Tato bakalářská práce je věnována arteterapeutickému tématu Matka a dítě zpracovanému technikou akvarelu a koláže. Cílem této bakalářské práce je zmapovat možné způsoby zpracování tohoto tématu a jeho interpretační potenciál. Výzkumná studie využívá smíšeného designu. Kvantitativní část práce se zaměřila na zjištění častých a ojedinělých způsobů zpracování tohoto tématu. Tato byla následně doplněna kvalitativní částí, kterou tvoří interpretační potenciály těchto zobrazení. V kvalitativní části byly vedeny nestrukturované rozhovory se třemi participanty výzkumu o jejich způsobu zpracování tématu Matka a dítě. Informace z těchto rozhovorů byly dále dány do kontextu našich interpretačních potenciálů. Výsledky naší studie naznačily dva časté způsoby zpracování tématu a několik méně častých. Z interpretačního hlediska se téma Matka a dítě ukázalo jako bohaté, v některých případech přesahující i do jiných témat jako je rodina či Adam a Eva.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis is devoted to the art therapy theme of Mother and Child processed using watercolor and collage techniques. The aim of this bachelor's thesis is to map the possible ways of processing this topic and its interpretive potential. The research study uses a mixed design. The quantitative part of the work focused on finding frequent and unique ways of processing this topic. This was subsequently supplemented by a qualitative part, which consists of the interpretation potentials of these representations. In the qualitative part, unstructured interviews were conducted with three research participants about their way of processing the topic of mother and child. The information from these interviews was further put into the context of our interpretive potentials. The results of our study indicated two frequent ways of processing the topic and several less frequent ones. From an interpretive point of view, the theme of Mother and Child proved to be rich, in some cases extending to other themes such as family or Adam and Eve.
Klíčová slova
Matka a dítě; projektivně-intervenční arteterapie; interpretace
Klíčová slova v angličtině
Mother and child; projective-interventional art therapy; interpretation
Rozsah průvodní práce
63
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce je věnována arteterapeutickému tématu Matka a dítě zpracovanému technikou akvarelu a koláže. Cílem této bakalářské práce je zmapovat možné způsoby zpracování tohoto tématu a jeho interpretační potenciál. Výzkumná studie využívá smíšeného designu. Kvantitativní část práce se zaměřila na zjištění častých a ojedinělých způsobů zpracování tohoto tématu. Tato byla následně doplněna kvalitativní částí, kterou tvoří interpretační potenciály těchto zobrazení. V kvalitativní části byly vedeny nestrukturované rozhovory se třemi participanty výzkumu o jejich způsobu zpracování tématu Matka a dítě. Informace z těchto rozhovorů byly dále dány do kontextu našich interpretačních potenciálů. Výsledky naší studie naznačily dva časté způsoby zpracování tématu a několik méně častých. Z interpretačního hlediska se téma Matka a dítě ukázalo jako bohaté, v některých případech přesahující i do jiných témat jako je rodina či Adam a Eva.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis is devoted to the art therapy theme of Mother and Child processed using watercolor and collage techniques. The aim of this bachelor's thesis is to map the possible ways of processing this topic and its interpretive potential. The research study uses a mixed design. The quantitative part of the work focused on finding frequent and unique ways of processing this topic. This was subsequently supplemented by a qualitative part, which consists of the interpretation potentials of these representations. In the qualitative part, unstructured interviews were conducted with three research participants about their way of processing the topic of mother and child. The information from these interviews was further put into the context of our interpretive potentials. The results of our study indicated two frequent ways of processing the topic and several less frequent ones. From an interpretive point of view, the theme of Mother and Child proved to be rich, in some cases extending to other themes such as family or Adam and Eve.
Klíčová slova
Matka a dítě; projektivně-intervenční arteterapie; interpretace
Klíčová slova v angličtině
Mother and child; projective-interventional art therapy; interpretation
Zásady pro vypracování
Tato bakalářská práce bude věnována tématu Matka a dítě zpracovanému technikou akvarelu. Cílem práce je prezentování různých způsobů zpracování tohoto tématu a zároveň představení jeho možných využití při arteterapeutické práci. Díla budou získána především od studentů arteterapie PF JU.
V teoretické části práce budou rozpracovány věcné informace týkající se historie a vývoje současné arteterapie se zaměřením na její podoby v praxi, zejména v souvislosti s využitím tématu Matka a dítě v projektivně-intervenční arteterapii. Nastíněny budou i základní pohledy na vztah mezi hlavní vztahovou osobou (matkou) a dítětem v současném psychologickém pojetí.
Praktická část bude věnována přímé práci s klienty, analýze jimi vytvořených produktů, jejich motivů, barevnosti apod. S několika autory bude veden rozhovor týkající se těchto produktů, který bude následně analyzován. Následovat bude zhodnocení výsledků.
Zásady pro vypracování
Tato bakalářská práce bude věnována tématu Matka a dítě zpracovanému technikou akvarelu. Cílem práce je prezentování různých způsobů zpracování tohoto tématu a zároveň představení jeho možných využití při arteterapeutické práci. Díla budou získána především od studentů arteterapie PF JU.
V teoretické části práce budou rozpracovány věcné informace týkající se historie a vývoje současné arteterapie se zaměřením na její podoby v praxi, zejména v souvislosti s využitím tématu Matka a dítě v projektivně-intervenční arteterapii. Nastíněny budou i základní pohledy na vztah mezi hlavní vztahovou osobou (matkou) a dítětem v současném psychologickém pojetí.
Praktická část bude věnována přímé práci s klienty, analýze jimi vytvořených produktů, jejich motivů, barevnosti apod. S několika autory bude veden rozhovor týkající se těchto produktů, který bude následně analyzován. Následovat bude zhodnocení výsledků.
Seznam doporučené literatury
Bowlby, J. (2010). Vazba: Teorie kvality raných vztahů mezi matkou a dítětem. Praha: Portál.
Case, C., & Dalley, T. (1992). The handbook of art therapy. London: Routledge.
Czamanski-Cohen, J., & Weihs, K. L. (2016). The bodymind model: A platform for studying the mechanisms of change induced by art therapy. The Arts in Psychotherapy 51, 63-71.
Fong-Gong, W., Chang, E., & Chien-Hsu Ch. (2009). Depressive tendency of design major freshman students explored through the use of color in mosaic creations. The Arts in Psychotherapy 36, 185-190.
Gerge, A., & Pedersen, I. N. (2017). Analyzing pictorial artifacts from psychotherapy and art therapy when overcoming stress and trauma. The Arts in Psychotherapy 54, 56-68.
Hilbuch, A., Snir, S., Regev, D., & Orkibi, H. (2016). The role of art materials in the transferential relationship: Art psychotherapists' perspective. The Arts in Psychotherapy 49, 19-26.
Holmqvist, G., Roxberg, A., Larsson, I., & Lundqvist-Persson, C. (2017). What art therapists consider to be patient's inner change and how it may appear during art therapy. The Arts in Psychotherapy 56, 45-52.
Lhotová, M., & Perout, E. (2018). Arteterapie v souvislostech. Praha: Portál.
Mitchell, S. A., & Black, M. J. (1999). Freud a po Freudovi. Praha: Triton.
Rubin, J., A. (2008). Přístupy v arteterapii: Teorie a technika. Praha: Triton.
Šicková-Fabrici, J. (2016). Základy arteterapie. Praha: Portál.
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
Van Lith, T. (2016). Art therapy in mental health: A systematic review of approaches and practices. The Arts in Psychotherapy 47, 9-22.
Seznam doporučené literatury
Bowlby, J. (2010). Vazba: Teorie kvality raných vztahů mezi matkou a dítětem. Praha: Portál.
Case, C., & Dalley, T. (1992). The handbook of art therapy. London: Routledge.
Czamanski-Cohen, J., & Weihs, K. L. (2016). The bodymind model: A platform for studying the mechanisms of change induced by art therapy. The Arts in Psychotherapy 51, 63-71.
Fong-Gong, W., Chang, E., & Chien-Hsu Ch. (2009). Depressive tendency of design major freshman students explored through the use of color in mosaic creations. The Arts in Psychotherapy 36, 185-190.
Gerge, A., & Pedersen, I. N. (2017). Analyzing pictorial artifacts from psychotherapy and art therapy when overcoming stress and trauma. The Arts in Psychotherapy 54, 56-68.
Hilbuch, A., Snir, S., Regev, D., & Orkibi, H. (2016). The role of art materials in the transferential relationship: Art psychotherapists' perspective. The Arts in Psychotherapy 49, 19-26.
Holmqvist, G., Roxberg, A., Larsson, I., & Lundqvist-Persson, C. (2017). What art therapists consider to be patient's inner change and how it may appear during art therapy. The Arts in Psychotherapy 56, 45-52.
Lhotová, M., & Perout, E. (2018). Arteterapie v souvislostech. Praha: Portál.
Mitchell, S. A., & Black, M. J. (1999). Freud a po Freudovi. Praha: Triton.
Rubin, J., A. (2008). Přístupy v arteterapii: Teorie a technika. Praha: Triton.
Šicková-Fabrici, J. (2016). Základy arteterapie. Praha: Portál.
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
Van Lith, T. (2016). Art therapy in mental health: A systematic review of approaches and practices. The Arts in Psychotherapy 47, 9-22.