Bakalářská práce je zaměřena na alternativní systémy dostupné v České republice s bližším zaměřením na Montessori pedagogiku v českých školách, od mateřské školy až po druhý stupeň základní školy. Dále se zabývá rozdíly mezi různými alternativními směry a také mezi Montessori školou a tradiční školou.
Tato bakalářská práce se ve své praktické části zaměří na využití literárních ukázek ve výuce dějepisu za pomoci otázek a úkolů k těmto. Vznikne tím soubor literárních ukázek a ke každé z nich soubor otázek, které mohou dohromady tvořit pracovní listy, které budou propojovat literaturu a výuku dějepisu. Tvorba pracovních listů bude zaměřena na propojení historického kontextu s literárním textem.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on alternative systems available in the Czech Republic with a closer focus on Montessori pedagogy in Czech schools, from kindergarten to the second stage of primary school. It also deals with the differences between different alternative systems and also between the Montessori school and the traditional school.
In its practical part, this bachelor's thesis will focus on the creation of worksheets usable in teaching at the second stage of the Montessori school. These sheets will combine literature and history teaching. The creation of worksheets will focus on connecting the historical context with the literary text.
Klíčová slova
alternativní školy, Montessori pedagogika, dějepis, český jazyk a literatura, Montessori školy v ČR, alternativní výuka, příprava alternativní výuky, vývoj alternativní výuky v ČR
Klíčová slova v angličtině
Alternative schools, Montessori pedagogy, History, Czech language and
literature, Montessori schools in the Czech Republic, alternative teaching, preparation of alternative teaching, development of alternative teaching in the Czech Republic
Rozsah průvodní práce
59 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na alternativní systémy dostupné v České republice s bližším zaměřením na Montessori pedagogiku v českých školách, od mateřské školy až po druhý stupeň základní školy. Dále se zabývá rozdíly mezi různými alternativními směry a také mezi Montessori školou a tradiční školou.
Tato bakalářská práce se ve své praktické části zaměří na využití literárních ukázek ve výuce dějepisu za pomoci otázek a úkolů k těmto. Vznikne tím soubor literárních ukázek a ke každé z nich soubor otázek, které mohou dohromady tvořit pracovní listy, které budou propojovat literaturu a výuku dějepisu. Tvorba pracovních listů bude zaměřena na propojení historického kontextu s literárním textem.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on alternative systems available in the Czech Republic with a closer focus on Montessori pedagogy in Czech schools, from kindergarten to the second stage of primary school. It also deals with the differences between different alternative systems and also between the Montessori school and the traditional school.
In its practical part, this bachelor's thesis will focus on the creation of worksheets usable in teaching at the second stage of the Montessori school. These sheets will combine literature and history teaching. The creation of worksheets will focus on connecting the historical context with the literary text.
Klíčová slova
alternativní školy, Montessori pedagogika, dějepis, český jazyk a literatura, Montessori školy v ČR, alternativní výuka, příprava alternativní výuky, vývoj alternativní výuky v ČR
Klíčová slova v angličtině
Alternative schools, Montessori pedagogy, History, Czech language and
literature, Montessori schools in the Czech Republic, alternative teaching, preparation of alternative teaching, development of alternative teaching in the Czech Republic
Zásady pro vypracování
V bakalářské práci studentka stručně shrne Montessori pedagogiku v českých školách, od mateřské školy až po druhý stupeň a zaměří se především na základní školu. Autorka se zaměří na rozdíly oproti klasické výuce a na děti, pro které je tento alternativní systém nejvhodnější.
V rámci praktické bakalářské části se studentka pokusí o tvorbu pracovních listů pro druhý stupeň Montessori škol, ve výuce literatury a dějepisu. Při tvorbě pracovních listů bude využito propojení historického kontextu s literárním textem. Zároveň bude autorka práce zkoumat, jak jsou samotní učitelé spojeni s pracovními listy.
Zásady pro vypracování
V bakalářské práci studentka stručně shrne Montessori pedagogiku v českých školách, od mateřské školy až po druhý stupeň a zaměří se především na základní školu. Autorka se zaměří na rozdíly oproti klasické výuce a na děti, pro které je tento alternativní systém nejvhodnější.
V rámci praktické bakalářské části se studentka pokusí o tvorbu pracovních listů pro druhý stupeň Montessori škol, ve výuce literatury a dějepisu. Při tvorbě pracovních listů bude využito propojení historického kontextu s literárním textem. Zároveň bude autorka práce zkoumat, jak jsou samotní učitelé spojeni s pracovními listy.
Seznam doporučené literatury
MONTESSORI, Maria. Objevování dítěte. Vydání druhé, v Portále první, revidované. Přeložil Vladimíra HENELOVÁ. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1234-8.
MONTESSORI, Maria. Tajuplné dětství. Praha: Nakladatelství světových pedagogických směrů, 1998. ISBN 80-86189-00-7.
SELDIN, Tim. Jak vychovat úžasné dítě podle principů Montessori. Přeložil Petr SOMOGYI. Praha: Slovart, 2017. ISBN 978-80-7529-405-0.
ZELINKOVÁ, Olga. Pomoz mi, abych to dokázal: pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. Praha: Portál, 1997. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 80-7178-071-5.
Seznam doporučené literatury
MONTESSORI, Maria. Objevování dítěte. Vydání druhé, v Portále první, revidované. Přeložil Vladimíra HENELOVÁ. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1234-8.
MONTESSORI, Maria. Tajuplné dětství. Praha: Nakladatelství světových pedagogických směrů, 1998. ISBN 80-86189-00-7.
SELDIN, Tim. Jak vychovat úžasné dítě podle principů Montessori. Přeložil Petr SOMOGYI. Praha: Slovart, 2017. ISBN 978-80-7529-405-0.
ZELINKOVÁ, Olga. Pomoz mi, abych to dokázal: pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. Praha: Portál, 1997. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 80-7178-071-5.