Diplomová práce je zaměřena na využití Českého národního korpusu ve výuce českého jazyka na víceletém gymnáziu, především na nižším stupni. Práce se dělí na teoretickou a výzkumnou část. Cílem teoretické části je vymezit základní přehled o didaktice českého jazyka, korpusové lingvistice, Českém národním korpusu a lexikologii. Empirická část popisuje tvorbu pracovního listu zaměřeného na lexikologii, zvláště na frazeologii. Dále shrnuje výsledky žákovských prací. Při tvorbě pracovního listu byla použita data z psaného korpusu KonText a WaG.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the use of the Czech National Corpus in the teaching of the Czech language at a grammar school, especially at lower-secondary school. The work is divided into theoretical and research part. The purpose of the theoretical part is to define a basic overview of the didactics of the Czech language, corpus linguistics, the Czech National Corpus and lexicology. The empirical part describes creation of a worksheet focused on lexicology, especially phraseology. It also summarizes the results of student work. Data from the written corpus KonText and WaG were used to create the worksheet.
Klíčová slova
didaktika českého jazyka, lexikologie, korpus, pracovní list
Klíčová slova v angličtině
Czech language didactics, lexicology, corpus, worksheet
Rozsah průvodní práce
101 s. (140 178 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na využití Českého národního korpusu ve výuce českého jazyka na víceletém gymnáziu, především na nižším stupni. Práce se dělí na teoretickou a výzkumnou část. Cílem teoretické části je vymezit základní přehled o didaktice českého jazyka, korpusové lingvistice, Českém národním korpusu a lexikologii. Empirická část popisuje tvorbu pracovního listu zaměřeného na lexikologii, zvláště na frazeologii. Dále shrnuje výsledky žákovských prací. Při tvorbě pracovního listu byla použita data z psaného korpusu KonText a WaG.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the use of the Czech National Corpus in the teaching of the Czech language at a grammar school, especially at lower-secondary school. The work is divided into theoretical and research part. The purpose of the theoretical part is to define a basic overview of the didactics of the Czech language, corpus linguistics, the Czech National Corpus and lexicology. The empirical part describes creation of a worksheet focused on lexicology, especially phraseology. It also summarizes the results of student work. Data from the written corpus KonText and WaG were used to create the worksheet.
Klíčová slova
didaktika českého jazyka, lexikologie, korpus, pracovní list
Klíčová slova v angličtině
Czech language didactics, lexicology, corpus, worksheet
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zaměřuje na využití Českého národního korpusu ve výuce českého jazyka se zaměřením na lexikologii a frazeologii. Teoretická část bude pojednávat o ČNK, didaktice českého jazyka na 2.stupni ZŠ, moderní didaktice, lexikologii a frazeologii. V praktické části se studentka bude zabývat využitím korpusové databáze ve výuce českého jazyka. Využije korpusová data pro vypracování pracovního listu do výuky.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zaměřuje na využití Českého národního korpusu ve výuce českého jazyka se zaměřením na lexikologii a frazeologii. Teoretická část bude pojednávat o ČNK, didaktice českého jazyka na 2.stupni ZŠ, moderní didaktice, lexikologii a frazeologii. V praktické části se studentka bude zabývat využitím korpusové databáze ve výuce českého jazyka. Využije korpusová data pro vypracování pracovního listu do výuky.
Seznam doporučené literatury
Citace.com):
www.korpus.cz
ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování: didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998.
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada).
ČERMÁK, František a Renata BLATNÁ. Jak využívat český národní korpus. Praha: Lidové noviny, 2005.
FILIPEC, Josef a František ČERMÁK. Česká lexikologie. Praha: Academia, 1985. Studie a práce lingvistické.
HAUSER, Přemysl. Didaktika českého jazyka pro 2.stupeň ZŠ. Brno: Masarykova univerzita, 2007.
KUČERA, Karel (ed.). Český národní korpus: úvod a příručka uživatele. Praha: Filozofická fakulta
UK, 2000.
Seznam doporučené literatury
Citace.com):
www.korpus.cz
ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování: didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998.
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada).
ČERMÁK, František a Renata BLATNÁ. Jak využívat český národní korpus. Praha: Lidové noviny, 2005.
FILIPEC, Josef a František ČERMÁK. Česká lexikologie. Praha: Academia, 1985. Studie a práce lingvistické.
HAUSER, Přemysl. Didaktika českého jazyka pro 2.stupeň ZŠ. Brno: Masarykova univerzita, 2007.
KUČERA, Karel (ed.). Český národní korpus: úvod a příručka uživatele. Praha: Filozofická fakulta
UK, 2000.