Hlavním cílem mé diplomové práce bylo vytvořit didaktický test, který se zabýval znalostmi žáků 9. ročníků na základních školách v oblasti evoluce.
Literární přehled je zaměřen na pojem evoluce a jeho hlavní principy. Součástí rešerše je rámcový vzdělávací program, zvláště očekávané výstupy v evoluční biologii. Následně jsou rozebrány kvalifikační práce zabývající se problematikou evoluční biologie. Na závěr jsou informace o didaktických testech, jejich typech a aspektech.
Pro zjištění míry znalostí z oblasti evoluce byl následně vyhotoven didaktický test, který byl zadán 252 respondentům v rámci regionu Jižní Čechy. Výsledky byly zhodnoceny a prodiskutovány.
Anotace v angličtině
The main objective of my diploma thesis was to create a didactic test dealing with the knowledge of grade 9 primary school pupils about the area of evolution.
The literary review is focused on the term of evolution and its main principles. A part of the review is also formed by the framework education programme, mainly by the expected outputs in evolution biology. Subsequently, the theoretical part carries out an analysis of qualification works dealing with the issue of evolution biology. In the conclusion, information about didactic tests, their types and aspects is collected.
To find out about the measure of knowlede from the area of evolution, a didactic test was constructed, and distributed among 252 respondents within the region of South Bohemia. All the data was subsequently evaluated and discussed.
Klíčová slova
didaktický test, evoluce, znalosti
Klíčová slova v angličtině
didactic test, evolution, knowledge
Rozsah průvodní práce
50 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním cílem mé diplomové práce bylo vytvořit didaktický test, který se zabýval znalostmi žáků 9. ročníků na základních školách v oblasti evoluce.
Literární přehled je zaměřen na pojem evoluce a jeho hlavní principy. Součástí rešerše je rámcový vzdělávací program, zvláště očekávané výstupy v evoluční biologii. Následně jsou rozebrány kvalifikační práce zabývající se problematikou evoluční biologie. Na závěr jsou informace o didaktických testech, jejich typech a aspektech.
Pro zjištění míry znalostí z oblasti evoluce byl následně vyhotoven didaktický test, který byl zadán 252 respondentům v rámci regionu Jižní Čechy. Výsledky byly zhodnoceny a prodiskutovány.
Anotace v angličtině
The main objective of my diploma thesis was to create a didactic test dealing with the knowledge of grade 9 primary school pupils about the area of evolution.
The literary review is focused on the term of evolution and its main principles. A part of the review is also formed by the framework education programme, mainly by the expected outputs in evolution biology. Subsequently, the theoretical part carries out an analysis of qualification works dealing with the issue of evolution biology. In the conclusion, information about didactic tests, their types and aspects is collected.
To find out about the measure of knowlede from the area of evolution, a didactic test was constructed, and distributed among 252 respondents within the region of South Bohemia. All the data was subsequently evaluated and discussed.
Klíčová slova
didaktický test, evoluce, znalosti
Klíčová slova v angličtině
didactic test, evolution, knowledge
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je vytvořit standardizovaný didaktický test, zaměřený na znalosti evoluční biologie žáků základní školy. Přestože evoluční biologie není jako taková zakotvena v RVP pro základní školy, pojmy evoluce, evoluční teorie či přírodní výběr se vyskytují ve většině českých učebnic. Cílem DP je zavést standardizovaný prostředek, kterým bude možné zjistit jaké znalosti evoluční biologie mají žáci ZŠ a) v rámci běžných ZŠ učebnic b) obecně z evolučních zákonitostí. Tento standardizovaný prostředek v podobě didaktického testu bude poté vyzkoušen formou plošného nasazení ve vybraném regionu ČR.\\
Základní cíle a úkoly:\\
Sestavit standardizovaný didaktický test z oblasti evoluční biologie určený žákům ZŠ, reflektující nejen učivo v běžných učebnicích přírodopisu, ale i další jednoduché obecně platné zákonitosti.
Vyzkoušet plošné nasazení sestaveného testu v rámci vybraného regionu ČR.
Diskutovat získané výsledky a vyhodnotit získaná data.
Základní kroky při řešení úkolů:\\
Seznámit se s teorií tvorby didaktických testů.
Získat přehled o učivu evoluce v rámci učebnic ZŠ.
Sestavit standardizovaný didaktický test (alespoň dvě porovnatelné varianty).
Vyzkoušet použitelnost všech variant testu, na malém počtu respondentů cílové skupiny, modifikovat testy tak, aby byl pochopitelný, obě varianty srovnatelné a aby splňoval nároky kladené na didaktické testy.
V případě potřeby opakovat krok 4.
Sestavený a vyzkoušený didaktický test plošně aplikovat (10-20 tříd dle aktuálních možností) v rámci vybraného regionu.
Analyzovat získaná data.
Sepsat diplomovou práci (viz např. Dvořáčková a Ditrich (2011).
Pozn.\\
Průběžné konzultace postupu s vedoucím DP jsou považovány za samozřejmé. Zápočty z diplomového semináře jsou vázány na předložené výsledky v každém semestru až do obhajoby DP.
Úkol je zadán relativně maximalisticky. Vzhledem k určité nejistotě znalostí znalostí žáků ZŠ a ochotě učitelů participovat na daném výzkumu lze i částečné splnění cílů na potřebné odborné úrovni pokládat za splnění diplomového úkolu.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je vytvořit standardizovaný didaktický test, zaměřený na znalosti evoluční biologie žáků základní školy. Přestože evoluční biologie není jako taková zakotvena v RVP pro základní školy, pojmy evoluce, evoluční teorie či přírodní výběr se vyskytují ve většině českých učebnic. Cílem DP je zavést standardizovaný prostředek, kterým bude možné zjistit jaké znalosti evoluční biologie mají žáci ZŠ a) v rámci běžných ZŠ učebnic b) obecně z evolučních zákonitostí. Tento standardizovaný prostředek v podobě didaktického testu bude poté vyzkoušen formou plošného nasazení ve vybraném regionu ČR.\\
Základní cíle a úkoly:\\
Sestavit standardizovaný didaktický test z oblasti evoluční biologie určený žákům ZŠ, reflektující nejen učivo v běžných učebnicích přírodopisu, ale i další jednoduché obecně platné zákonitosti.
Vyzkoušet plošné nasazení sestaveného testu v rámci vybraného regionu ČR.
Diskutovat získané výsledky a vyhodnotit získaná data.
Základní kroky při řešení úkolů:\\
Seznámit se s teorií tvorby didaktických testů.
Získat přehled o učivu evoluce v rámci učebnic ZŠ.
Sestavit standardizovaný didaktický test (alespoň dvě porovnatelné varianty).
Vyzkoušet použitelnost všech variant testu, na malém počtu respondentů cílové skupiny, modifikovat testy tak, aby byl pochopitelný, obě varianty srovnatelné a aby splňoval nároky kladené na didaktické testy.
V případě potřeby opakovat krok 4.
Sestavený a vyzkoušený didaktický test plošně aplikovat (10-20 tříd dle aktuálních možností) v rámci vybraného regionu.
Analyzovat získaná data.
Sepsat diplomovou práci (viz např. Dvořáčková a Ditrich (2011).
Pozn.\\
Průběžné konzultace postupu s vedoucím DP jsou považovány za samozřejmé. Zápočty z diplomového semináře jsou vázány na předložené výsledky v každém semestru až do obhajoby DP.
Úkol je zadán relativně maximalisticky. Vzhledem k určité nejistotě znalostí znalostí žáků ZŠ a ochotě učitelů participovat na daném výzkumu lze i částečné splnění cílů na potřebné odborné úrovni pokládat za splnění diplomového úkolu.
Seznam doporučené literatury
Donnelly, L., Kazempour, M. & Amirshokoohi, A. High School Students' Perceptions of Evolution Instruction: Acceptance and Evolution Learning Experiences. Research in Science Education, 39, 643-660, 2009.
Flegr, J. Evoluční biologie. Academia, Praha, 2005. 559 pp.
Gregg, T. G.; Janssen, G. R.; Bhattacharjee, J. K. A Teaching Guide to Evolution. Science Teacher, 70(8): 24-31, 2003.
Hermann, R. High School Biology Teachers' Views on Teaching Evolution: Implications for Science Teacher Educators. Journal of Science Teacher Education, 24, 597-616, 2013.
Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu -- Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007.
Jaskulková, K. Jak vnímají evoluční teorii studenti středních škol? Bakalářská práce. Brno: Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, 2013.
Punch, K. Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál, 2008.
Musante, S. Expanding the Understanding of Evolution. Bioscience, 61, 270-270, 2011.
Müllerová, L. Pojem evoluce a jeho vnímání žáky základních a středních škol. Scientia in educatione 3(2), 2012 p. 33-64, 2012.
RVPZV (2010) Rámcově vzdělávací program. Česká republika. Dostupné z WWW:
http://www.nuv.cz/file/133
Skutil, M. a kol. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011.
Storch, D. & Mihulka, S. Úvod do současné ekologie. Praha: Portál, 2000.
Švaříček, R. & Šeďová, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007.
Yates, T. B. Student Acquisition of Biological Evolution-Related Misconceptions: The Role of Public High School Introductory Biology Teachers. Disertační práce. The University of Oklahoma, 2011. 334 p.
Vyhledání další literatury je součástí zadaného úkolu.
Seznam doporučené literatury
Donnelly, L., Kazempour, M. & Amirshokoohi, A. High School Students' Perceptions of Evolution Instruction: Acceptance and Evolution Learning Experiences. Research in Science Education, 39, 643-660, 2009.
Flegr, J. Evoluční biologie. Academia, Praha, 2005. 559 pp.
Gregg, T. G.; Janssen, G. R.; Bhattacharjee, J. K. A Teaching Guide to Evolution. Science Teacher, 70(8): 24-31, 2003.
Hermann, R. High School Biology Teachers' Views on Teaching Evolution: Implications for Science Teacher Educators. Journal of Science Teacher Education, 24, 597-616, 2013.
Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu -- Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007.
Jaskulková, K. Jak vnímají evoluční teorii studenti středních škol? Bakalářská práce. Brno: Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, 2013.
Punch, K. Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál, 2008.
Musante, S. Expanding the Understanding of Evolution. Bioscience, 61, 270-270, 2011.
Müllerová, L. Pojem evoluce a jeho vnímání žáky základních a středních škol. Scientia in educatione 3(2), 2012 p. 33-64, 2012.
RVPZV (2010) Rámcově vzdělávací program. Česká republika. Dostupné z WWW:
http://www.nuv.cz/file/133
Skutil, M. a kol. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011.
Storch, D. & Mihulka, S. Úvod do současné ekologie. Praha: Portál, 2000.
Švaříček, R. & Šeďová, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007.
Yates, T. B. Student Acquisition of Biological Evolution-Related Misconceptions: The Role of Public High School Introductory Biology Teachers. Disertační práce. The University of Oklahoma, 2011. 334 p.
Vyhledání další literatury je součástí zadaného úkolu.