V diplomové práci s názvem Příprava na vyučování očima učitelů v pedagogické praxi se pojednává o otázkách souvisejících s tím, jak se učitelé 1. stupně ZŠ připravují na vyučovací hodiny. Cílem je na základě rozhovorů s učitelkami 1. stupně ZŠ zmapovat, jak konkrétně ony vnímají důležitost přípravy na hodinu. Hledá odpovědi zejména na tyto otázky: Jaký je postoj učitelů k písemným přípravám na výuku a jaké s nimi mají zkušenosti? Jak učitelé postupují při vymýšlení struktury hodin - co vše se snaží zohlednit? Které předměty od učitelů vyžadují největší přípravu a proč? Jaký pozorují učitelé rozdíl v délce a způsobu přípravy v kontextu délky svého pedagogického působení v praxi? V teoretické části práce je popsáno, jak by měla ideální příprava na hodinu probíhat, co je při připravování plánu hodiny důležité, co by učitel neměl podcenit či opomenout. V praktické části práce naopak vidíme, jak to pak reálně funguje v praxi.
Anotace v angličtině
In the diploma thesis entitled Preparing for Lessons through the Teacher´s Eyes in Pedagogical Practice, the issues related to how teachers of the first level prepare for their lessons are discussed. The aim is to map out how they perceive the importance of preparing for the lesson, based on interviews with primary school teachers. In particular, it seeks answers to the following questions: What is the teachers´ attitude to and experience of written preparation for teaching? How do teachers go about thinking about the structure of lessons - what are they trying to take into account? Which subjects require the most training from teachers and why? How do teachers observe the difference in length and method of preparation in the context of the length of their teaching experience in practice? The theoretical part describes how the ideal preparation for the lesson should proceed, what is important when preparing the lesson plan, what the teacher should not underestimate or omit. In the practical part, on the contrary, we see how it actually works in practice.
Klíčová slova
příprava učitelů na vyučování, vyučovací hodina, plán vyučovací hodiny, cíle vyučovací hodiny, téma vyučovací hodiny, učební aktivity
Klíčová slova v angličtině
teaches´s preparation for lesson, lesson, lesson plan, goals of teaching lesson, topic of teaching lesson, teaching activities
Rozsah průvodní práce
76str.
Jazyk
CZ
Anotace
V diplomové práci s názvem Příprava na vyučování očima učitelů v pedagogické praxi se pojednává o otázkách souvisejících s tím, jak se učitelé 1. stupně ZŠ připravují na vyučovací hodiny. Cílem je na základě rozhovorů s učitelkami 1. stupně ZŠ zmapovat, jak konkrétně ony vnímají důležitost přípravy na hodinu. Hledá odpovědi zejména na tyto otázky: Jaký je postoj učitelů k písemným přípravám na výuku a jaké s nimi mají zkušenosti? Jak učitelé postupují při vymýšlení struktury hodin - co vše se snaží zohlednit? Které předměty od učitelů vyžadují největší přípravu a proč? Jaký pozorují učitelé rozdíl v délce a způsobu přípravy v kontextu délky svého pedagogického působení v praxi? V teoretické části práce je popsáno, jak by měla ideální příprava na hodinu probíhat, co je při připravování plánu hodiny důležité, co by učitel neměl podcenit či opomenout. V praktické části práce naopak vidíme, jak to pak reálně funguje v praxi.
Anotace v angličtině
In the diploma thesis entitled Preparing for Lessons through the Teacher´s Eyes in Pedagogical Practice, the issues related to how teachers of the first level prepare for their lessons are discussed. The aim is to map out how they perceive the importance of preparing for the lesson, based on interviews with primary school teachers. In particular, it seeks answers to the following questions: What is the teachers´ attitude to and experience of written preparation for teaching? How do teachers go about thinking about the structure of lessons - what are they trying to take into account? Which subjects require the most training from teachers and why? How do teachers observe the difference in length and method of preparation in the context of the length of their teaching experience in practice? The theoretical part describes how the ideal preparation for the lesson should proceed, what is important when preparing the lesson plan, what the teacher should not underestimate or omit. In the practical part, on the contrary, we see how it actually works in practice.
Klíčová slova
příprava učitelů na vyučování, vyučovací hodina, plán vyučovací hodiny, cíle vyučovací hodiny, téma vyučovací hodiny, učební aktivity
Klíčová slova v angličtině
teaches´s preparation for lesson, lesson, lesson plan, goals of teaching lesson, topic of teaching lesson, teaching activities
Zásady pro vypracování
Tématem této diplomové práce je příprava na vyučování očima učitelů v praxi. Práce se bude zabývat tím, jak se učitelé prvních stupňů připravují na vyučování, co všechno musejí zohlednit a jak při tom postupují.
Diplomová práce bude rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část shrnuje poznatky o tom, co si učitelé musí předem přichystat, jaké volit aktivity, nad čím se při tvorbě přípravy zamyslet, aby byly splněny všechny cíle hodiny a aby hodina proběhla k spokojenosti nejen jich samých, ale i jejich žáků.
Praktická část si klade za cíl na základě rozhovorů s učiteli (kvalitativní výzkum) zmapovat jejich zkušenosti s přípravou na vyučování v pedagogické praxi. Rozhovory budou provedeny s učiteli středního věku. Bude realizováno srovnání jejich praktických zkušeností, jak postupovali při tvorbě svých příprav, když jako učitelé začínali, s čím se nejvíce potýkali a jak se jim přípravu dařilo uvést do praxe. Dále jak se jejich přístup k přípravě vyvíjel v průběhu jejich pedagogického působení v průběhu let až do současnosti. Zmapují se všechny jejich důležité postřehy a připomínky k tématu.
Zásady pro vypracování
Tématem této diplomové práce je příprava na vyučování očima učitelů v praxi. Práce se bude zabývat tím, jak se učitelé prvních stupňů připravují na vyučování, co všechno musejí zohlednit a jak při tom postupují.
Diplomová práce bude rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část shrnuje poznatky o tom, co si učitelé musí předem přichystat, jaké volit aktivity, nad čím se při tvorbě přípravy zamyslet, aby byly splněny všechny cíle hodiny a aby hodina proběhla k spokojenosti nejen jich samých, ale i jejich žáků.
Praktická část si klade za cíl na základě rozhovorů s učiteli (kvalitativní výzkum) zmapovat jejich zkušenosti s přípravou na vyučování v pedagogické praxi. Rozhovory budou provedeny s učiteli středního věku. Bude realizováno srovnání jejich praktických zkušeností, jak postupovali při tvorbě svých příprav, když jako učitelé začínali, s čím se nejvíce potýkali a jak se jim přípravu dařilo uvést do praxe. Dále jak se jejich přístup k přípravě vyvíjel v průběhu jejich pedagogického působení v průběhu let až do současnosti. Zmapují se všechny jejich důležité postřehy a připomínky k tématu.
Seznam doporučené literatury
FILOVÁ, Hana. Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. 2. vyd. V Brně: Masarykova univerzita, 2002. ISBN 80-210-2798-3.
KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.
KOTRBA, Tomáš a Lubor LACINA. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. 2., přeprac. a dopl. vyd. Ilustroval Hana ŠEFROVÁ. Brno: Barrister & Principal, 2011. ISBN 978-80-87474-34-1.
OBST, Otto. Obecná didaktika. 2. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. ISBN 978-80-244-5141-1.
PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7367-054-2.
PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině: jak pracovat s kurikulem. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4.
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Přeložil Jiří FOLTÝN. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
PRŮCHA, Jan. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-621-7.
PRŮCHA, Jan, ed. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 9788073675462.
RYS, Slavomír. Příprava učitele na vyučování. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979. Pedagogická teorie a praxe. ISBN neuvedeno
ŠIMONÍK, Oldřich. Začínající učitel: (některé pedagogické problémy začínajících učitelů). Brno: Masarykova univerzita, 1994. ISBN 80-210-0944-.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
ŠIMONÍK, Oldřich. Pedagogická praxe: některé problémy v "praktické" přípravě budoucích učitelů pro druhý stupeň základních škol. Brno: MSD, 2005. ISBN 80-86633-30-6.
Seznam doporučené literatury
FILOVÁ, Hana. Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. 2. vyd. V Brně: Masarykova univerzita, 2002. ISBN 80-210-2798-3.
KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.
KOTRBA, Tomáš a Lubor LACINA. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. 2., přeprac. a dopl. vyd. Ilustroval Hana ŠEFROVÁ. Brno: Barrister & Principal, 2011. ISBN 978-80-87474-34-1.
OBST, Otto. Obecná didaktika. 2. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. ISBN 978-80-244-5141-1.
PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7367-054-2.
PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině: jak pracovat s kurikulem. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4.
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Přeložil Jiří FOLTÝN. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
PRŮCHA, Jan. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-621-7.
PRŮCHA, Jan, ed. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 9788073675462.
RYS, Slavomír. Příprava učitele na vyučování. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979. Pedagogická teorie a praxe. ISBN neuvedeno
ŠIMONÍK, Oldřich. Začínající učitel: (některé pedagogické problémy začínajících učitelů). Brno: Masarykova univerzita, 1994. ISBN 80-210-0944-.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
ŠIMONÍK, Oldřich. Pedagogická praxe: některé problémy v "praktické" přípravě budoucích učitelů pro druhý stupeň základních škol. Brno: MSD, 2005. ISBN 80-86633-30-6.