Bakalářská práce je zaměřena na problematiku pracovní zátěže a odolnosti vůči stresu středoškolských učitelů. Teoretická část se zabývá vlivy, příčinami a následky stresu, duševním zdravím a technikami duševní hygieny. V praktické části je popisováno výzkumné šetření, v jehož rámci byl použit pro sběr dat hloubkový rozhovor s oslovenými učiteli středních škol v jižních Čechách a Horním Rakousku. Výstupem praktické části bylo zjištění, že se pedagogové setkávají ve své profesi s problémy týkajícími se zátěže způsobené obsáhlým vedením administrativy a nezájmem žáků o studium. Učitelé čelí stresu pobytem v přírodě, odpočinkem u knihy, sportem, hudbou a trávením volných chvil s rodinou a přáteli.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on problems of workload and stress resistance of secondary school teachers. The theoretical part deals with the effects, causes and consequences of stress, mental health and mental hygiene techniques. In the practical part, a research survey is described in which an in-depth interview with secondary school teachers in South Bohemia and Upper Austria was used for data collection. The outcome of the practical part was to find out that in their profession teachers face problems related to the burden caused by the extensive management of the administration and the pupils' lack of interest in studying. Teachers face stress by staying in the countryside, relaxing with a book, playing sports, music and spending free time with family and friends.
Bakalářská práce je zaměřena na problematiku pracovní zátěže a odolnosti vůči stresu středoškolských učitelů. Teoretická část se zabývá vlivy, příčinami a následky stresu, duševním zdravím a technikami duševní hygieny. V praktické části je popisováno výzkumné šetření, v jehož rámci byl použit pro sběr dat hloubkový rozhovor s oslovenými učiteli středních škol v jižních Čechách a Horním Rakousku. Výstupem praktické části bylo zjištění, že se pedagogové setkávají ve své profesi s problémy týkajícími se zátěže způsobené obsáhlým vedením administrativy a nezájmem žáků o studium. Učitelé čelí stresu pobytem v přírodě, odpočinkem u knihy, sportem, hudbou a trávením volných chvil s rodinou a přáteli.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on problems of workload and stress resistance of secondary school teachers. The theoretical part deals with the effects, causes and consequences of stress, mental health and mental hygiene techniques. In the practical part, a research survey is described in which an in-depth interview with secondary school teachers in South Bohemia and Upper Austria was used for data collection. The outcome of the practical part was to find out that in their profession teachers face problems related to the burden caused by the extensive management of the administration and the pupils' lack of interest in studying. Teachers face stress by staying in the countryside, relaxing with a book, playing sports, music and spending free time with family and friends.
Bakalářská práce bude zaměřena na problematiku pracovní zátěže a odolnosti vůči stresu středoškolských učitelů. Cílem této bakalářské práce bude porovnání zahraniční a tuzemské problematiky pracovní zátěže a odolnosti vůči stresu u učitelů na vybraných středních školách.
Teoretická část práce se bude věnovat pracovní zátěži učitelů a jejich odolnosti vůči stresu na základě využití dostupné odborné literatury. Vymezeny budou základní pojmy této problematiky a bude nabídnut přehled základních výzkumných zjištění souvisejících s tímto tématem tak, aby mohly být východiskem pro část empirickou.
K sepsání empirické části práce bude uskutečněno kvalitativní výzkumné šetření na vybraných školách v České republice a v Rakousku. S pedagogy dvou škol bude veden hloubkový rozhovor zjišťující, jak vnímají svou profesní zátěž, za jak závažnou ji považují, jak se s ní vyrovnávají, jak prožívají její dopady na svůj profesní i osobní život apod.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude zaměřena na problematiku pracovní zátěže a odolnosti vůči stresu středoškolských učitelů. Cílem této bakalářské práce bude porovnání zahraniční a tuzemské problematiky pracovní zátěže a odolnosti vůči stresu u učitelů na vybraných středních školách.
Teoretická část práce se bude věnovat pracovní zátěži učitelů a jejich odolnosti vůči stresu na základě využití dostupné odborné literatury. Vymezeny budou základní pojmy této problematiky a bude nabídnut přehled základních výzkumných zjištění souvisejících s tímto tématem tak, aby mohly být východiskem pro část empirickou.
K sepsání empirické části práce bude uskutečněno kvalitativní výzkumné šetření na vybraných školách v České republice a v Rakousku. S pedagogy dvou škol bude veden hloubkový rozhovor zjišťující, jak vnímají svou profesní zátěž, za jak závažnou ji považují, jak se s ní vyrovnávají, jak prožívají její dopady na svůj profesní i osobní život apod.
Seznam doporučené literatury
ATKINSON, R. L. a kol. Psychologie. Praha: Portál, 2003.
BENDL, S. Dotazníkové šetření o subjektivní obtížnosti učitelských činností. Pedagogika, 47, 1997, 54-64.
BLAHUTKOVÁ, M., VACKOVÁ, H. a J. CACEK. Vliv časového stresu na zatížení učitelů. In: ŘEHULKA, E. a O. ŘEHULKOVÁ (Ed.), Učitelé a zdraví. Č. 4. Brno: Psychologický ústav AV ČR, 2002, 75-79.
BLAŽKOVÁ, V. a P. MALÁ. Psychická zátěž učitelů a další rizikové faktory. In: ŘEHULKA, E. (Ed.), Učitelé a zdraví. Č. 6. Brno: Paido, Masarykova univerzita, 2004. 124-126.
FIALOVÁ, I. Syndrom burnout v učitelské profesi. In: ZÁŠKODNÁ, H. (Ed.), Sborník prací Filozofické fakulty Ostravské univerzity. Psychologie, filozofie, sociologie. Č. 1. Ostrava: Ostravská univerzita, 1994, 17-26.
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2010.
HLADKÝ, A. Zdravotní aspekty zátěže a stresu. Praha: FF UK, 1993.
KOHOUTEK, R. a E. ŘEHULKA. Stresory učitelů základních a středních škol v České republice (zejména stresory způsobené učitelům žáky). In: ŘEHULKA, E. (Ed.), Škola a zdraví pro 21. století. [online]. Brno: Masarykova univerzita, 2011. 105-117. Dostupné z: http://www.ped.muni.cz/z21/knihy/2011/38/texty/cze/kohoutek_rehulka.pdf
MÍČEK, L. a V. ZEMAN. Učitel a stres. 2. vyd. Opava: Vade Mecum, 1997.
MLČÁK, Z. K teoretickému paradigmatu psychické zátěže učitelů. Pedagogická orientace, 10(3), 2000, 12-24.
POLÁK, M. Pracovní podmínky učitelů a syndrom vyhoření. Pedagogická orientace, 14(1), 2004, 69-73.
PRŮCHA, J. Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002.
ŘEHULKA, E. a O. ŘEHULKOVÁ. Problematika tělesné a psychické zátěže při výkonu učitelského povolání. In: ŘEHULKA, E. a O. ŘEHULKOVÁ (Ed.), Učitelé a zdraví. Č. 1. Brno, Psychologický ústav AV ČR, 1998, 99-104.
ŘEHULKOVÁ, O. a E. ŘEHULKA. Strategie zvládání stresu u učitelek základních škol. In: ŘEHULKA, E. (Ed.), Učitelé a zdraví. Č. 6. Brno: Paido, Masarykova univerzita, 2004. 231-237.
URBÁNEK, P. Vybrané problémy učitelské profese. Aktuální analýza. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2005.
VAŠINA, B. a M. VALOŠKOVÁ. Učitel - pracovní zátěž - zdraví. In: ŘEHULKA, E. a O. Řehulková (Ed.), Učitelé a zdraví. Č. 1. Brno: Psychologický ústav AV ČR, 1998, 7-25.
ŽIDKOVÁ, Z. a J. MARTINKOVÁ. Psychická zátěž učitelů základních škol. České pracovní lékařství, 4(3), 2003, 6-10.
Seznam doporučené literatury
ATKINSON, R. L. a kol. Psychologie. Praha: Portál, 2003.
BENDL, S. Dotazníkové šetření o subjektivní obtížnosti učitelských činností. Pedagogika, 47, 1997, 54-64.
BLAHUTKOVÁ, M., VACKOVÁ, H. a J. CACEK. Vliv časového stresu na zatížení učitelů. In: ŘEHULKA, E. a O. ŘEHULKOVÁ (Ed.), Učitelé a zdraví. Č. 4. Brno: Psychologický ústav AV ČR, 2002, 75-79.
BLAŽKOVÁ, V. a P. MALÁ. Psychická zátěž učitelů a další rizikové faktory. In: ŘEHULKA, E. (Ed.), Učitelé a zdraví. Č. 6. Brno: Paido, Masarykova univerzita, 2004. 124-126.
FIALOVÁ, I. Syndrom burnout v učitelské profesi. In: ZÁŠKODNÁ, H. (Ed.), Sborník prací Filozofické fakulty Ostravské univerzity. Psychologie, filozofie, sociologie. Č. 1. Ostrava: Ostravská univerzita, 1994, 17-26.
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2010.
HLADKÝ, A. Zdravotní aspekty zátěže a stresu. Praha: FF UK, 1993.
KOHOUTEK, R. a E. ŘEHULKA. Stresory učitelů základních a středních škol v České republice (zejména stresory způsobené učitelům žáky). In: ŘEHULKA, E. (Ed.), Škola a zdraví pro 21. století. [online]. Brno: Masarykova univerzita, 2011. 105-117. Dostupné z: http://www.ped.muni.cz/z21/knihy/2011/38/texty/cze/kohoutek_rehulka.pdf
MÍČEK, L. a V. ZEMAN. Učitel a stres. 2. vyd. Opava: Vade Mecum, 1997.
MLČÁK, Z. K teoretickému paradigmatu psychické zátěže učitelů. Pedagogická orientace, 10(3), 2000, 12-24.
POLÁK, M. Pracovní podmínky učitelů a syndrom vyhoření. Pedagogická orientace, 14(1), 2004, 69-73.
PRŮCHA, J. Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002.
ŘEHULKA, E. a O. ŘEHULKOVÁ. Problematika tělesné a psychické zátěže při výkonu učitelského povolání. In: ŘEHULKA, E. a O. ŘEHULKOVÁ (Ed.), Učitelé a zdraví. Č. 1. Brno, Psychologický ústav AV ČR, 1998, 99-104.
ŘEHULKOVÁ, O. a E. ŘEHULKA. Strategie zvládání stresu u učitelek základních škol. In: ŘEHULKA, E. (Ed.), Učitelé a zdraví. Č. 6. Brno: Paido, Masarykova univerzita, 2004. 231-237.
URBÁNEK, P. Vybrané problémy učitelské profese. Aktuální analýza. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2005.
VAŠINA, B. a M. VALOŠKOVÁ. Učitel - pracovní zátěž - zdraví. In: ŘEHULKA, E. a O. Řehulková (Ed.), Učitelé a zdraví. Č. 1. Brno: Psychologický ústav AV ČR, 1998, 7-25.
ŽIDKOVÁ, Z. a J. MARTINKOVÁ. Psychická zátěž učitelů základních škol. České pracovní lékařství, 4(3), 2003, 6-10.