Práce je zaměřena na didaktickou metodu "Interakce soustředěná na téma" Ruth Cohnové a její uplatnění ve výuce v družině u dětí mladšího školního věku. V teoretické části jsou vysvětleny základní pojmy týkající se volného času, výchovy, dále pak je cha-rakterizován mladší školní věk a jeho vývojové fáze. Další podkapitoly jsou věnovány socializaci a skupinám, které se na socializaci dětí mladšího školního věku podílejí. Po-slední kapitola charakterizuje samotnou metodu Interakce soustředěná na téma, její za-kladatelku a východiska, z kterých tato metoda vzešla.
Cílem práce je zjistit, zda lze tuto metodu využít při výuce ve školní družině, v rámci představení určitého konkrétního cíle. Dále byly zjišťovány klady a zápory této metody u dětí mladšího školního věku.
Anotace v angličtině
The work is focused on the didactic method "Theme-Centred Interaction" by Ruth Cohn and its application to the teaching of children of the younger school age in school clubs. The theoretical part explains basic terms relating to the leisure time and education, it also characterizes the younger school age and its development phases. Further chapters deal with the socialization and groups taking part in the socialisation of the children of the younger school age. The last chapter characterizes the concept of the Theme-Cen?tred Interaction itself, its creator, and the basis and fundamentals of this method.
The work should answer the question whether the TCI can be applied during tea-ching in school clubs when introducing a specific goal. The work also looks into advantages and disadvantages of this concept when applied to children of the younger school age.
Klíčová slova
Interakce soustředěná na téma, mladší školní věk, volný čas, výchova, družina.
Klíčová slova v angličtině
Theme-centered Interaction, TCI, younger school age, leisure time, edu?cation, school club.
Rozsah průvodní práce
47 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce je zaměřena na didaktickou metodu "Interakce soustředěná na téma" Ruth Cohnové a její uplatnění ve výuce v družině u dětí mladšího školního věku. V teoretické části jsou vysvětleny základní pojmy týkající se volného času, výchovy, dále pak je cha-rakterizován mladší školní věk a jeho vývojové fáze. Další podkapitoly jsou věnovány socializaci a skupinám, které se na socializaci dětí mladšího školního věku podílejí. Po-slední kapitola charakterizuje samotnou metodu Interakce soustředěná na téma, její za-kladatelku a východiska, z kterých tato metoda vzešla.
Cílem práce je zjistit, zda lze tuto metodu využít při výuce ve školní družině, v rámci představení určitého konkrétního cíle. Dále byly zjišťovány klady a zápory této metody u dětí mladšího školního věku.
Anotace v angličtině
The work is focused on the didactic method "Theme-Centred Interaction" by Ruth Cohn and its application to the teaching of children of the younger school age in school clubs. The theoretical part explains basic terms relating to the leisure time and education, it also characterizes the younger school age and its development phases. Further chapters deal with the socialization and groups taking part in the socialisation of the children of the younger school age. The last chapter characterizes the concept of the Theme-Cen?tred Interaction itself, its creator, and the basis and fundamentals of this method.
The work should answer the question whether the TCI can be applied during tea-ching in school clubs when introducing a specific goal. The work also looks into advantages and disadvantages of this concept when applied to children of the younger school age.
Klíčová slova
Interakce soustředěná na téma, mladší školní věk, volný čas, výchova, družina.
Klíčová slova v angličtině
Theme-centered Interaction, TCI, younger school age, leisure time, edu?cation, school club.
Zásady pro vypracování
Cílem této práce je zjistit odpověď na výzkumnou otázku, jak zařadit metodu IST do běžného vyučovacího procesu školní družiny v České republice. V práci budu vycházet z rozhovoru s paní docentkou Muchovou - lídrem této metody IST v ČR, dále bude popsána osobnost Ruth Cohnové jako zakladatelky metody IST a důvod volby této metody. V teoretické části se budu věnovat Gestalt terapii, zkušenostnímu učení, zaměřím se na individuální přístup a práci se skupinou a jejími alternativami. Následující kapitola bude obsahovat informace o osobnosti vývoji dítěte v mladším školním věku a socializace v družině. Praktická část bude popisovat konkrétní vyučovací hodiny v družině praktické školy.
Zásady pro vypracování
Cílem této práce je zjistit odpověď na výzkumnou otázku, jak zařadit metodu IST do běžného vyučovacího procesu školní družiny v České republice. V práci budu vycházet z rozhovoru s paní docentkou Muchovou - lídrem této metody IST v ČR, dále bude popsána osobnost Ruth Cohnové jako zakladatelky metody IST a důvod volby této metody. V teoretické části se budu věnovat Gestalt terapii, zkušenostnímu učení, zaměřím se na individuální přístup a práci se skupinou a jejími alternativami. Následující kapitola bude obsahovat informace o osobnosti vývoji dítěte v mladším školním věku a socializace v družině. Praktická část bude popisovat konkrétní vyučovací hodiny v družině praktické školy.
Seznam doporučené literatury
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. 2. rozšířené a aktualizované vydání: Praha: GRADA, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, J. a kol. Přehled vývojové psychologie. 2. vyd. Olomouc, 2008. ISBN 978-80-244-2141-4.Thorová, K. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.LANGMEIER, J.,KREJČÍŘOVÁ. D. Vývojová psychologie. 2. aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. 2. vyd. dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.PIAGET, J., INHELDER, B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2014. Klasici. ISBN 978-80-262-0691-0.PETTY, G. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4. Ruth-cohn-institute.org [online]. [cit. 2019-06-18]. Dostupné z: https://www.ruth-cohn-institute.org/home.html MUCHOVÁ, L. Budete mými svědky: dialogické rozvíjení křesťanské identity ve světonázorově pluralitní společnosti - pedagogická výzva. Brno: Kartuziánské nakladatelství a vydavatelství, 2011. ISBN 978-80-86953-82-3.
Seznam doporučené literatury
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. 2. rozšířené a aktualizované vydání: Praha: GRADA, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, J. a kol. Přehled vývojové psychologie. 2. vyd. Olomouc, 2008. ISBN 978-80-244-2141-4.Thorová, K. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.LANGMEIER, J.,KREJČÍŘOVÁ. D. Vývojová psychologie. 2. aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. 2. vyd. dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.PIAGET, J., INHELDER, B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2014. Klasici. ISBN 978-80-262-0691-0.PETTY, G. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4. Ruth-cohn-institute.org [online]. [cit. 2019-06-18]. Dostupné z: https://www.ruth-cohn-institute.org/home.html MUCHOVÁ, L. Budete mými svědky: dialogické rozvíjení křesťanské identity ve světonázorově pluralitní společnosti - pedagogická výzva. Brno: Kartuziánské nakladatelství a vydavatelství, 2011. ISBN 978-80-86953-82-3.