Bakalářská práce je zaměřena na motivy záměrného sebepoškozování a emoční prožitky spojené se sebepoškozováním u jedinců, kteří měli během adolescence s tímto typem jednání osobní zkušenost. Cílem práce je hlouběji nahlédnout do této problematiky a zmapovat hlavní motivy a emoce spojené se záměrným sebepoškozováním. Prostřednictvím kvalitativních metod sledována motivace k záměrnému sebepoškozování, emoce prožívané během tohoto jednání, a to retrospektivním pohledem již dospělých osob. Dále je sledován současný pohled těchto osob na jejich dřívější záměrné sebepoškozování a současné strategie zvládání náročných situací.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis is focused on deliberate self-harm, its motives and emotional experiences associated with self-harm in individuals, who had personal experience with this type of behavior during adolescence. The aim of the thesis is to bring inside of this issue and map the main motives and emotions associated with deliberate self-harm. The motivation to deliberate self-harm, emotions associated with this type of behavior, with a retrospective view of adult people, is monitored by qualitative methods. The current view of these people on their past self-harm, as well as current strategies cof coping with difficult situations are also examined.
Klíčová slova
adolescence, záměrné sebepoškozování
Klíčová slova v angličtině
adolescence, deliberate self-harm
Rozsah průvodní práce
63 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na motivy záměrného sebepoškozování a emoční prožitky spojené se sebepoškozováním u jedinců, kteří měli během adolescence s tímto typem jednání osobní zkušenost. Cílem práce je hlouběji nahlédnout do této problematiky a zmapovat hlavní motivy a emoce spojené se záměrným sebepoškozováním. Prostřednictvím kvalitativních metod sledována motivace k záměrnému sebepoškozování, emoce prožívané během tohoto jednání, a to retrospektivním pohledem již dospělých osob. Dále je sledován současný pohled těchto osob na jejich dřívější záměrné sebepoškozování a současné strategie zvládání náročných situací.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis is focused on deliberate self-harm, its motives and emotional experiences associated with self-harm in individuals, who had personal experience with this type of behavior during adolescence. The aim of the thesis is to bring inside of this issue and map the main motives and emotions associated with deliberate self-harm. The motivation to deliberate self-harm, emotions associated with this type of behavior, with a retrospective view of adult people, is monitored by qualitative methods. The current view of these people on their past self-harm, as well as current strategies cof coping with difficult situations are also examined.
Klíčová slova
adolescence, záměrné sebepoškozování
Klíčová slova v angličtině
adolescence, deliberate self-harm
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce je zaměřena na způsoby sebepoškozování, motivy a emoční prožitky při sebepoškozování jedinců, kteří během adolescence s tímto typem jednání měli osobní zkušenost. Cílem práce je hlouběji nahlédnout do této problematiky, zmapovat hlavní motivy a způsoby sebepoškozování během adolescence prostřednictvím zpětného pohledu dospělých na toto období.
Obsahem teoretické části práce je charakteristika změn a procesů v období adolescence. Dále je v teoretické části vymezen pojem sebepoškozování a jsou uvedeny způsoby sebepoškozování, možnosti prevence a terapie tohoto typu chování.
V praktické části je pomocí kvalitativního výzkumu sledována motivace osob k záměrnému sebepoškozování, prožívané emoce během sebepoškozování v adolescenci, a to retrospektivním pohledem již dospělých osob. Data jsou sbírána pomocí polostrukturovaných rozhovorů a vyhodnocována kvalitativní obsahovou analýzou.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce je zaměřena na způsoby sebepoškozování, motivy a emoční prožitky při sebepoškozování jedinců, kteří během adolescence s tímto typem jednání měli osobní zkušenost. Cílem práce je hlouběji nahlédnout do této problematiky, zmapovat hlavní motivy a způsoby sebepoškozování během adolescence prostřednictvím zpětného pohledu dospělých na toto období.
Obsahem teoretické části práce je charakteristika změn a procesů v období adolescence. Dále je v teoretické části vymezen pojem sebepoškozování a jsou uvedeny způsoby sebepoškozování, možnosti prevence a terapie tohoto typu chování.
V praktické části je pomocí kvalitativního výzkumu sledována motivace osob k záměrnému sebepoškozování, prožívané emoce během sebepoškozování v adolescenci, a to retrospektivním pohledem již dospělých osob. Data jsou sbírána pomocí polostrukturovaných rozhovorů a vyhodnocována kvalitativní obsahovou analýzou.
Seznam doporučené literatury
Babáková, L. (2003). Sebepoškozování v dětství a adolescenci. Psychiatrie pro praxi, 2003(4), 165-169.
Bjureberg, J., Ohlis, A., Ljótsson, B., Donofrio, B. M., Hedman-Lagerlöf, E., Jokinen, J., . . . Hellner, C. (2018). Adolescent self-harm with and without suicidality: Cross-sectional and longitudinal analyses of a Swedish regional register. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 60(3), 295-304.
Hawton, K. (2002). Deliberate self harm in adolescents: Self report survey in schools in England. British Medical Journal, 325(7374), 1207-1211.
Koutek, J., Kocourková, J. (2003). Sebevražedné chování. Praha: Portál.
Koutek, J., Kocourková, J. (2008). Sebepoškozování v adolescenci - narůstající problém? Československá psychologie, 52(6), 609-614.
Kriegelová, M. (2008). Záměrné sebepoškozování v dětství a adolescenci. Praha: Grada.
Platznerová, A. (2009). Sebepoškozování: Aktuální přehled diagnostiky, prevence a léčby. Praha: Galén.
Černá, A., Šmahel, D. (2009). Sebepoškozování v adolescenci: kontext reálného versus virtuálního prostředí a subkultur Emo a Gothic. E-psychologie, 3(4), 26-44.
Seznam doporučené literatury
Babáková, L. (2003). Sebepoškozování v dětství a adolescenci. Psychiatrie pro praxi, 2003(4), 165-169.
Bjureberg, J., Ohlis, A., Ljótsson, B., Donofrio, B. M., Hedman-Lagerlöf, E., Jokinen, J., . . . Hellner, C. (2018). Adolescent self-harm with and without suicidality: Cross-sectional and longitudinal analyses of a Swedish regional register. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 60(3), 295-304.
Hawton, K. (2002). Deliberate self harm in adolescents: Self report survey in schools in England. British Medical Journal, 325(7374), 1207-1211.
Koutek, J., Kocourková, J. (2003). Sebevražedné chování. Praha: Portál.
Koutek, J., Kocourková, J. (2008). Sebepoškozování v adolescenci - narůstající problém? Československá psychologie, 52(6), 609-614.
Kriegelová, M. (2008). Záměrné sebepoškozování v dětství a adolescenci. Praha: Grada.
Platznerová, A. (2009). Sebepoškozování: Aktuální přehled diagnostiky, prevence a léčby. Praha: Galén.
Černá, A., Šmahel, D. (2009). Sebepoškozování v adolescenci: kontext reálného versus virtuálního prostředí a subkultur Emo a Gothic. E-psychologie, 3(4), 26-44.