 305 studentu střední školy. Otázky i výsledky dotazníkového šetření jsou uváděny chronologicky dle sledu v dotaznících.
Anotace v angličtině
This bachelor´s thesis deals with the problems of nutrition and eating habits of pubescents and adolescents in Příbram and its surroundings. The theoretical part focuses on nutrition, its basic components, on general principles as well as recommendation including the food pyramid and the healthy eating plate. Furthermore, the bachelor´s thesis focuses on given group of children - on composition of their meals, mistakes in nutrition, diets and its related eating disorders and alternative nutrition. The practical part focuses on questionnaire survey. The survey was made at tree elementary schools and four high schools in Příbram and its surroundings in the period of time from December 2018 until February 2019. The questionnaires included questions concerning eating habits, interests for healthy meals, experience with diets and supportive means, supplements. The total number includes 640 probands, 335 coming from elementary schools and 305 students coming from high schools. Questions and results of the survey are presented chronologically in accordance with sequence in the survey.
Klíčová slova
výživa, dieta, zdraví, potraviny, obezita, poruchy příjmu potravy, adolescenti, nápoje, podpůrné prostředky a suplementy
Klíčová slova v angličtině
nutrition, diet, health, food, obesity, eating disorders, adolescents, drinks, supportive means and supplements
Rozsah průvodní práce
62 s. (80 439 znaků vč. mezer)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se věnuje problematice výživy a stravování dětí staršího školního věku a dospívajících na Příbramsku. Teoretická část je zaměřena na výživu, její základní složky, na všeobecné zásady a doporučení včetně potravinové pyramidy a zdravého talíře. Dále se zaměřuje na danou skupinu dětí - na složení jejich stravy, chybami ve stravování, dietami a s nimi spojenými poruchami příjmu potravy a alternativním stravováním. Dotazníkovému šetření je věnována praktická část. Šetření proběhlo na třech základních
a čtyřech středních školách na Příbramsku v období od prosince 2018 do konce února 2019. Dotazníky obsahovaly otázky týkající výživových zvyklostí, zájmu o zdravou výživu, zkušenostmi s dietami a podpůrnými prostředky, suplementy. Celkový počet zahrnoval 640 probandů z nichž bylo 335 žáků základní školy a 305 studentu střední školy. Otázky i výsledky dotazníkového šetření jsou uváděny chronologicky dle sledu v dotaznících.
Anotace v angličtině
This bachelor´s thesis deals with the problems of nutrition and eating habits of pubescents and adolescents in Příbram and its surroundings. The theoretical part focuses on nutrition, its basic components, on general principles as well as recommendation including the food pyramid and the healthy eating plate. Furthermore, the bachelor´s thesis focuses on given group of children - on composition of their meals, mistakes in nutrition, diets and its related eating disorders and alternative nutrition. The practical part focuses on questionnaire survey. The survey was made at tree elementary schools and four high schools in Příbram and its surroundings in the period of time from December 2018 until February 2019. The questionnaires included questions concerning eating habits, interests for healthy meals, experience with diets and supportive means, supplements. The total number includes 640 probands, 335 coming from elementary schools and 305 students coming from high schools. Questions and results of the survey are presented chronologically in accordance with sequence in the survey.
Klíčová slova
výživa, dieta, zdraví, potraviny, obezita, poruchy příjmu potravy, adolescenti, nápoje, podpůrné prostředky a suplementy
Klíčová slova v angličtině
nutrition, diet, health, food, obesity, eating disorders, adolescents, drinks, supportive means and supplements
Zásady pro vypracování
Problém:\\
Pro současnou společnost je charakteristický hektický styl života a uplatňování "nepsaných" společenských norem, které zasahují i do stravovacích návyků a zvyklostí, kdy se stávají nástrojem kompenzace stresu, frustrace, či naopak nástrojem k dosažení společenského a pracovního postavení.\\
Účelem práce je zjistit, jak uvedené skutečnosti zasahují do života školních dětí a mládeže, jaké jsou jejich zkušenosti v oblasti dodržování diet, používání potravinových doplňků nebo užívání preparátů jako náhražky běžné stravy. Za důležité je též nutné považovat přístup společnosti k možnosti využití stravování ve školních jídelnách.\\
Cíl práce: Zjistit zkušenost s aplikací diet nebo stravovacích omezení u žáků ZŠ a studentů SŠ středních škol na Příbramsku.
Zjistit hladinu náklonosti k dietám a používání potravinových náhražek u žáků ZŠ a studentů SŠ na Příbramsku.
Vyhodnotit trend rozdílu mezi ZŠ a SŠ.\\
Postup řešení - metody:\\
Analýza a syntéza odborného textu\\
Dotazníkové šetření\\
Analýza získaných dat\\
Výzkumný soubor:\\
Žáci 2. stupně ZŠ a studenti SŠ příbramského regionu (500/500)\\
Využití výsledků:\\
" na základě zjištěných výsledků možná aplikace do výukových plánů předmětů VKZ\\
" Prezentací závěrů výzkumu upozornit žáky a studenty na možné problémy současných stravovacích strategií a marketingu.\\
Zásady pro vypracování
Problém:\\
Pro současnou společnost je charakteristický hektický styl života a uplatňování "nepsaných" společenských norem, které zasahují i do stravovacích návyků a zvyklostí, kdy se stávají nástrojem kompenzace stresu, frustrace, či naopak nástrojem k dosažení společenského a pracovního postavení.\\
Účelem práce je zjistit, jak uvedené skutečnosti zasahují do života školních dětí a mládeže, jaké jsou jejich zkušenosti v oblasti dodržování diet, používání potravinových doplňků nebo užívání preparátů jako náhražky běžné stravy. Za důležité je též nutné považovat přístup společnosti k možnosti využití stravování ve školních jídelnách.\\
Cíl práce: Zjistit zkušenost s aplikací diet nebo stravovacích omezení u žáků ZŠ a studentů SŠ středních škol na Příbramsku.
Zjistit hladinu náklonosti k dietám a používání potravinových náhražek u žáků ZŠ a studentů SŠ na Příbramsku.
Vyhodnotit trend rozdílu mezi ZŠ a SŠ.\\
Postup řešení - metody:\\
Analýza a syntéza odborného textu\\
Dotazníkové šetření\\
Analýza získaných dat\\
Výzkumný soubor:\\
Žáci 2. stupně ZŠ a studenti SŠ příbramského regionu (500/500)\\
Využití výsledků:\\
" na základě zjištěných výsledků možná aplikace do výukových plánů předmětů VKZ\\
" Prezentací závěrů výzkumu upozornit žáky a studenty na možné problémy současných stravovacích strategií a marketingu.\\
Seznam doporučené literatury
Disman, M. (2002). Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0139-7\\
Fialová, J., Poledne, R., Malichová, E. (2012). Stravovací návyky dětí a školní prostředí: implementace preventivních programů Světové zdravotnické organizace v České republice. Brno: Barrister. ISBN 978-808-7474-556\\
Fraňková, S., Dvořáková-Janů, V. (2003). Psychologie výživy
a sociální aspekty jídla. Praha: Karolinum, ISBN 80-246-0548-1.\\
Fraňková, S., Pařízková J., Malichová E. (2013). Jídlo v životě dítěte a adolescenta: teorie, výzkum, praxe. Praha: Karolinum. ISBN 978-802-4622-477\\
Krch, F., K., a kol. (2005). Poruchy příjmu potravy. Praha: Grada. ISBN 80-247-0840-X\\
Mach, I., Goggins, A., Malichová E. (2012). Doplňky stravy: jaké si vybrat při sportu i v každodenním životě. Praha: Grada. ISBN 978-802-4743-530\\
Papežová, H. (2000). Anorexia nervosa. Praha: Prychiatrické centrum. ISBN 978-80-851-2132-2\\
Seznam doporučené literatury
Disman, M. (2002). Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0139-7\\
Fialová, J., Poledne, R., Malichová, E. (2012). Stravovací návyky dětí a školní prostředí: implementace preventivních programů Světové zdravotnické organizace v České republice. Brno: Barrister. ISBN 978-808-7474-556\\
Fraňková, S., Dvořáková-Janů, V. (2003). Psychologie výživy
a sociální aspekty jídla. Praha: Karolinum, ISBN 80-246-0548-1.\\
Fraňková, S., Pařízková J., Malichová E. (2013). Jídlo v životě dítěte a adolescenta: teorie, výzkum, praxe. Praha: Karolinum. ISBN 978-802-4622-477\\
Krch, F., K., a kol. (2005). Poruchy příjmu potravy. Praha: Grada. ISBN 80-247-0840-X\\
Mach, I., Goggins, A., Malichová E. (2012). Doplňky stravy: jaké si vybrat při sportu i v každodenním životě. Praha: Grada. ISBN 978-802-4743-530\\
Papežová, H. (2000). Anorexia nervosa. Praha: Prychiatrické centrum. ISBN 978-80-851-2132-2\\