Práce se zabývá úrovní sluchové diferenciace, sluchové analýzy a syntézy u žáků s parciálními poruchami na 1. a 2. stupni ZŠ. Teoretická část vymezuje specifické poruchy učení, zabývá se příčinami chyb ve čtení a psaní, sluchovým vnímáním, fonematickým sluchem a pamětí. Sleduje vývoj specifických poruch učení u žáků 2. stupně ZŠ. V praktické části jsou zpracovány standardizované testy Sluchové diferenciace a Sluchové analýzy a syntézy od autorky Jiřiny Bednářové. Hlavním cílem práce bylo zjistit úroveň fonematického sluchu u žáků s parciálními poruchami na 1. a 2. stupni ZŠ.
Anotace v angličtině
This work deals with the phonemic hearing level of pupils with partial disorders at lower and upper primary school. The theoretical part defines specific learning disabilities, deals with the causes of errors in reading and writing, auditory perception, phonemic hearing and memory. It monitors the development of specific learning disabilities of upper primary school pupils. In the partial part are processed standardized tests of Auditory Differentiation and Auditory Analysis and Synthesis by Jiřina Bednářová. The main aim of this work was to find out the phonemic hearing level of pupils with partial disorders at lower and upper primary school.
Klíčová slova
Fonematický sluch, sluchová diferenciace, sluchová analýza, sluchová syntéza, specifické poruchy učení
Práce se zabývá úrovní sluchové diferenciace, sluchové analýzy a syntézy u žáků s parciálními poruchami na 1. a 2. stupni ZŠ. Teoretická část vymezuje specifické poruchy učení, zabývá se příčinami chyb ve čtení a psaní, sluchovým vnímáním, fonematickým sluchem a pamětí. Sleduje vývoj specifických poruch učení u žáků 2. stupně ZŠ. V praktické části jsou zpracovány standardizované testy Sluchové diferenciace a Sluchové analýzy a syntézy od autorky Jiřiny Bednářové. Hlavním cílem práce bylo zjistit úroveň fonematického sluchu u žáků s parciálními poruchami na 1. a 2. stupni ZŠ.
Anotace v angličtině
This work deals with the phonemic hearing level of pupils with partial disorders at lower and upper primary school. The theoretical part defines specific learning disabilities, deals with the causes of errors in reading and writing, auditory perception, phonemic hearing and memory. It monitors the development of specific learning disabilities of upper primary school pupils. In the partial part are processed standardized tests of Auditory Differentiation and Auditory Analysis and Synthesis by Jiřina Bednářová. The main aim of this work was to find out the phonemic hearing level of pupils with partial disorders at lower and upper primary school.
Klíčová slova
Fonematický sluch, sluchová diferenciace, sluchová analýza, sluchová syntéza, specifické poruchy učení
Zásady pro vypracování:
Sluchová percepce je jednou ze základních oblastí, které hrají roli při rozvoji komunikační schopnosti. Sluchové vnímání úzce souvisí se zvládáním fonologického systému mateřského jazyka, především s jeho kódováním a dekódováním. S tím souvisí i budoucí zvládání školních dovedností a rozvoj funkcí, které se podílejí na čtení, psaní a počítání.
Specifické poruchy učení úzce souvisí s obtížemi při nabývání a užívání právě takových dovedností, jako je mluvení, porozumění mluvené řeči, čtení, psaní nebo počítání. Problematika specifických poruch učení se nejvíce řeší na počátku, či v průběhu docházky na 1. stupni ZŠ. Právě v této době je nejvhodnější čas na podchycení případných potíží, které by mohly dítěti ztížit cestu ke vzdělávání. Specifické poruchy učení ovšem samy neodezní ani nikam nezmizí. Mají vliv na jejich celoživotní orientaci a adaptaci ve společnosti.
V mé bakalářské práci mě bude zajímat úroveň fonematického sluchu u žáků se specifickými poruchami učení jak na 1. stupni, tak i na 2. stupni vybrané základní školy.
Popis metodiky:
Pro bakalářskou práci bude zvolen kvantitativní přístup výzkumu, který bude uskutečněn prostřednictvím Zkoušky sluchového rozlišování Wepman Matějček, testu sluchové analýzy, testu sluchové syntézy a testu rýmování a následného statistického zpracování dat.
Výběrový soubor:
Výběrovým souborem budou žáci 1. a 2. stupně Základní školy Dačice, Boženy Němcové 213, okres Jindřichův Hradec, u nichž byly diagnostikovány specifické poruchy učení. Velikost souboru: přibližně 20 žáků, kteří zodpoví na testové otázky
Hlavní cíl práce:
Hlavním cílem práce bude zjistit u žáků 1. a 2. stupně ZŠ úroveň fonematického sluchu. Práce zároveň přiblíží problematiku specifických poruch učení,sluchového vnímání, percepce lidské řeči, jazykových jednotek a procesů a blíže seznámí s výukou čtení na základní škole.
Dílčí cíl práce:
Práce se bude zabývat těmito dílčími cíli:
1. Zjistit úroveň sluchového rozlišování u žáků s parciálními poruchami na 1. a 2. stupni ZŠ
2. Zjistit úroveň sluchové analýzy žáků s parciálními poruchami na 1. a 2. stupni ZŠ
3. Zjistit úroveň sluchové syntézy žáků s parciálními poruchami na 1. a 2. stupni ZŠ
4. Zjistit úroveň rýmování u žáků s parciálními poruchami na 1. a 2. stupni ZŠ
Hlavní hypotézy:
- U sluchové diferenciace předpokládám, že test sluchové diferenciace zvládne na 1. stupni alespoň čtvrtina žáků na 100%, na 2. stupni alespoň polovina žáků na 100%
- U sluchové analýzy předpokládám, že se na 1. stupni vyskytne polovina žáků, kteří test sluchové analýzy zvládnou na 100%, na 2. stupni zvládnou test napsat minimálně tři čtvrtiny žáků na 100%
- U sluchové syntézy předpokládám, že na 1. stupni zvládne test sluchové syntézy polovina žáků na 100%, na 2. stupni zvládnou test minimálně tři čtvrtiny žáků na 100%
- U rýmování předpokládám, že na 1. stupni zvládne rým vymyslet k zadaným slovům polovina žáků na 100%, na 2. stupni zvládnou najít rým tři čtvrtiny žáků na 100%
Předpokládaný přínos pro praxi:
Výsledky výzkumu by měly být pro učitele ukazatelem dosažené úrovně sluchového rozlišování, sluchové analýzy a syntézy a rýmování u zkoumaných žáků a popřípadě i zamyšlením nad používanými metodami pro rozvoj těchto dílčích schopností.
Zásady pro vypracování
Zásady pro vypracování:
Sluchová percepce je jednou ze základních oblastí, které hrají roli při rozvoji komunikační schopnosti. Sluchové vnímání úzce souvisí se zvládáním fonologického systému mateřského jazyka, především s jeho kódováním a dekódováním. S tím souvisí i budoucí zvládání školních dovedností a rozvoj funkcí, které se podílejí na čtení, psaní a počítání.
Specifické poruchy učení úzce souvisí s obtížemi při nabývání a užívání právě takových dovedností, jako je mluvení, porozumění mluvené řeči, čtení, psaní nebo počítání. Problematika specifických poruch učení se nejvíce řeší na počátku, či v průběhu docházky na 1. stupni ZŠ. Právě v této době je nejvhodnější čas na podchycení případných potíží, které by mohly dítěti ztížit cestu ke vzdělávání. Specifické poruchy učení ovšem samy neodezní ani nikam nezmizí. Mají vliv na jejich celoživotní orientaci a adaptaci ve společnosti.
V mé bakalářské práci mě bude zajímat úroveň fonematického sluchu u žáků se specifickými poruchami učení jak na 1. stupni, tak i na 2. stupni vybrané základní školy.
Popis metodiky:
Pro bakalářskou práci bude zvolen kvantitativní přístup výzkumu, který bude uskutečněn prostřednictvím Zkoušky sluchového rozlišování Wepman Matějček, testu sluchové analýzy, testu sluchové syntézy a testu rýmování a následného statistického zpracování dat.
Výběrový soubor:
Výběrovým souborem budou žáci 1. a 2. stupně Základní školy Dačice, Boženy Němcové 213, okres Jindřichův Hradec, u nichž byly diagnostikovány specifické poruchy učení. Velikost souboru: přibližně 20 žáků, kteří zodpoví na testové otázky
Hlavní cíl práce:
Hlavním cílem práce bude zjistit u žáků 1. a 2. stupně ZŠ úroveň fonematického sluchu. Práce zároveň přiblíží problematiku specifických poruch učení,sluchového vnímání, percepce lidské řeči, jazykových jednotek a procesů a blíže seznámí s výukou čtení na základní škole.
Dílčí cíl práce:
Práce se bude zabývat těmito dílčími cíli:
1. Zjistit úroveň sluchového rozlišování u žáků s parciálními poruchami na 1. a 2. stupni ZŠ
2. Zjistit úroveň sluchové analýzy žáků s parciálními poruchami na 1. a 2. stupni ZŠ
3. Zjistit úroveň sluchové syntézy žáků s parciálními poruchami na 1. a 2. stupni ZŠ
4. Zjistit úroveň rýmování u žáků s parciálními poruchami na 1. a 2. stupni ZŠ
Hlavní hypotézy:
- U sluchové diferenciace předpokládám, že test sluchové diferenciace zvládne na 1. stupni alespoň čtvrtina žáků na 100%, na 2. stupni alespoň polovina žáků na 100%
- U sluchové analýzy předpokládám, že se na 1. stupni vyskytne polovina žáků, kteří test sluchové analýzy zvládnou na 100%, na 2. stupni zvládnou test napsat minimálně tři čtvrtiny žáků na 100%
- U sluchové syntézy předpokládám, že na 1. stupni zvládne test sluchové syntézy polovina žáků na 100%, na 2. stupni zvládnou test minimálně tři čtvrtiny žáků na 100%
- U rýmování předpokládám, že na 1. stupni zvládne rým vymyslet k zadaným slovům polovina žáků na 100%, na 2. stupni zvládnou najít rým tři čtvrtiny žáků na 100%
Předpokládaný přínos pro praxi:
Výsledky výzkumu by měly být pro učitele ukazatelem dosažené úrovně sluchového rozlišování, sluchové analýzy a syntézy a rýmování u zkoumaných žáků a popřípadě i zamyšlením nad používanými metodami pro rozvoj těchto dílčích schopností.
Seznam doporučené literatury
ČECHOVÁ, Marie. Čeština řeč a jazyk. Praha: ISV, 1996. ISBN 80-85866-12-9.
LECHTA, Viktor, et al. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5.
MATĚJČEK, Zdeněk. Dyslexie (specifické poruchy čtení). Praha: SPN, 1998.
PIPEKOVÁ, Jarmila, et al. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.
POKORNÁ,Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997. ISBN: 80-7178-135-5.
SOVÁK, Miloš. Logopedie předškolního věku. Praha: SPN, 1986.
SOVÁK, Miloš. Nárys speciální pedagogiky. Praha: SPN, 1974.
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-038-3.
Seznam doporučené literatury
ČECHOVÁ, Marie. Čeština řeč a jazyk. Praha: ISV, 1996. ISBN 80-85866-12-9.
LECHTA, Viktor, et al. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5.
MATĚJČEK, Zdeněk. Dyslexie (specifické poruchy čtení). Praha: SPN, 1998.
PIPEKOVÁ, Jarmila, et al. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.
POKORNÁ,Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997. ISBN: 80-7178-135-5.
SOVÁK, Miloš. Logopedie předškolního věku. Praha: SPN, 1986.
SOVÁK, Miloš. Nárys speciální pedagogiky. Praha: SPN, 1974.
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-038-3.