Tato diplomová práce s názvem "Stav oboru dětská sestra a jeho dopady do praxe" se zabývá aktuálním tématem, a to problematikou vzdělávání dětských sester. Byly stanoveny dva cíle: 1. Zmapovat změny, které přinesl současný vývoj oboru Dětská sestra. 2. Zjistit, jaké problémy přinesla realizace změn ve vzdělávání Dětských sester do praxe. Cíle byly specifikovány čtyřmi výzkumnými otázkami a třemi hypotézami.
Realizace výzkumného šetření byla provedena kombinací kvalitativních
a kvantitativních výzkumných metod. Výzkumného šetření se účastnilo nejprve
5 vrchních sester z dětských oddělení. Dále sestry pracující na dětském oddělení v celkovém rozsahu 100 sester. V první části sběru dat byly realizovány rozhovory s vrchními sestrami. Bylo využito polostrukturované formy. Ve druhé etapě byla rozšířena písemná anketa mezi sestry pracující na dětském oddělení. Pro srovnání byla vytvořena online anketa určená především studentům zdravotnických oborů. V poslední fázi byly analyzovány dokumenty obsahující pracovní náplň sester pracujících
na dětském oddělení.
Z výsledků výzkumného šetření je patrné, že se v praxi vyskytují problémy. Skupina dětských sester, které získaly způsobilost k výkonu povolání na střední zdravotnické škole, stárne. Nové dětské sestry v praxi chybí a na dětských odděleních působí i sestry všeobecné. Bylo zjištěno, že sestry s různou délkou praxe mají stejný názor na odlišnost ve vzdělávání sester pracujících s dětmi. Dále bylo zjištěno, že dětské a všeobecné sestry, pracující na dětském oddělení, vnímají problémy stejně. Avšak názor sester na aktuální délku studia se s délkou praxe liší. Výsledky diplomové práce budou využity k publikování v odborném tisku.
Annotation in English
This thesis: "The current status of pediatrics nurse field and its impacts
on practice" deals with actual problem and it means education of pediatrics nurses. There were set two targets: 1. Changes in pediatrics nurses field in time. 2. Detections of problems in education of pediatrics nurses that are caused by new changes in the study program. These targets were specified by four research points and three hypothesis yet.
Implementation of research was carried by a combination of qualitative and quantitative research methods. Five head nurses participated to the research and then one hundred nurses from children's unit in hospital as well. Our research was divided in three parts. In the first there were made interviews with head nurses. We used semi - structured form. In second phase we spread our written survey in pediatrics nurses who are working in children's unit. It was created an online survey mainly for students of medical disciplines for comparison. In last phase there were analyzed documents of work load of nurses from children's unit.
Results show that in practice there we are able to see many problems. Pediatrics nurses who completed their education in high school grow old. New ones are missed and it means that like pediatrics nurses work general nurses as well. In our survey we found out that nurses with different length of practice are the same opinion on education. Then that pediatrics and general nurses, who are working in children's unit perceive the problems equally. But nurses with different length of practice are different opinion on actual long of study. Final results of this thesis will be published in professional journal.
Keywords
Sestra; ošetřovatelství; pediatrie; vzdělávání
Keywords in English
Nurse; nursing; pediatrics; education
Length of the covering note
91 s.+ 5 s. (165 902 znaků)
Language
CZ
Annotation
Tato diplomová práce s názvem "Stav oboru dětská sestra a jeho dopady do praxe" se zabývá aktuálním tématem, a to problematikou vzdělávání dětských sester. Byly stanoveny dva cíle: 1. Zmapovat změny, které přinesl současný vývoj oboru Dětská sestra. 2. Zjistit, jaké problémy přinesla realizace změn ve vzdělávání Dětských sester do praxe. Cíle byly specifikovány čtyřmi výzkumnými otázkami a třemi hypotézami.
Realizace výzkumného šetření byla provedena kombinací kvalitativních
a kvantitativních výzkumných metod. Výzkumného šetření se účastnilo nejprve
5 vrchních sester z dětských oddělení. Dále sestry pracující na dětském oddělení v celkovém rozsahu 100 sester. V první části sběru dat byly realizovány rozhovory s vrchními sestrami. Bylo využito polostrukturované formy. Ve druhé etapě byla rozšířena písemná anketa mezi sestry pracující na dětském oddělení. Pro srovnání byla vytvořena online anketa určená především studentům zdravotnických oborů. V poslední fázi byly analyzovány dokumenty obsahující pracovní náplň sester pracujících
na dětském oddělení.
Z výsledků výzkumného šetření je patrné, že se v praxi vyskytují problémy. Skupina dětských sester, které získaly způsobilost k výkonu povolání na střední zdravotnické škole, stárne. Nové dětské sestry v praxi chybí a na dětských odděleních působí i sestry všeobecné. Bylo zjištěno, že sestry s různou délkou praxe mají stejný názor na odlišnost ve vzdělávání sester pracujících s dětmi. Dále bylo zjištěno, že dětské a všeobecné sestry, pracující na dětském oddělení, vnímají problémy stejně. Avšak názor sester na aktuální délku studia se s délkou praxe liší. Výsledky diplomové práce budou využity k publikování v odborném tisku.
Annotation in English
This thesis: "The current status of pediatrics nurse field and its impacts
on practice" deals with actual problem and it means education of pediatrics nurses. There were set two targets: 1. Changes in pediatrics nurses field in time. 2. Detections of problems in education of pediatrics nurses that are caused by new changes in the study program. These targets were specified by four research points and three hypothesis yet.
Implementation of research was carried by a combination of qualitative and quantitative research methods. Five head nurses participated to the research and then one hundred nurses from children's unit in hospital as well. Our research was divided in three parts. In the first there were made interviews with head nurses. We used semi - structured form. In second phase we spread our written survey in pediatrics nurses who are working in children's unit. It was created an online survey mainly for students of medical disciplines for comparison. In last phase there were analyzed documents of work load of nurses from children's unit.
Results show that in practice there we are able to see many problems. Pediatrics nurses who completed their education in high school grow old. New ones are missed and it means that like pediatrics nurses work general nurses as well. In our survey we found out that nurses with different length of practice are the same opinion on education. Then that pediatrics and general nurses, who are working in children's unit perceive the problems equally. But nurses with different length of practice are different opinion on actual long of study. Final results of this thesis will be published in professional journal.
Keywords
Sestra; ošetřovatelství; pediatrie; vzdělávání
Keywords in English
Nurse; nursing; pediatrics; education
Research Plan
1.Současný stav:
Specializace sester v pediatrii je nenahraditelnou součástí při poskytování kvalitní ošetřovatelské péče dětem. Postavení dětských sester v praxi je tématem aktuálním, často skloňovaným a diskutovaným. Obor Dětská sestra do současnosti prošel mnohými změnami, reformami a novelizacemi systému vzdělávání, ale i změnami jednotlivých kompetencí. Tyto změny mají za následek vznik problémů, které se v dnešní době v praxi vyskytují.
2.Cíle práce:
1. Zmapovat změny, které přinesl současný vývoj oboru Dětská sestra.
2. Zjistit, jaké problémy přinesla realizace změn ve vzdělávání Dětských sester do praxe.
3.Výzkumné otázky a hypotézy:
Výzkumné otázky:
VO 1: Jaký dopad měly změny ve vzdělávání Dětských sester na praxi?
VO 2: Jaké změny přinesla novelizace zákona č. 96/ 2004 Sb. do praxe Dětských sester?
VO 3: Jaké problémy se v praxi Dětských sester vyskytují vzhledem ke změnám?
VO 4: Jak sestry pracující na dětském oddělení hodnotí systém vzdělávání?
Hypotézy:
H1: Sestry pracující na dětském oddělení s délkou praxe nad 20 let preferují odlišné vzdělávání pro sestry pracující s dětmi ve srovnání se sestrami s délkou praxe do 20 let.
H2: Vnímání problémů souvisejících se změnami ve vzdělávání se v praxi mezi dětskými a všeobecnými sestrami liší.
H3: Sestry pracující na dětském oddělení s délkou praxe přesahující 20 let si myslí, že je délka studia dětské sestry optimální oproti sestrám s délkou praxe pod 20 let.
4.Metodika:
Pro diplomovou práci bude využita kombinace kvalitativního a kvantitativního výzkumné šetření. Při sběru dat bude využito polostrukturovaného rozhovoru, metody ankety a také bude využita metoda analýza dokumentů.
5.Výzkumný soubor:
Výzkumným souborem budou dětské sestry, eventuálně všeobecné sestry pracující na dětských odděleních. Dále staniční či vrchní sestry dětských oddělení.
6.Využití v praxi:
Diplomová práce přiblíží aktuální stav oboru dětská sestra a její výsledky budou prezentovány odborné veřejnosti.
Research Plan
1.Současný stav:
Specializace sester v pediatrii je nenahraditelnou součástí při poskytování kvalitní ošetřovatelské péče dětem. Postavení dětských sester v praxi je tématem aktuálním, často skloňovaným a diskutovaným. Obor Dětská sestra do současnosti prošel mnohými změnami, reformami a novelizacemi systému vzdělávání, ale i změnami jednotlivých kompetencí. Tyto změny mají za následek vznik problémů, které se v dnešní době v praxi vyskytují.
2.Cíle práce:
1. Zmapovat změny, které přinesl současný vývoj oboru Dětská sestra.
2. Zjistit, jaké problémy přinesla realizace změn ve vzdělávání Dětských sester do praxe.
3.Výzkumné otázky a hypotézy:
Výzkumné otázky:
VO 1: Jaký dopad měly změny ve vzdělávání Dětských sester na praxi?
VO 2: Jaké změny přinesla novelizace zákona č. 96/ 2004 Sb. do praxe Dětských sester?
VO 3: Jaké problémy se v praxi Dětských sester vyskytují vzhledem ke změnám?
VO 4: Jak sestry pracující na dětském oddělení hodnotí systém vzdělávání?
Hypotézy:
H1: Sestry pracující na dětském oddělení s délkou praxe nad 20 let preferují odlišné vzdělávání pro sestry pracující s dětmi ve srovnání se sestrami s délkou praxe do 20 let.
H2: Vnímání problémů souvisejících se změnami ve vzdělávání se v praxi mezi dětskými a všeobecnými sestrami liší.
H3: Sestry pracující na dětském oddělení s délkou praxe přesahující 20 let si myslí, že je délka studia dětské sestry optimální oproti sestrám s délkou praxe pod 20 let.
4.Metodika:
Pro diplomovou práci bude využita kombinace kvalitativního a kvantitativního výzkumné šetření. Při sběru dat bude využito polostrukturovaného rozhovoru, metody ankety a také bude využita metoda analýza dokumentů.
5.Výzkumný soubor:
Výzkumným souborem budou dětské sestry, eventuálně všeobecné sestry pracující na dětských odděleních. Dále staniční či vrchní sestry dětských oddělení.
6.Využití v praxi:
Diplomová práce přiblíží aktuální stav oboru dětská sestra a její výsledky budou prezentovány odborné veřejnosti.
Recommended resources
1. MZČR. 2018. Kvalifikační standard Dětská sestra [online]. [cit. 2018 04 - 24]. Dostupné z: http://www.mzcr.cz/Odbornik/dokumenty/kvalifikacni-standard-deska-sestra_15141_947_3.html
2. SIKOROVÁ, L., 2011. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. Grada. 208 s. ISBN: 9788024771052.
3. TRUČKOVÁ, Z., BRABCOVÁ, I., 2016. Historie pediatrie a vzdělávání dětských sester v České republice. Pediatrie pro praxi. 17 (5). s. 390 393. ISSN: 1213 - 0494.
4. VÉVODA, J., et al. 2013. Motivace sester a pracovní spokojenost ve zdravotnictví. Grada. 160 s. ISBN: 9788024747323.
5. Zákon č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání v platném znění [online]. [cit. 2018 04 - 24]. Dostupné z: https://www.psp.cz/sqw/sbirka.sqw?cz=201&r=2017
Recommended resources
1. MZČR. 2018. Kvalifikační standard Dětská sestra [online]. [cit. 2018 04 - 24]. Dostupné z: http://www.mzcr.cz/Odbornik/dokumenty/kvalifikacni-standard-deska-sestra_15141_947_3.html
2. SIKOROVÁ, L., 2011. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. Grada. 208 s. ISBN: 9788024771052.
3. TRUČKOVÁ, Z., BRABCOVÁ, I., 2016. Historie pediatrie a vzdělávání dětských sester v České republice. Pediatrie pro praxi. 17 (5). s. 390 393. ISSN: 1213 - 0494.
4. VÉVODA, J., et al. 2013. Motivace sester a pracovní spokojenost ve zdravotnictví. Grada. 160 s. ISBN: 9788024747323.
5. Zákon č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání v platném znění [online]. [cit. 2018 04 - 24]. Dostupné z: https://www.psp.cz/sqw/sbirka.sqw?cz=201&r=2017