Bakalářská práce se zabývá pozicí asistenta pedagoga ve vztahu k integraci žáků s poruchou autistického spektra (PAS) na běžné základní škole v Praze. Práce se skládá ze dvou částí, teoretické a praktické.
Teoretická část je rozdělena do pěti kapitol, ve kterých jsou stručně charakterizovány jednotlivé poruchy autistického spektra, vymezeny pojmy integrace a inkluze pro potřeby této práce a popis pozice asistenta pedagoga v rámci integrace žáků s PAS společně s kompetencemi tohoto pracovníka.
Praktická část je tvořena výzkumnou sondou kvantitativního charakteru na základě nestandardizované ankety, která byla vyhodnocena z pěti běžných základních škol v Praze, jenž integrují žáky s PAS. Anketa s uzavřenými odpověďmi, doplněná o čtyři otevřené, byla určena pouze pro pozici asistenta pedagoga. Závěry ankety jsou na základě četností zpracovány do grafů.
Součástí závěru bakalářské práce jsou podklady pro další výzkum, případně co by se dalo změnit nebo zlepšit v oblasti vzdělání, praxe a kompetencí asistenta pedagoga pro potřeby integrace žáků s PAS do běžné základní školy.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis is dealing with the teaching assistant position in relation to integration of children with the autistic spectrum disorder at common public school in Prague. The thesis consists of two parts, theoretical and practical.
The theoretical part is divided into five chapters that briefly describes the kinds of the autistic spectrum disorders. This part also defines the integration and inclusion terms applied in terms of the teaching assistant position and also describes the position and competencies of each teaching assistant.
The practical part consists of the quantitative research built on the basis of exploratory method and it was applied on five public school in Prague that integrates children with autistic spectrum disorder. The enquiry was designed for teaching assistants only and with pre-defined answers combined with questions with opened answers. The enquiry outcomes are processed in graphs based on the answers frequency.
The foundations of this research are also the part of this thesis conclusion as well as the propositions for changes in the sphere of the education, practice and competencies of the teaching assistants involved in the process of the children with autistic spectrum disorder integration within common public schools.
Asperger syndrome, high functioning autism, integration, inclusion, teaching assistant, competence
Rozsah průvodní práce
54 s. (65 951 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá pozicí asistenta pedagoga ve vztahu k integraci žáků s poruchou autistického spektra (PAS) na běžné základní škole v Praze. Práce se skládá ze dvou částí, teoretické a praktické.
Teoretická část je rozdělena do pěti kapitol, ve kterých jsou stručně charakterizovány jednotlivé poruchy autistického spektra, vymezeny pojmy integrace a inkluze pro potřeby této práce a popis pozice asistenta pedagoga v rámci integrace žáků s PAS společně s kompetencemi tohoto pracovníka.
Praktická část je tvořena výzkumnou sondou kvantitativního charakteru na základě nestandardizované ankety, která byla vyhodnocena z pěti běžných základních škol v Praze, jenž integrují žáky s PAS. Anketa s uzavřenými odpověďmi, doplněná o čtyři otevřené, byla určena pouze pro pozici asistenta pedagoga. Závěry ankety jsou na základě četností zpracovány do grafů.
Součástí závěru bakalářské práce jsou podklady pro další výzkum, případně co by se dalo změnit nebo zlepšit v oblasti vzdělání, praxe a kompetencí asistenta pedagoga pro potřeby integrace žáků s PAS do běžné základní školy.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis is dealing with the teaching assistant position in relation to integration of children with the autistic spectrum disorder at common public school in Prague. The thesis consists of two parts, theoretical and practical.
The theoretical part is divided into five chapters that briefly describes the kinds of the autistic spectrum disorders. This part also defines the integration and inclusion terms applied in terms of the teaching assistant position and also describes the position and competencies of each teaching assistant.
The practical part consists of the quantitative research built on the basis of exploratory method and it was applied on five public school in Prague that integrates children with autistic spectrum disorder. The enquiry was designed for teaching assistants only and with pre-defined answers combined with questions with opened answers. The enquiry outcomes are processed in graphs based on the answers frequency.
The foundations of this research are also the part of this thesis conclusion as well as the propositions for changes in the sphere of the education, practice and competencies of the teaching assistants involved in the process of the children with autistic spectrum disorder integration within common public schools.
Asperger syndrome, high functioning autism, integration, inclusion, teaching assistant, competence
Zásady pro vypracování
Současný stav:
Po zrušení základních škol praktických je kladen stále větší tlak na běžné základní školy a jejich integraci a inkluzi nejen dětí s poruchou autistického spektra. Nově vzniklá pozice školní asistent rozmělňuje kompetence a úlohu asistenta pedagoga, který svojí roli v pedagogickém procesu má již tak rozpolcenou s ohledem na přidělení na konkrétního žáka a na druhou stranu s pedagogickou podporou ostatních žáků dle potřeby pedagoga. Školní asistent posiluje integraci v běžné základní škole a měl by vyrovnávat absenci škol praktických, a proto je nutné se zaměřit na odbornost obou asistentů.
Cíl práce:
Zjistit jaké zkušenosti mají asistenti pedagoga s integrací žáka s PAS do běžné základní školy a jaké kompetence, znalosti a dovednosti potřebují asistenti pedagoga k úspěšné integraci žáka s PAS do běžné základní školy.
Výzkumná otázka:
Je asistent pedagoga kompetentní (vzdělaný) v oblasti integrace dětí s PAS? Je integrace do běžné základní školy z pohledu asistenta pedagoga pro děti s PAS vhodná?
Popis metodiky:
V práci bude použit kvalitativní výzkum formou rozhovoru.
Výběrový soubor:
Asistenti pedagoga se zkušeností s integrací žáka s PAS do základní školy běžného typu.
Přínos práce:
Aktuální přehled ve zkušenostech a vzdělání asistentů pedagoga v oblasti integrace dětí s PAS. Aktuální úspěšné či neúspěšné integrace dětí s PAS a s tím vymezená role asistenta pedagoga z pohledu jeho samotného v porovnání s legislativou.
Zásady pro vypracování
Současný stav:
Po zrušení základních škol praktických je kladen stále větší tlak na běžné základní školy a jejich integraci a inkluzi nejen dětí s poruchou autistického spektra. Nově vzniklá pozice školní asistent rozmělňuje kompetence a úlohu asistenta pedagoga, který svojí roli v pedagogickém procesu má již tak rozpolcenou s ohledem na přidělení na konkrétního žáka a na druhou stranu s pedagogickou podporou ostatních žáků dle potřeby pedagoga. Školní asistent posiluje integraci v běžné základní škole a měl by vyrovnávat absenci škol praktických, a proto je nutné se zaměřit na odbornost obou asistentů.
Cíl práce:
Zjistit jaké zkušenosti mají asistenti pedagoga s integrací žáka s PAS do běžné základní školy a jaké kompetence, znalosti a dovednosti potřebují asistenti pedagoga k úspěšné integraci žáka s PAS do běžné základní školy.
Výzkumná otázka:
Je asistent pedagoga kompetentní (vzdělaný) v oblasti integrace dětí s PAS? Je integrace do běžné základní školy z pohledu asistenta pedagoga pro děti s PAS vhodná?
Popis metodiky:
V práci bude použit kvalitativní výzkum formou rozhovoru.
Výběrový soubor:
Asistenti pedagoga se zkušeností s integrací žáka s PAS do základní školy běžného typu.
Přínos práce:
Aktuální přehled ve zkušenostech a vzdělání asistentů pedagoga v oblasti integrace dětí s PAS. Aktuální úspěšné či neúspěšné integrace dětí s PAS a s tím vymezená role asistenta pedagoga z pohledu jeho samotného v porovnání s legislativou.
Seznam doporučené literatury
- PEŠEK, Roman. Integrace dětí s aspergerovým syndromem a vysokofunkčním autismem do vzdělávacího procesu: zkušenosti rodičů. Praha: Asociace pomáhající lidem s autismem - APLA Praha, střední Čechy, 2012, 54 s. ISBN 978-80-260-4401-7.
- ČADILOVÁ, Věra a Zuzana ŽAMPACHOVÁ. Specifika vzdělávání dětí, žáků a studentů s Aspergerovým syndromem. Vyd. 1. Praha: IPPP - Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2007, 55 s. ISBN 978-80-86856-36-0.
- GILLBERG, Christopher a Theo PEETERS. Autismus - zdravotní a výchovné aspekty: výchova a vzdělávání dětí s autismem. Vyd. 3. Praha: Portál, 2008, 122 s. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-80-7367-498-4.
- HRDLIČKA, Michal a Vladimír KOMÁREK. Dětský autismus: přehled současných poznatků. 2., dopl. vyd. Praha: Portál, 2014, 211 s. ISBN 978-80-262-0686-6.
- LECHTA, Viktor. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 435 s. ISBN 978-80-7367-679-7
- THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Vyd. 2. Praha: Portál, 453 s. ISBN 978-80-262-0215-8.
- PEŠEK, Roman. Integrace dětí s aspergerovým syndromem a vysokofunkčním autismem do vzdělávacího procesu: zkušenosti rodičů. Praha: Asociace pomáhající lidem s autismem - APLA Praha, střední Čechy, 2012, 54 s. ISBN 978-80-260-4401-7.
- KENDÍKOVÁ, Jitka. Vademecum asistenta pedagoga. Praha: Pasparta, 2016. ISBN 978-80-88163-12-1.
- NĚMEC, Zbyněk, Klára ŠIMÁČKOVÁ-LAURENČÍKOVÁ a Vanda HÁJKOVÁ. Asistent pedagoga v inkluzivní škole. Praha: Univerzita Karlova, 2014. ISBN 978-80-7290-712-0.
- BAZALOVÁ, Barbora. Autismus v edukační praxi. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1195-2.
- UZLOVÁ, Iva. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním: praktický průvodce pro osobní a pedagogické asistenty. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-764-0.
Seznam doporučené literatury
- PEŠEK, Roman. Integrace dětí s aspergerovým syndromem a vysokofunkčním autismem do vzdělávacího procesu: zkušenosti rodičů. Praha: Asociace pomáhající lidem s autismem - APLA Praha, střední Čechy, 2012, 54 s. ISBN 978-80-260-4401-7.
- ČADILOVÁ, Věra a Zuzana ŽAMPACHOVÁ. Specifika vzdělávání dětí, žáků a studentů s Aspergerovým syndromem. Vyd. 1. Praha: IPPP - Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2007, 55 s. ISBN 978-80-86856-36-0.
- GILLBERG, Christopher a Theo PEETERS. Autismus - zdravotní a výchovné aspekty: výchova a vzdělávání dětí s autismem. Vyd. 3. Praha: Portál, 2008, 122 s. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-80-7367-498-4.
- HRDLIČKA, Michal a Vladimír KOMÁREK. Dětský autismus: přehled současných poznatků. 2., dopl. vyd. Praha: Portál, 2014, 211 s. ISBN 978-80-262-0686-6.
- LECHTA, Viktor. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 435 s. ISBN 978-80-7367-679-7
- THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Vyd. 2. Praha: Portál, 453 s. ISBN 978-80-262-0215-8.
- PEŠEK, Roman. Integrace dětí s aspergerovým syndromem a vysokofunkčním autismem do vzdělávacího procesu: zkušenosti rodičů. Praha: Asociace pomáhající lidem s autismem - APLA Praha, střední Čechy, 2012, 54 s. ISBN 978-80-260-4401-7.
- KENDÍKOVÁ, Jitka. Vademecum asistenta pedagoga. Praha: Pasparta, 2016. ISBN 978-80-88163-12-1.
- NĚMEC, Zbyněk, Klára ŠIMÁČKOVÁ-LAURENČÍKOVÁ a Vanda HÁJKOVÁ. Asistent pedagoga v inkluzivní škole. Praha: Univerzita Karlova, 2014. ISBN 978-80-7290-712-0.
- BAZALOVÁ, Barbora. Autismus v edukační praxi. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1195-2.
- UZLOVÁ, Iva. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním: praktický průvodce pro osobní a pedagogické asistenty. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-764-0.