Informace o kvalifikační práci Problematika komunikace sester s pacienty se sluchovým znevýhodněním v rámci ošetřovatelské péče v nemocnici na lůžkovém oddělení
Abstrakt
Bakalářská práce se věnuje problematice komunikace sester s pacienty se sluchovým znevýhodněním v rámci ošetřovatelské péče.
Cíle práce:
Zjistit jaké jsou bariéry v komunikaci mezi sestrou a pacientem se sluchovým znevýhodněním. Zmapovat zkušenosti sluchově znevýhodněných pacientů v rámci ošetřovatelské péče. Zmapovat znalosti sester v komunikaci a specifické přístupy
k pacientům se sluchovým znevýhodněním. Zjistit, jaká je dostupnost pomůcek
pro usnadnění komunikace a tlumočníka na lůžkovém oddělení.
Metodika a výzkumný soubor:
Pro dosažení cílů byly zvoleny čtyři výzkumné otázky. Jaké bariéry se vyskytují v komunikaci mezi sestrou a pacienty se sluchovým znevýhodněním? Jaké zkušenosti mají pacienti se sluchovým znevýhodněním v rámci ošetřovatelské péče? Jsou obavy
ve vzájemné komunikaci mezi sestrou a pacientem se sluchovým znevýhodněním?
Jaké zkušenosti a znalosti mají sestry v komunikaci s pacienty se sluchovým znevýhodněním při ošetřovatelské péči? Jakou formu komunikace zvolí sestry v komunikaci s pacienty se sluchovým znevýhodněním? Jaká je dostupnost pomůcek
pro usnadnění rozhovoru, nebo tlumočníka na oddělení? Výzkumné šetření bude prováděno kvalitativní výzkumnou strategií, bude použita forma anonymního polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumný soubor byl tvořen 9 sestrami ze tří oddělení dvou vybraných jihočeských nemocnic. Druhý soubor tvořilo 8 pacientů se sluchovým znevýhodněním. Získané rozhovory byly nahrávané na digitální záznamník. Data byla převedena do textové podoby, následně bylo provedeno kódování dat.
Výsledky:
Podle výzkumného šetření bylo zjištěno, že podle pacientů mají sestry teoretické znalosti a také osvědčené metody při komunikaci s pacientem se sluchovým znevýhodněním. Sestry znalosti své znalosti využívají tak, aby se s pacienty domluvily. Z výsledků vyplynulo, že podle sester, ale i pacientů je nejčastější komunikační barierou mezi sestrou a pacientem se sluchovým znevýhodněním nedostatek času a spěch na pacienta, zakrývání úst To je v nynější době, kdy jsou daná proti epidemiologická opatření
a vyžaduje se používání roušek velký problém. Pacient pak nevidí na ústa a nemůže odezírat a vznikají tak vzájemné nedorozumění a nepochopení.
Doporučení pro praxi:
Zahrnout do vzdělání sester semináře, které mohou sestrám názorně ukázat
jak komunikovat s pacientem se sluchovým znevýhodněním. Zahrnout do praxe
také piktogramy, obrázky prstové abecedy, brožury, které mohou usnadnit komunikaci s pacienty se sluchovým znevýhodněním. V neposlední řadě semináře, které mohou ukázat jak využívat pomůcek pro usnadnění komunikace. Také zahrnout do praxe využívání a kontaktování tlumočnických služeb při ošetřování takového pacienta.
Anotace v angličtině
Abstract
The bachelor thesis deals with the issue of communication of nurses with patients with hearing disadvantages within the framework of nursing care.
Objectives of work:
Find out what are the barriers in communication between the nurse and the patient
with hearing disadvantage. Map the experiencedness of hearing-impaired patients
in nursing care. Map nurses' communication knowledge and specific approaches to
patients with hearing disadvantage. Find out the availability of accessibility tools and an interpreter in the inpatient department.
Methodology and research set:
Four research questions have been selected to achieve the objectives. What barriers occur in communication between nurse and patients with hearing disadvantage?
What is the experie of patients with hearing disadvantages in nursing care?
There are concerns about the communication between the sister and a patient with
a hearing disadvantage? What is the nurse's experience and knowledge of communicating with patients with hearing disadvantages in nursing care? What form of communication will nurses choose in communication with patients with hearing disadvantage? What is the availability of facilitation or an interpreter in the department? The research investigation will be carried out by a qualitative research strategy, a form of anonymous semi-structured conversation will be used. The research package was made up of The data was converted into a text form, then the data was encoded.
9 nurses from three departments of two selected South Bohemian hospitals. The second set consisted of 8 patients with hearing disadvantage. The interviews obtained were recorded on a digital answering machine.
Recommendations for practice:
Include courses in nurses' education that can show the sisters how to communicate
with a patient with a hearing disadvantage. Include in practice also pictograms, pictures
of the finger alphabet, brochures that can facilitate communication with patients
with hearing disadvantage. Last but not least, courses on how to use tools to facilitate communication. Use and contact of interpretation services in the treatment
of such a patient.
Klíčová slova
Problematika komunikace, bariéry v komunikaci, pacient se sluchovým znevýhodněním
Klíčová slova v angličtině
communication issues, barriers to communication, patient with hearing disadvantage, nurse
Rozsah průvodní práce
76 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Abstrakt
Bakalářská práce se věnuje problematice komunikace sester s pacienty se sluchovým znevýhodněním v rámci ošetřovatelské péče.
Cíle práce:
Zjistit jaké jsou bariéry v komunikaci mezi sestrou a pacientem se sluchovým znevýhodněním. Zmapovat zkušenosti sluchově znevýhodněných pacientů v rámci ošetřovatelské péče. Zmapovat znalosti sester v komunikaci a specifické přístupy
k pacientům se sluchovým znevýhodněním. Zjistit, jaká je dostupnost pomůcek
pro usnadnění komunikace a tlumočníka na lůžkovém oddělení.
Metodika a výzkumný soubor:
Pro dosažení cílů byly zvoleny čtyři výzkumné otázky. Jaké bariéry se vyskytují v komunikaci mezi sestrou a pacienty se sluchovým znevýhodněním? Jaké zkušenosti mají pacienti se sluchovým znevýhodněním v rámci ošetřovatelské péče? Jsou obavy
ve vzájemné komunikaci mezi sestrou a pacientem se sluchovým znevýhodněním?
Jaké zkušenosti a znalosti mají sestry v komunikaci s pacienty se sluchovým znevýhodněním při ošetřovatelské péči? Jakou formu komunikace zvolí sestry v komunikaci s pacienty se sluchovým znevýhodněním? Jaká je dostupnost pomůcek
pro usnadnění rozhovoru, nebo tlumočníka na oddělení? Výzkumné šetření bude prováděno kvalitativní výzkumnou strategií, bude použita forma anonymního polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumný soubor byl tvořen 9 sestrami ze tří oddělení dvou vybraných jihočeských nemocnic. Druhý soubor tvořilo 8 pacientů se sluchovým znevýhodněním. Získané rozhovory byly nahrávané na digitální záznamník. Data byla převedena do textové podoby, následně bylo provedeno kódování dat.
Výsledky:
Podle výzkumného šetření bylo zjištěno, že podle pacientů mají sestry teoretické znalosti a také osvědčené metody při komunikaci s pacientem se sluchovým znevýhodněním. Sestry znalosti své znalosti využívají tak, aby se s pacienty domluvily. Z výsledků vyplynulo, že podle sester, ale i pacientů je nejčastější komunikační barierou mezi sestrou a pacientem se sluchovým znevýhodněním nedostatek času a spěch na pacienta, zakrývání úst To je v nynější době, kdy jsou daná proti epidemiologická opatření
a vyžaduje se používání roušek velký problém. Pacient pak nevidí na ústa a nemůže odezírat a vznikají tak vzájemné nedorozumění a nepochopení.
Doporučení pro praxi:
Zahrnout do vzdělání sester semináře, které mohou sestrám názorně ukázat
jak komunikovat s pacientem se sluchovým znevýhodněním. Zahrnout do praxe
také piktogramy, obrázky prstové abecedy, brožury, které mohou usnadnit komunikaci s pacienty se sluchovým znevýhodněním. V neposlední řadě semináře, které mohou ukázat jak využívat pomůcek pro usnadnění komunikace. Také zahrnout do praxe využívání a kontaktování tlumočnických služeb při ošetřování takového pacienta.
Anotace v angličtině
Abstract
The bachelor thesis deals with the issue of communication of nurses with patients with hearing disadvantages within the framework of nursing care.
Objectives of work:
Find out what are the barriers in communication between the nurse and the patient
with hearing disadvantage. Map the experiencedness of hearing-impaired patients
in nursing care. Map nurses' communication knowledge and specific approaches to
patients with hearing disadvantage. Find out the availability of accessibility tools and an interpreter in the inpatient department.
Methodology and research set:
Four research questions have been selected to achieve the objectives. What barriers occur in communication between nurse and patients with hearing disadvantage?
What is the experie of patients with hearing disadvantages in nursing care?
There are concerns about the communication between the sister and a patient with
a hearing disadvantage? What is the nurse's experience and knowledge of communicating with patients with hearing disadvantages in nursing care? What form of communication will nurses choose in communication with patients with hearing disadvantage? What is the availability of facilitation or an interpreter in the department? The research investigation will be carried out by a qualitative research strategy, a form of anonymous semi-structured conversation will be used. The research package was made up of The data was converted into a text form, then the data was encoded.
9 nurses from three departments of two selected South Bohemian hospitals. The second set consisted of 8 patients with hearing disadvantage. The interviews obtained were recorded on a digital answering machine.
Recommendations for practice:
Include courses in nurses' education that can show the sisters how to communicate
with a patient with a hearing disadvantage. Include in practice also pictograms, pictures
of the finger alphabet, brochures that can facilitate communication with patients
with hearing disadvantage. Last but not least, courses on how to use tools to facilitate communication. Use and contact of interpretation services in the treatment
of such a patient.
Klíčová slova
Problematika komunikace, bariéry v komunikaci, pacient se sluchovým znevýhodněním
Klíčová slova v angličtině
communication issues, barriers to communication, patient with hearing disadvantage, nurse
Zásady pro vypracování
Komunikace mezi sestrou a pacientem je důležitá součást ošetřovatelské péče. Správnou komunikací může setra ovlivnit stav pacienta a tím vytvořit vzájemný vztah a spolupráci s pacientem. Při komunikaci sestry s pacientem se sluchovým znevýhodněním, či seniorem se sníženou sluchovou schopností, mohou vznikat bariéry při poskytování ošetřovatelské péče. Specifický přístup v komunikaci potřebují nejen pacienti se sluchovým znevýhodněním, ale i senioři se snížením sluchových schopností.
Předpokládané cíle:
1) Nalézt bariéry vyskytující se v komunikaci mezi sestrou a pacientem se sluchovým znevýhodněním. 2) Zmapovat zkušenosti sluchově znevýhodněných pacientů v rámci ošetřovatelské péče. 3) Zmapovat znalosti sester v komunikaci a specifické přístupy k pacientům se sluchovým znevýhodněním. 4) Zjistit dostupnost kompenzačních pomůcek a tlumočníka na oddělení.
Praktické cíle:
Tato Bakalářská práce povede k poznatkům týkajících se komunikace sester a pacienty se sluchovým znevýhodněním. Zmapovat informovanost sester o specifickém přístupu v komunikaci s pacientem se sluchovým znevýhodněním. Zjistit dostupnost kompenzačních pomůcek a tlumočníka na lůžkovém oddělení. Výsledek výzkumu, by mohl vést ke zkvalitnění komunikačních dovedností zdravotnického personálu při ošetřovatelské péči s pacienty se sluchovým znevýhodněním.
Výzkumné otázky:
1) Jaké bariéry se vyskytují v komunikaci mezi sestrou a pacientem se sluchovým znevýhodněním. 2) Jaké jsou zkušenosti pacientů se sluchovým znevýhodněním v rámci ošetřovatelské péče. 2) Jaké jsou zkušenosti a znalosti sestry v komunikaci s pacienty se sluchovým znevýhodněním při ošetřovatelské péči. 3) Jaká je dostupnost kompenzačních pomůcek, tlumočníka na oddělení.
Metodika výzkumu:
Pro výzkumnou část bude zvoleno kvalitativní šetření. Bude zvolena forma polostrukturovaného rozhovoru, který bude zjišťovat úroveň, zkušenosti, znalosti sester v komunikaci s pacienty se sluchovým znevýhodněním, ale také zkušenosti pacientů se sluchovým znevýhodněním s kvalitou ošetřovatelské péče.
Výzkumný soubor:
Bude tvořen výběrem sester na lůžkovém oddělení a pacientů se sluchovým znevýhodněním.
Využití v praxi:
Získané výsledky výzkumného šetření, mohou sloužit jako námět pro další vzdělávací materiál. Zařazení a použití kompenzačních pomůcek případně tlumočníka v praxi.
Zásady pro vypracování
Komunikace mezi sestrou a pacientem je důležitá součást ošetřovatelské péče. Správnou komunikací může setra ovlivnit stav pacienta a tím vytvořit vzájemný vztah a spolupráci s pacientem. Při komunikaci sestry s pacientem se sluchovým znevýhodněním, či seniorem se sníženou sluchovou schopností, mohou vznikat bariéry při poskytování ošetřovatelské péče. Specifický přístup v komunikaci potřebují nejen pacienti se sluchovým znevýhodněním, ale i senioři se snížením sluchových schopností.
Předpokládané cíle:
1) Nalézt bariéry vyskytující se v komunikaci mezi sestrou a pacientem se sluchovým znevýhodněním. 2) Zmapovat zkušenosti sluchově znevýhodněných pacientů v rámci ošetřovatelské péče. 3) Zmapovat znalosti sester v komunikaci a specifické přístupy k pacientům se sluchovým znevýhodněním. 4) Zjistit dostupnost kompenzačních pomůcek a tlumočníka na oddělení.
Praktické cíle:
Tato Bakalářská práce povede k poznatkům týkajících se komunikace sester a pacienty se sluchovým znevýhodněním. Zmapovat informovanost sester o specifickém přístupu v komunikaci s pacientem se sluchovým znevýhodněním. Zjistit dostupnost kompenzačních pomůcek a tlumočníka na lůžkovém oddělení. Výsledek výzkumu, by mohl vést ke zkvalitnění komunikačních dovedností zdravotnického personálu při ošetřovatelské péči s pacienty se sluchovým znevýhodněním.
Výzkumné otázky:
1) Jaké bariéry se vyskytují v komunikaci mezi sestrou a pacientem se sluchovým znevýhodněním. 2) Jaké jsou zkušenosti pacientů se sluchovým znevýhodněním v rámci ošetřovatelské péče. 2) Jaké jsou zkušenosti a znalosti sestry v komunikaci s pacienty se sluchovým znevýhodněním při ošetřovatelské péči. 3) Jaká je dostupnost kompenzačních pomůcek, tlumočníka na oddělení.
Metodika výzkumu:
Pro výzkumnou část bude zvoleno kvalitativní šetření. Bude zvolena forma polostrukturovaného rozhovoru, který bude zjišťovat úroveň, zkušenosti, znalosti sester v komunikaci s pacienty se sluchovým znevýhodněním, ale také zkušenosti pacientů se sluchovým znevýhodněním s kvalitou ošetřovatelské péče.
Výzkumný soubor:
Bude tvořen výběrem sester na lůžkovém oddělení a pacientů se sluchovým znevýhodněním.
Využití v praxi:
Získané výsledky výzkumného šetření, mohou sloužit jako námět pro další vzdělávací materiál. Zařazení a použití kompenzačních pomůcek případně tlumočníka v praxi.
Seznam doporučené literatury
MICHALÍK, Jan., Zdravotní postižení a pomáhající profese. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 511 s. ISNB 978-807-3678-593. POKORNÁ, A., Efektivní komunikační techniky v ošetřovatelství. Brno: NCONZO, 2010, 144 s. ISNB 978-80-7013-542-2. SLOWÍK, J., Komunikace s lidmi s postižením. Vyd. 1. Praha: Portál 2010, 155 s. ISNB 978-807-7367-691-9. VENGLÁŘOVÁ, M., MAHROVÁ G., Komunikace pro zdravotní sestry. Praha: Grada Publishing, 2006, 144 s. ISNB 8024712628. VYBÍRAL, Z., Psychologie komunikace. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 319 s. ISNB 978-807-3673-871. ZACHAROVÁ E., HERMANOVÁ M., ŠRÁMKOVÁ J., Zdravotnická psychologie: teorie a praktická cvičení. Vyd.1. Praha: Grada, 2007, 229 s. ISNB 9788024720685
Seznam doporučené literatury
MICHALÍK, Jan., Zdravotní postižení a pomáhající profese. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 511 s. ISNB 978-807-3678-593. POKORNÁ, A., Efektivní komunikační techniky v ošetřovatelství. Brno: NCONZO, 2010, 144 s. ISNB 978-80-7013-542-2. SLOWÍK, J., Komunikace s lidmi s postižením. Vyd. 1. Praha: Portál 2010, 155 s. ISNB 978-807-7367-691-9. VENGLÁŘOVÁ, M., MAHROVÁ G., Komunikace pro zdravotní sestry. Praha: Grada Publishing, 2006, 144 s. ISNB 8024712628. VYBÍRAL, Z., Psychologie komunikace. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 319 s. ISNB 978-807-3673-871. ZACHAROVÁ E., HERMANOVÁ M., ŠRÁMKOVÁ J., Zdravotnická psychologie: teorie a praktická cvičení. Vyd.1. Praha: Grada, 2007, 229 s. ISNB 9788024720685