Práce se zabývá možnostmi uplatnění principů daltonského plánu v podmínkách výchovy mimo vyučování, tzn. ve školní družině a ve školním klubu. První část práce popisuje historii výchovy mimo vyučování a podmínky výchovy, jako jsou např. legislativní či organizační podmínky. Druhá část práce se zaměřuje na vlastní výzkum na třech základních školách, které využívají daltonské principy ve výuce. Smyslem výzkumu bylo zjistit, jak jsou ve školních družinách na těchto školách využívány ve výchově daltonské principy. V poslední části jsou porovnány podmínky výchovy s tím, jak výchova mimo vyučování reálně probíhá. Dále jsou zhodnoceny možnosti uplatnění daltonských principů ve výchově mimo vyučování.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the possibilities of application of the Dalton Plan within extracurricular activities, i.e. in school clubs. The first part of the thesis describes the history of extracurricular activities and conditions of education, such as legislation or organization. The second part presents a research carried out at three elementary schools, which apply Dalton principles in education. The aim of the research was to find out how the Dalton principles are applied at school clubs of the chosen schools. The last section of the thesis compares conditions of education with the reality of extracurricular activities. Furthermore, the possibilities of application of the Dalton principles in extracurricular activities are assessed.
Klíčová slova
daltonský plán, výchova, výchova mimo vyučování, školní družina, školní klub, svoboda, samostatnost, spolupráce
Klíčová slova v angličtině
Dalton Plan, education, extracurricular activities, school club, freedom,
independence, cooperation
Rozsah průvodní práce
68 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá možnostmi uplatnění principů daltonského plánu v podmínkách výchovy mimo vyučování, tzn. ve školní družině a ve školním klubu. První část práce popisuje historii výchovy mimo vyučování a podmínky výchovy, jako jsou např. legislativní či organizační podmínky. Druhá část práce se zaměřuje na vlastní výzkum na třech základních školách, které využívají daltonské principy ve výuce. Smyslem výzkumu bylo zjistit, jak jsou ve školních družinách na těchto školách využívány ve výchově daltonské principy. V poslední části jsou porovnány podmínky výchovy s tím, jak výchova mimo vyučování reálně probíhá. Dále jsou zhodnoceny možnosti uplatnění daltonských principů ve výchově mimo vyučování.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the possibilities of application of the Dalton Plan within extracurricular activities, i.e. in school clubs. The first part of the thesis describes the history of extracurricular activities and conditions of education, such as legislation or organization. The second part presents a research carried out at three elementary schools, which apply Dalton principles in education. The aim of the research was to find out how the Dalton principles are applied at school clubs of the chosen schools. The last section of the thesis compares conditions of education with the reality of extracurricular activities. Furthermore, the possibilities of application of the Dalton principles in extracurricular activities are assessed.
Klíčová slova
daltonský plán, výchova, výchova mimo vyučování, školní družina, školní klub, svoboda, samostatnost, spolupráce
Klíčová slova v angličtině
Dalton Plan, education, extracurricular activities, school club, freedom,
independence, cooperation
Zásady pro vypracování
Kvalitativní výzkum, výzkumný design: případová studie.
Výzkumná otázka: Jak probíhá výchova mimo vyučování na daltonských školách v České republice?
Dílčí otázky: Vychází vzdělávací a výchovné cíle z hlavních principů daltonského plánu? Jak se ve výchově projevují jednotlivé zásady daltonského plánu: svoboda, spolupráce a samostatnost? Jak se liší výchova mimo vyučování na vybraných školách?
Výzkumný vzorek: školská zařízení na daltonských školách.
Metody sběru dat: analýza dokumentů, pozorování, polostrukturovaný rozhovor
Analýza dat: transkripce a segmentace dat, jejich kódování, kategorizace a porovnání případů.
Zásady pro vypracování
Kvalitativní výzkum, výzkumný design: případová studie.
Výzkumná otázka: Jak probíhá výchova mimo vyučování na daltonských školách v České republice?
Dílčí otázky: Vychází vzdělávací a výchovné cíle z hlavních principů daltonského plánu? Jak se ve výchově projevují jednotlivé zásady daltonského plánu: svoboda, spolupráce a samostatnost? Jak se liší výchova mimo vyučování na vybraných školách?
Výzkumný vzorek: školská zařízení na daltonských školách.
Metody sběru dat: analýza dokumentů, pozorování, polostrukturovaný rozhovor
Analýza dat: transkripce a segmentace dat, jejich kódování, kategorizace a porovnání případů.
Seznam doporučené literatury
HÁJEK, Bedřich, HOFBAUER, Břetislav a PÁVKOVÁ Jiřina. 2011. Pedagogické ovlivňování volného času: trendy pedagogiky volného času. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0030-7.
HOFBAUER, Břetislav. 2004. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál. ISBN 80-7178-927-5.
PÁVKOVÁ, Jiřina. 2002. Pedagogika volného času. Vyd. 3., aktualiz. Praha: Portál. ISBN 80-7178-711-6.
KNOTOVÁ, Dana. 2011. Pedagogické dimenze volného času. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-223-9.
KAPLÁNEK, Michal. 2012. Čas volnosti - čas výchovy: pedagogické úvahy o volném čase. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0450-3.
PARKHURST, Helen. 1922. Education on the Dalton Plan. New York: E. P. Dutton & Company.
RÖHNER, Roel a WENKE, Hans. 2000. Ať žije škola: daltonská výuka v praxi. Brno: Paido. ISBN 80-85931-82-6.
RÖHNER, Roel a WENKE Hans. 2003. Daltonské vyučování: Stále živá inspirace. Brno: Paido. ISBN 8073150417.
RÝDL, Karel. 1998. Jak dosáhnout spoluzodpovědnosti žáka: daltonský plán jako výzva - metody a formy práce na 2. stupni ZŠ a na středních školách. Praha: Agentura Strom. Škola 21. ISBN 8086106039.
Seznam doporučené literatury
HÁJEK, Bedřich, HOFBAUER, Břetislav a PÁVKOVÁ Jiřina. 2011. Pedagogické ovlivňování volného času: trendy pedagogiky volného času. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0030-7.
HOFBAUER, Břetislav. 2004. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál. ISBN 80-7178-927-5.
PÁVKOVÁ, Jiřina. 2002. Pedagogika volného času. Vyd. 3., aktualiz. Praha: Portál. ISBN 80-7178-711-6.
KNOTOVÁ, Dana. 2011. Pedagogické dimenze volného času. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-223-9.
KAPLÁNEK, Michal. 2012. Čas volnosti - čas výchovy: pedagogické úvahy o volném čase. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0450-3.
PARKHURST, Helen. 1922. Education on the Dalton Plan. New York: E. P. Dutton & Company.
RÖHNER, Roel a WENKE, Hans. 2000. Ať žije škola: daltonská výuka v praxi. Brno: Paido. ISBN 80-85931-82-6.
RÖHNER, Roel a WENKE Hans. 2003. Daltonské vyučování: Stále živá inspirace. Brno: Paido. ISBN 8073150417.
RÝDL, Karel. 1998. Jak dosáhnout spoluzodpovědnosti žáka: daltonský plán jako výzva - metody a formy práce na 2. stupni ZŠ a na středních školách. Praha: Agentura Strom. Škola 21. ISBN 8086106039.