Bakalářská práce se zabývá pravidly v mateřské škole. Práce se skládá z teoretické části a praktické části. Teoretická část je rozdělena do pěti hlavních kapitol: definice, pravidla, odměny a tresty, pedagogika Marie Montessori a Waldorfská pedagogika. Je v ní popsáno, čeho se pravidla týkají, nastavení pravidel, denní režim, porušení pravidel, přirozené důsledky, a další, mimo jiné z historického hlediska. Praktická část je tvořena kvalitativním výzkumem, metodou rozhovoru s jedenácti učitelkami z různých mateřských škol. Cílem práce bylo zmapovat současný stav pravidel v mateřské škole, která pravidla považují učitelky za nejdůležitější a nakolik jsou ve vzdělávacím procesu v mateřské škole efektivní.
Anotace v angličtině
The thesis is specifically concerned with rules at preschool. The work consists of a theoretical part and a practical part. The theoretical part is divided into five main sections: definitions, rules, rewards and punishments, Montessori Pedagogy, and Waldorf Pedagogy. It describes how the rules are established and what areas they apply to, as well as daily routines, rules violation, natural consequences, and others. A historical perspective is also adopted. The practical part comprises qualitative research questions i.e. an interview with eleven teachers from different preschools. The aim of the research is to map the current state of rules in kindergartens, to identify the rules considered significantly important for teachers, and to assess their effectiveness in the preschool educational process.
Klíčová slova
výchova, pravidla v mateřské škole, tvorba pravidel, tresty
Klíčová slova v angličtině
education, rules at preschool, rule-making process, punishment
Rozsah průvodní práce
62
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá pravidly v mateřské škole. Práce se skládá z teoretické části a praktické části. Teoretická část je rozdělena do pěti hlavních kapitol: definice, pravidla, odměny a tresty, pedagogika Marie Montessori a Waldorfská pedagogika. Je v ní popsáno, čeho se pravidla týkají, nastavení pravidel, denní režim, porušení pravidel, přirozené důsledky, a další, mimo jiné z historického hlediska. Praktická část je tvořena kvalitativním výzkumem, metodou rozhovoru s jedenácti učitelkami z různých mateřských škol. Cílem práce bylo zmapovat současný stav pravidel v mateřské škole, která pravidla považují učitelky za nejdůležitější a nakolik jsou ve vzdělávacím procesu v mateřské škole efektivní.
Anotace v angličtině
The thesis is specifically concerned with rules at preschool. The work consists of a theoretical part and a practical part. The theoretical part is divided into five main sections: definitions, rules, rewards and punishments, Montessori Pedagogy, and Waldorf Pedagogy. It describes how the rules are established and what areas they apply to, as well as daily routines, rules violation, natural consequences, and others. A historical perspective is also adopted. The practical part comprises qualitative research questions i.e. an interview with eleven teachers from different preschools. The aim of the research is to map the current state of rules in kindergartens, to identify the rules considered significantly important for teachers, and to assess their effectiveness in the preschool educational process.
Klíčová slova
výchova, pravidla v mateřské škole, tvorba pravidel, tresty
Klíčová slova v angličtině
education, rules at preschool, rule-making process, punishment
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je zmapovat současný stav pravidel v mateřské škole.
V teoretické části se bude studentka zabývat pravidly chování v mateřské škole v historickém kontextu včetně alternativních mateřských škol typu Montessori a Waldorfské pedagogiky. V praktické části provede výzkumné šetření v mateřských školách, ve kterém zmapuje, jak jsou v mateřských školách pravidla stanovována, která pravidla považují učitelky za nejdůležitější a nakolik jsou ve vzdělávacím procesu v mateřské efektivní.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je zmapovat současný stav pravidel v mateřské škole.
V teoretické části se bude studentka zabývat pravidly chování v mateřské škole v historickém kontextu včetně alternativních mateřských škol typu Montessori a Waldorfské pedagogiky. V praktické části provede výzkumné šetření v mateřských školách, ve kterém zmapuje, jak jsou v mateřských školách pravidla stanovována, která pravidla považují učitelky za nejdůležitější a nakolik jsou ve vzdělávacím procesu v mateřské efektivní.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi: kázeňské strategie, zásady odměňování a trestání, hodnocení a klasifikace, podpora a motivace žáků. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 2014. 186 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4639-5
FRÖBEL, Friedrich. O výchově člověka. Překlad Vladimír ŠTVERÁK. 1. vyd. Praha: SPN, 1982. 178 s. Z dějin pedagogiky, Sv. 19
GORDON, Thomas. Škola bez poražených: praktická příručka efektivní komunikace mezi učitelem a žákem. Překlad Julie ŽEMLOVÁ. Vydání první. Praha: Malvern, 2015. 325 stran. ISBN 978-80-7530-006-5
GORDON, Thomas. Výchova bez poražených: řešení konfliktů mezi rodiči a dětmi. Vyd. 1. Praha: Malvern, 2012. 307 s. ISBN 978-80-87580-06-6
KELLER, Godi. Škola srdce(m): waldorfské inspirace a proměny současné pedagogiky. Překlad Zdeněk BÖHM, překlad Dita MACHÁČKOVÁ. Vydání první. Praha: Malvern, 2018. 125 stran. ISBN 978-80-7530-130-7
KOMENSKÝ, Jan Amos. Informatorium školy mateřské. Vyd. v nakl. Academia 2. Praha: Academia, 2007. 132 s. Europa, sv. 5. ISBN 978-80-200-1451-1
KOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Kroměříž: Spirála, 2008. ISBN 978-80-904030-0-0
MONTESSORI, Maria. Objevování dítěte. Vydání druhé, v Portále první, revidované. Přeložil Vladimíra HENELOVÁ. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1234-8
ROGGE, Jan-Uwe. Děti potřebují hranice. Vyd. 5. Přeložil Alžběta SIROVÁTKOVÁ. Praha: Portál, 2013. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 978-80-262-0451-0
ROGGE, Jan-Uwe. Rodiče určují hranice. Praha: Portál, 2005. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-7178-990-9
STEINER, Rudolf. Všeobecná nauka o člověku jako základ pedagogiky. Překlad Ferdinand HUDEČEK, překlad Jan DOSTAL. Vyd. 1. Březnice: IOANES, 1996. 214 s. ISBN 80-902100-1-5
SVOBODOVÁ, Eva. Prosociální činnosti pro předškolní vzdělávání. Ilustrace Adéla VOJTĚCHOVÁ. Praha: Raabe, c2010. 133 s. Nahlížet - nacházet. ISBN 978-80-87553-64-0
SVOBODOVÁ, Eva. Osobnost předškolního pedagoga: sebereflexe, sociální kompetence a jejich rozvíjení. Vydání první. Praha: Portál, 2017. 199 stran. ISBN 978-80-262-1243-0
SVOBODOVÁ, Eva. Do školky za zvířátky: metodika práce s příběhy v MŠ. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012. 165 s. ISBN 978-80-262-0185-4
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi: kázeňské strategie, zásady odměňování a trestání, hodnocení a klasifikace, podpora a motivace žáků. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 2014. 186 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4639-5
FRÖBEL, Friedrich. O výchově člověka. Překlad Vladimír ŠTVERÁK. 1. vyd. Praha: SPN, 1982. 178 s. Z dějin pedagogiky, Sv. 19
GORDON, Thomas. Škola bez poražených: praktická příručka efektivní komunikace mezi učitelem a žákem. Překlad Julie ŽEMLOVÁ. Vydání první. Praha: Malvern, 2015. 325 stran. ISBN 978-80-7530-006-5
GORDON, Thomas. Výchova bez poražených: řešení konfliktů mezi rodiči a dětmi. Vyd. 1. Praha: Malvern, 2012. 307 s. ISBN 978-80-87580-06-6
KELLER, Godi. Škola srdce(m): waldorfské inspirace a proměny současné pedagogiky. Překlad Zdeněk BÖHM, překlad Dita MACHÁČKOVÁ. Vydání první. Praha: Malvern, 2018. 125 stran. ISBN 978-80-7530-130-7
KOMENSKÝ, Jan Amos. Informatorium školy mateřské. Vyd. v nakl. Academia 2. Praha: Academia, 2007. 132 s. Europa, sv. 5. ISBN 978-80-200-1451-1
KOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Kroměříž: Spirála, 2008. ISBN 978-80-904030-0-0
MONTESSORI, Maria. Objevování dítěte. Vydání druhé, v Portále první, revidované. Přeložil Vladimíra HENELOVÁ. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1234-8
ROGGE, Jan-Uwe. Děti potřebují hranice. Vyd. 5. Přeložil Alžběta SIROVÁTKOVÁ. Praha: Portál, 2013. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 978-80-262-0451-0
ROGGE, Jan-Uwe. Rodiče určují hranice. Praha: Portál, 2005. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-7178-990-9
STEINER, Rudolf. Všeobecná nauka o člověku jako základ pedagogiky. Překlad Ferdinand HUDEČEK, překlad Jan DOSTAL. Vyd. 1. Březnice: IOANES, 1996. 214 s. ISBN 80-902100-1-5
SVOBODOVÁ, Eva. Prosociální činnosti pro předškolní vzdělávání. Ilustrace Adéla VOJTĚCHOVÁ. Praha: Raabe, c2010. 133 s. Nahlížet - nacházet. ISBN 978-80-87553-64-0
SVOBODOVÁ, Eva. Osobnost předškolního pedagoga: sebereflexe, sociální kompetence a jejich rozvíjení. Vydání první. Praha: Portál, 2017. 199 stran. ISBN 978-80-262-1243-0
SVOBODOVÁ, Eva. Do školky za zvířátky: metodika práce s příběhy v MŠ. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012. 165 s. ISBN 978-80-262-0185-4