Má bakalářská práce se věnuje problematice rozvoje prosociálního chování v mateřských školách. Cílem práce bylo zjistit, jaké užitečné metody a postupy využívají učitelé v mateřských školách a rodiče dětí z mateřských škol pro rozvoj prosociálního chování. Pro naplnění cíle byla stanovena hypotéza: Znalost termínu prosociální chování bude souviset s využíváním vhodných technik k prosociálnímu chování. Teoretická část vysvětluje pojmy a náležitosti související s rozvojem prosociálního chování v mateřských školách. Empirická část se zaměřuje na kvantitativní výzkum, který byl pro tuto práci zvolen, včetně metody sběru dat, kterým byly dva typy dotazníků. První dotazník zahrnoval jedenáct otázek, na které odpovídali učitelé z mateřských škol, a druhý dotazník se zaměřoval na devět otázek pro rodiče. Oba typy dotazníků byly anonymní.
Výsledky interpretují data získaná z průzkumného šetření.
Klíčová slova
Prosociální chování; mateřská škola, socializace; děti;
Anotace v angličtině
My bachelor thesis is about development of prosocial behavior in kindergartens. The goal of thesis was to find out which useful methods are used by teachers and parents of kids from kindergartens to develop prosocial behavior. To achieve the goal has been the term the hypothesis - The knowledge of term prosocial behavior will be related with using appropriate techniques for prosocial behavior. Teoretical part explais terms associated with development of prosocial behavior in kindergartens. Empirical part explains quantitative research, which was choosed for this thesis including method of collecting data, which were two kinds of questionnaires. First questionnaire included eleven questions, on which answered by teachers from kindergartens. Second questionnaire included eight questions for parents.
The results are shown in the data from research.
Má bakalářská práce se věnuje problematice rozvoje prosociálního chování v mateřských školách. Cílem práce bylo zjistit, jaké užitečné metody a postupy využívají učitelé v mateřských školách a rodiče dětí z mateřských škol pro rozvoj prosociálního chování. Pro naplnění cíle byla stanovena hypotéza: Znalost termínu prosociální chování bude souviset s využíváním vhodných technik k prosociálnímu chování. Teoretická část vysvětluje pojmy a náležitosti související s rozvojem prosociálního chování v mateřských školách. Empirická část se zaměřuje na kvantitativní výzkum, který byl pro tuto práci zvolen, včetně metody sběru dat, kterým byly dva typy dotazníků. První dotazník zahrnoval jedenáct otázek, na které odpovídali učitelé z mateřských škol, a druhý dotazník se zaměřoval na devět otázek pro rodiče. Oba typy dotazníků byly anonymní.
Výsledky interpretují data získaná z průzkumného šetření.
Klíčová slova
Prosociální chování; mateřská škola, socializace; děti;
Anotace v angličtině
My bachelor thesis is about development of prosocial behavior in kindergartens. The goal of thesis was to find out which useful methods are used by teachers and parents of kids from kindergartens to develop prosocial behavior. To achieve the goal has been the term the hypothesis - The knowledge of term prosocial behavior will be related with using appropriate techniques for prosocial behavior. Teoretical part explais terms associated with development of prosocial behavior in kindergartens. Empirical part explains quantitative research, which was choosed for this thesis including method of collecting data, which were two kinds of questionnaires. First questionnaire included eleven questions, on which answered by teachers from kindergartens. Second questionnaire included eight questions for parents.
The results are shown in the data from research.
Teoretické vymezení problematiky
Prosociální chování je základem pro každého jedince, byť tomu ve světě tak úplně nebývá. Rozvíjení prosociálního chování dětí v předškolním věku by mělo přispět k nárůstu větší ochoty, pomoci druhým lidem a zároveň přinést radost a užitek jim samým.
Cíl práce
Hlavním cílem mé bakalářské práce je zjistit postupy a metody vybraných pedagogických pracovníků a rodičů dětí v předškolním věku.
Popis metodiky
V práci bude využito kvantitativního výzkumu.
Výběrový soubor
Techniku sběru dat bude představovat dotazník, který vyplní vybraní pedagogičtí pracovníci a rodiče dětí v předškolním věku.
Předpokládaný přínos pro praxi
Na základě výsledků bude známo, jakých postupů a metod vybraní pedagogičtí pracovníci a rodiče využívají, což bude inspirací pro jiné pedagogické pracovníky a rodiče.
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky
Prosociální chování je základem pro každého jedince, byť tomu ve světě tak úplně nebývá. Rozvíjení prosociálního chování dětí v předškolním věku by mělo přispět k nárůstu větší ochoty, pomoci druhým lidem a zároveň přinést radost a užitek jim samým.
Cíl práce
Hlavním cílem mé bakalářské práce je zjistit postupy a metody vybraných pedagogických pracovníků a rodičů dětí v předškolním věku.
Popis metodiky
V práci bude využito kvantitativního výzkumu.
Výběrový soubor
Techniku sběru dat bude představovat dotazník, který vyplní vybraní pedagogičtí pracovníci a rodiče dětí v předškolním věku.
Předpokládaný přínos pro praxi
Na základě výsledků bude známo, jakých postupů a metod vybraní pedagogičtí pracovníci a rodiče využívají, což bude inspirací pro jiné pedagogické pracovníky a rodiče.
Seznam doporučené literatury
1. ATKINSON, R. L. Psychologie. Praha: Portál, 2003. ISBN: 80-7178-640-3
2. VÝROST, J. - SLAMĚNÍK, I. Sociální psychologie, 2., přepracované a rozšířené vydání. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN: 978-80-247-1428-8
3. NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie, 2., rozšířené a přepracované vydání. Praha: Academia, 2009. ISBN: 978-80-200-1679-9
4. VÝROST, J. - SLAMĚNÍK, I. Aplikovaná sociální psychologie I, Člověk a sociální instituce. Praha: Portál, 1998. ISBN: 80-7178-269-6
5. SVOBODOVÁ, E., Prosociální činnosti pro předškolní vzdělávání ; Praha : Raabe, ISBN 978-80-87553-64-0
6. MLČÁK Z., Prosociální chování v kontextu dispozičních aspektů osobnosti, Ostrava : Universitas Ostraviensis, Facultas philosophica 2010, ISBN 978-80-7368-857-8
7. BAUMEISTER & BUSHMAN (2007), Social Psychology and Human Nature, Cengage Learning, ISBN 9780495116332.
Seznam doporučené literatury
1. ATKINSON, R. L. Psychologie. Praha: Portál, 2003. ISBN: 80-7178-640-3
2. VÝROST, J. - SLAMĚNÍK, I. Sociální psychologie, 2., přepracované a rozšířené vydání. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN: 978-80-247-1428-8
3. NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie, 2., rozšířené a přepracované vydání. Praha: Academia, 2009. ISBN: 978-80-200-1679-9
4. VÝROST, J. - SLAMĚNÍK, I. Aplikovaná sociální psychologie I, Člověk a sociální instituce. Praha: Portál, 1998. ISBN: 80-7178-269-6
5. SVOBODOVÁ, E., Prosociální činnosti pro předškolní vzdělávání ; Praha : Raabe, ISBN 978-80-87553-64-0
6. MLČÁK Z., Prosociální chování v kontextu dispozičních aspektů osobnosti, Ostrava : Universitas Ostraviensis, Facultas philosophica 2010, ISBN 978-80-7368-857-8
7. BAUMEISTER & BUSHMAN (2007), Social Psychology and Human Nature, Cengage Learning, ISBN 9780495116332.
Přílohy volně vložené
Příloha č. 1: Dotazník pro učitele z mateřských škol
Příloha č. 2: Dotazník pro rodiče dětí z mateřských škol