Cílem práce bylo otestovat úroveň motorických schopností dětí ve věku 11 až 12 let na vybrané základní škole. Za pomoci rešerše literatury byl analyticko-syntetickou metodou vypracován teoretický podklad. Ve výzkumu bylo testovou baterií MABC-2 otestováno 45 dětí ve věku 11 až 12 let. Testování probíhalo v prostorech ZŠ Boženy Němcové v Dačicích po informovaném souhlasu zákonných zástupců dětí. Pro charakterizování souboru bylo realizováno šetření pomocí ankety. Na základě experimentu bylo zjištěno, že dívky dosáhly lepších výsledků než chlapci v komponentě rovnováha o 0,7 percentil a v komponentě míření & chytání o 6,2 percentil. Výsledky dále ukázaly na lepší výkony sportujících v porovnání s nesportujícími průměrně o 8,8 percentil v komponentě rovnováha a o 13,1 percentil v komponentě míření & chytání. Žádnému žákovi nebylo v komponentách diagnostikováno riziko motorických obtíží spadajících do 2. pásma ani motorické obtíže spadající do 3. pásma s doporučením pro specializované vyšetření. Celkově můžeme hodnotit úroveň hrubé motoriky testovaných dětí díky percentilovým ekvivalentům jako velmi dobrou.
Anotace v angličtině
The aim of the graduation thesis was to test level of gross motor skills of children aged 11 to 12 at selected primary school. Theory of the thesis was made by the literature research. We tested 45 children in age 11 and 12 by the test battery MABC-2 in research. Testing was completed in area of primary school Dacice Bozeny Nemcove after informed agreement of children's legal representative. Characteristics of the group was realized by the survey. We found out that girls reached better results than boys due to experiment in component balance by 0,7 percentile and in component aiming & catching by 6,2 percentile. Results showed better performance of sports active children by 8,8 percentile in component balance and 13,1 percentile in component aiming & catching. No pupil belonged to second or third zone of motoric difficulties in motor components with possibility of motor difficulties or significant motor difficulties with recommendation for specialized examination. We can overall consider the very good level of gross motor skills of measured children during the test thanks to percentile equivalent.
kinesiology, gross motor skills, motor tests, pubescence, physical education
Rozsah průvodní práce
66 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem práce bylo otestovat úroveň motorických schopností dětí ve věku 11 až 12 let na vybrané základní škole. Za pomoci rešerše literatury byl analyticko-syntetickou metodou vypracován teoretický podklad. Ve výzkumu bylo testovou baterií MABC-2 otestováno 45 dětí ve věku 11 až 12 let. Testování probíhalo v prostorech ZŠ Boženy Němcové v Dačicích po informovaném souhlasu zákonných zástupců dětí. Pro charakterizování souboru bylo realizováno šetření pomocí ankety. Na základě experimentu bylo zjištěno, že dívky dosáhly lepších výsledků než chlapci v komponentě rovnováha o 0,7 percentil a v komponentě míření & chytání o 6,2 percentil. Výsledky dále ukázaly na lepší výkony sportujících v porovnání s nesportujícími průměrně o 8,8 percentil v komponentě rovnováha a o 13,1 percentil v komponentě míření & chytání. Žádnému žákovi nebylo v komponentách diagnostikováno riziko motorických obtíží spadajících do 2. pásma ani motorické obtíže spadající do 3. pásma s doporučením pro specializované vyšetření. Celkově můžeme hodnotit úroveň hrubé motoriky testovaných dětí díky percentilovým ekvivalentům jako velmi dobrou.
Anotace v angličtině
The aim of the graduation thesis was to test level of gross motor skills of children aged 11 to 12 at selected primary school. Theory of the thesis was made by the literature research. We tested 45 children in age 11 and 12 by the test battery MABC-2 in research. Testing was completed in area of primary school Dacice Bozeny Nemcove after informed agreement of children's legal representative. Characteristics of the group was realized by the survey. We found out that girls reached better results than boys due to experiment in component balance by 0,7 percentile and in component aiming & catching by 6,2 percentile. Results showed better performance of sports active children by 8,8 percentile in component balance and 13,1 percentile in component aiming & catching. No pupil belonged to second or third zone of motoric difficulties in motor components with possibility of motor difficulties or significant motor difficulties with recommendation for specialized examination. We can overall consider the very good level of gross motor skills of measured children during the test thanks to percentile equivalent.
kinesiology, gross motor skills, motor tests, pubescence, physical education
Zásady pro vypracování
Test motoriky pro děti MABC-2 je standardizovanou zkouškou motoriky. Zahrnuje dva diagnostické přístupy: kvantitativní hodnocení výkonu v pohybových úlohách vztažené k věkovým normám a kvalitativní hodnocení způsobu provedení pohybových úloh. Test je určen pro hodnocení úrovně motoriky a pro identifikaci stupně a charakteru motorických obtíží, resp. vývojové poruchy pohybové koordinace u dětí ve věku 3 až 16 roků.
Cíl práce: Cílem práce je zjistit úroveň hrubé motoriky u sportujících a nesportujících dětí ve věku 11 až 12 let na vybrané základní škole.
Úkoly práce:
Vypracovat rozbor odborné literatury (domácí, zahraniční autoři) na zadané téma.
Výběr a charakteristika souboru sportujících dětí a nesportujících dětí.
Otestovat děti staršího školního věku testovou baterií MABC-2.
Zpracovat výsledky šetření.
Vyhodnotit a porovnat získaná data se standardy.
Zásady pro vypracování
Test motoriky pro děti MABC-2 je standardizovanou zkouškou motoriky. Zahrnuje dva diagnostické přístupy: kvantitativní hodnocení výkonu v pohybových úlohách vztažené k věkovým normám a kvalitativní hodnocení způsobu provedení pohybových úloh. Test je určen pro hodnocení úrovně motoriky a pro identifikaci stupně a charakteru motorických obtíží, resp. vývojové poruchy pohybové koordinace u dětí ve věku 3 až 16 roků.
Cíl práce: Cílem práce je zjistit úroveň hrubé motoriky u sportujících a nesportujících dětí ve věku 11 až 12 let na vybrané základní škole.
Úkoly práce:
Vypracovat rozbor odborné literatury (domácí, zahraniční autoři) na zadané téma.
Výběr a charakteristika souboru sportujících dětí a nesportujících dětí.
Otestovat děti staršího školního věku testovou baterií MABC-2.
Zpracovat výsledky šetření.
Vyhodnotit a porovnat získaná data se standardy.
Seznam doporučené literatury
Haladová, E., & Nechvátalová, L. (1997). Vyšetřovací metody hybného systému. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví.
Hálková, J. et al. (2001). Zdravotní tělesná výchova. [Speciální učební texty I. část - obecná]. Praha: Česká asociace Sport pro všechny.
Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum. Praha: Portál.
Hošková, B., Matoušková, M. (2007). Kapitoly z didaktiky zdravotní tělesné výchovy pro studující FTVS UK. Praha: Karolinu.
Chrástka, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada.
Janda, V. (1996). Funkční svalový test. Praha: Grada Publishing.
Kabelíková, K., & Vávrová, M. (1997). Cvičení k obnovení a udržení svalové rovnováhy (průprava ke správnému držení těla). Praha: Grada Publishing.
Kolář, P., Bitnar, P., Dyrhonová, O., Horáček, O., Kříž, J., Adámková, ? Zumrová, I. (2009). Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén.
Kyralová, M., & Matoušková, M. (1995). Zdravotní TV, Sport pro všechny, Praha.
Kyralová, M., & Matoušová, M. (1995). Zdravotní TV, 2. část, Sport pro všechny, Praha.
Novotná, H. (2001). Děti s diagnózou plochá noha. Praha: Olympia.
Lewit, K. (2003). Manipulační léčba v myoskeletální medicíně. Praha: Sdělovací technika.
Přidalová, M., & Riegerová, J. (2002). Funkční anatomie II. Olomouc: Hanex.
Véle, F. (2006). Kineziologie: přehled klinické kineziologie a patokineziologie pro diagnostiku a terapii poruch pohybové soustavy. Praha: Triton.
Seznam doporučené literatury
Haladová, E., & Nechvátalová, L. (1997). Vyšetřovací metody hybného systému. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví.
Hálková, J. et al. (2001). Zdravotní tělesná výchova. [Speciální učební texty I. část - obecná]. Praha: Česká asociace Sport pro všechny.
Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum. Praha: Portál.
Hošková, B., Matoušková, M. (2007). Kapitoly z didaktiky zdravotní tělesné výchovy pro studující FTVS UK. Praha: Karolinu.
Chrástka, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada.
Janda, V. (1996). Funkční svalový test. Praha: Grada Publishing.
Kabelíková, K., & Vávrová, M. (1997). Cvičení k obnovení a udržení svalové rovnováhy (průprava ke správnému držení těla). Praha: Grada Publishing.
Kolář, P., Bitnar, P., Dyrhonová, O., Horáček, O., Kříž, J., Adámková, ? Zumrová, I. (2009). Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén.
Kyralová, M., & Matoušková, M. (1995). Zdravotní TV, Sport pro všechny, Praha.
Kyralová, M., & Matoušová, M. (1995). Zdravotní TV, 2. část, Sport pro všechny, Praha.
Novotná, H. (2001). Děti s diagnózou plochá noha. Praha: Olympia.
Lewit, K. (2003). Manipulační léčba v myoskeletální medicíně. Praha: Sdělovací technika.
Přidalová, M., & Riegerová, J. (2002). Funkční anatomie II. Olomouc: Hanex.
Véle, F. (2006). Kineziologie: přehled klinické kineziologie a patokineziologie pro diagnostiku a terapii poruch pohybové soustavy. Praha: Triton.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Posluchač prezentoval svoji práci v el. podobě. Komise konstatovala velmi dobrou úroveň práce. Připomínky viz pposudky.