Cílem výzkumné bakalářské práce je ověřit účinnost vybraných relaxačních metod na psychosociální prostředí u dětí mladšího školního věku, a na základě těchto zjištění diskutovat legitimitu vybraných relaxačních metod v rámci tanečně-pohybového kurzu dětí mladšího školního věku. V teoretické části jsou uvedeny poznatky z vývojové psychologie z oblasti psychického a emočního vývoje dětí. Dále teoretická část mapuje současné vědění o tanečně-pohybové výchově a vymezuje jednotlivé vybrané relaxační metody, které byly realizovány v rámci výzkumného šetření s dětmi mladšího školního věku. V empirické části jsou uvedeny výsledky výzkumu pomocí kvantitativního dvoufázového dotazníkového šetření a techniky kvalitativního zúčastněného pozorování dětí mladšího školního věku ve třech zájmových útvarech tanečního, pohybového a gymnastického zaměření.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor research is to verify the effectiveness of selected relaxation methods on the psychosocial environment in children of younger school age and based on these findings to further discuss the legitimacy of selected relaxation methods in the dance-movement course for children of younger school age. The theoretical part presents findings from developmental psychology in the field of mental and emotional development of children. Furthermore, the theoretical part maps the current knowledge about dance-movement education and defines individual selected relaxation methods, which were implemented in a research survey with children of younger school age. The empirical part presents the results of my research using a quantitative two-phase questionnaire survey and the technique of qualitative participatory observation of children of younger school age in three areas of interest: dance, movement and gymnastics.
Klíčová slova
meditace, mladší školní věk, osobní duševní pohoda, psychosociální prostředí, regulace emocí, relaxační metody, tanečně-pohybová výuka, technika všímavosti, vývojová psychologie
Klíčová slova v angličtině
meditation, younger school age, mental personal well-being, psychosocial environment, regulation of emotions and feelings, relaxation methods, dance-movement teaching, developmental psychology, mindfulness technique
Rozsah průvodní práce
60 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem výzkumné bakalářské práce je ověřit účinnost vybraných relaxačních metod na psychosociální prostředí u dětí mladšího školního věku, a na základě těchto zjištění diskutovat legitimitu vybraných relaxačních metod v rámci tanečně-pohybového kurzu dětí mladšího školního věku. V teoretické části jsou uvedeny poznatky z vývojové psychologie z oblasti psychického a emočního vývoje dětí. Dále teoretická část mapuje současné vědění o tanečně-pohybové výchově a vymezuje jednotlivé vybrané relaxační metody, které byly realizovány v rámci výzkumného šetření s dětmi mladšího školního věku. V empirické části jsou uvedeny výsledky výzkumu pomocí kvantitativního dvoufázového dotazníkového šetření a techniky kvalitativního zúčastněného pozorování dětí mladšího školního věku ve třech zájmových útvarech tanečního, pohybového a gymnastického zaměření.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor research is to verify the effectiveness of selected relaxation methods on the psychosocial environment in children of younger school age and based on these findings to further discuss the legitimacy of selected relaxation methods in the dance-movement course for children of younger school age. The theoretical part presents findings from developmental psychology in the field of mental and emotional development of children. Furthermore, the theoretical part maps the current knowledge about dance-movement education and defines individual selected relaxation methods, which were implemented in a research survey with children of younger school age. The empirical part presents the results of my research using a quantitative two-phase questionnaire survey and the technique of qualitative participatory observation of children of younger school age in three areas of interest: dance, movement and gymnastics.
Klíčová slova
meditace, mladší školní věk, osobní duševní pohoda, psychosociální prostředí, regulace emocí, relaxační metody, tanečně-pohybová výuka, technika všímavosti, vývojová psychologie
Klíčová slova v angličtině
meditation, younger school age, mental personal well-being, psychosocial environment, regulation of emotions and feelings, relaxation methods, dance-movement teaching, developmental psychology, mindfulness technique
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude zjistit efektivitu vybraných elementů (meditace a relaxace) tanečně-pohybové terapie u dětí mladšího školního věku a na základě zjištěných výsledků diskutovat, zda a nakolik je tato terapie legitimní/opodstatněnou součástí psychosociální výchovy. Dále by práce měla přinést poznatky z oblasti tanečně-pohybové terapie pro zefektivnění pedagogické činnosti v této oblasti.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude zjistit efektivitu vybraných elementů (meditace a relaxace) tanečně-pohybové terapie u dětí mladšího školního věku a na základě zjištěných výsledků diskutovat, zda a nakolik je tato terapie legitimní/opodstatněnou součástí psychosociální výchovy. Dále by práce měla přinést poznatky z oblasti tanečně-pohybové terapie pro zefektivnění pedagogické činnosti v této oblasti.
Seznam doporučené literatury
GRÄFF, Christine. Koncentrativní pohybová terapie. Boskovice: Albert, 1999. SCAN. ISBN 80-85834-63-4.
HONZÁK, Radkin. Psychosomatická prvouka. Praha: Vyšehrad, 2017. ISBN 978-80-7429-912-4.
CHODOROW, Joan. Taneční terapie a hlubinná psychologie: imaginace v pohybu. Praha: Triton, 2006. Psyché. ISBN 80-7254-554-X.
JEDLIČKA, Richard. Psychický vývoj dítěte a výchova: jak porozumět socializačním obtížím. Praha: Grada, 2017. Psyché. ISBN 978-80-271-0096-5.
KELEMAN, Stanley. Anatomie emocí: struktury lidské zkušenosti. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0455-8.
KOLÁŘ, Pavel a Renata ČERVENKOVÁ. Labyrint pohybu. Praha: Vyšehrad, 2018. Rozhovory. ISBN 978-80-7429-975-9.
PAYNE, Helen. Dance Movement Therapy: Theory, Research and Practise. Routledge, 2006. ISBN 978-1583917039.
PERT, Candace B. Molekuly emocí: věda v pozadí medicíny těla a mysli. Olomouc: ANAG, 2016. ISBN 978-80-7554-049-2.
ROSENBERG, Marshall B. Nenásilná komunikace. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1079-5.
SIDOLI, Mara. When the Body Speaks: The Archetypes in the Body. Routledge, 2003. ISBN 978-0415188876.
ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry pro zvládání agresivity a neklidu. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0887-7.
Seznam doporučené literatury
GRÄFF, Christine. Koncentrativní pohybová terapie. Boskovice: Albert, 1999. SCAN. ISBN 80-85834-63-4.
HONZÁK, Radkin. Psychosomatická prvouka. Praha: Vyšehrad, 2017. ISBN 978-80-7429-912-4.
CHODOROW, Joan. Taneční terapie a hlubinná psychologie: imaginace v pohybu. Praha: Triton, 2006. Psyché. ISBN 80-7254-554-X.
JEDLIČKA, Richard. Psychický vývoj dítěte a výchova: jak porozumět socializačním obtížím. Praha: Grada, 2017. Psyché. ISBN 978-80-271-0096-5.
KELEMAN, Stanley. Anatomie emocí: struktury lidské zkušenosti. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0455-8.
KOLÁŘ, Pavel a Renata ČERVENKOVÁ. Labyrint pohybu. Praha: Vyšehrad, 2018. Rozhovory. ISBN 978-80-7429-975-9.
PAYNE, Helen. Dance Movement Therapy: Theory, Research and Practise. Routledge, 2006. ISBN 978-1583917039.
PERT, Candace B. Molekuly emocí: věda v pozadí medicíny těla a mysli. Olomouc: ANAG, 2016. ISBN 978-80-7554-049-2.
ROSENBERG, Marshall B. Nenásilná komunikace. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1079-5.
SIDOLI, Mara. When the Body Speaks: The Archetypes in the Body. Routledge, 2003. ISBN 978-0415188876.
ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry pro zvládání agresivity a neklidu. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0887-7.