Tato bakalářská práce se zabývá tématikou inkluze a jejími didaktickými specifiky edukace ve vyučování, která jsou navázána zejména na vyhlášku č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. Pohled je zaměřen zejména na pedagoga chápaného jako důležitého účastníka inkluzivního vyučování. Tématy této práce se tak stává porovnání inkluzivního modelu výuky zaměřeného na pedagoga s tradičním vzděláváním. Teoretická část je věnována představení inkluze jako takové a následnému srovnání výuky bez a s inkluzivní tendencí. Tato komparace je zaměřena na komplexní vnímání pedagoga v procesu vzdělávání. Praktická část sleduje změny či tendence učitelů při samotné edukaci. Z potřeby hlubšího poznání této problematiky je zvolen kvalitativní design s metodou sběru dat rozhovoru. Ke zkoumání je využita vícepřípadová studie se 4 participanty.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the topic of inclusion and the didactic specifics of education in teaching, this being connected with the ordinance No. 27/2016 on the education of pupils with specific educational needs and talented pupils. The author focuses specifically on the teacher that is conceived as an important part of the inclusive teaching. This thesis tries to compare the inclusive model of education, particularly focused on the teacher, with the traditional model of education. The theoretical part introduces inclusion as such and compares teaching with and without inclusive tendencies. This comparison is focused towards the complex perception of the pedagogue in the education process. The practical part tracks the changes or tendencies of the teachers in education. Due to the need for deeper analysis of the problematics, the author uses qualitative design with data collected from interviews. For the research purposes it uses multi-case study with 4 participants.
Klíčová slova
inkluze; inkluzivní vzdělávání; učitel; individualizace; podpůrná opatření; výukové metody
Klíčová slova v angličtině
inclusion; inclusive education; teacher; individualization; support measures; teaching methods
Rozsah průvodní práce
92 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá tématikou inkluze a jejími didaktickými specifiky edukace ve vyučování, která jsou navázána zejména na vyhlášku č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. Pohled je zaměřen zejména na pedagoga chápaného jako důležitého účastníka inkluzivního vyučování. Tématy této práce se tak stává porovnání inkluzivního modelu výuky zaměřeného na pedagoga s tradičním vzděláváním. Teoretická část je věnována představení inkluze jako takové a následnému srovnání výuky bez a s inkluzivní tendencí. Tato komparace je zaměřena na komplexní vnímání pedagoga v procesu vzdělávání. Praktická část sleduje změny či tendence učitelů při samotné edukaci. Z potřeby hlubšího poznání této problematiky je zvolen kvalitativní design s metodou sběru dat rozhovoru. Ke zkoumání je využita vícepřípadová studie se 4 participanty.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the topic of inclusion and the didactic specifics of education in teaching, this being connected with the ordinance No. 27/2016 on the education of pupils with specific educational needs and talented pupils. The author focuses specifically on the teacher that is conceived as an important part of the inclusive teaching. This thesis tries to compare the inclusive model of education, particularly focused on the teacher, with the traditional model of education. The theoretical part introduces inclusion as such and compares teaching with and without inclusive tendencies. This comparison is focused towards the complex perception of the pedagogue in the education process. The practical part tracks the changes or tendencies of the teachers in education. Due to the need for deeper analysis of the problematics, the author uses qualitative design with data collected from interviews. For the research purposes it uses multi-case study with 4 participants.
Klíčová slova
inkluze; inkluzivní vzdělávání; učitel; individualizace; podpůrná opatření; výukové metody
Klíčová slova v angličtině
inclusion; inclusive education; teacher; individualization; support measures; teaching methods
Zásady pro vypracování
Práce se bude zabývat celkovým pohledem na učitele jako na účastníka inkluze. Zaměří se na didaktická specifika edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. Dalšími tématy, kterým se bude práce věnovat, jsou postoje učitelů k inkluzivnímu vzdělávání, vztah učitele k ostatním účastníkům pedagogického procesu a celkově jeho role v takto pojatém přístupu ke vzdělávání a výchově.
Teoretická část bude věnována představení inkluze jako takové a následnému srovnání výuky s inkluzivní tendencí a bez ní. Tato komparace bude zaměřena zejména na učitele a jeho přístup k výuce.
Praktická část se bude zaobírat sledováním změn či tendencí učitelů při samotné edukaci. Z potřeby hlubšího poznání této problematiky bude zvolen kvalitativní výzkumný design, přičemž metodou sběru dat bude zejména rozhovor. Výzkumné šetření bude mít podobu více případové studie se 3-4 participanty. Další výzkumná data budou získána následným pozorováním vlastní výuky učitelů a doplněna prostřednictvím dotazníku pro jejich žáky.
Zásady pro vypracování
Práce se bude zabývat celkovým pohledem na učitele jako na účastníka inkluze. Zaměří se na didaktická specifika edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. Dalšími tématy, kterým se bude práce věnovat, jsou postoje učitelů k inkluzivnímu vzdělávání, vztah učitele k ostatním účastníkům pedagogického procesu a celkově jeho role v takto pojatém přístupu ke vzdělávání a výchově.
Teoretická část bude věnována představení inkluze jako takové a následnému srovnání výuky s inkluzivní tendencí a bez ní. Tato komparace bude zaměřena zejména na učitele a jeho přístup k výuce.
Praktická část se bude zaobírat sledováním změn či tendencí učitelů při samotné edukaci. Z potřeby hlubšího poznání této problematiky bude zvolen kvalitativní výzkumný design, přičemž metodou sběru dat bude zejména rozhovor. Výzkumné šetření bude mít podobu více případové studie se 3-4 participanty. Další výzkumná data budou získána následným pozorováním vlastní výuky učitelů a doplněna prostřednictvím dotazníku pro jejich žáky.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-6678-6.
FINKOVÁ, Dita, LANGER, Jirří et al. Determinanty inkluze osob se zdravotním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2014. ISBN 978-80-244-4303-4.
HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání: Teorie a praxe. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
HANÁK, Petr. Zkušenosti z aplikace nových metod práce pri vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. [Česko: s.n.], 2011. ISBN 978-80-260-0022-8.
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Inkluzivní vzdělávání v české primární škole: teorie, praxe, výzkum. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6527-7.
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, Lea a Regina PROUZOVÁ-KVĚTOŇOVÁ. Speciální pedagogika v podmínkách inkluzivního vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, 2010. ISBN 978-80-7290-472-3.
LANG, Greg a Chris BERBERICH. Každé dítě potřebuje speciální přístup: vytváření integrovaných inkluzivních tříd. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-144-4.
LECHTA, Viktor et al. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
LECHTA, Viktor et al. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.
STUCHLÍKOVÁ, Iva. Vybrané otázky metodologie pedagogicko-psychologického výzkumu. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012. ISBN 978-80-7435-195-2.
ŠVEC, Vlastimil. Pedagogické znalosti učitele: teorie a praxe. Praha: ASPI, 2005. ISBN 80-7357-072-6.
TANNENBERGEROVÁ, Monika. Průvodce školní inkluzí aneb Jak vypadá kvalitní základní škola současnosti? Praha: Wolters Kluwer C?R, 2016. ISBN 978-80-7552-008-1.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-6678-6.
FINKOVÁ, Dita, LANGER, Jirří et al. Determinanty inkluze osob se zdravotním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2014. ISBN 978-80-244-4303-4.
HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání: Teorie a praxe. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
HANÁK, Petr. Zkušenosti z aplikace nových metod práce pri vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. [Česko: s.n.], 2011. ISBN 978-80-260-0022-8.
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Inkluzivní vzdělávání v české primární škole: teorie, praxe, výzkum. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6527-7.
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, Lea a Regina PROUZOVÁ-KVĚTOŇOVÁ. Speciální pedagogika v podmínkách inkluzivního vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, 2010. ISBN 978-80-7290-472-3.
LANG, Greg a Chris BERBERICH. Každé dítě potřebuje speciální přístup: vytváření integrovaných inkluzivních tříd. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-144-4.
LECHTA, Viktor et al. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
LECHTA, Viktor et al. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.
STUCHLÍKOVÁ, Iva. Vybrané otázky metodologie pedagogicko-psychologického výzkumu. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012. ISBN 978-80-7435-195-2.
ŠVEC, Vlastimil. Pedagogické znalosti učitele: teorie a praxe. Praha: ASPI, 2005. ISBN 80-7357-072-6.
TANNENBERGEROVÁ, Monika. Průvodce školní inkluzí aneb Jak vypadá kvalitní základní škola současnosti? Praha: Wolters Kluwer C?R, 2016. ISBN 978-80-7552-008-1.