Stěžejním záměrem mé práce je pojmenovat a popsat specifika a mezioborové souvislosti v prostředí sociální služby NZDM (nízkoprahové zařízení pro děti a mládež) a zhodnotit jejich význam při nízkoprahové práci s dětmi a mládeží.
NZDM je poměrně mladou sociální službou, která působí v oblasti sociální prevence. Od zařazení do systému sociálních služeb dle zákona č. 108/2006 Sb., který jasně vymezil charakter a činnosti služby, však čelí nepochopením či zpochybňováním své role a náplně z řad odborné i laické veřejnosti (především je stále řešen pedagogický aspekt v základu služby a snaha jej redukovat), což znesnadňuje práci pracovníků NZDM a přináší oborovou i finanční nejistotu. NZDM tak na rozdíl od jiných sociálních služeb musí stále obhajovat své místo v systému sociálních služeb a argumentovat svou podstatu a smysl. K této argumentaci směřuje také tato práce.
Práce je členěna do čtyř kapitol, kdy nejprve představuji základní charakteristiku této služby, její kořeny a důležité mezníky v jejím vývoji včetně vhledu do mnohovrstevnatosti a specifik NZDM. V tomto kontextu se druhá kapitola věnuje oblasti vývojové psychologie resp. cílové skupině NZDM na pozadí vybraných vývojových charakteristik a třetí pak mezioborové souvislosti z oblasti pedagogiky ilustrující význam výchovy a vzdělávání v NZDM. V závěru se pak pokouším reflektovat úskalí a paradoxy v tomto prostředí, obhájit roli volnočasových aktivit a upozornit na rizika související s příliš zúženým a redukovaným pojetím sociální služby NZDM.
Anotace v angličtině
The aim of my thesis was to define and describe the particularities and interdisciplinary connections of the social service of low-threshold facilities for children and youth (hereinafter NZDM) as well as evaluate their significance when working with children and youth at the low-threshold level.
NZDM is a rather new social service operating in social prevention area. Since being incorporated into the social services´ system in compliance with Act No.108/2006 Coll. which has clearly specified the character and activities of NZDM service, it has been facing misunderstanding and questioning of its role and content both from the professionals and lay people. This regards namely the pedagogical aspect of the service as such, there has been an effort to reduce it, which hinders the NZDM workers´ activity and brings existential and financial insecurity. In contrast to other social services, NZDM service must therefore defend its position in the social services´ system and argue for its substance and sense. This paper also aims at this line of reasoning.
The thesis is divided into four chapters where essential characteristics of the service are first presented as well as its roots and important milestones in its development including the insight into the multi-layered quality and particularities of NZDM. The second chapter covers the area of developmental psychology, or more precisely the target group of NZDM in the context of chosen developmental characteristics. The third chapter presents interdisciplinary connections in pedagogy, thus giving evidence of the significance of upbringing and education in NZDM. In the closing part of the paper, there is an attempt of the author to reflect the rigours and paradoxes in this environment, to defend the role of free-time activities and to draw attention to the risks related to narrowed and reduced approach to NZDM service.
Klíčová slova
nízkoprahové zařízení pro děti a mládež, nízkoprahovost, kontaktní práce, sociální služby, prevence, sociální pedagogika, sociální práce, děti a mládež, vývojová období, volnočasové aktivity, sociální vyloučení.
Klíčová slova v angličtině
low-threshold facilities for children and youth, low-threshold, contact work, social services, prevention, social pedagogy, social work, children and youth, developmental phases, free-time activities, social exclusion.
Rozsah průvodní práce
115 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Stěžejním záměrem mé práce je pojmenovat a popsat specifika a mezioborové souvislosti v prostředí sociální služby NZDM (nízkoprahové zařízení pro děti a mládež) a zhodnotit jejich význam při nízkoprahové práci s dětmi a mládeží.
NZDM je poměrně mladou sociální službou, která působí v oblasti sociální prevence. Od zařazení do systému sociálních služeb dle zákona č. 108/2006 Sb., který jasně vymezil charakter a činnosti služby, však čelí nepochopením či zpochybňováním své role a náplně z řad odborné i laické veřejnosti (především je stále řešen pedagogický aspekt v základu služby a snaha jej redukovat), což znesnadňuje práci pracovníků NZDM a přináší oborovou i finanční nejistotu. NZDM tak na rozdíl od jiných sociálních služeb musí stále obhajovat své místo v systému sociálních služeb a argumentovat svou podstatu a smysl. K této argumentaci směřuje také tato práce.
Práce je členěna do čtyř kapitol, kdy nejprve představuji základní charakteristiku této služby, její kořeny a důležité mezníky v jejím vývoji včetně vhledu do mnohovrstevnatosti a specifik NZDM. V tomto kontextu se druhá kapitola věnuje oblasti vývojové psychologie resp. cílové skupině NZDM na pozadí vybraných vývojových charakteristik a třetí pak mezioborové souvislosti z oblasti pedagogiky ilustrující význam výchovy a vzdělávání v NZDM. V závěru se pak pokouším reflektovat úskalí a paradoxy v tomto prostředí, obhájit roli volnočasových aktivit a upozornit na rizika související s příliš zúženým a redukovaným pojetím sociální služby NZDM.
Anotace v angličtině
The aim of my thesis was to define and describe the particularities and interdisciplinary connections of the social service of low-threshold facilities for children and youth (hereinafter NZDM) as well as evaluate their significance when working with children and youth at the low-threshold level.
NZDM is a rather new social service operating in social prevention area. Since being incorporated into the social services´ system in compliance with Act No.108/2006 Coll. which has clearly specified the character and activities of NZDM service, it has been facing misunderstanding and questioning of its role and content both from the professionals and lay people. This regards namely the pedagogical aspect of the service as such, there has been an effort to reduce it, which hinders the NZDM workers´ activity and brings existential and financial insecurity. In contrast to other social services, NZDM service must therefore defend its position in the social services´ system and argue for its substance and sense. This paper also aims at this line of reasoning.
The thesis is divided into four chapters where essential characteristics of the service are first presented as well as its roots and important milestones in its development including the insight into the multi-layered quality and particularities of NZDM. The second chapter covers the area of developmental psychology, or more precisely the target group of NZDM in the context of chosen developmental characteristics. The third chapter presents interdisciplinary connections in pedagogy, thus giving evidence of the significance of upbringing and education in NZDM. In the closing part of the paper, there is an attempt of the author to reflect the rigours and paradoxes in this environment, to defend the role of free-time activities and to draw attention to the risks related to narrowed and reduced approach to NZDM service.
Klíčová slova
nízkoprahové zařízení pro děti a mládež, nízkoprahovost, kontaktní práce, sociální služby, prevence, sociální pedagogika, sociální práce, děti a mládež, vývojová období, volnočasové aktivity, sociální vyloučení.
Klíčová slova v angličtině
low-threshold facilities for children and youth, low-threshold, contact work, social services, prevention, social pedagogy, social work, children and youth, developmental phases, free-time activities, social exclusion.
Zásady pro vypracování
Konzultant práce: Mgr. Veronika Plachá.
Cílem mé diplomové práce je představit a popsat specifika sociální služby NZDM v práci s dětmi do 15 let věku.
V práci se chci zaměřit na to, jakým způsobem je vhodné přistupovat k této věkové kategorii (6-15 let) v rámci činnosti NZDM s ohledem na vývojová specifika mladšího (6-11) a staršího školního věku (11-15) mimo jiné také v kontextu současného přístupu v ČR podle legislativního ukotvení této služby a standardizovaných požadavků pro sociální služby (Zákon o sociálních službách 108/2006 Sb., Standardy kvality sociálních služeb apod.)
V práci budu vycházet z dostupné odborné literatury a mé vlastní zkušenosti dlouholeté práce v nízkoprahovém zařízení v Táboře, případně ze zkušeností dalších odborných pracovníků z jihočeských NZDM.
Zásady pro vypracování
Konzultant práce: Mgr. Veronika Plachá.
Cílem mé diplomové práce je představit a popsat specifika sociální služby NZDM v práci s dětmi do 15 let věku.
V práci se chci zaměřit na to, jakým způsobem je vhodné přistupovat k této věkové kategorii (6-15 let) v rámci činnosti NZDM s ohledem na vývojová specifika mladšího (6-11) a staršího školního věku (11-15) mimo jiné také v kontextu současného přístupu v ČR podle legislativního ukotvení této služby a standardizovaných požadavků pro sociální služby (Zákon o sociálních službách 108/2006 Sb., Standardy kvality sociálních služeb apod.)
V práci budu vycházet z dostupné odborné literatury a mé vlastní zkušenosti dlouholeté práce v nízkoprahovém zařízení v Táboře, případně ze zkušeností dalších odborných pracovníků z jihočeských NZDM.
Seznam doporučené literatury
ČERNOUŠEK, M. Děti a svět pohádek, Praha: Portál, 2019. 978-80-262-1434-2.
GILBERT, G. O dětech a výchově. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-609-4.
FISCHER, O. MILFAIT, R. Etika pro sociální práci. Praha: Jabok, 2008. ISBN 978-80-904137-3-3.
HEIDBRINK, H.:. Psychologie morálního vývoje. Praha, Portál, 1997. ISBN: 80-7178-154-1.
JANKOVSKÝ, J.:. Etika v pomáhajících profesích. Praha: Triton, 2003. ISBN: 80-7254-329-6
KAPLÁNEK, M. Čas volnosti - čas výchovy : pedagogické úvahy o volném čase, Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0450-3
KOPŘIVA, K., Lidský vztah jako součást profese. 5.vyd. Praha: Portál, 2001. ISBN 978-80-7367-922-4.
LABÁTH, V. Riziková mládež: možnosti potenciálnych zmien. Praha: Slon, 2001. 80-85850-66-4.
LANGMEIER. J. A KREJČÍŘOVÁ. D. Vývojová psychologie, 2.vyd. Praha: Grada, 2006. ISBN: 80-247-1284-9.
MATOUŠEK, O a MATOUŠKOVÁ A, Mládež a delikvence, Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-825-8.
MATOUŠEK, O, KODYMOVÁ, P a KOLÁČKOVÁ, J. Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-002-X.
PIAGET J, BÄRBEL I. Psychologie dítěte, Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0691-0.
PTÁČEK, R. A KUŽELOVÁ, H. Vývojová psychologie pro sociální práci. MPSV ČR, 2013. ISBN 978-80-7421-060-0.
RÖHR, H.,P. Sebeúcta u dětí. Praha: Portál, 2018. ISBN: 978-80-262-1381-9.
Zákon č. 108/2006 sb. Zákon o sociálních službách. Dostupné na: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2006-108
Seznam doporučené literatury
ČERNOUŠEK, M. Děti a svět pohádek, Praha: Portál, 2019. 978-80-262-1434-2.
GILBERT, G. O dětech a výchově. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-609-4.
FISCHER, O. MILFAIT, R. Etika pro sociální práci. Praha: Jabok, 2008. ISBN 978-80-904137-3-3.
HEIDBRINK, H.:. Psychologie morálního vývoje. Praha, Portál, 1997. ISBN: 80-7178-154-1.
JANKOVSKÝ, J.:. Etika v pomáhajících profesích. Praha: Triton, 2003. ISBN: 80-7254-329-6
KAPLÁNEK, M. Čas volnosti - čas výchovy : pedagogické úvahy o volném čase, Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0450-3
KOPŘIVA, K., Lidský vztah jako součást profese. 5.vyd. Praha: Portál, 2001. ISBN 978-80-7367-922-4.
LABÁTH, V. Riziková mládež: možnosti potenciálnych zmien. Praha: Slon, 2001. 80-85850-66-4.
LANGMEIER. J. A KREJČÍŘOVÁ. D. Vývojová psychologie, 2.vyd. Praha: Grada, 2006. ISBN: 80-247-1284-9.
MATOUŠEK, O a MATOUŠKOVÁ A, Mládež a delikvence, Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-825-8.
MATOUŠEK, O, KODYMOVÁ, P a KOLÁČKOVÁ, J. Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-002-X.
PIAGET J, BÄRBEL I. Psychologie dítěte, Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0691-0.
PTÁČEK, R. A KUŽELOVÁ, H. Vývojová psychologie pro sociální práci. MPSV ČR, 2013. ISBN 978-80-7421-060-0.
RÖHR, H.,P. Sebeúcta u dětí. Praha: Portál, 2018. ISBN: 978-80-262-1381-9.
Zákon č. 108/2006 sb. Zákon o sociálních službách. Dostupné na: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2006-108