Cílem práce je, najít co nejvíce společných částí, kde waldorfská pedagogika
využívá prvky výchovy ke zdraví. Vyvrácení či naopak potvrzení úvodních tezí. Najít
nové možnosti uplatnění výchovy ke zdraví. Metodou moderovaného
polostrukturovaného interview dle Miovského byly zjišťovány způsoby uplatňování a
míra jejich zapojení do výuky v mateřských školách s waldorfskou pedagogikou.
Výsledky zjištění nelze paušalizovat, jsou subjektivně staženy na dvě mateřské školy
s waldorfskou pedagogikou. Zjištění byly naplněny dle předpokladů, míra uplatnění
byla na denní frekvenci zejména u hlavních odvětví výchovy ke zdraví jakou je pohyb,
výživa, osobní hygiena, zdravé prostředí a denní režim, ale možnosti uplatnění lze
v dalších místech zlepšovat. A to zejména v první mateřské škole lze zlepšit zdravou
výživu a zapojení cíleného cvičení pro psychomotorický rozvoj. Ve druhé školce lze
zapracovat na ekologii a prevenci onemocnění. Práce nachází i novou možnost zapojení
se do primární prevence v mateřských školách formou cílených workshopů se
zapojením všech věkových skupin myšleno nejen děti, ale také rodiče a prarodiče na
tématiku z výchovy ke zdraví.
Anotace v angličtině
The aim of this work is: to find what ways do they apply health education to a
Waldorf-type kindergarten. The method of moderated semi-structured interview was
used to determine the methods of application and the degree of their involvement in
teaching in kindergartens with Waldorf pedagogy. The results of the findings cannot be
generalized, they are subjectively focused (tied to) to two kindergartens with Waldorf
pedagogy. The findings were fulfilled as expected, the rate of application was on a daily
frequency, but the methods of application can be improved in many places. Especially
in one of the kindergartens, healthy nutrition and the involvement of targeted exercise
for development, can be improved. The work finds a new opportunity to participate in
primary prevention in kindergartens.
Klíčová slova
výchova ke zdraví, waldorfská pedagogika, mateřská škola, pohyb,
výživa.
Cílem práce je, najít co nejvíce společných částí, kde waldorfská pedagogika
využívá prvky výchovy ke zdraví. Vyvrácení či naopak potvrzení úvodních tezí. Najít
nové možnosti uplatnění výchovy ke zdraví. Metodou moderovaného
polostrukturovaného interview dle Miovského byly zjišťovány způsoby uplatňování a
míra jejich zapojení do výuky v mateřských školách s waldorfskou pedagogikou.
Výsledky zjištění nelze paušalizovat, jsou subjektivně staženy na dvě mateřské školy
s waldorfskou pedagogikou. Zjištění byly naplněny dle předpokladů, míra uplatnění
byla na denní frekvenci zejména u hlavních odvětví výchovy ke zdraví jakou je pohyb,
výživa, osobní hygiena, zdravé prostředí a denní režim, ale možnosti uplatnění lze
v dalších místech zlepšovat. A to zejména v první mateřské škole lze zlepšit zdravou
výživu a zapojení cíleného cvičení pro psychomotorický rozvoj. Ve druhé školce lze
zapracovat na ekologii a prevenci onemocnění. Práce nachází i novou možnost zapojení
se do primární prevence v mateřských školách formou cílených workshopů se
zapojením všech věkových skupin myšleno nejen děti, ale také rodiče a prarodiče na
tématiku z výchovy ke zdraví.
Anotace v angličtině
The aim of this work is: to find what ways do they apply health education to a
Waldorf-type kindergarten. The method of moderated semi-structured interview was
used to determine the methods of application and the degree of their involvement in
teaching in kindergartens with Waldorf pedagogy. The results of the findings cannot be
generalized, they are subjectively focused (tied to) to two kindergartens with Waldorf
pedagogy. The findings were fulfilled as expected, the rate of application was on a daily
frequency, but the methods of application can be improved in many places. Especially
in one of the kindergartens, healthy nutrition and the involvement of targeted exercise
for development, can be improved. The work finds a new opportunity to participate in
primary prevention in kindergartens.
Klíčová slova
výchova ke zdraví, waldorfská pedagogika, mateřská škola, pohyb,
výživa.
Problém:\\
Zkoumání do jaké míry využívá Waldorfská pedagogika prvky výchovy ke zdraví, zda je zde zapojena více než v běžném vzdělávacím systému a zda lze najít další způsoby zapojení výchovy ke zdraví do Waldorfské pedagogiky.\\
Cíl práce:\\
Najít co nejvíce společných částí, kde waldorfská pedagogika využívá prvky výchovy ke zdraví. Vyvrácení či naopak potvrzení úvodních tezí. Najít nové možnosti uplatnění výchovy ke zdraví.\\
Postup řešení - metody:\\
Teoretická část bude tvořena popisem jednotlivých oborů, praktická část - pozorováním a poznatky z něj vyplývajících, zkoumání a tvorba nových možností propojení Waldorf. ped. a výchovy ke zdraví.
Výzkumný soubor: Třída mateřské školy, 1.-3. třída základní školy a družina s waldorfskou pedagogikou.\\
Využití výsledků:\\
Zpracování článku do časopisu, možné využít i pro pokračování a rozšíření tohoto projektu.\\
Specializace v disciplíně: Pedagogika, dětská psychologie\\
Zásady pro vypracování
Problém:\\
Zkoumání do jaké míry využívá Waldorfská pedagogika prvky výchovy ke zdraví, zda je zde zapojena více než v běžném vzdělávacím systému a zda lze najít další způsoby zapojení výchovy ke zdraví do Waldorfské pedagogiky.\\
Cíl práce:\\
Najít co nejvíce společných částí, kde waldorfská pedagogika využívá prvky výchovy ke zdraví. Vyvrácení či naopak potvrzení úvodních tezí. Najít nové možnosti uplatnění výchovy ke zdraví.\\
Postup řešení - metody:\\
Teoretická část bude tvořena popisem jednotlivých oborů, praktická část - pozorováním a poznatky z něj vyplývajících, zkoumání a tvorba nových možností propojení Waldorf. ped. a výchovy ke zdraví.
Výzkumný soubor: Třída mateřské školy, 1.-3. třída základní školy a družina s waldorfskou pedagogikou.\\
Využití výsledků:\\
Zpracování článku do časopisu, možné využít i pro pokračování a rozšíření tohoto projektu.\\
Specializace v disciplíně: Pedagogika, dětská psychologie\\
Seznam doporučené literatury
STEINER, R., Waldorfská pedagogika metodika a didaktika, Opherus, 2003. ISBN 80-902647-7-8\\
STEINER, R., K vývojovým fázím prvních tří sedmiletí života, Opherus, 2002. ISBN 80-902647-6-X\\
KŘIVOHLAVÝ, J., Psychologie zdraví, Portál,s.r.o. Praha 2009. ISBN 978-80-7367-568-4\\
MATĚJČEK, Z., prvních šest let života ve vývoji a výchově dítěte, Grada, 2004. ISBN 978-80-247-0870-6\\
BLAHUTKOVÁ,M., Psychomotorika, Brno, Masarykova univerzita 2016. ISBN 802-10-306-74\\
MACHOVCOVÁ, J., KUBÁTOVÁ, D., A KOL. Výchova ke zdraví, Grada publishing, Praha 2016.\\
SMOLKOVÁ, T., Dítě v úctě přijmout ?, MAITREA a.s. Praha 2007. ISBN 80-903761-2-6\\
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2012. ISBN 80-7178-072-3\\
LENDEROVÁ, M., RÝDL, Radostné dětství?, Paseka 2006. ISBN: 80-7185-647-9\\
RONOVSKÝ, V., Anthroposofické pojetí světa a člověka jako základní východisko waldorfské pedagogiky, Fabula 2011. ISBN: 978-80-86600-83-3\\
AVISON, K., Handbook for Steiner-Waldorf Class Teacher, Floris Books 2016. ISBN 9781782502494\\
Seznam doporučené literatury
STEINER, R., Waldorfská pedagogika metodika a didaktika, Opherus, 2003. ISBN 80-902647-7-8\\
STEINER, R., K vývojovým fázím prvních tří sedmiletí života, Opherus, 2002. ISBN 80-902647-6-X\\
KŘIVOHLAVÝ, J., Psychologie zdraví, Portál,s.r.o. Praha 2009. ISBN 978-80-7367-568-4\\
MATĚJČEK, Z., prvních šest let života ve vývoji a výchově dítěte, Grada, 2004. ISBN 978-80-247-0870-6\\
BLAHUTKOVÁ,M., Psychomotorika, Brno, Masarykova univerzita 2016. ISBN 802-10-306-74\\
MACHOVCOVÁ, J., KUBÁTOVÁ, D., A KOL. Výchova ke zdraví, Grada publishing, Praha 2016.\\
SMOLKOVÁ, T., Dítě v úctě přijmout ?, MAITREA a.s. Praha 2007. ISBN 80-903761-2-6\\
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2012. ISBN 80-7178-072-3\\
LENDEROVÁ, M., RÝDL, Radostné dětství?, Paseka 2006. ISBN: 80-7185-647-9\\
RONOVSKÝ, V., Anthroposofické pojetí světa a člověka jako základní východisko waldorfské pedagogiky, Fabula 2011. ISBN: 978-80-86600-83-3\\
AVISON, K., Handbook for Steiner-Waldorf Class Teacher, Floris Books 2016. ISBN 9781782502494\\