Tato bakalářská práce se zabývá tématem bezpečného klimatu na základních školách
v Třebíči se zaměřením na šikanu a kyberšikanu. Je rozdělena na část teoretickou
a praktickou. V teoretické části je popsána šikana, kyberšikana a prevence. V praktické části je uveden výzkum a jeho výsledky.
Hlavním cílem této bakalářské práce je zmapovat systém prevence na základních školách v Třebíči. Dílčím cílem bylo zjistit, zda se na těchto základních školách šikana
a kyberšikana vyskytuje a jak ji zde případně řeší.
K dosažení cílů byl použit kvalitativní výzkum. Pro zjištění konkrétních informací byla využita technika polostrukturovaného rozhovoru. Výběrový soubor tvořili školní metodici prevence a pracovníci nízkoprahových zařízení pro děti a mládež. Jejich odpovědi byly následně zpracovány a zároveň byl popsán systém prevence v třebíčských školách.
Z výsledků vyplývá, že si základní školy zakládají na bezpečném klimatu, a proto prevenci věnují zvýšenou pozornost. Při prevenci a řešení šikany a kyberšikany postupují podle metodických pokynů Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.
Bakalářská práce a její výsledky mohou přinést ucelený pohled na prevenci proti šikaně a kyberšikaně na základních školách v Třebíči. Tato práce je přínosná pro rodiče dětí, které nastupují do základní školy. Dále může sloužit jako podklad pro metodiky prevence, sociální pracovníky a ostatní, kteří se zabývají šikanou a kyberšikanou.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the topic of safe climate in primary schools of Třebíč, focusing on bullying and cyberbullying. It is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part describes bullying, cyberbullying and prevention, in the practical part, you can find its research and results.
The main aim of this bachelor thesis is to map the system of prevention at primary schools in Třebíč. The partial aim was to find out whether there is bullying and cyberbullying in these elementary schools and how to deal with it.
Qualitative research was used to achieve the goals. A semi-structured interview technique was used to identify specific information. The sample consisted of school prevention methodologists and workers of low-threshold facilities for children and youth. Their answers were subsequently processed and the system of prevention in Třebíč schools was described.
The results show that primary schools are based on a safe climate and therefore pay close attention to the prevention. Schools follow the methodological instructions of the Ministry of Education, Youth and Sports to prevent and deal with bullying and cyberbullying.
The bachelor thesis and its results can bring a comprehensive view of the prevention against bullying and cyberbullying in primary schools of Třebíč. This work is beneficial for parents of children entering elementary school. Furthermore, it can serve as a basis for prevention methodologies, social workers and others dealing with bullying and cyberbullying.
Klíčová slova
Šikana; kyberšikana; primární prevence; školní metodik prevence; školní poradenské pracoviště
Klíčová slova v angličtině
Bullying; cyberbullying; primary prevention; school prevention methodologist; school counseling center
Rozsah průvodní práce
61 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá tématem bezpečného klimatu na základních školách
v Třebíči se zaměřením na šikanu a kyberšikanu. Je rozdělena na část teoretickou
a praktickou. V teoretické části je popsána šikana, kyberšikana a prevence. V praktické části je uveden výzkum a jeho výsledky.
Hlavním cílem této bakalářské práce je zmapovat systém prevence na základních školách v Třebíči. Dílčím cílem bylo zjistit, zda se na těchto základních školách šikana
a kyberšikana vyskytuje a jak ji zde případně řeší.
K dosažení cílů byl použit kvalitativní výzkum. Pro zjištění konkrétních informací byla využita technika polostrukturovaného rozhovoru. Výběrový soubor tvořili školní metodici prevence a pracovníci nízkoprahových zařízení pro děti a mládež. Jejich odpovědi byly následně zpracovány a zároveň byl popsán systém prevence v třebíčských školách.
Z výsledků vyplývá, že si základní školy zakládají na bezpečném klimatu, a proto prevenci věnují zvýšenou pozornost. Při prevenci a řešení šikany a kyberšikany postupují podle metodických pokynů Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.
Bakalářská práce a její výsledky mohou přinést ucelený pohled na prevenci proti šikaně a kyberšikaně na základních školách v Třebíči. Tato práce je přínosná pro rodiče dětí, které nastupují do základní školy. Dále může sloužit jako podklad pro metodiky prevence, sociální pracovníky a ostatní, kteří se zabývají šikanou a kyberšikanou.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the topic of safe climate in primary schools of Třebíč, focusing on bullying and cyberbullying. It is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part describes bullying, cyberbullying and prevention, in the practical part, you can find its research and results.
The main aim of this bachelor thesis is to map the system of prevention at primary schools in Třebíč. The partial aim was to find out whether there is bullying and cyberbullying in these elementary schools and how to deal with it.
Qualitative research was used to achieve the goals. A semi-structured interview technique was used to identify specific information. The sample consisted of school prevention methodologists and workers of low-threshold facilities for children and youth. Their answers were subsequently processed and the system of prevention in Třebíč schools was described.
The results show that primary schools are based on a safe climate and therefore pay close attention to the prevention. Schools follow the methodological instructions of the Ministry of Education, Youth and Sports to prevent and deal with bullying and cyberbullying.
The bachelor thesis and its results can bring a comprehensive view of the prevention against bullying and cyberbullying in primary schools of Třebíč. This work is beneficial for parents of children entering elementary school. Furthermore, it can serve as a basis for prevention methodologies, social workers and others dealing with bullying and cyberbullying.
Klíčová slova
Šikana; kyberšikana; primární prevence; školní metodik prevence; školní poradenské pracoviště
Klíčová slova v angličtině
Bullying; cyberbullying; primary prevention; school prevention methodologist; school counseling center
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky
Šikanu definuje několik autorů, ale i Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy jako negativní jev. Šikana je agresivní chování. Šikanování je nebezpečný sociálně patologický jev, při němž je omezována osobní svoboda a obětem je ubližováno fyzicky i psychicky.
Spolu s kyberšikanou jsou velkým problémem, který se vyskytuje po celém světě. Šikana se v posledních letech hodně rozšířila a vyskytuje se téměř na všech základních školách. Je potřeba dbát na prevenci proti těmto negativním jevům. Důležitá je také informovanost o následcích tohoto chování.
Právní definici šikany nenajdeme v právním řádu a pro potřebu komplexního řešení šikany reagovalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a vymezilo šikanu jako agresivní chování, které se opakuje a je založeno na vědomém, záměrném a úmyslném ublížení.
Kyberšikanu můžeme definovat jako formu šikany, která probíhá prostřednictvím elektronických médií (internet, mobilní telefony).
MŠMT si uvědomuje narůstající problém šikany a kyberšikany a vyhlásilo dotační program "Bezpečné klima v českých školách". Stejně tak i Kraj Vysočina, kam spadá i město Třebíč vnímá tuto problematiku jako důležitou, a proto v roce 2017 realizoval "Projekt Kraje Vysočina 2017 - Bezpečné klima na školách".
Cíle práce
1. Zmapovat systém prevence ve vztahu k šikaně a kyberšikaně ve městě Třebíči.
2. Zjistit, zda se na základních školách v Třebíči vyskytuje či vyskytovala mezi žáky šikana a kyberšikana.
3. Zjistit, jakým způsobem by pověření pracovníci základních škol v Třebíči řešili výskyt šikany a kyberšikany.
4. Zjistit, jakým způsobem Oddělení sociálně právní ochrany dětí, Odbor sociálních věcí v Třebíči zajišťuje preventivní a poradenskou činnost v oblasti prevence kyberšikany a šikany.
Popis metodiky
Ve výzkumné části bakalářské práce bude použit kvalitativní typ výzkumu, metoda dotazování a technika polostrukturovaný rozhovor. Výběrový soubor bude tvořen metodiky školní prevence na základních školách, pracovníky nízkoprahových zařízení pro děti a mládež a pracovníky oddělení sociálně právní ochrany dětí v Třebíči.
Využití v praxi
Bakalářská práce a její výsledky mohou přinést ucelený pohled na prevenci proti šikaně a kyberšikaně na základních školách v Třebíči. Tato práce bude přínosná pro rodiče dětí, které nastupují do základní školy.
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky
Šikanu definuje několik autorů, ale i Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy jako negativní jev. Šikana je agresivní chování. Šikanování je nebezpečný sociálně patologický jev, při němž je omezována osobní svoboda a obětem je ubližováno fyzicky i psychicky.
Spolu s kyberšikanou jsou velkým problémem, který se vyskytuje po celém světě. Šikana se v posledních letech hodně rozšířila a vyskytuje se téměř na všech základních školách. Je potřeba dbát na prevenci proti těmto negativním jevům. Důležitá je také informovanost o následcích tohoto chování.
Právní definici šikany nenajdeme v právním řádu a pro potřebu komplexního řešení šikany reagovalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a vymezilo šikanu jako agresivní chování, které se opakuje a je založeno na vědomém, záměrném a úmyslném ublížení.
Kyberšikanu můžeme definovat jako formu šikany, která probíhá prostřednictvím elektronických médií (internet, mobilní telefony).
MŠMT si uvědomuje narůstající problém šikany a kyberšikany a vyhlásilo dotační program "Bezpečné klima v českých školách". Stejně tak i Kraj Vysočina, kam spadá i město Třebíč vnímá tuto problematiku jako důležitou, a proto v roce 2017 realizoval "Projekt Kraje Vysočina 2017 - Bezpečné klima na školách".
Cíle práce
1. Zmapovat systém prevence ve vztahu k šikaně a kyberšikaně ve městě Třebíči.
2. Zjistit, zda se na základních školách v Třebíči vyskytuje či vyskytovala mezi žáky šikana a kyberšikana.
3. Zjistit, jakým způsobem by pověření pracovníci základních škol v Třebíči řešili výskyt šikany a kyberšikany.
4. Zjistit, jakým způsobem Oddělení sociálně právní ochrany dětí, Odbor sociálních věcí v Třebíči zajišťuje preventivní a poradenskou činnost v oblasti prevence kyberšikany a šikany.
Popis metodiky
Ve výzkumné části bakalářské práce bude použit kvalitativní typ výzkumu, metoda dotazování a technika polostrukturovaný rozhovor. Výběrový soubor bude tvořen metodiky školní prevence na základních školách, pracovníky nízkoprahových zařízení pro děti a mládež a pracovníky oddělení sociálně právní ochrany dětí v Třebíči.
Využití v praxi
Bakalářská práce a její výsledky mohou přinést ucelený pohled na prevenci proti šikaně a kyberšikaně na základních školách v Třebíči. Tato práce bude přínosná pro rodiče dětí, které nastupují do základní školy.
Seznam doporučené literatury
FIELD, E., M., 2009. Jak se bránit šikaně: praktický rádce pro děti, rodiče i učitele. Praha: Ikar. ISBN 978-80-249-1176-2.
KOLÁŘ, M., 2005. Bolest šikanování. 2. vydání. Praha: Portál. ISBN 80-7367-014-3.
MATOUŠEK, O., KODYMOVÁ, P., a KOLÁČKOVÁ, J., ed. 2010 Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. 2. vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-818-0.
ROGERS, V., 2011. Kyberšikana: pracovní materiály pro učitele a žáky i studenty. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-984-2.
ŘÍČAN, P., JANOŠOVÁ, P., 2010. Jak na šikanu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2991-6.
VÁGNEROVÁ, K., 2011. Minimalizace šikany: praktické rady pro rodiče. 2. vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-912-5.
Seznam doporučené literatury
FIELD, E., M., 2009. Jak se bránit šikaně: praktický rádce pro děti, rodiče i učitele. Praha: Ikar. ISBN 978-80-249-1176-2.
KOLÁŘ, M., 2005. Bolest šikanování. 2. vydání. Praha: Portál. ISBN 80-7367-014-3.
MATOUŠEK, O., KODYMOVÁ, P., a KOLÁČKOVÁ, J., ed. 2010 Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. 2. vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-818-0.
ROGERS, V., 2011. Kyberšikana: pracovní materiály pro učitele a žáky i studenty. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-984-2.
ŘÍČAN, P., JANOŠOVÁ, P., 2010. Jak na šikanu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2991-6.
VÁGNEROVÁ, K., 2011. Minimalizace šikany: praktické rady pro rodiče. 2. vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-912-5.