V teoretické části práce jsou představeny rodičovské strategie reagování na negativní emoce ve vztahu k socioemočním vývojovým výstupům dítěte a studie, které se k tomuto tématu vztahují. Výzkumná část se zabývá reakcemi rodičů na negativní emoce prakticky. Jedná se o kvantitativní studii, jejímž hlavním cílem je přispět k porozumění některým faktorům, které se vztahují k problémovému chování dítěte v MŠ za předpokladu, že nepodporující reakce rodičů k němu mají vztah. Tento předpoklad byl testován na výzkumném souboru 41 respondentů ze 3 různých mateřských škol pomocí dotazníkového šetření. Své reakce na emoce dítěte i reakce partnera hodnotily matky pomocí dotazníku CCNES. Temperamentové rysy dítěte byly hodnoceny pomocí CBQ - VS, problémové chování v MŠ posuzovaly učitelky použitím dotazníku PKBS. Výsledky šetření ukázaly, že existuje vztah mezi matkami referovanými reakcemi otců na negativní emoce dítěte a jeho problémovým chováním. Temperamentový rys surgence je spojen s výskytem externalizujících problémů v chování. Některé naše výsledky se liší od závěrů podobných studií (např. žádný vztah mezi mateřskými strategiemi a problémovým chováním dítěte). To je pravděpodobně zapříčiněno velmi malou velikostí výzkumného souboru (sběr dat byla narušen vládou vyhlášeným nouzovým stavem kvůli pandemii Covid-19). Pro další výzkumy doporučujeme zvětšení výzkumného souboru a použití standardizovaných dotazníků.
Annotation in English
In the theoretical part of the thesis the parent's reactions to children's negative emotions, in relation to their children's developmental outcomes and studies, are introduced. The other part of the thesis deals with the parental reactions in practice. The practical part consists of a quantitative study and the main purpose is to contribute to understanding some of the factors connected with children's problematic behavior in kindergarten. We assume that unsupportive parental reactions are related to problematic behavior. This assumption was verified using a questionnaire construction. The research sample consisted of a total of 41 respondents from 3 different kindergartens. Parental reactions to negative emotions of a child were evaluated by mothers using CCNES questionnaire. CBQ-VS was completed by mothers to assess their child's temperament. Primary caregivers completed PKBS questionnaire about children's problematic behavior in kindergarten. The results indicated that there is a relation between mother-reported parental reactions to the negative emotion of a child and his/her problematic behavior. Child surgency is connected to externalizing problems. Some of our results differ from the conclusions of similar studies (e.g. no relation between maternal strategies and child's behavioral problems). This discrepancy could be caused by the small size of the research sample (data collection was disrupted by the state of emergency over COVID-19 declared by government). Thus, further research with a larger sample and standardized questionnaires is merited.
Keywords
negativní emoce, reakce rodičů, problémové chování, dětský temperament
Keywords in English
negative emotions, parental reactions, problem behavior, child temperament
Length of the covering note
62 s.
Language
CZ
Annotation
V teoretické části práce jsou představeny rodičovské strategie reagování na negativní emoce ve vztahu k socioemočním vývojovým výstupům dítěte a studie, které se k tomuto tématu vztahují. Výzkumná část se zabývá reakcemi rodičů na negativní emoce prakticky. Jedná se o kvantitativní studii, jejímž hlavním cílem je přispět k porozumění některým faktorům, které se vztahují k problémovému chování dítěte v MŠ za předpokladu, že nepodporující reakce rodičů k němu mají vztah. Tento předpoklad byl testován na výzkumném souboru 41 respondentů ze 3 různých mateřských škol pomocí dotazníkového šetření. Své reakce na emoce dítěte i reakce partnera hodnotily matky pomocí dotazníku CCNES. Temperamentové rysy dítěte byly hodnoceny pomocí CBQ - VS, problémové chování v MŠ posuzovaly učitelky použitím dotazníku PKBS. Výsledky šetření ukázaly, že existuje vztah mezi matkami referovanými reakcemi otců na negativní emoce dítěte a jeho problémovým chováním. Temperamentový rys surgence je spojen s výskytem externalizujících problémů v chování. Některé naše výsledky se liší od závěrů podobných studií (např. žádný vztah mezi mateřskými strategiemi a problémovým chováním dítěte). To je pravděpodobně zapříčiněno velmi malou velikostí výzkumného souboru (sběr dat byla narušen vládou vyhlášeným nouzovým stavem kvůli pandemii Covid-19). Pro další výzkumy doporučujeme zvětšení výzkumného souboru a použití standardizovaných dotazníků.
Annotation in English
In the theoretical part of the thesis the parent's reactions to children's negative emotions, in relation to their children's developmental outcomes and studies, are introduced. The other part of the thesis deals with the parental reactions in practice. The practical part consists of a quantitative study and the main purpose is to contribute to understanding some of the factors connected with children's problematic behavior in kindergarten. We assume that unsupportive parental reactions are related to problematic behavior. This assumption was verified using a questionnaire construction. The research sample consisted of a total of 41 respondents from 3 different kindergartens. Parental reactions to negative emotions of a child were evaluated by mothers using CCNES questionnaire. CBQ-VS was completed by mothers to assess their child's temperament. Primary caregivers completed PKBS questionnaire about children's problematic behavior in kindergarten. The results indicated that there is a relation between mother-reported parental reactions to the negative emotion of a child and his/her problematic behavior. Child surgency is connected to externalizing problems. Some of our results differ from the conclusions of similar studies (e.g. no relation between maternal strategies and child's behavioral problems). This discrepancy could be caused by the small size of the research sample (data collection was disrupted by the state of emergency over COVID-19 declared by government). Thus, further research with a larger sample and standardized questionnaires is merited.
Keywords
negativní emoce, reakce rodičů, problémové chování, dětský temperament
Keywords in English
negative emotions, parental reactions, problem behavior, child temperament
Research Plan
V předškolním věku dítě stále ještě potřebuje asistenci svých rodičů při zvládání negativních emočních stavů. Způsob, kterým rodič reaguje na negativní emoci dítěte, významně ovlivňuje jeho emoční kompetence - schopnost emoci rozpoznat, pojmenovat, regulovat a přiměřeně vyjádřit. Tyto emoční kompetence pak mj. souvisí s tím, jakým způsobem se dítě vyrovná s nároky běžného provozu v mateřské škole, se sociálními interakcemi, které toto prostředí přináší, nakolik jeho chování v těchto situacích bude adaptivní. Cílem bakalářské práce je zkoumat vztahy mezi reakcemi rodičů na negativní emoce dětí s jejich chováním v prostředí mateřské školy. Reakce rodičů na negativní emoce dětí budou měřeny skrze posouzení a sebeposouzení (matky budou posuzovat reakce své i reakce partnera) pomocí do češtiny přeložené Coping With Children's Negative Emotions Scale (Fabes, Poulin, Eisenberg, & Madden-Derdich, 2002), adaptabilita chování dítěte v MŠ bude hodnocena pedagogy pomocí českého překladu subškály problematického chování dotazníku Preschool and Kindergarten Behavior Scale (Merrell, 1994). Intervenující proměnná temperamentu bude měřena pomocí české verze The Children's Behavior Questionnaire (CBQ) Very Short Form (český překlad Lea Takács, Jan Havlíček, Zuzana Štěrbová, Miloň Potměšil, Petra Potměšilová, Lenka Martinec Nováková, Filip Smolík, and Daniela Sobotková). Výsledky budou statisticky zpracovány a v diskusi interpretovány a porovnány se stávajícími studiemi tohoto tématu.
Research Plan
V předškolním věku dítě stále ještě potřebuje asistenci svých rodičů při zvládání negativních emočních stavů. Způsob, kterým rodič reaguje na negativní emoci dítěte, významně ovlivňuje jeho emoční kompetence - schopnost emoci rozpoznat, pojmenovat, regulovat a přiměřeně vyjádřit. Tyto emoční kompetence pak mj. souvisí s tím, jakým způsobem se dítě vyrovná s nároky běžného provozu v mateřské škole, se sociálními interakcemi, které toto prostředí přináší, nakolik jeho chování v těchto situacích bude adaptivní. Cílem bakalářské práce je zkoumat vztahy mezi reakcemi rodičů na negativní emoce dětí s jejich chováním v prostředí mateřské školy. Reakce rodičů na negativní emoce dětí budou měřeny skrze posouzení a sebeposouzení (matky budou posuzovat reakce své i reakce partnera) pomocí do češtiny přeložené Coping With Children's Negative Emotions Scale (Fabes, Poulin, Eisenberg, & Madden-Derdich, 2002), adaptabilita chování dítěte v MŠ bude hodnocena pedagogy pomocí českého překladu subškály problematického chování dotazníku Preschool and Kindergarten Behavior Scale (Merrell, 1994). Intervenující proměnná temperamentu bude měřena pomocí české verze The Children's Behavior Questionnaire (CBQ) Very Short Form (český překlad Lea Takács, Jan Havlíček, Zuzana Štěrbová, Miloň Potměšil, Petra Potměšilová, Lenka Martinec Nováková, Filip Smolík, and Daniela Sobotková). Výsledky budou statisticky zpracovány a v diskusi interpretovány a porovnány se stávajícími studiemi tohoto tématu.
Recommended resources
Baumrind, D. (1966). Effects of Authoritative Parental Control on Child Behavior. Child Development, 37(4).\\
Blatný, M., & Plháková, A. (2003). Temperament, inteligence, sebepojetí: nové pohledy na tradiční témata psychologického výzkumu. Brno: Psychologický ústav Akademie věd ČR.\\
Eisenberg, N., Fabes, R. A., Shepard, S. A., Guthrie, I. K., Murphy, B. C., & Reiser, M. (1999). Parental reactions to children's negative emotions: Longitudinal relations to quality of children's social functioning. Child development, 70(2), 513-534.\\
Čáp, J. (1996). Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha.\\
Fabes, R. A., Poulin, R. E., Eisenberg, N., & Madden-Derdich, D. A. (2002). The Coping with Children's Negative Emotions Scale (CCNES): Psychometric properties and relations with children's emotional competence. Marriage & Family Review.\\
Gottman, J. (2011). Raising an emotionally intelligent child. Simon and Schuster.\\
Merrell, K. W. (1994). Preschool and Kindergarten Behavior Scales. Test Manual. Clinical Psychology Publishing Company, Inc., 4 Conant Square, Brandon, VT 05733.\\
Pöthe, P. (2008). Emoční poruchy v dětství a dospívání. Praha: Grada.\\
Shapiro, L. E. (1998). Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Praha: Portál.\\
Šulová, L. (2003). Předškolní dítě a jeho svět. Praha: Karolinum.
Recommended resources
Baumrind, D. (1966). Effects of Authoritative Parental Control on Child Behavior. Child Development, 37(4).\\
Blatný, M., & Plháková, A. (2003). Temperament, inteligence, sebepojetí: nové pohledy na tradiční témata psychologického výzkumu. Brno: Psychologický ústav Akademie věd ČR.\\
Eisenberg, N., Fabes, R. A., Shepard, S. A., Guthrie, I. K., Murphy, B. C., & Reiser, M. (1999). Parental reactions to children's negative emotions: Longitudinal relations to quality of children's social functioning. Child development, 70(2), 513-534.\\
Čáp, J. (1996). Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha.\\
Fabes, R. A., Poulin, R. E., Eisenberg, N., & Madden-Derdich, D. A. (2002). The Coping with Children's Negative Emotions Scale (CCNES): Psychometric properties and relations with children's emotional competence. Marriage & Family Review.\\
Gottman, J. (2011). Raising an emotionally intelligent child. Simon and Schuster.\\
Merrell, K. W. (1994). Preschool and Kindergarten Behavior Scales. Test Manual. Clinical Psychology Publishing Company, Inc., 4 Conant Square, Brandon, VT 05733.\\
Pöthe, P. (2008). Emoční poruchy v dětství a dospívání. Praha: Grada.\\
Shapiro, L. E. (1998). Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Praha: Portál.\\
Šulová, L. (2003). Předškolní dítě a jeho svět. Praha: Karolinum.