Cílem diplomové práce bylo popsat současná kontroverzní témata v rámci sexuální výchovy, která částečně spadá do vzdělávací oblasti Člověk a společnost definované rámcovým vzdělávacím programem (RVP). U jednoho vybraného tématu (pornografie) byl zpracován vlastní návrh výuky.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis was to describe the current controversial topics in the field of sexual education, which partly falls into the educational area of Man and Society within the official framework curriculum (RVP). For one topic (pornography), a lesson plan was designed.
Klíčová slova
kontroverzní témata, sexuální výchova, pornografie
Cílem diplomové práce bylo popsat současná kontroverzní témata v rámci sexuální výchovy, která částečně spadá do vzdělávací oblasti Člověk a společnost definované rámcovým vzdělávacím programem (RVP). U jednoho vybraného tématu (pornografie) byl zpracován vlastní návrh výuky.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis was to describe the current controversial topics in the field of sexual education, which partly falls into the educational area of Man and Society within the official framework curriculum (RVP). For one topic (pornography), a lesson plan was designed.
Klíčová slova
kontroverzní témata, sexuální výchova, pornografie
Kontroverzní témata jsou náročnou, nicméně neodmyslitelnou součástí výuky občanského a společenskovědního základu na základních a středních školách. Řadí se k nim jak témata politologická, ekonomická, psychologická i sociologická, tak i otázky spadající do problematiky tradičních a nových médií. Jedním z kontroverzních témat jsou specifika sexuální výuky, která je diskutována intenzivně ze strany pedagogů i rodičovské veřejnosti. Cílem diplomové práce bude nejprve v přehledové studii tato témata celkově představit a poté se jednomu z nich - sexuální výchově - podrobněji věnovat v analytické části. K aktuálním kontextům tohoto tématu se v posledních letech v souvislosti s rozšířením sociálních sítí a online prostředí všeobecně řadí nekontrolované sledování pornografie dětmi školního věku. Z tohoto faktu vyplývá řada úskalí, na která je potřeba upozornit a navrhnout možná řešení.\\
Základní osnova pro vypracování DP:\\
1) uvedení do problému: kontroverzní témata dnešní doby jako výzva pro vzdělávání\\
2) sexuální výchova (pojetí výuky sexuální výchovy v rámci českého kurikula, didaktická specifika)\\
3) podrobnější specifikace kontroverzních témat a jejich výuky dle odborné literatury (včetně současných výzkumů)\\
4) didaktická analýza vybraného učiva, obsahová analýza učebnic\\
5) tvorba didaktické přípravy (pracovního listu) pro výuku vybraného kontroverzního tématu\\
6) závěr: shrnutí a diskuse\\
Zásady pro vypracování
Kontroverzní témata jsou náročnou, nicméně neodmyslitelnou součástí výuky občanského a společenskovědního základu na základních a středních školách. Řadí se k nim jak témata politologická, ekonomická, psychologická i sociologická, tak i otázky spadající do problematiky tradičních a nových médií. Jedním z kontroverzních témat jsou specifika sexuální výuky, která je diskutována intenzivně ze strany pedagogů i rodičovské veřejnosti. Cílem diplomové práce bude nejprve v přehledové studii tato témata celkově představit a poté se jednomu z nich - sexuální výchově - podrobněji věnovat v analytické části. K aktuálním kontextům tohoto tématu se v posledních letech v souvislosti s rozšířením sociálních sítí a online prostředí všeobecně řadí nekontrolované sledování pornografie dětmi školního věku. Z tohoto faktu vyplývá řada úskalí, na která je potřeba upozornit a navrhnout možná řešení.\\
Základní osnova pro vypracování DP:\\
1) uvedení do problému: kontroverzní témata dnešní doby jako výzva pro vzdělávání\\
2) sexuální výchova (pojetí výuky sexuální výchovy v rámci českého kurikula, didaktická specifika)\\
3) podrobnější specifikace kontroverzních témat a jejich výuky dle odborné literatury (včetně současných výzkumů)\\
4) didaktická analýza vybraného učiva, obsahová analýza učebnic\\
5) tvorba didaktické přípravy (pracovního listu) pro výuku vybraného kontroverzního tématu\\
6) závěr: shrnutí a diskuse\\
Seznam doporučené literatury
Albury, K. (2014). Porn and sex education, porn as sex education [Online]. Porn Studies, 1 (1-2), 172-181. https://doi.org/10.1080/23268743.2013.863654\\
Centrum občanského vzdělávání (2017). ŽIVOT S KONTROVERZÍ: Výuka kontroverzních témat prostřednictvím výchovy k demokratickému občanství a lidským právům. INSTRUKTÁŽNÍ BALÍČEK PRO UČITELE. [Online]. (2017). Centrum občanského vzdělávání FHS UK. Dostupné z: http://www.obcanskevzdelavani.cz/publikace\\
Čapek, R. (2015). Moderní didaktika. Praha: Grada.\\
Giddens, A. 2012. Proměna intimity: sexualita, láska a erotika v moderních společnostech. Praha: Portál.\\
Gregusová, M., Tomková, J., Balážová, M. (2011): Dospievajúci vo virtuálnom priestore: Záverečná správa z výskumu 2010. Dostupné z:
http://www.zodpovedne.sk/download/vyskumna_sprava_sk.pdf\\
Havlínová, I. (2014). Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd [Online]. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.\\
JANKOVSKÝ, J. (2018). Etika pro pomáhající profese. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton.\\
Kamanová, L. (2014). Sexuální výchova v rodině: co víme z výzkumných studií [Online]. Studia Paedagogica, 19(3), 29-46. \\https://doi.org/10.5817/SP2014-3-3\\
Klimeš, J. (2011). Co chybí v příručkách sexuální výchovy. In: Rodina a škola, 58(5), 26-27. ISSN 0035-7766.\\
Marádová, E., & Jirušková, L. (2010). Postoje adolescentů k sexualitě, partnerství a rodičovství ve vztahu k současnému pojetí sexuální výchovy ve škole. In 18. Celostátní kongres k sexuální výchově v ČR, sborník referátů. (138-144). [On-line]. Dostupné z: https://docplayer.cz/1865618-18-celostatni-kongres-k-sexualni-vychove-v-ceske-republice-pardubice-2010.html \\
MŠMT (2017). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [Online]. In MŠMT. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/41216/ \\
Peter, J., & Valkenburg, P. M. (2016). Adolescents and Pornography: A Review of 20 Years of Research [Online]. The Journal Of Sex Research, 53(4-5), 509-531.\\
https://doi.org/10.1080/00224499.2016.1143441 \\
Rašková, M. (2010). Průsečíky sexuální a etické výchovy v současné primární škole. In 18. Celostátní kongres k sexuální výchově v ČR, sborník referátů. (138-144). [On-line]. Dostupné z: https://docplayer.cz/1865618-18-celostatni-kongres-k-sexualni-vychove-v-ceske-republice-pardubice-2010.html\\
Ševčíková, A. (2014). Děti a dospívající online: vybraná rizika používání internetu. Praha: Grada.\\
Šilerová, L. (2013). Mladí lidé a informace o sexualitě - informační potřeby a informační zdroje: výsledky kvalitativního výzkumu. Ostrava: CAT Publishing.\\
Šulová, L. (2011). Sexuální výchova na školách. In: Výchova k sexuálně reprodukčnímu zdraví (pp. 386-397). Praha: Maxdorf.\\
Uzel, R. (2006). Sexuální výchova. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí.\\
Seznam doporučené literatury
Albury, K. (2014). Porn and sex education, porn as sex education [Online]. Porn Studies, 1 (1-2), 172-181. https://doi.org/10.1080/23268743.2013.863654\\
Centrum občanského vzdělávání (2017). ŽIVOT S KONTROVERZÍ: Výuka kontroverzních témat prostřednictvím výchovy k demokratickému občanství a lidským právům. INSTRUKTÁŽNÍ BALÍČEK PRO UČITELE. [Online]. (2017). Centrum občanského vzdělávání FHS UK. Dostupné z: http://www.obcanskevzdelavani.cz/publikace\\
Čapek, R. (2015). Moderní didaktika. Praha: Grada.\\
Giddens, A. 2012. Proměna intimity: sexualita, láska a erotika v moderních společnostech. Praha: Portál.\\
Gregusová, M., Tomková, J., Balážová, M. (2011): Dospievajúci vo virtuálnom priestore: Záverečná správa z výskumu 2010. Dostupné z:
http://www.zodpovedne.sk/download/vyskumna_sprava_sk.pdf\\
Havlínová, I. (2014). Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd [Online]. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.\\
JANKOVSKÝ, J. (2018). Etika pro pomáhající profese. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton.\\
Kamanová, L. (2014). Sexuální výchova v rodině: co víme z výzkumných studií [Online]. Studia Paedagogica, 19(3), 29-46. \\https://doi.org/10.5817/SP2014-3-3\\
Klimeš, J. (2011). Co chybí v příručkách sexuální výchovy. In: Rodina a škola, 58(5), 26-27. ISSN 0035-7766.\\
Marádová, E., & Jirušková, L. (2010). Postoje adolescentů k sexualitě, partnerství a rodičovství ve vztahu k současnému pojetí sexuální výchovy ve škole. In 18. Celostátní kongres k sexuální výchově v ČR, sborník referátů. (138-144). [On-line]. Dostupné z: https://docplayer.cz/1865618-18-celostatni-kongres-k-sexualni-vychove-v-ceske-republice-pardubice-2010.html \\
MŠMT (2017). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [Online]. In MŠMT. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/41216/ \\
Peter, J., & Valkenburg, P. M. (2016). Adolescents and Pornography: A Review of 20 Years of Research [Online]. The Journal Of Sex Research, 53(4-5), 509-531.\\
https://doi.org/10.1080/00224499.2016.1143441 \\
Rašková, M. (2010). Průsečíky sexuální a etické výchovy v současné primární škole. In 18. Celostátní kongres k sexuální výchově v ČR, sborník referátů. (138-144). [On-line]. Dostupné z: https://docplayer.cz/1865618-18-celostatni-kongres-k-sexualni-vychove-v-ceske-republice-pardubice-2010.html\\
Ševčíková, A. (2014). Děti a dospívající online: vybraná rizika používání internetu. Praha: Grada.\\
Šilerová, L. (2013). Mladí lidé a informace o sexualitě - informační potřeby a informační zdroje: výsledky kvalitativního výzkumu. Ostrava: CAT Publishing.\\
Šulová, L. (2011). Sexuální výchova na školách. In: Výchova k sexuálně reprodukčnímu zdraví (pp. 386-397). Praha: Maxdorf.\\
Uzel, R. (2006). Sexuální výchova. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí.\\