Tématem bakalářské práce jsou výchovné problémy, životní představy a realita očima dívek ve výchovném ústavu. Cílem práce je pomocí kvalitativního výzkumu vystižení životní situace a zmapování výchovných problémů a životních představ z pohledu dívek umístěných v konkrétním výchovném ústavu, a i po jeho opuštění.
Teoretická část je zaměřena na základní charakteristiku rizikového chování dětí a mládeže, na faktory zvyšujícími pravděpodobnost vzniku poruch chování, na klasifikaci poruch chování a agresivitu dětí a mládeže. Další kapitolou teoretické části je charakteristika ústavní výchovy, aktuální výchovné instituce v České republice a dále je uvedena struktura konkrétního výchovného ústavu, kde proběhl výzkum.
V praktické části jsou zpracovány případové studie několika dívek, včetně jejich vstupních anamnéz, zachycen vývoj jejich chování v době umístění do výchovného ústavu. Dále jejich odchod z ústavní výchovy a jejich další život po opuštění výchovného zařízení a i to, jak samy dívky hodnotí dopady svého života v ústavní péči na současnou realitu.
V rámci kvalitativního výzkumného šetření jsou v praktické části použity především metody získávání dat pomocí polostrukturovaných rozhovorů, analýzy písemné komunikace a studium osobních dokumentů dívek. V teoretické části práce je vycházeno z odborné literatury, zákonů a dostupných statistik.
Anotace v angličtině
The topics of this bachelor thesis are educational problems, life ideas and reality from the perspective of girls in an educational and detention institution. The aim of the thesis is description of life situation, mapping of educational problems, and life ideas from the view of girls placed in the certain educational and detention institution and even after their departure - by using the qualitative research.
The theoretical part is focused on the basic characteristics of risk behaviour in children and young people, on the factors increasing the probability of behavioural disorder, clas-sification of behavioural disorders, and aggression in children and the youth. The next chapter of the theoretical part is about the characteristics of the institutional nurture, educational and detention institutions in the Czech Republic, and the structure of the concrete educational and detention institution, where the research took place.
In the practical part, the case studies of several girls are processed, including the input anamnesis. It is recorded the girls' behavioural development at the time of their place-ment in the educational and detention institution, next, their departure from the institu-tional nurture, and their further life after leaving the educational and detention institu-tion and how they evaluate the impacts on their lifes in the institutional nurture for the current reality.
Within the qualitative research investigation, in the practical part, they are used the methods of data acquisition by semi-structured interviews, the analysis of the written communication and the study of the girls' personal documents. The theoretical part is based on the proffesional literature, laws and available statistics.
Klíčová slova
rizikové chování, poruchy chování, ústavní výchova, výchovný ústav
Klíčová slova v angličtině
risk behaviour, behaviour disorder, institutional nurture, educational and detention insti-tution
Rozsah průvodní práce
108
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem bakalářské práce jsou výchovné problémy, životní představy a realita očima dívek ve výchovném ústavu. Cílem práce je pomocí kvalitativního výzkumu vystižení životní situace a zmapování výchovných problémů a životních představ z pohledu dívek umístěných v konkrétním výchovném ústavu, a i po jeho opuštění.
Teoretická část je zaměřena na základní charakteristiku rizikového chování dětí a mládeže, na faktory zvyšujícími pravděpodobnost vzniku poruch chování, na klasifikaci poruch chování a agresivitu dětí a mládeže. Další kapitolou teoretické části je charakteristika ústavní výchovy, aktuální výchovné instituce v České republice a dále je uvedena struktura konkrétního výchovného ústavu, kde proběhl výzkum.
V praktické části jsou zpracovány případové studie několika dívek, včetně jejich vstupních anamnéz, zachycen vývoj jejich chování v době umístění do výchovného ústavu. Dále jejich odchod z ústavní výchovy a jejich další život po opuštění výchovného zařízení a i to, jak samy dívky hodnotí dopady svého života v ústavní péči na současnou realitu.
V rámci kvalitativního výzkumného šetření jsou v praktické části použity především metody získávání dat pomocí polostrukturovaných rozhovorů, analýzy písemné komunikace a studium osobních dokumentů dívek. V teoretické části práce je vycházeno z odborné literatury, zákonů a dostupných statistik.
Anotace v angličtině
The topics of this bachelor thesis are educational problems, life ideas and reality from the perspective of girls in an educational and detention institution. The aim of the thesis is description of life situation, mapping of educational problems, and life ideas from the view of girls placed in the certain educational and detention institution and even after their departure - by using the qualitative research.
The theoretical part is focused on the basic characteristics of risk behaviour in children and young people, on the factors increasing the probability of behavioural disorder, clas-sification of behavioural disorders, and aggression in children and the youth. The next chapter of the theoretical part is about the characteristics of the institutional nurture, educational and detention institutions in the Czech Republic, and the structure of the concrete educational and detention institution, where the research took place.
In the practical part, the case studies of several girls are processed, including the input anamnesis. It is recorded the girls' behavioural development at the time of their place-ment in the educational and detention institution, next, their departure from the institu-tional nurture, and their further life after leaving the educational and detention institu-tion and how they evaluate the impacts on their lifes in the institutional nurture for the current reality.
Within the qualitative research investigation, in the practical part, they are used the methods of data acquisition by semi-structured interviews, the analysis of the written communication and the study of the girls' personal documents. The theoretical part is based on the proffesional literature, laws and available statistics.
Klíčová slova
rizikové chování, poruchy chování, ústavní výchova, výchovný ústav
Klíčová slova v angličtině
risk behaviour, behaviour disorder, institutional nurture, educational and detention insti-tution
Zásady pro vypracování
Cílem práce je na bázi kvalitativního výzkumu zmapování, shromáždění a zpracování výpovědí dívek o době jejich umístění ve výchovném ústavu a po jeho opuštění. Autorka porovná, jak se lišily představy dívek o budoucím životě v době jejich umístění v ústavu a jaká byla jejich výpověď po opuštění výchovného ústavu. Autorka zachytí, s jakými výchovnými problémy se jednotlivé dívky v době svého umístění potýkaly a jak hodnotí dopady svého života v ústavní péči na novou realitu, jak cítí míru vlivu těchto okolností na svou budoucnost. Dále autorka bude komparovat, jak se změnil jejich pohled na problémy, které v době ústavní výchovy měly.
Práce bude rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se bude zabývat základní charakteristikou rizikového chování u dětí a mládeže, výchovou obecně a ústavní výchovou v ČR a strukturou konkrétního výchovného ústavu, kde byl kvalitativní výzkum realizován. V praktické části budou zpracovány případové studie několika dívek, včetně jejich vstupních anamnéz, vývoje jejich chování v době umístění do výchovného ústavu, jejich odchodu z ústavní výchovy a jejich další život po opuštění výchovného zařízení. K rámci kvalitativního výzkumného šetření budou použity především metody polostrukturovaných rozhovorů, písemné komunikace a studium dokumentů.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je na bázi kvalitativního výzkumu zmapování, shromáždění a zpracování výpovědí dívek o době jejich umístění ve výchovném ústavu a po jeho opuštění. Autorka porovná, jak se lišily představy dívek o budoucím životě v době jejich umístění v ústavu a jaká byla jejich výpověď po opuštění výchovného ústavu. Autorka zachytí, s jakými výchovnými problémy se jednotlivé dívky v době svého umístění potýkaly a jak hodnotí dopady svého života v ústavní péči na novou realitu, jak cítí míru vlivu těchto okolností na svou budoucnost. Dále autorka bude komparovat, jak se změnil jejich pohled na problémy, které v době ústavní výchovy měly.
Práce bude rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se bude zabývat základní charakteristikou rizikového chování u dětí a mládeže, výchovou obecně a ústavní výchovou v ČR a strukturou konkrétního výchovného ústavu, kde byl kvalitativní výzkum realizován. V praktické části budou zpracovány případové studie několika dívek, včetně jejich vstupních anamnéz, vývoje jejich chování v době umístění do výchovného ústavu, jejich odchodu z ústavní výchovy a jejich další život po opuštění výchovného zařízení. K rámci kvalitativního výzkumného šetření budou použity především metody polostrukturovaných rozhovorů, písemné komunikace a studium dokumentů.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5046-0.
JEDLIČKA, Richard. Poruchy socializace u dětí a dospívajících: prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada, 2015. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5447-5.
LÁTALOVÁ, Klára. Agresivita v psychiatrii. Praha: Grada, 2013. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-4454-4.
MATOUŠEK, Oldřich a Andrea MATOUŠKOVÁ. (2011). Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Vyd. 3., aktualiz. Praha: Portál.
VÁGNEROVÁ, Marie. (2008). Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4.,rozš. a přeprac. Praha: Portál.
VAVRYSOVÁ, Lucie. Rizikové aktivity, depresivita a vybrané osobnostní rysy u českých adolescentů z dětských domovů se školou a z výchovných ústavů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2018. ISBN 978-80-244-5426-9.
Legislativa:
Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů
Vnitřní dokumenty zařízení:
Vnitřní řád
Elektronická databáze EVIX
Seznam doporučené literatury
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5046-0.
JEDLIČKA, Richard. Poruchy socializace u dětí a dospívajících: prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada, 2015. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5447-5.
LÁTALOVÁ, Klára. Agresivita v psychiatrii. Praha: Grada, 2013. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-4454-4.
MATOUŠEK, Oldřich a Andrea MATOUŠKOVÁ. (2011). Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Vyd. 3., aktualiz. Praha: Portál.
VÁGNEROVÁ, Marie. (2008). Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4.,rozš. a přeprac. Praha: Portál.
VAVRYSOVÁ, Lucie. Rizikové aktivity, depresivita a vybrané osobnostní rysy u českých adolescentů z dětských domovů se školou a z výchovných ústavů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2018. ISBN 978-80-244-5426-9.
Legislativa:
Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů
Vnitřní dokumenty zařízení:
Vnitřní řád
Elektronická databáze EVIX