Kvalitní hudební vzdělání, motivace a podpora vedoucích pracovníků může ovlivnit kvalitu hudebních činností. Jejich časově náročné a nelehké získání učitele mnohdy odradí, nicméně hudební činnosti ovlivňují celkový rozvoj dítěte předškolního věku, a jejich četnost a kvalita zaleží právě na pedagogovi mateřské školy. Při edukaci hudby v jakékoli formě naráží učitel na problémy spojené s realizací právě hudebních činností. Cílem bakalářské práce je upozornit na důležitost hudebních dovedností, schopností a znalostí pedagogů mateřských škol a zmapovat rizika ovlivňující hudební činnost ve vzdělávací nabídce v souvislosti s hudebními dovednostmi pedagoga. Výzkum probíhal pomocí dotazníkového šetření mezi pedagogy mateřských škol. Ve vyhodnocení výzkumného šetření bylo zjištěno, že negativní aspekty v hudební činnosti ovlivňují převážně začínající učitele. Získáváním zkušeností se tato rizika zmírňují nebo až ztrácí.
Anotace v angličtině
Quality music education, motivation and support from managers can affect the quality of music activities. Teachers are often discouraged due to the time-consuming and difficulties in acquiring good quality music education however, musical activities affect the overall development of a preschool child and their frequency and quality depend on the preschool teacher. When educating music in any form, the teacher encounters problems associated with the implementation of musical activities. The aim of the bachelor's thesis is to draw attention to the importance of musical skills, abilities and knowledge of preschool teachers and to map the risks affecting musical activity in the educational offer in connection with the musical skills of the teacher. The research was conducted using a questionnaire survey among preschool teachers. In the evaluation of the research survey, it was found that the negative aspects of musical activity mainly affect newly qualified teachers. By gaining experience, these risks are mitigated or even lost.
Klíčová slova
Hudební dovednosti; pedagog MŠ; předškolní vzdělávání; problematika hudební výchovy; hudebnost
Klíčová slova v angličtině
Musical skills; preschool teacher; preschool education; issues of music education; musicality
Rozsah průvodní práce
53 s.(61 738 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Kvalitní hudební vzdělání, motivace a podpora vedoucích pracovníků může ovlivnit kvalitu hudebních činností. Jejich časově náročné a nelehké získání učitele mnohdy odradí, nicméně hudební činnosti ovlivňují celkový rozvoj dítěte předškolního věku, a jejich četnost a kvalita zaleží právě na pedagogovi mateřské školy. Při edukaci hudby v jakékoli formě naráží učitel na problémy spojené s realizací právě hudebních činností. Cílem bakalářské práce je upozornit na důležitost hudebních dovedností, schopností a znalostí pedagogů mateřských škol a zmapovat rizika ovlivňující hudební činnost ve vzdělávací nabídce v souvislosti s hudebními dovednostmi pedagoga. Výzkum probíhal pomocí dotazníkového šetření mezi pedagogy mateřských škol. Ve vyhodnocení výzkumného šetření bylo zjištěno, že negativní aspekty v hudební činnosti ovlivňují převážně začínající učitele. Získáváním zkušeností se tato rizika zmírňují nebo až ztrácí.
Anotace v angličtině
Quality music education, motivation and support from managers can affect the quality of music activities. Teachers are often discouraged due to the time-consuming and difficulties in acquiring good quality music education however, musical activities affect the overall development of a preschool child and their frequency and quality depend on the preschool teacher. When educating music in any form, the teacher encounters problems associated with the implementation of musical activities. The aim of the bachelor's thesis is to draw attention to the importance of musical skills, abilities and knowledge of preschool teachers and to map the risks affecting musical activity in the educational offer in connection with the musical skills of the teacher. The research was conducted using a questionnaire survey among preschool teachers. In the evaluation of the research survey, it was found that the negative aspects of musical activity mainly affect newly qualified teachers. By gaining experience, these risks are mitigated or even lost.
Klíčová slova
Hudební dovednosti; pedagog MŠ; předškolní vzdělávání; problematika hudební výchovy; hudebnost
Klíčová slova v angličtině
Musical skills; preschool teacher; preschool education; issues of music education; musicality
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zjištění hudebních dovedností pedagogů a jejich využívání při práci s dětmi předškolního věku při hudebních činnostech a vhled do této problematiky.\\
Teoretická část bakalářské práce bude obsahovat charakteristiku hudebních dovedností, schopností stěžejní pro rozvoj hudebnosti dětí v předškolním věku. Charakteristika bude doplněna o metodiku konkrétní hudební činnosti.\\
V praktické části bude proveden kvantitativní průzkum zaměřen na pedagogy působící v mateřských školách, na jejich hudební vzdělání, dovednosti a schopnosti rozvíjet hudebnost dětí předškolního věku. Pro výzkumné šetření bude použita metoda dotazníku.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zjištění hudebních dovedností pedagogů a jejich využívání při práci s dětmi předškolního věku při hudebních činnostech a vhled do této problematiky.\\
Teoretická část bakalářské práce bude obsahovat charakteristiku hudebních dovedností, schopností stěžejní pro rozvoj hudebnosti dětí v předškolním věku. Charakteristika bude doplněna o metodiku konkrétní hudební činnosti.\\
V praktické části bude proveden kvantitativní průzkum zaměřen na pedagogy působící v mateřských školách, na jejich hudební vzdělání, dovednosti a schopnosti rozvíjet hudebnost dětí předškolního věku. Pro výzkumné šetření bude použita metoda dotazníku.
Seznam doporučené literatury
HOLAS, Milan. Hudební pedagogika. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění, Hudební fakulta, 2004. 125 s. Knižnice Metodického centra HAMU; 10. ISBN 80-7331-018-X.\\
KUBECOVÁ, Markéta et al. Rozvíjíme hudební dovednosti dětí. Praha: Raabe, 2017. 140 s. ISBN 978-80-7496-332-2.\\
KULHÁNKOVÁ, Eva. Hudebně pohybová výchova: Metodická příručka pro hudební výchovu ve škole. Praha: Portál, 2000. 135 s. ISBN 80-7178-437-0.\\
LIŠKOVÁ, Marie. Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o., 2006. 165 s. ISBN 80-86307-26-3.\\
Rámcový vzdělávací program (RVP PV). Praha: VÚP v Praze, 2006. 48 s. ISBN 80- 87000-00-5\\
SEDLÁK, František. Hudební vývoj dítěte: analytická studie. Praha: Supraphon, 1974. Comenium musicum (Supraphon).\\
SEDLÁK, František a Váňová, Hana. Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2013. 406 s. ISBN 978-80-246-2060-2.\\
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vydání druhé, doplněné a přepracované. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2012. 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1.
Seznam doporučené literatury
HOLAS, Milan. Hudební pedagogika. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění, Hudební fakulta, 2004. 125 s. Knižnice Metodického centra HAMU; 10. ISBN 80-7331-018-X.\\
KUBECOVÁ, Markéta et al. Rozvíjíme hudební dovednosti dětí. Praha: Raabe, 2017. 140 s. ISBN 978-80-7496-332-2.\\
KULHÁNKOVÁ, Eva. Hudebně pohybová výchova: Metodická příručka pro hudební výchovu ve škole. Praha: Portál, 2000. 135 s. ISBN 80-7178-437-0.\\
LIŠKOVÁ, Marie. Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o., 2006. 165 s. ISBN 80-86307-26-3.\\
Rámcový vzdělávací program (RVP PV). Praha: VÚP v Praze, 2006. 48 s. ISBN 80- 87000-00-5\\
SEDLÁK, František. Hudební vývoj dítěte: analytická studie. Praha: Supraphon, 1974. Comenium musicum (Supraphon).\\
SEDLÁK, František a Váňová, Hana. Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2013. 406 s. ISBN 978-80-246-2060-2.\\
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vydání druhé, doplněné a přepracované. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2012. 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1.