Tématem této bakalářské práce je zmapování historie učňovského školství v Písku a jeho další vývoj až po současnost. Zjistit jakým způsobem bylo učňovské školství realizováno, jaké byly preferovány obory na začátku a jaké se udržely během 20. století až do současnosti.
Teoretická část je zaměřena na historický vývoj učňovského školství v Čechách od druhé poloviny 18. století až po současnost. Práce pojednává v několika kapitolách, jakým způsobem bylo učňovské školství poznamenáno dvěma světovými válkami, jak přežilo dobu normalizace a jakými změnami prošlo po roce 1989.
Praktická část je zaměřena na vznik živnostenské školy v Písku, její historický vývoj od založení po současnost. Práce bude vycházet z prvozdrojů, kronik a archivních dokumentů školy. Pro účely práce byla provedena obsahová analýza archivních dokumentů a dalších prvozdrojů. Stejně tak jako kvalitativní výzkum sestávající z osobních moderovaných rozhovorů s pamětníky školy i stávajícími studenty.
Anotace v angličtině
The topic of the Bachelor Thesis is the mapping of history and evolution of vocational schools in the town of Písek. It aims to find out in what ways vocational training was realised, what were the initial fields of preference and what fields were preserved throughout the 20th century and beyond.
The theoretical part is aimed at the historical development of vocational schools in Bohemia from the second half of the 18th century to date. The Thesis elaborates in multiple chapters on the impact two world wars had on vocational schools, how the system survived normalisation era and ultimately, what changes it went through following the year 1989.
The practical part deals with the founding of Vocational School in Písek and its historical development from founding to date. The Thesis uses primary sources, chronicles and archives of the school as its sources. For the purposes of the Thesis, content analysis of archives and primary sources has been conducted. A qualitative research consisting of personal interviews with school alumni and students has further been conducted.
Tématem této bakalářské práce je zmapování historie učňovského školství v Písku a jeho další vývoj až po současnost. Zjistit jakým způsobem bylo učňovské školství realizováno, jaké byly preferovány obory na začátku a jaké se udržely během 20. století až do současnosti.
Teoretická část je zaměřena na historický vývoj učňovského školství v Čechách od druhé poloviny 18. století až po současnost. Práce pojednává v několika kapitolách, jakým způsobem bylo učňovské školství poznamenáno dvěma světovými válkami, jak přežilo dobu normalizace a jakými změnami prošlo po roce 1989.
Praktická část je zaměřena na vznik živnostenské školy v Písku, její historický vývoj od založení po současnost. Práce bude vycházet z prvozdrojů, kronik a archivních dokumentů školy. Pro účely práce byla provedena obsahová analýza archivních dokumentů a dalších prvozdrojů. Stejně tak jako kvalitativní výzkum sestávající z osobních moderovaných rozhovorů s pamětníky školy i stávajícími studenty.
Anotace v angličtině
The topic of the Bachelor Thesis is the mapping of history and evolution of vocational schools in the town of Písek. It aims to find out in what ways vocational training was realised, what were the initial fields of preference and what fields were preserved throughout the 20th century and beyond.
The theoretical part is aimed at the historical development of vocational schools in Bohemia from the second half of the 18th century to date. The Thesis elaborates in multiple chapters on the impact two world wars had on vocational schools, how the system survived normalisation era and ultimately, what changes it went through following the year 1989.
The practical part deals with the founding of Vocational School in Písek and its historical development from founding to date. The Thesis uses primary sources, chronicles and archives of the school as its sources. For the purposes of the Thesis, content analysis of archives and primary sources has been conducted. A qualitative research consisting of personal interviews with school alumni and students has further been conducted.
Autorka bakalářské práce se nejprve zaměří na historii odborného učňovského školství v Písku. Následně pak představí konkrétní střední odborné učiliště, kde zmapuje jeho vznik a vývoj až po dnešní dobu.
V praktické části následně autorka využije výzkumnou metodu strukturovaného rozhovoru, který uplatní na několika absolventech. Cílem těchto rozhovorů bude zjistit, jak vnímali samotnou přípravu na jimi zvoleném oboru a jak následně byli úspěšní v praxi. Další z možných plánovaných výstupů bude i najít odpověď na výzkumnou otázku: Zda vnímaní absolventů v různých letech se nějak liší?
Zásady pro vypracování
Autorka bakalářské práce se nejprve zaměří na historii odborného učňovského školství v Písku. Následně pak představí konkrétní střední odborné učiliště, kde zmapuje jeho vznik a vývoj až po dnešní dobu.
V praktické části následně autorka využije výzkumnou metodu strukturovaného rozhovoru, který uplatní na několika absolventech. Cílem těchto rozhovorů bude zjistit, jak vnímali samotnou přípravu na jimi zvoleném oboru a jak následně byli úspěšní v praxi. Další z možných plánovaných výstupů bude i najít odpověď na výzkumnou otázku: Zda vnímaní absolventů v různých letech se nějak liší?
Seznam doporučené literatury
Historie a současnost podnikání na Písecku. Žahušice: Městské knihy, 2000
Ludvík, Lubor a Prášek, Jiří. Písecké ulice, náměstí, samoty a komunikace Písek: J a M, 1998
Písek - almanach: 750 let města Písku. Písek: Městský úřad, 1993
Interní materiály školy
Seznam doporučené literatury
Historie a současnost podnikání na Písecku. Žahušice: Městské knihy, 2000
Ludvík, Lubor a Prášek, Jiří. Písecké ulice, náměstí, samoty a komunikace Písek: J a M, 1998
Písek - almanach: 750 let města Písku. Písek: Městský úřad, 1993