Bakalářská práce se zabývá tématem dobrovolnictví u jedinců s PAS (poruchami autistického spektra) z pohledu dobrovolníků. Teoretická část práce pojednává o dobrovolnictví, historickém vývoji, typologii a jednotlivých oblastech dobrovolnictví. Další kapitoly jsou věnovány poruchám autistického spektra a podpoře rodin s dítětem s PAS. Dále je popsán management dobrovolnictví u jedinců s poruchami autistického spektra. Pozornost je věnována i významu dobrovolnictví životě dobrovolníka, motivům, přínosům, ale i negativním aspektům dobrovolnictví. V závěru je přiblížen význam dobrovolnictví v profesním životě a profesní orientaci.
Praktická část práce se zaměřuje na zkušenosti dobrovolníků s dobrovolnickou činnosti u jedinců s PAS a jejich přesah do osobního a profesního života. Kvalitativní výzkum byl proveden pomocí metody dotazování, konkrétně bylo provedeno 6 polostrukturovaných rozhovorů. Z výsledků výzkumu vyplývá, že výkon dobrovolnické činnosti u osob s poruchami autistického spektra přináší dobrovolníkům radost, mění pohled na jedince s touto diagnózou, přispívá k rozvoji osobnosti a změně životních hodnot aj. Závěry výzkumu dále ukazují, že získané zkušenosti a dovednosti dobrovolnice využívají především v průběhu studia na vysoké škole, ale i v zaměstnání. Výkon dobrovolnické činnosti u jedinců s PAS dokonce přiměl některé ze zúčastněných k zahájení studia speciální pedagogiky na vysoké škole.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the topic of volunteering in individuals with autism spectrum disorders from the perspective of volutneers. The theoretical part concerns with volunteering, historical development, typology and areas of volunteering. Next chapters are devoted to autism spectrum disorders and support of families with child with ASD (autism spectrum disorders). Furthermore, management of volunteering in individuals with autism spectrum disorders is discussed. Attention is also paid to the importance of volunteering to the volunteer´s life, to motives, benefits but also to the negative aspects of volunteering. In conclusion, the importance of volunteering in professional life and professional orientation is explained.
The practical part of the thesis focuses on the experience of volunteers with volunteering in individuals with ASD and their overlap into personal and professional life. Qualitative research was conducted using the polling metod, specifically six semi-structured interviews were performed. The results of the research show that volunteering in people with autism spectrum disorders brings pleasure to volunteers, changes the point of view of individuals with this diagnosis and contributes to the development of personality and change of life values etc. The findings of the research also show that they use the acquired experience and skills mainly during their studies at university and at work. The performance of volunteering in individuals with ASD even forced some of the participants to start special education at university.
Klíčová slova
Dobrovolnictví, dobrovolník, poruchy autistického spektra.
Bakalářská práce se zabývá tématem dobrovolnictví u jedinců s PAS (poruchami autistického spektra) z pohledu dobrovolníků. Teoretická část práce pojednává o dobrovolnictví, historickém vývoji, typologii a jednotlivých oblastech dobrovolnictví. Další kapitoly jsou věnovány poruchám autistického spektra a podpoře rodin s dítětem s PAS. Dále je popsán management dobrovolnictví u jedinců s poruchami autistického spektra. Pozornost je věnována i významu dobrovolnictví životě dobrovolníka, motivům, přínosům, ale i negativním aspektům dobrovolnictví. V závěru je přiblížen význam dobrovolnictví v profesním životě a profesní orientaci.
Praktická část práce se zaměřuje na zkušenosti dobrovolníků s dobrovolnickou činnosti u jedinců s PAS a jejich přesah do osobního a profesního života. Kvalitativní výzkum byl proveden pomocí metody dotazování, konkrétně bylo provedeno 6 polostrukturovaných rozhovorů. Z výsledků výzkumu vyplývá, že výkon dobrovolnické činnosti u osob s poruchami autistického spektra přináší dobrovolníkům radost, mění pohled na jedince s touto diagnózou, přispívá k rozvoji osobnosti a změně životních hodnot aj. Závěry výzkumu dále ukazují, že získané zkušenosti a dovednosti dobrovolnice využívají především v průběhu studia na vysoké škole, ale i v zaměstnání. Výkon dobrovolnické činnosti u jedinců s PAS dokonce přiměl některé ze zúčastněných k zahájení studia speciální pedagogiky na vysoké škole.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the topic of volunteering in individuals with autism spectrum disorders from the perspective of volutneers. The theoretical part concerns with volunteering, historical development, typology and areas of volunteering. Next chapters are devoted to autism spectrum disorders and support of families with child with ASD (autism spectrum disorders). Furthermore, management of volunteering in individuals with autism spectrum disorders is discussed. Attention is also paid to the importance of volunteering to the volunteer´s life, to motives, benefits but also to the negative aspects of volunteering. In conclusion, the importance of volunteering in professional life and professional orientation is explained.
The practical part of the thesis focuses on the experience of volunteers with volunteering in individuals with ASD and their overlap into personal and professional life. Qualitative research was conducted using the polling metod, specifically six semi-structured interviews were performed. The results of the research show that volunteering in people with autism spectrum disorders brings pleasure to volunteers, changes the point of view of individuals with this diagnosis and contributes to the development of personality and change of life values etc. The findings of the research also show that they use the acquired experience and skills mainly during their studies at university and at work. The performance of volunteering in individuals with ASD even forced some of the participants to start special education at university.
Klíčová slova
Dobrovolnictví, dobrovolník, poruchy autistického spektra.
1. Teoretické vymezení problematiky (současný stav)
Dobrovolnictví je v lidské společnosti již tisíce let. V souvislosti s vývojem společnosti lze zaznamenat změny a inovační trendy i v oblasti dobrovolnictví. V České republice zatím není tato oblast dostatečně prozkoumána. K dispozici jsou především kvantitativně zaměřené (mezinárodní) výzkumy zabývající se především rozsahem a intenzitou dobrovolnické činnosti. Specifika dobrovolnické práce u jednotlivých skupin lidí nejsou u nás dosud dostatečně zmapována, a proto se stále více stávají předmětem výzkumných záměrů. Mezi nimi se nachází i oblast dobrovolnické činnosti u jedinců s PAS. Přestože se problematice poruch autistického spektra věnuje stále více pozornosti, zákonitosti dobrovolnické práce u těchto jedinců nebyly blíže prozkoumány a popsány. Opomíjen bývá i přesah zkušeností, které si dobrovolníci z této činnosti odnáší.
2. Cíl práce a výzkumné otázky
Hlavním cílem výzkumu bude zmapovat zkušenosti dobrovolníků s dobrovolnickou činností u jedinců s PAS a přesah těchto zkušeností na zvolený obor studia/ profesní orientaci.
Na základě uvedeného cíle výzkumu bude byly zvoleny dvě výzkumné otázky:
1. Jaké jsou zkušenosti dobrovolníků s dobrovolnickou činností u jedinců s PAS?
2. Jakým způsobem se promítá vykonávání dobrovolnické činnosti do volby studijního oboru (na VŠ)/ profesní orientace dobrovolníka?
3. Metodika
V rámci kvalitativního výzkumu bude uplatněna metoda dotazování, technika polostrukturovaného rozhovoru. Analýza a interpretace dat pak bude provedena pravděpodobně otevřeným kódováním a následnou kategorizací dat.
4. Výběrový soubor
Výzkumný soubor budou tvořit jedinci, kteří vykonávali či vykonávají dlouhodobou dobrovolnickou činnost u jedinců s PAS. Potencionální účastníci výzkumu budou vybíráni pomocí prostého záměrného výběru a metodou sněhové koule.
5. Předpokládaný přínos pro praxi
Výsledky bakalářské práce by mohly rozšířit teoretický rámec v oblasti dobrovolnictví u jedinců s PAS a zároveň by mohly sloužit jako informační materiál pro dobrovolnické organizace a centra, zejména v oblasti propagace dobrovolnictví a náboru nových dobrovolníků.
Zásady pro vypracování
1. Teoretické vymezení problematiky (současný stav)
Dobrovolnictví je v lidské společnosti již tisíce let. V souvislosti s vývojem společnosti lze zaznamenat změny a inovační trendy i v oblasti dobrovolnictví. V České republice zatím není tato oblast dostatečně prozkoumána. K dispozici jsou především kvantitativně zaměřené (mezinárodní) výzkumy zabývající se především rozsahem a intenzitou dobrovolnické činnosti. Specifika dobrovolnické práce u jednotlivých skupin lidí nejsou u nás dosud dostatečně zmapována, a proto se stále více stávají předmětem výzkumných záměrů. Mezi nimi se nachází i oblast dobrovolnické činnosti u jedinců s PAS. Přestože se problematice poruch autistického spektra věnuje stále více pozornosti, zákonitosti dobrovolnické práce u těchto jedinců nebyly blíže prozkoumány a popsány. Opomíjen bývá i přesah zkušeností, které si dobrovolníci z této činnosti odnáší.
2. Cíl práce a výzkumné otázky
Hlavním cílem výzkumu bude zmapovat zkušenosti dobrovolníků s dobrovolnickou činností u jedinců s PAS a přesah těchto zkušeností na zvolený obor studia/ profesní orientaci.
Na základě uvedeného cíle výzkumu bude byly zvoleny dvě výzkumné otázky:
1. Jaké jsou zkušenosti dobrovolníků s dobrovolnickou činností u jedinců s PAS?
2. Jakým způsobem se promítá vykonávání dobrovolnické činnosti do volby studijního oboru (na VŠ)/ profesní orientace dobrovolníka?
3. Metodika
V rámci kvalitativního výzkumu bude uplatněna metoda dotazování, technika polostrukturovaného rozhovoru. Analýza a interpretace dat pak bude provedena pravděpodobně otevřeným kódováním a následnou kategorizací dat.
4. Výběrový soubor
Výzkumný soubor budou tvořit jedinci, kteří vykonávali či vykonávají dlouhodobou dobrovolnickou činnost u jedinců s PAS. Potencionální účastníci výzkumu budou vybíráni pomocí prostého záměrného výběru a metodou sněhové koule.
5. Předpokládaný přínos pro praxi
Výsledky bakalářské práce by mohly rozšířit teoretický rámec v oblasti dobrovolnictví u jedinců s PAS a zároveň by mohly sloužit jako informační materiál pro dobrovolnické organizace a centra, zejména v oblasti propagace dobrovolnictví a náboru nových dobrovolníků.
Seznam doporučené literatury
FRIČ, P., POSPÍŠILOVÁ, T., 2010. Vzorce a hodnoty dobrovolnictví v české společnosti na začátku 21. století. Praha: Agnes, 263 s. ISBN 978-80-903696-8-9.
HOWLIN, P.,2005. Autismus u dospívajících a dospělých: cesta k soběstačnosti. Přeložil Miroslava JELÍNKOVÁ. Praha: Portál. ISBN 80-7367-041-0.
MATULAYOVÁ, T., JURNÍČKOVÁ, P., DOLEŽEL, J., 2016. Motivace k dobrovolnictví. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 109 s. ISBN 978-80-244-5110-7.
ŠUĽOVÁ, M., 2015. Dobrovol'níctvo ako spôsob seberealizácie mladého človeka. Ružomberok: Verbum. 198 s. ISBN 978-80-561-0308-1.
THOROVÁ, K., 2006. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Praha: Portál. ISBN 80-7367-091-7.
TOŠNER, J., SOZANSKÁ, O.,2006. Dobrovolníci a metodika práce s nimi v organizacích. Vyd. 2. Praha: Portál. 149 s. ISBN 80-7367-178-6.
Seznam doporučené literatury
FRIČ, P., POSPÍŠILOVÁ, T., 2010. Vzorce a hodnoty dobrovolnictví v české společnosti na začátku 21. století. Praha: Agnes, 263 s. ISBN 978-80-903696-8-9.
HOWLIN, P.,2005. Autismus u dospívajících a dospělých: cesta k soběstačnosti. Přeložil Miroslava JELÍNKOVÁ. Praha: Portál. ISBN 80-7367-041-0.
MATULAYOVÁ, T., JURNÍČKOVÁ, P., DOLEŽEL, J., 2016. Motivace k dobrovolnictví. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 109 s. ISBN 978-80-244-5110-7.
ŠUĽOVÁ, M., 2015. Dobrovol'níctvo ako spôsob seberealizácie mladého človeka. Ružomberok: Verbum. 198 s. ISBN 978-80-561-0308-1.
THOROVÁ, K., 2006. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Praha: Portál. ISBN 80-7367-091-7.
TOŠNER, J., SOZANSKÁ, O.,2006. Dobrovolníci a metodika práce s nimi v organizacích. Vyd. 2. Praha: Portál. 149 s. ISBN 80-7367-178-6.