Cílem diplomové práce je zjistit, jaká je příprava žáků a pedagogů v oblasti bezpečnostních témat a posoudit u vybraných subjektů jejich zapojení do vzdělávání v oblasti bezpečnosti v Jihočeském kraji.
Teoretická část pojednává o vzdělávání a začlenění oblastí bezpečnostních témat do rámcových vzdělávacích programů. Podstatnou její částí je rozpracovaný rámcový vzdělávací program, ve kterém se stanovuje povinný obsah, podmínky vzdělávání a další povinné standardy. Byla provedena analýza právních norem, odborné literatury a vymezeny odborné pojmy, které se týkají řešené problematiky.
Výzkumná část práce je zpracována zejména formou vlastního šetření a směřuje k naplnění cílů práce. Prvním cílem výzkumné části je posoudit zapojení vybraných subjektů do vzdělávání v oblasti bezpečnostních témat v Jihočeském kraji a zodpovězení výzkumné otázky "Jak se vybrané subjekty zapojují do vzdělávání bezpečnostních témat v Jihočeském kraji?". Při výzkumu je využit kvalitativní výzkum - metoda řízených rozhovorů s odpovědnými zástupci organizací zapojených do vzdělávání bezpečnostních témat v Jihočeském kraji. Druhým cílem bylo zjistit, jaký je současný stav přípravy pedagogů v oblasti bezpečnostních témat" a zodpovězení výzkumné otázky "Jaký je současný stav přípravy pedagogů v oblasti bezpečnostních témat?" Při výzkumu je využita metoda řízených rozhovorů s pedagogy vybraných základních škol Jihočeského kraje.
Výsledky práce prokázaly, že současný stav zapojení vybraných organizací do vzdělávání bezpečnostních témat je na velmi dobré úrovni při realizaci preventivně výchovné činnosti a vydávání edukačních materiálů. Jednotlivé organizace přistupují při vzdělávání v oblasti bezpečnostních témat individuálně a pro školy je problematické vytvořit si ucelený přehled a využít nabídky programů a materiálů. Pedagogové se v bezpečnostních tématech vzdělávají a dále předávají žákům, ale chybí zde koordinovanost a systémovost. Odpovědi na výzkumné otázky celkem jednoznačně ukázaly, že všechny oslovené organizace prosazují názor na začlenění nového předmětu s tématy v oblasti bezpečnosti do vzdělávacího procesu. U pedagogů naopak převyšuje názor na nezavádění samostatného předmětu s bezpečnostní problematikou.
Anotace v angličtině
The aim of this Master thesis is to discover how well pupils and teachers are prepared in the field of safety topics and to evaluate the participation of chosen subjects in the safety education in the South Bohemian Region.
The theoretical part is concerned with the education and integration of safety topics in framework education programmes with an emphasis on an elaborated framework education programme establishing the obligatory content, terms of education and other obligatory standards. Furthermore, an analysis of legal rules and the technical literature is conducted and technical terms concerning the matter are defined.
The empirical part of the thesis focuses primarily on an individual research and is aimed at fulfilling the goals of the thesis. The first aim of the empirical part is to assess the participation of chosen subjects in the safety topics education in the South Bohemian Region and to answer the research question "How do chosen subjects participate in the safety topics education in the South Bohemian Region?" For the research, the method of a qualitative research is employed, namely in the form of structured interviews with the representatives of the organizations participating in safety topics education in the South Bohemian Region. The second aim of this thesis is to discover how well the teachers are currently prepared in the field of safety topics and to answer the research question "How well are the teachers currently prepared in the field of safety topics?" The method of structured interviews with elementary school teachers in the South Bohemian Region is employed.
The results of the research show that the current state of participation of chosen organizations in the safety topics education is in the process of preventive educational activity and publication of educational materials on a very good level. The organizations proceed in the process of safety topics education on an individual basis and it is therefore problematic for the schools to keep a good track of all offered programmes and materials and to use them. The teachers educate themselves in the field of safety topics and pass the knowledge further on the pupils, however without any coordination and systematic character. The answers to the research questions showed quite decidedly that all organizations promote the integration of a new school subject concerned with the safety topics in the educational system. On the other hand, the teachers hold the view that it is not necessary to introduce a separate subject on this topic.
Klíčová slova
hrozby, rizika, ochrana obyvatelstva, pedagog, preventivně výchovná činnost, vzdělávání, základní škola, žák
Cílem diplomové práce je zjistit, jaká je příprava žáků a pedagogů v oblasti bezpečnostních témat a posoudit u vybraných subjektů jejich zapojení do vzdělávání v oblasti bezpečnosti v Jihočeském kraji.
Teoretická část pojednává o vzdělávání a začlenění oblastí bezpečnostních témat do rámcových vzdělávacích programů. Podstatnou její částí je rozpracovaný rámcový vzdělávací program, ve kterém se stanovuje povinný obsah, podmínky vzdělávání a další povinné standardy. Byla provedena analýza právních norem, odborné literatury a vymezeny odborné pojmy, které se týkají řešené problematiky.
Výzkumná část práce je zpracována zejména formou vlastního šetření a směřuje k naplnění cílů práce. Prvním cílem výzkumné části je posoudit zapojení vybraných subjektů do vzdělávání v oblasti bezpečnostních témat v Jihočeském kraji a zodpovězení výzkumné otázky "Jak se vybrané subjekty zapojují do vzdělávání bezpečnostních témat v Jihočeském kraji?". Při výzkumu je využit kvalitativní výzkum - metoda řízených rozhovorů s odpovědnými zástupci organizací zapojených do vzdělávání bezpečnostních témat v Jihočeském kraji. Druhým cílem bylo zjistit, jaký je současný stav přípravy pedagogů v oblasti bezpečnostních témat" a zodpovězení výzkumné otázky "Jaký je současný stav přípravy pedagogů v oblasti bezpečnostních témat?" Při výzkumu je využita metoda řízených rozhovorů s pedagogy vybraných základních škol Jihočeského kraje.
Výsledky práce prokázaly, že současný stav zapojení vybraných organizací do vzdělávání bezpečnostních témat je na velmi dobré úrovni při realizaci preventivně výchovné činnosti a vydávání edukačních materiálů. Jednotlivé organizace přistupují při vzdělávání v oblasti bezpečnostních témat individuálně a pro školy je problematické vytvořit si ucelený přehled a využít nabídky programů a materiálů. Pedagogové se v bezpečnostních tématech vzdělávají a dále předávají žákům, ale chybí zde koordinovanost a systémovost. Odpovědi na výzkumné otázky celkem jednoznačně ukázaly, že všechny oslovené organizace prosazují názor na začlenění nového předmětu s tématy v oblasti bezpečnosti do vzdělávacího procesu. U pedagogů naopak převyšuje názor na nezavádění samostatného předmětu s bezpečnostní problematikou.
Anotace v angličtině
The aim of this Master thesis is to discover how well pupils and teachers are prepared in the field of safety topics and to evaluate the participation of chosen subjects in the safety education in the South Bohemian Region.
The theoretical part is concerned with the education and integration of safety topics in framework education programmes with an emphasis on an elaborated framework education programme establishing the obligatory content, terms of education and other obligatory standards. Furthermore, an analysis of legal rules and the technical literature is conducted and technical terms concerning the matter are defined.
The empirical part of the thesis focuses primarily on an individual research and is aimed at fulfilling the goals of the thesis. The first aim of the empirical part is to assess the participation of chosen subjects in the safety topics education in the South Bohemian Region and to answer the research question "How do chosen subjects participate in the safety topics education in the South Bohemian Region?" For the research, the method of a qualitative research is employed, namely in the form of structured interviews with the representatives of the organizations participating in safety topics education in the South Bohemian Region. The second aim of this thesis is to discover how well the teachers are currently prepared in the field of safety topics and to answer the research question "How well are the teachers currently prepared in the field of safety topics?" The method of structured interviews with elementary school teachers in the South Bohemian Region is employed.
The results of the research show that the current state of participation of chosen organizations in the safety topics education is in the process of preventive educational activity and publication of educational materials on a very good level. The organizations proceed in the process of safety topics education on an individual basis and it is therefore problematic for the schools to keep a good track of all offered programmes and materials and to use them. The teachers educate themselves in the field of safety topics and pass the knowledge further on the pupils, however without any coordination and systematic character. The answers to the research questions showed quite decidedly that all organizations promote the integration of a new school subject concerned with the safety topics in the educational system. On the other hand, the teachers hold the view that it is not necessary to introduce a separate subject on this topic.
Klíčová slova
hrozby, rizika, ochrana obyvatelstva, pedagog, preventivně výchovná činnost, vzdělávání, základní škola, žák
Současný stav dané problematiky: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vydalo pokyn k zařazení problematiky ochrany obyvatelstva za běžných rizik a mimořádných událostí do obsahu vzdělávání na školách do rámcově vzdělávacích programů, ale nebyla zavedena samostatná aprobace této problematiky. Není nastaven systém pro přípravu pedagogů a dalšího vzdělávání, ani jednotná příprava subjektů v oblasti ochrany obyvatelstva, krizového řízení, péči o zdraví a dopravní výchova v České republice.
Cíle práce: Cíl 1: Cílem diplomové práce je posouzení u vybraných subjektů jejich zapojení do vzdělávání bezpečnostních témat v Jihočeském kraji. Cíl 2: Cílem práce je zjistit současný stav přípravy pedagogů v oblasti bezpečnostních témat.
Výzkumné otázky: Jak se vybrané subjekty zapojují do vzdělávání bezpečnostních témat v Jihočeském kraji?
Jaký je současný stav přípravy pedagogů v oblasti bezpečnostních témat?
Metodika: V teoretické práci bude provedena obsahová analýza dostupných literárních zdrojů a dokumentů. Praktická část práce bude formou vlastního šetření směřovat k naplnění cílů práce a zodpovězení formulovaných výzkumných otázek. K naplnění cíle 1, posouzení u vybraných subjektů jejich zapojení do vzdělávání bezpečnostních témat v Jihočeském kraji a zodpovězení výzkumné otázky "Jak se vybrané subjekty zapojují do vzdělávání bezpečnostních témat v Jihočeském kraji?", bude provedeno šetření formou polostrukturovaného rozhovoru se zástupci jednotlivých subjektů zapojujících se do vzdělání bezpečnostních témat. K naplnění cíle2, zjištění současného stavu přípravy pedagogů v oblasti bezpečnostních témat a zodpovězení výzkumné otázky "Jaký je současný stav přípravy pedagogů v oblasti bezpečnostních témat?", bude provedeno šetření formou polostrukturovaného rozhovoru u pedagogů vybraných základních škol v Jihočeském kraji.
Předpokládané využití práce v praxi: Práce bude poskytnuta Pedagogické fakultě Jihočeské univerzity, získané výsledky se použijí pro rozšíření, popřípadě doplnění metodiky k vzdělávání pedagogů základních škol v oblasti bezpečnostních témat. Na základě výsledků bude posouzeno, zda je vzdělávání pedagogů dostatečné a přínosné. Dále bude zhodnocen přístup ve vzdělávání bezpečnostních témat u vybraných subjektů.
Zásady pro vypracování
Současný stav dané problematiky: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vydalo pokyn k zařazení problematiky ochrany obyvatelstva za běžných rizik a mimořádných událostí do obsahu vzdělávání na školách do rámcově vzdělávacích programů, ale nebyla zavedena samostatná aprobace této problematiky. Není nastaven systém pro přípravu pedagogů a dalšího vzdělávání, ani jednotná příprava subjektů v oblasti ochrany obyvatelstva, krizového řízení, péči o zdraví a dopravní výchova v České republice.
Cíle práce: Cíl 1: Cílem diplomové práce je posouzení u vybraných subjektů jejich zapojení do vzdělávání bezpečnostních témat v Jihočeském kraji. Cíl 2: Cílem práce je zjistit současný stav přípravy pedagogů v oblasti bezpečnostních témat.
Výzkumné otázky: Jak se vybrané subjekty zapojují do vzdělávání bezpečnostních témat v Jihočeském kraji?
Jaký je současný stav přípravy pedagogů v oblasti bezpečnostních témat?
Metodika: V teoretické práci bude provedena obsahová analýza dostupných literárních zdrojů a dokumentů. Praktická část práce bude formou vlastního šetření směřovat k naplnění cílů práce a zodpovězení formulovaných výzkumných otázek. K naplnění cíle 1, posouzení u vybraných subjektů jejich zapojení do vzdělávání bezpečnostních témat v Jihočeském kraji a zodpovězení výzkumné otázky "Jak se vybrané subjekty zapojují do vzdělávání bezpečnostních témat v Jihočeském kraji?", bude provedeno šetření formou polostrukturovaného rozhovoru se zástupci jednotlivých subjektů zapojujících se do vzdělání bezpečnostních témat. K naplnění cíle2, zjištění současného stavu přípravy pedagogů v oblasti bezpečnostních témat a zodpovězení výzkumné otázky "Jaký je současný stav přípravy pedagogů v oblasti bezpečnostních témat?", bude provedeno šetření formou polostrukturovaného rozhovoru u pedagogů vybraných základních škol v Jihočeském kraji.
Předpokládané využití práce v praxi: Práce bude poskytnuta Pedagogické fakultě Jihočeské univerzity, získané výsledky se použijí pro rozšíření, popřípadě doplnění metodiky k vzdělávání pedagogů základních škol v oblasti bezpečnostních témat. Na základě výsledků bude posouzeno, zda je vzdělávání pedagogů dostatečné a přínosné. Dále bude zhodnocen přístup ve vzdělávání bezpečnostních témat u vybraných subjektů.
Seznam doporučené literatury
Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění pozdějších předpisů.
Ministerstvo vnitra GŘ HZS ČR. Koncepce ochrany obyvatelstva do roku 2020 s výhledem do roku 2030. Praha: MV GŘ HZS ČR, 2015.
Zákon č. 561/ 2004 Sb., o předškolním, základním středním a vyšším odborném a jiném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů.
Ministerstvo vnitra GŘ HZS ČR. Ochrana obyvatelstva a krizové řízení. Skripta. Praha: MV GŘ HZS ČR, 2015. ISBN 978-80-86466-62-0
Seznam doporučené literatury
Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění pozdějších předpisů.
Ministerstvo vnitra GŘ HZS ČR. Koncepce ochrany obyvatelstva do roku 2020 s výhledem do roku 2030. Praha: MV GŘ HZS ČR, 2015.
Zákon č. 561/ 2004 Sb., o předškolním, základním středním a vyšším odborném a jiném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů.
Ministerstvo vnitra GŘ HZS ČR. Ochrana obyvatelstva a krizové řízení. Skripta. Praha: MV GŘ HZS ČR, 2015. ISBN 978-80-86466-62-0