Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je zaměřena na vývoj výuky cizích jazyků od období před rokem 1989 až do současnosti. Obsahuje informace z výzkumů a jiných šetření, například České školské inspekce. Dále zkoumá množství kvalifikovaných učitelů cizích jazyků v devadesátých letech 20. století a na počátku 21. století, dokumenty určující způsob výuky cizích jazyků na základní škole a moderní trendy ve výuce cizích jazyků na základních školách i ve volném čase. Praktická část obsahuje informace od učitelů, kteří byli součástí transformace školství okolo roku 1989. Byli rekvalifikováni z ruštiny na angličtinu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is divided into theoretical and practical part. The theoretical part is focused on the development of foreign languages teaching since the period before 1989 up to now. It contains information based on researches, for example made by Czech school inspection. It also considers quantity of qualified foreign languages teachers in the nineties of 20th century and in the beginning of 21st century and documents including ways of foreign languages teaching at primary school. It also contains some modern trends about teaching of foreign languages at primary schools and in children's free time. The practical part of the bachelor thesis contains information from teachers about the transformation of Czech education system around the year 1989. These teachers were requalified from teaching Russian language to teaching English.
Klíčová slova
výuka cizích jazyků, cizí jazyky od 80. let 20. století, učitel angličtiny, školní vzdělávací programy
Klíčová slova v angličtině
foreign languages teaching, foreign languages since 80s of 20th century, a teacher of English, school educational programs
Rozsah průvodní práce
58 s. (122 496 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je zaměřena na vývoj výuky cizích jazyků od období před rokem 1989 až do současnosti. Obsahuje informace z výzkumů a jiných šetření, například České školské inspekce. Dále zkoumá množství kvalifikovaných učitelů cizích jazyků v devadesátých letech 20. století a na počátku 21. století, dokumenty určující způsob výuky cizích jazyků na základní škole a moderní trendy ve výuce cizích jazyků na základních školách i ve volném čase. Praktická část obsahuje informace od učitelů, kteří byli součástí transformace školství okolo roku 1989. Byli rekvalifikováni z ruštiny na angličtinu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is divided into theoretical and practical part. The theoretical part is focused on the development of foreign languages teaching since the period before 1989 up to now. It contains information based on researches, for example made by Czech school inspection. It also considers quantity of qualified foreign languages teachers in the nineties of 20th century and in the beginning of 21st century and documents including ways of foreign languages teaching at primary school. It also contains some modern trends about teaching of foreign languages at primary schools and in children's free time. The practical part of the bachelor thesis contains information from teachers about the transformation of Czech education system around the year 1989. These teachers were requalified from teaching Russian language to teaching English.
Klíčová slova
výuka cizích jazyků, cizí jazyky od 80. let 20. století, učitel angličtiny, školní vzdělávací programy
Klíčová slova v angličtině
foreign languages teaching, foreign languages since 80s of 20th century, a teacher of English, school educational programs
Zásady pro vypracování
Autorka bakalářské práce nejprve představí problematiku spojenou s výukou cizích jazyků v období před a po roce 1989. Zároveň se zaměří na samotnou roli učitele cizích jazyků v období před a po bezprostředně po roce 1989.
V praktické části práce studentka prozkoumá tuto problematiku za pomoci rozhovorů s učitelkou/učitelem, který/á má vlastní zkušenost s touto výraznou změnou ve výuce cizích jazyků. Budou využity kvalitativní metody výzkumu.
Zásady pro vypracování
Autorka bakalářské práce nejprve představí problematiku spojenou s výukou cizích jazyků v období před a po roce 1989. Zároveň se zaměří na samotnou roli učitele cizích jazyků v období před a po bezprostředně po roce 1989.
V praktické části práce studentka prozkoumá tuto problematiku za pomoci rozhovorů s učitelkou/učitelem, který/á má vlastní zkušenost s touto výraznou změnou ve výuce cizích jazyků. Budou využity kvalitativní metody výzkumu.
Seznam doporučené literatury
KASPER, Tomáš, Dana Kasperová. Dějiny pedagogiky. 1. vydání, vyd. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2429-4
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
PRŮCHA, Jan. Vzdělávání a školství ve světě: základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-290-4.
internetové stránky: msmt.cz - dokumenty Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy
uiv.cz - Odbor školské statistiky, analýz a informační strategie MŠMT
Seznam doporučené literatury
KASPER, Tomáš, Dana Kasperová. Dějiny pedagogiky. 1. vydání, vyd. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2429-4
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
PRŮCHA, Jan. Vzdělávání a školství ve světě: základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-290-4.
internetové stránky: msmt.cz - dokumenty Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy
uiv.cz - Odbor školské statistiky, analýz a informační strategie MŠMT