Tato teoretická bakalářská práce představuje neurofeedback, vývoj jeho zkoumání a přidružené oblasti. Dále se zabývá hodnocením efektivnosti terapeutického využívání v oblastech ADHD, epilepsie, specifických poruch učení, poruch autistického spektra, úzkostných poruch, OCD, depresivních poruch, poruch spánku, posttraumatické stresové poruchy a u zvyšování výkonu. Do hodnocení zahrnuje celkem 27 studií a 2 metaanalýzy z několika odborných databází jako je PubMed, Google Scholar, EBSCO, Sciencedirect, PsycNet a ResearchGate. Zařazeny byly randomizované kontrolované studie obsahující primární empirická data (mimo 2 metaanalýzy), které byly publikovány v anglickém, českém nebo slovenském jazyce či se jejich publikace chystá. Dle dostupných výsledků nebylo možné potvrdit nejvyšší stupeň efektivity a léčba neurofeedbackem je charakterizována jako pravděpodobně efektivní. Práce shrnuje mnohé metodologické nedostatky nalezené v prostudovaných zdrojích a zdůrazňuje důležitost jejich odstranění pro budoucí výzkum, aby bylo možné nalézt a prokázat specifické působící faktory.
Anotace v angličtině
This theoretical bachelor thesis introduces neurofeedback, development of its research and its associated areas. It also deals with assessment of effectiveness of therapeutic use in the area of ADHD, epilepsy, specific learning difficulties, Autism Spectrum Disorders, anxiety disorders, OCD, depressive disorders, sleeping disorders, post-traumatic stress disorder and improving the performance. The assessment altogether involves 27 studies and 2 meta-analysis from several databases such as PubMed, Google Scholar, EBSCO, Sciencedirect, PsycNet and ResearchGate. Randomized controlled trials consisting of primal empiric data (except for 2 meta-analysis), which were published in English, Czech or Slovak language or their publishing is about to be done, were incorporated. According to the available results, it wasn't possible to affirm the highest level of the effectiveness, and the treatment using the neurofeedback is characterised as probably efficacious. The work summarizes many methodological imperfections found in examined sources and stresses the importance of their elimination for the future research, so it might be possible to find and prove specific influencing factors.
Tato teoretická bakalářská práce představuje neurofeedback, vývoj jeho zkoumání a přidružené oblasti. Dále se zabývá hodnocením efektivnosti terapeutického využívání v oblastech ADHD, epilepsie, specifických poruch učení, poruch autistického spektra, úzkostných poruch, OCD, depresivních poruch, poruch spánku, posttraumatické stresové poruchy a u zvyšování výkonu. Do hodnocení zahrnuje celkem 27 studií a 2 metaanalýzy z několika odborných databází jako je PubMed, Google Scholar, EBSCO, Sciencedirect, PsycNet a ResearchGate. Zařazeny byly randomizované kontrolované studie obsahující primární empirická data (mimo 2 metaanalýzy), které byly publikovány v anglickém, českém nebo slovenském jazyce či se jejich publikace chystá. Dle dostupných výsledků nebylo možné potvrdit nejvyšší stupeň efektivity a léčba neurofeedbackem je charakterizována jako pravděpodobně efektivní. Práce shrnuje mnohé metodologické nedostatky nalezené v prostudovaných zdrojích a zdůrazňuje důležitost jejich odstranění pro budoucí výzkum, aby bylo možné nalézt a prokázat specifické působící faktory.
Anotace v angličtině
This theoretical bachelor thesis introduces neurofeedback, development of its research and its associated areas. It also deals with assessment of effectiveness of therapeutic use in the area of ADHD, epilepsy, specific learning difficulties, Autism Spectrum Disorders, anxiety disorders, OCD, depressive disorders, sleeping disorders, post-traumatic stress disorder and improving the performance. The assessment altogether involves 27 studies and 2 meta-analysis from several databases such as PubMed, Google Scholar, EBSCO, Sciencedirect, PsycNet and ResearchGate. Randomized controlled trials consisting of primal empiric data (except for 2 meta-analysis), which were published in English, Czech or Slovak language or their publishing is about to be done, were incorporated. According to the available results, it wasn't possible to affirm the highest level of the effectiveness, and the treatment using the neurofeedback is characterised as probably efficacious. The work summarizes many methodological imperfections found in examined sources and stresses the importance of their elimination for the future research, so it might be possible to find and prove specific influencing factors.
Cílem této teoretické bakalářské práce je shrnout vybraná témata z rozsáhlé oblasti terapeutického využití neurofeedbacku. V úvodní části seznamuje čtenáře s obecnými informacemi o neurofeedbacku (biofeedbacku za pomoci EEG), jeho principy a metodami. Dále se zaměřuje na jeho terapeutický potenciál, kterému se věnuje v jednotlivých oblastech, ve kterých je využíván. Jedná se například o oblasti poruch pozornosti (ADHD, ADD), poruch učení, autismu, poruch spánku (insomnie, bruxismus, noční enurézy), úzkostných poruch, depresí, epilepsie, PTSD a další. Práce se blíže zaměřuje na rozbor dostupných vědeckých studií, u nichž reflektuje hodnocení efektivnosti a terapeutického potenciálu neurofeedbacku.
Zásady pro vypracování
Cílem této teoretické bakalářské práce je shrnout vybraná témata z rozsáhlé oblasti terapeutického využití neurofeedbacku. V úvodní části seznamuje čtenáře s obecnými informacemi o neurofeedbacku (biofeedbacku za pomoci EEG), jeho principy a metodami. Dále se zaměřuje na jeho terapeutický potenciál, kterému se věnuje v jednotlivých oblastech, ve kterých je využíván. Jedná se například o oblasti poruch pozornosti (ADHD, ADD), poruch učení, autismu, poruch spánku (insomnie, bruxismus, noční enurézy), úzkostných poruch, depresí, epilepsie, PTSD a další. Práce se blíže zaměřuje na rozbor dostupných vědeckých studií, u nichž reflektuje hodnocení efektivnosti a terapeutického potenciálu neurofeedbacku.
Seznam doporučené literatury
Hammond, D. C. (2011). What is Neurofeedback: An Update. Journal of Neurotherapy, 15(4), 305-336.
Heinrich, H., Gevensleben, H., & Strehl, U. (2007). Annotation: Neurofeedback?? train your brain to train behaviour. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 48(1), 3-16.
Logemann, H. N. A., Lansbergen, M. M., Van Os, T. W. D. P., Böcker, K. B. E., & Kenemans, J. L. (2010). The effectiveness of EEG-feedback on attention, impulsivity and EEG: A sham feedback controlled study. Neuroscience Letters, 479(1), 49-53.
Moore, N. C. (2000). A Review of EEG Biofeedback Treatment of Anxiety Disorders. Clinical Electroencephalography, 31(1), 1-6.
Niv, S. (2013). Clinical efficacy and potential mechanisms of neurofeedback. Personality and Individual Differences, 54(6), 676-686.
Rostami, R., Salamati, P., Yarandi, K. K., Khoshnevisan, A., Saadat, S., Kamali, Z. S., ? Rahimi-Movaghar, V. (2017). Effects of neurofeedback on the short-term memory and continuous attention of patients with moderate traumatic brain injury: A preliminary randomized controlled clinical trial. Chinese Journal of Traumatology, 20(5), 278-282.
Sitaram, R., Ros, T., Stoeckel, L., Haller, S., Scharnowski, F., Lewis-Peacock, J., ? Sulzer, J. (2016). Closed-loop brain training: the science of neurofeedback. Nature Reviews Neuroscience, 18(2), 86-100.
Seznam doporučené literatury
Hammond, D. C. (2011). What is Neurofeedback: An Update. Journal of Neurotherapy, 15(4), 305-336.
Heinrich, H., Gevensleben, H., & Strehl, U. (2007). Annotation: Neurofeedback?? train your brain to train behaviour. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 48(1), 3-16.
Logemann, H. N. A., Lansbergen, M. M., Van Os, T. W. D. P., Böcker, K. B. E., & Kenemans, J. L. (2010). The effectiveness of EEG-feedback on attention, impulsivity and EEG: A sham feedback controlled study. Neuroscience Letters, 479(1), 49-53.
Moore, N. C. (2000). A Review of EEG Biofeedback Treatment of Anxiety Disorders. Clinical Electroencephalography, 31(1), 1-6.
Niv, S. (2013). Clinical efficacy and potential mechanisms of neurofeedback. Personality and Individual Differences, 54(6), 676-686.
Rostami, R., Salamati, P., Yarandi, K. K., Khoshnevisan, A., Saadat, S., Kamali, Z. S., ? Rahimi-Movaghar, V. (2017). Effects of neurofeedback on the short-term memory and continuous attention of patients with moderate traumatic brain injury: A preliminary randomized controlled clinical trial. Chinese Journal of Traumatology, 20(5), 278-282.
Sitaram, R., Ros, T., Stoeckel, L., Haller, S., Scharnowski, F., Lewis-Peacock, J., ? Sulzer, J. (2016). Closed-loop brain training: the science of neurofeedback. Nature Reviews Neuroscience, 18(2), 86-100.