Bakalářská práce se zabývá popisem a problematikou sociálně terapeutické dílny ? spolek Slunečnice. Jejím hlavním cílem je popsat fungování sociálně terapeutické dílny a její přínos pro život osob s postižením. Teoretickými východisky práce je problematika práce s osobami s postižením, druhy postižení, možnosti aktivizace a začleňování osob s postižením v rámci sociálně terapeutické dílny. Pro výzkumné šetření byla zvolena metoda kvalitativního výzkumu, polostrukturovaný rozhovor s pracovníky spolku Slunečnice. Otázky byly zaměřeny na to, jaký přínos má sociálně terapeutická dílna pro život osob s postižením, na zkušenosti pracovníků či získané dovednosti klientů. Dále pak na to, co bylo důvodem pracovníků pro jejich volbu práce v tomto zařízení či jaký je důvod klientů docházení do spolku. Výzkumný soubor tvořilo sedm odborných pracovníků.
Klíčová slova
Anotace v angličtině
This bachelor´s work deals with the description and problems of a social-therapeutic workshop - the Sunflower Association. The main aim was to describe functioning of this workshop and its contribution to disabled people´s life. Problems regarding the work with the disabled, types of disabilities, possibilities of activization and inclusion of disabled people in the frame of social therapeutic workshop were the theoretical sources of this work. The method of a qualitative research in the form of semistructuralized dialogue with the workers from the Sunflower Association was chosen as the main method for this work. The questions were aimed to the rate of contribution of this social therapeutic workshop to disabled people, to the staff´s experiences and to the gained skills of clients. Questions also focused on the reasons influencing the workers´s choice of work in this association and the reasons for clients´ attendance of this workshop. Research group was made up of seven professionals.
Klíčová slova
Kombinované postižení; mentální postižení; sociální služby; sociální práce, sociální pracovník; sociálně terapeutická dílna; vzdělávání; zdravotní postižení
Klíčová slova v angličtině
Combined disability; mental disability; social services; social work; social worker; social therapeutic workshop; education; health disability
Rozsah průvodní práce
64 str.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá popisem a problematikou sociálně terapeutické dílny ? spolek Slunečnice. Jejím hlavním cílem je popsat fungování sociálně terapeutické dílny a její přínos pro život osob s postižením. Teoretickými východisky práce je problematika práce s osobami s postižením, druhy postižení, možnosti aktivizace a začleňování osob s postižením v rámci sociálně terapeutické dílny. Pro výzkumné šetření byla zvolena metoda kvalitativního výzkumu, polostrukturovaný rozhovor s pracovníky spolku Slunečnice. Otázky byly zaměřeny na to, jaký přínos má sociálně terapeutická dílna pro život osob s postižením, na zkušenosti pracovníků či získané dovednosti klientů. Dále pak na to, co bylo důvodem pracovníků pro jejich volbu práce v tomto zařízení či jaký je důvod klientů docházení do spolku. Výzkumný soubor tvořilo sedm odborných pracovníků.
Klíčová slova
Anotace v angličtině
This bachelor´s work deals with the description and problems of a social-therapeutic workshop - the Sunflower Association. The main aim was to describe functioning of this workshop and its contribution to disabled people´s life. Problems regarding the work with the disabled, types of disabilities, possibilities of activization and inclusion of disabled people in the frame of social therapeutic workshop were the theoretical sources of this work. The method of a qualitative research in the form of semistructuralized dialogue with the workers from the Sunflower Association was chosen as the main method for this work. The questions were aimed to the rate of contribution of this social therapeutic workshop to disabled people, to the staff´s experiences and to the gained skills of clients. Questions also focused on the reasons influencing the workers´s choice of work in this association and the reasons for clients´ attendance of this workshop. Research group was made up of seven professionals.
Klíčová slova
Kombinované postižení; mentální postižení; sociální služby; sociální práce, sociální pracovník; sociálně terapeutická dílna; vzdělávání; zdravotní postižení
Klíčová slova v angličtině
Combined disability; mental disability; social services; social work; social worker; social therapeutic workshop; education; health disability
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je popsat spolek Slunečnice, jeho náplň, druh zařízení, pracovní prostředí, klientelu a pracovníky. Dále nastínit zkušenosti pracovníků s klienty tohoto zařízení, jeho přínos.
Teoretická část bude zaměřena na objasnění základních pojmů, které souvisí s tématem práce, dále na problematiku sociálně terapeutických dílen.
V praktické části bude přestaven spolek Slunečnice, se zaměřením na poskytované služby, aktivity a cíle. Bude zmíněna cílová skupina uživatelů těchto služeb, činnosti, díky kterým klienti získávají nové zkušenosti a dovednosti, které jim umožňují začlenění do společnosti. Součástí této části práce bude prezentace výsledků výzkumného šetření realizovaného kvalitativní metodou. Cílem rozhovorů vedených s pracovníky sociálně terapeutické dílny bude např. zjistit, jaký přínos vidí ve fungování toho typu zařízení, co bylo důvodem volby této práce, jaké jsou jejich zkušenosti z praxe, tedy s prací s klienty této dílny.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je popsat spolek Slunečnice, jeho náplň, druh zařízení, pracovní prostředí, klientelu a pracovníky. Dále nastínit zkušenosti pracovníků s klienty tohoto zařízení, jeho přínos.
Teoretická část bude zaměřena na objasnění základních pojmů, které souvisí s tématem práce, dále na problematiku sociálně terapeutických dílen.
V praktické části bude přestaven spolek Slunečnice, se zaměřením na poskytované služby, aktivity a cíle. Bude zmíněna cílová skupina uživatelů těchto služeb, činnosti, díky kterým klienti získávají nové zkušenosti a dovednosti, které jim umožňují začlenění do společnosti. Součástí této části práce bude prezentace výsledků výzkumného šetření realizovaného kvalitativní metodou. Cílem rozhovorů vedených s pracovníky sociálně terapeutické dílny bude např. zjistit, jaký přínos vidí ve fungování toho typu zařízení, co bylo důvodem volby této práce, jaké jsou jejich zkušenosti z praxe, tedy s prací s klienty této dílny.
Seznam doporučené literatury
JESENSKÝ, Ján. Uvedení do rehabilitace zdravotně postižených. Praha: Karolinum, 1995. ISBN 80-7066-941-1.
PIPEKOVÁ, Jarmila. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.
PIPEKOVÁ, Jarmila, Marie VÍTKOVÁ, Miroslava BARTOŇOVÁ, et al. Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení: From education to social inclusion of people with health disabilities with focus on intellectual disabilities. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7581-8.
PODEŠVA, Libor. Manuál zaměřený na integraci osob se zdravotním postižením do společnosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-244-1629-8.
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0095-8.
VÍTKOVÁ, Marie, ed. Integrativní speciální pedagogika: integrace školní a speciální. 2. rozšíř. a přeprac. vyd. Brno: Paido, 2004. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9.
Seznam doporučené literatury
JESENSKÝ, Ján. Uvedení do rehabilitace zdravotně postižených. Praha: Karolinum, 1995. ISBN 80-7066-941-1.
PIPEKOVÁ, Jarmila. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.
PIPEKOVÁ, Jarmila, Marie VÍTKOVÁ, Miroslava BARTOŇOVÁ, et al. Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení: From education to social inclusion of people with health disabilities with focus on intellectual disabilities. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7581-8.
PODEŠVA, Libor. Manuál zaměřený na integraci osob se zdravotním postižením do společnosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-244-1629-8.
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0095-8.
VÍTKOVÁ, Marie, ed. Integrativní speciální pedagogika: integrace školní a speciální. 2. rozšíř. a přeprac. vyd. Brno: Paido, 2004. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9.