Cíl práce spočívá v analýze školní zralosti a připravenosti dětí s poruchami binokulárního vidění. Dílčím cílem je na odpovídající teoretické bázi a kvalitativních datech zpracovat individuální plány rozvoje šetřených dětí. Pro naplnění uvedených cílů byla využita kvalitativní strategie v designu případové studie. Pro sběr dat bylo využito pozorování, rozhovor a analýza dokumentů.
Práce je rozdělena na dvě části, a to na část teoretickou a praktickou. Teoretická část zahrnuje čtyři kapitoly. První kapitola se věnuje pojmu dítě se zrakovým postižením a nejčastěji užívaným klasifikacím zrakového postižení. Ve druhé kapitole je vymezen pojem binokulární vidění a popsán vývoj zrakové percepce, který zahrnuje i vývoj binokulárního vidění. Třetí kapitola se již zaměřuje na poruchy binokulárního vidění - konkrétně na jejich vymezení, klasifikaci, možnosti reedukace a na závěr na jejich důsledky. Poslední kapitola teoretické části se zabývá školní zralostí a připraveností - v rámci této kapitoly je pozornost věnována předškolnímu vzdělávání, dále vymezení pojmů školní zralost a připravenost, podrobnému popisu jednotlivých složek školní zralosti a na závěr se tato kapitola dotýká i diagnostiky školní zralosti. Praktická část práce zahrnuje tři kapitoly. První kapitola se věnuje metodologii výzkumu. Ve druhé kapitole jsou analyzovány výsledky výzkumu - pozornost je věnována základním osobním anamnestickým datům, podrobné analýze školní zralosti a v souvislosti s rozvojem dílčích oblastí školní zralosti je v této kapitole zahrnuta i spolupráce rodiny s předškolním zařízením. V poslední kapitole praktické části jsou zpracovány individuální plány rozvoje šetřených dětí.
Výzkumným šetřením bylo zjištěno, že nelze jednoznačně určit konkrétní úroveň školní zralosti a připravenosti dětí s poruchami binokulárního vidění, jelikož každé dítě je jedinečné, a proto má své určité možnosti i limity. Prostřednictvím podrobné analýzy bylo tedy zjištěno, že úroveň školní zralosti a připravenosti těchto dětí je velice individuální záležitostí, která se odvíjí od celé řady faktorů, jako je například charakter zrakového postižení a jeho dopady na dílčí oblasti školní zralosti, dále dodržování léčebného plánu, případný odklad povinné školní docházky a v neposlední řadě také spolupráce rodiny s předškolním zařízením.
Anotace v angličtině
The purpose of the bachelor's thesis is to analyze the school maturity and school readiness of children with binocular vision disorders. The partial aim is to draw up individual plans for the development of the children involved in the research. In order to fulfill the aims mentioned, a method of qualitative research strategy - case study was used. Observation, interview and document analysis were used to gather the data.
The thesis is divided into two parts, the theoretical part and the practical part. The theoretical part consists of four chapters. The first chapter deals with the concept of a visually impaired child and the most commonly used classifications of visual impairment. In the second chapter, besides the definition of the term binocular vision, the development of visual perception is described, which includes the development of binocular vision. The third chapter looks into the binocular vision disorders - specifically their definition, classification, possibilities of re-education and finally on their consequences. The last chapter of the theoretical part deals with school maturity and school readiness - particular attention is paid to preschool education, definition of terms school maturity and school readiness, detailed description of individual components of school maturity and in conclusion it also touches on the diagnostics of school maturity. The practical part is divided into three chapters. The first chapter refers to the research methodology. In the second chapter results of the research are analyzed - especially personal anamnestic data, detailed analysis of school maturity and in connection with the development of particular parts of school maturity, the cooperation of the family with pre-school facilities is included. There are drawn up individual plans of development of the children involved in the research in the last chapter of the practical part.
Based on the research it was established that it is not possible to determine specific level of school maturity a school readiness of the children with binocular vision disorders, since every child is unique, with his / her own options and limits, which means that the level of school maturity and school readiness of these children is a very individual matter that depends on number of factors, such as type of visual impairment and its impact on particular parts of school maturity, adherence to treatment plan, potential postponement of school attendance and, last but not least, cooperation between the family and the pre-school facility.
Klíčová slova
Zrakové postižení, poruchy binokulárního vidění, amblyopie, strabismus, předškolní vzdělávání, školní zralost a připravenost.
Klíčová slova v angličtině
Visual impairment, binocular vision disorders, amblyopia, strabismus, preschool education, school maturity and school readiness.
Rozsah průvodní práce
58 s. (108 794)
Jazyk
CZ
Anotace
Cíl práce spočívá v analýze školní zralosti a připravenosti dětí s poruchami binokulárního vidění. Dílčím cílem je na odpovídající teoretické bázi a kvalitativních datech zpracovat individuální plány rozvoje šetřených dětí. Pro naplnění uvedených cílů byla využita kvalitativní strategie v designu případové studie. Pro sběr dat bylo využito pozorování, rozhovor a analýza dokumentů.
Práce je rozdělena na dvě části, a to na část teoretickou a praktickou. Teoretická část zahrnuje čtyři kapitoly. První kapitola se věnuje pojmu dítě se zrakovým postižením a nejčastěji užívaným klasifikacím zrakového postižení. Ve druhé kapitole je vymezen pojem binokulární vidění a popsán vývoj zrakové percepce, který zahrnuje i vývoj binokulárního vidění. Třetí kapitola se již zaměřuje na poruchy binokulárního vidění - konkrétně na jejich vymezení, klasifikaci, možnosti reedukace a na závěr na jejich důsledky. Poslední kapitola teoretické části se zabývá školní zralostí a připraveností - v rámci této kapitoly je pozornost věnována předškolnímu vzdělávání, dále vymezení pojmů školní zralost a připravenost, podrobnému popisu jednotlivých složek školní zralosti a na závěr se tato kapitola dotýká i diagnostiky školní zralosti. Praktická část práce zahrnuje tři kapitoly. První kapitola se věnuje metodologii výzkumu. Ve druhé kapitole jsou analyzovány výsledky výzkumu - pozornost je věnována základním osobním anamnestickým datům, podrobné analýze školní zralosti a v souvislosti s rozvojem dílčích oblastí školní zralosti je v této kapitole zahrnuta i spolupráce rodiny s předškolním zařízením. V poslední kapitole praktické části jsou zpracovány individuální plány rozvoje šetřených dětí.
Výzkumným šetřením bylo zjištěno, že nelze jednoznačně určit konkrétní úroveň školní zralosti a připravenosti dětí s poruchami binokulárního vidění, jelikož každé dítě je jedinečné, a proto má své určité možnosti i limity. Prostřednictvím podrobné analýzy bylo tedy zjištěno, že úroveň školní zralosti a připravenosti těchto dětí je velice individuální záležitostí, která se odvíjí od celé řady faktorů, jako je například charakter zrakového postižení a jeho dopady na dílčí oblasti školní zralosti, dále dodržování léčebného plánu, případný odklad povinné školní docházky a v neposlední řadě také spolupráce rodiny s předškolním zařízením.
Anotace v angličtině
The purpose of the bachelor's thesis is to analyze the school maturity and school readiness of children with binocular vision disorders. The partial aim is to draw up individual plans for the development of the children involved in the research. In order to fulfill the aims mentioned, a method of qualitative research strategy - case study was used. Observation, interview and document analysis were used to gather the data.
The thesis is divided into two parts, the theoretical part and the practical part. The theoretical part consists of four chapters. The first chapter deals with the concept of a visually impaired child and the most commonly used classifications of visual impairment. In the second chapter, besides the definition of the term binocular vision, the development of visual perception is described, which includes the development of binocular vision. The third chapter looks into the binocular vision disorders - specifically their definition, classification, possibilities of re-education and finally on their consequences. The last chapter of the theoretical part deals with school maturity and school readiness - particular attention is paid to preschool education, definition of terms school maturity and school readiness, detailed description of individual components of school maturity and in conclusion it also touches on the diagnostics of school maturity. The practical part is divided into three chapters. The first chapter refers to the research methodology. In the second chapter results of the research are analyzed - especially personal anamnestic data, detailed analysis of school maturity and in connection with the development of particular parts of school maturity, the cooperation of the family with pre-school facilities is included. There are drawn up individual plans of development of the children involved in the research in the last chapter of the practical part.
Based on the research it was established that it is not possible to determine specific level of school maturity a school readiness of the children with binocular vision disorders, since every child is unique, with his / her own options and limits, which means that the level of school maturity and school readiness of these children is a very individual matter that depends on number of factors, such as type of visual impairment and its impact on particular parts of school maturity, adherence to treatment plan, potential postponement of school attendance and, last but not least, cooperation between the family and the pre-school facility.
Klíčová slova
Zrakové postižení, poruchy binokulárního vidění, amblyopie, strabismus, předškolní vzdělávání, školní zralost a připravenost.
Klíčová slova v angličtině
Visual impairment, binocular vision disorders, amblyopia, strabismus, preschool education, school maturity and school readiness.
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky
Binokulární vidění je koordinovaná senzomotorická činnost obou očí, která má za úkol spojit obrazy vnímané oběma očima v jeden a navíc umožňuje vnímat hloubku prostoru. Poruchy binokulárního vidění způsobují v motorické oblasti šilhavost a v senzorické oblasti změny ve zrakovém vnímání různého charakteru. Poruchy binokulárního vidění jsou nejčastější funkční vadou zraku dětí ve věku 3 - 7 let. Při včasném odhalení a následné terapii je možné tyto poruchy za určitých podmínek, dodržovaných i pedagogy ve školách, odstranit.
Školní zralost a připravenost dětí jsou aktuálně vykládány spíše jako samostatné pojmy, které se však navzájem prolínají a doplňují.
Školní zralost zdůrazňuje aspekt biologický, který vychází především z dědičných dispozic či procesu zrání. Naopak školní připravenost zahrnuje spíše aspekt sociální, tzn., že zahrnuje výchovné a vzdělávací vlivy na dítě v předškolním věku - celý styl jeho výchovy.
Výsledný souhrn těchto dvou činitelů poskytuje podklad pro hodnocení způsobilosti dítěte pro vstup do školy.
Cíl práce a výzkumné otázky
Cílem bakalářské práce je analyzovat školní zralost a připravenost dětí s poruchami binokulárního vidění v předškolním vzdělávání. Cílem praktické části práce je na odpovídající teoretické bázi a kvalitativních datech zpracovat individuální plány rozvoje šetřených dětí.
Metodika
Pro naplnění formulovaného cíle bude využita kvalitativní strategie. Pro sběr dat bude využit rozhovor, analýza dokumentů a pozorování. Na podkladě kvalitativních dat budou zpracovány individuální plány rozvoje sledovaných předškoláků.
Výběrový soubor
V bakalářské práci se budu zaměřovat na děti ve věku 6 - 7 let, které mají narušeno binokulární vidění. Výzkum budu realizovat v MŠ Zachariášova, České Budějovice.
Předpokládaný přínos pro praxi
Práce může poskytnout informace o nutnosti včasné intervence u dětí s poruchami binokulárního vidění, jelikož péče o tyto děti v předškolním věku má značný vliv na úroveň školní zralosti a připravenosti. Text může být také využitelný jako studijní materiál pracovníkům pomáhajících profesí.
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky
Binokulární vidění je koordinovaná senzomotorická činnost obou očí, která má za úkol spojit obrazy vnímané oběma očima v jeden a navíc umožňuje vnímat hloubku prostoru. Poruchy binokulárního vidění způsobují v motorické oblasti šilhavost a v senzorické oblasti změny ve zrakovém vnímání různého charakteru. Poruchy binokulárního vidění jsou nejčastější funkční vadou zraku dětí ve věku 3 - 7 let. Při včasném odhalení a následné terapii je možné tyto poruchy za určitých podmínek, dodržovaných i pedagogy ve školách, odstranit.
Školní zralost a připravenost dětí jsou aktuálně vykládány spíše jako samostatné pojmy, které se však navzájem prolínají a doplňují.
Školní zralost zdůrazňuje aspekt biologický, který vychází především z dědičných dispozic či procesu zrání. Naopak školní připravenost zahrnuje spíše aspekt sociální, tzn., že zahrnuje výchovné a vzdělávací vlivy na dítě v předškolním věku - celý styl jeho výchovy.
Výsledný souhrn těchto dvou činitelů poskytuje podklad pro hodnocení způsobilosti dítěte pro vstup do školy.
Cíl práce a výzkumné otázky
Cílem bakalářské práce je analyzovat školní zralost a připravenost dětí s poruchami binokulárního vidění v předškolním vzdělávání. Cílem praktické části práce je na odpovídající teoretické bázi a kvalitativních datech zpracovat individuální plány rozvoje šetřených dětí.
Metodika
Pro naplnění formulovaného cíle bude využita kvalitativní strategie. Pro sběr dat bude využit rozhovor, analýza dokumentů a pozorování. Na podkladě kvalitativních dat budou zpracovány individuální plány rozvoje sledovaných předškoláků.
Výběrový soubor
V bakalářské práci se budu zaměřovat na děti ve věku 6 - 7 let, které mají narušeno binokulární vidění. Výzkum budu realizovat v MŠ Zachariášova, České Budějovice.
Předpokládaný přínos pro praxi
Práce může poskytnout informace o nutnosti včasné intervence u dětí s poruchami binokulárního vidění, jelikož péče o tyto děti v předškolním věku má značný vliv na úroveň školní zralosti a připravenosti. Text může být také využitelný jako studijní materiál pracovníkům pomáhajících profesí.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V., 2010. Školní zralost - Co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press. 104 s. ISBN 978-80-251-2569-4.
FIKAROVÁ, S., KRATOCHVÍLOVÁ, J., SYSLOVÁ, Z., 2018. Pedagogická diagnostika v MŠ: Práce s portfoliem dítěte. Praha: Portál. 128 s. ISBN 978-80-262-1324-6.
KOCHOVÁ, K., SCHAEFEROVÁ, M., 2015. Dítě s postižením zraku: Rozvíjení základních dovedností od raného po školní věk. Praha: Portál. 176 s. ISBN 978-80-262-0782-5.
NOVOHRADSKÁ, H., 2009. Vybrané kapitoly z oftalmopedie. Ostravská univerzita: Pedagogická fakulta. 86 s. ISBN 978-80-7368-731-1.
OTEVŘELOVÁ, H., 2016. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál. 144 s. ISBN 978-80-262-1092-4.
PECKHAM, K., 2016. Developing School Readiness: Creating Lifelong Learners. Thousand Oaks, Kalifornie: SAGE Publishing. 200 p. ISBN 978-1-4739-4724-5.
RŮŽIČKOVÁ, K., VÍTOVÁ, J., 2014. Vybrané kapitoly z tyflopedie a surdopedie nejen pro speciální pedagogy. Hradec Králové: Gaudeamus. 146 s. ISBN 978-80-7435-424-3.
SYNEK, S., SKORKOVSKÁ, Š., 2014. Fyziologie oka a vidění. 2. vydání. Praha: Grada. 108 s. ISBN 978-80-247-3992-2.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V., 2010. Školní zralost - Co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press. 104 s. ISBN 978-80-251-2569-4.
FIKAROVÁ, S., KRATOCHVÍLOVÁ, J., SYSLOVÁ, Z., 2018. Pedagogická diagnostika v MŠ: Práce s portfoliem dítěte. Praha: Portál. 128 s. ISBN 978-80-262-1324-6.
KOCHOVÁ, K., SCHAEFEROVÁ, M., 2015. Dítě s postižením zraku: Rozvíjení základních dovedností od raného po školní věk. Praha: Portál. 176 s. ISBN 978-80-262-0782-5.
NOVOHRADSKÁ, H., 2009. Vybrané kapitoly z oftalmopedie. Ostravská univerzita: Pedagogická fakulta. 86 s. ISBN 978-80-7368-731-1.
OTEVŘELOVÁ, H., 2016. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál. 144 s. ISBN 978-80-262-1092-4.
PECKHAM, K., 2016. Developing School Readiness: Creating Lifelong Learners. Thousand Oaks, Kalifornie: SAGE Publishing. 200 p. ISBN 978-1-4739-4724-5.
RŮŽIČKOVÁ, K., VÍTOVÁ, J., 2014. Vybrané kapitoly z tyflopedie a surdopedie nejen pro speciální pedagogy. Hradec Králové: Gaudeamus. 146 s. ISBN 978-80-7435-424-3.
SYNEK, S., SKORKOVSKÁ, Š., 2014. Fyziologie oka a vidění. 2. vydání. Praha: Grada. 108 s. ISBN 978-80-247-3992-2.