Bakalářská práce je zaměřena na rozvoj povědomí o zdravém životním stylu u předškolních dětí, konkrétně v mateřských školách. Teoretická část vysvětluje základní pojmy spojené se zdravím a zdravým životním stylem. Blíže specifikuje také psychické a fyzické aspekty dítěte předškolního věku a zmiňuje i některé projekty a organizace věnující se zdraví v mateřské škole. Praktická část je realizována autorským projektem ve třídě mateřské školy zaměřeným na zdravý životní styl, doplněna řízeným polostrukturovaným hloubkovým rozhovorem s učitelkou dané třídy, jehož cílem je zjistit, jaké jsou dopady a výsledky projektu a formovat doporučení pro jeho budoucí použití v praxi.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on development of knowledge about healthy lifestyle of pre-school children, especially in a kindergarten. The theoretical part explains basic terms connected with a health and healthy lifestyle. This part specifies psysical and psychological aspects of pre-school children and mentions some projects and organizations targeted at health education in kindergarten. The practical part is realised by the author project about healthy lifestyle realised in the class of the local kindergarten, this part complemented by the semi-structured interview with a teacher from this class aimed to results of the project and forming to some recommendation for its future usage in practise.
Klíčová slova
zdraví, zdravý životní styl, prevence, dítě předškolního věku, mateřská škola
Bakalářská práce je zaměřena na rozvoj povědomí o zdravém životním stylu u předškolních dětí, konkrétně v mateřských školách. Teoretická část vysvětluje základní pojmy spojené se zdravím a zdravým životním stylem. Blíže specifikuje také psychické a fyzické aspekty dítěte předškolního věku a zmiňuje i některé projekty a organizace věnující se zdraví v mateřské škole. Praktická část je realizována autorským projektem ve třídě mateřské školy zaměřeným na zdravý životní styl, doplněna řízeným polostrukturovaným hloubkovým rozhovorem s učitelkou dané třídy, jehož cílem je zjistit, jaké jsou dopady a výsledky projektu a formovat doporučení pro jeho budoucí použití v praxi.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on development of knowledge about healthy lifestyle of pre-school children, especially in a kindergarten. The theoretical part explains basic terms connected with a health and healthy lifestyle. This part specifies psysical and psychological aspects of pre-school children and mentions some projects and organizations targeted at health education in kindergarten. The practical part is realised by the author project about healthy lifestyle realised in the class of the local kindergarten, this part complemented by the semi-structured interview with a teacher from this class aimed to results of the project and forming to some recommendation for its future usage in practise.
Klíčová slova
zdraví, zdravý životní styl, prevence, dítě předškolního věku, mateřská škola
V teoretické části budou zpracovány základní teoretické poznatky týkající se jednotlivých vybraných sociálně patologických jevů (rizikového chování), autorka na základě studia odborné literatury provede jejich deskripci a naznačí pohledy na výskyt těchto fenoménů v prostředí školy. Dále se bude věnovat problematice primární prevence ve školním prostředí.\\
Praktická část bude zkoumat výskyt rizikového chování ve školním prostředí. Autorka vhodnými metodami shromáždí informace o problematickém chování žáků a popíše ilustrativní příklady, na nichž se pokusí demonstrovat přístup školy k řešení rizikového chování. Závěry svého výzkumu vztáhne k formulování doporučení pro realizaci školní primární prevence.
Zásady pro vypracování
V teoretické části budou zpracovány základní teoretické poznatky týkající se jednotlivých vybraných sociálně patologických jevů (rizikového chování), autorka na základě studia odborné literatury provede jejich deskripci a naznačí pohledy na výskyt těchto fenoménů v prostředí školy. Dále se bude věnovat problematice primární prevence ve školním prostředí.\\
Praktická část bude zkoumat výskyt rizikového chování ve školním prostředí. Autorka vhodnými metodami shromáždí informace o problematickém chování žáků a popíše ilustrativní příklady, na nichž se pokusí demonstrovat přístup školy k řešení rizikového chování. Závěry svého výzkumu vztáhne k formulování doporučení pro realizaci školní primární prevence.
Seznam doporučené literatury
1) FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014, 231 s. Psyché (Grada). ISBN 9788024750460.\\
2) SOCHŮREK, Jan. Vybrané kapitoly ze sociální patologie. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2001, 81 s. ISBN 807083494\\
3) VYKOPALOVÁ, Hana. Sociálně patologické jevy v současné společnosti. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001, 154 s. ISBN 8024403374\\
4) ERB, Helmut H. Násilí ve škole a jak mu čelit. 1. vyd. Překlad Jiří Stach. Praha: Amulet, 2000, 126 s. Alfabet. ISBN 808629922\\
5) MARHOUNOVÁ, J., NEŠPOR, K. Alkoholici, feťáci a gambleři. 1. vyd. Praha: Empatie, 1995. 112 s. ISBN 80-901618-9-8.\\
6) NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost. 1. vyd. Praha: Portál, s. r. o., 2000. 152 s.
ISBN 80-7178-432-X.\\
7) ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. 1. vyd. Praha: Portál, s. r. o., 1995. 95 s. ISBN 80-7178-049-9.\\
8) VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. 3. rozšířené
a přepracované vydání Praha: Portál, s. r. o., 2004. 872 s. ISBN 80-7178-802-3.\\
9) MÜHLPACHR, P. Sociální patologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001. 104 s.
ISBN 80-2110-2511-5.
Seznam doporučené literatury
1) FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014, 231 s. Psyché (Grada). ISBN 9788024750460.\\
2) SOCHŮREK, Jan. Vybrané kapitoly ze sociální patologie. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2001, 81 s. ISBN 807083494\\
3) VYKOPALOVÁ, Hana. Sociálně patologické jevy v současné společnosti. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001, 154 s. ISBN 8024403374\\
4) ERB, Helmut H. Násilí ve škole a jak mu čelit. 1. vyd. Překlad Jiří Stach. Praha: Amulet, 2000, 126 s. Alfabet. ISBN 808629922\\
5) MARHOUNOVÁ, J., NEŠPOR, K. Alkoholici, feťáci a gambleři. 1. vyd. Praha: Empatie, 1995. 112 s. ISBN 80-901618-9-8.\\
6) NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost. 1. vyd. Praha: Portál, s. r. o., 2000. 152 s.
ISBN 80-7178-432-X.\\
7) ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. 1. vyd. Praha: Portál, s. r. o., 1995. 95 s. ISBN 80-7178-049-9.\\
8) VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. 3. rozšířené
a přepracované vydání Praha: Portál, s. r. o., 2004. 872 s. ISBN 80-7178-802-3.\\
9) MÜHLPACHR, P. Sociální patologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001. 104 s.
ISBN 80-2110-2511-5.