Diplomová práce se zabývá začleněním prvků sugestopedie do běžné výuky anglického jazyka na 2. stupni základní školy. Teoretická část poskytuje informace
o známých tradičních a alternativních metodách pro výuku cizího jazyka.
Práce obsahuje podrobný popis metody sugestopedie. Pozornost je následně upřena k hudbě a její využitelnosti ve výuce. Cílem práce je dokázat, že zapojení vybraných prvků sugestopedie do výuky cizího jazyka přináší mnohé benefity přispívající
ke vzdělávání žáků. Pro tyto účely jsou vytvořené a představené tři výukové jednotky, jejichž obsah je v souladu s RVP ZV a ŠVP. Práce nabízí podrobný popis tří hodin anglického jazyka a učební materiály, které se nachází v přílohách práce.
Odučené hodiny jsou vyhodnoceny pomocí skupinového rozhovoru s žáky a krátkého dotazníku. Závěrečné zhodnocení práce vychází ze zpětné vazby žáků a sebereflexe učitele.
Anotace v angličtině
This thesis implements aspects of suggestopedia in English language classes
for lower secondary school level. The theoretical part of this thesis provides information on current traditional and alternative methods on foreign language teaching. The thesis also contains a detailed description of suggestopedia.
An additional objective represents music theory and its various uses during teaching. This thesis aims to prove that some aspects of suggestopedia are highly adaptable when teaching pupils English as a foreign language. In order to achive this goal,
three lessons are created with their curriculum according to the Framework
Education Programme and School Education Programme for secondary schooling.
This thesis offers a detailed description of three English language lessons and teaching material that is included in the appendix. Evaluating the suggestopedia adapted lessons comprises of a group interview and a short questionnaire. The final conclusion of the thesis is based on feedback provided by pupils and the teacher's self-reflection.
Klíčová slova
výuka cizího jazyka, tradiční metody, alternativní metody, hudba, sugestopedie, základní škola, anglický jazyk, plán hodiny, motivace
Klíčová slova v angličtině
foreign langugage teaching, traditional method, alternative method, music, suggestopedia, secondary school, English language, lesson plan, motivation
Rozsah průvodní práce
72 s.(18 000 znaků)+12 příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá začleněním prvků sugestopedie do běžné výuky anglického jazyka na 2. stupni základní školy. Teoretická část poskytuje informace
o známých tradičních a alternativních metodách pro výuku cizího jazyka.
Práce obsahuje podrobný popis metody sugestopedie. Pozornost je následně upřena k hudbě a její využitelnosti ve výuce. Cílem práce je dokázat, že zapojení vybraných prvků sugestopedie do výuky cizího jazyka přináší mnohé benefity přispívající
ke vzdělávání žáků. Pro tyto účely jsou vytvořené a představené tři výukové jednotky, jejichž obsah je v souladu s RVP ZV a ŠVP. Práce nabízí podrobný popis tří hodin anglického jazyka a učební materiály, které se nachází v přílohách práce.
Odučené hodiny jsou vyhodnoceny pomocí skupinového rozhovoru s žáky a krátkého dotazníku. Závěrečné zhodnocení práce vychází ze zpětné vazby žáků a sebereflexe učitele.
Anotace v angličtině
This thesis implements aspects of suggestopedia in English language classes
for lower secondary school level. The theoretical part of this thesis provides information on current traditional and alternative methods on foreign language teaching. The thesis also contains a detailed description of suggestopedia.
An additional objective represents music theory and its various uses during teaching. This thesis aims to prove that some aspects of suggestopedia are highly adaptable when teaching pupils English as a foreign language. In order to achive this goal,
three lessons are created with their curriculum according to the Framework
Education Programme and School Education Programme for secondary schooling.
This thesis offers a detailed description of three English language lessons and teaching material that is included in the appendix. Evaluating the suggestopedia adapted lessons comprises of a group interview and a short questionnaire. The final conclusion of the thesis is based on feedback provided by pupils and the teacher's self-reflection.
Klíčová slova
výuka cizího jazyka, tradiční metody, alternativní metody, hudba, sugestopedie, základní škola, anglický jazyk, plán hodiny, motivace
Klíčová slova v angličtině
foreign langugage teaching, traditional method, alternative method, music, suggestopedia, secondary school, English language, lesson plan, motivation
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat sugestopedií, tedy metodou, která se obvykle řadí mezi alternativní metody výuky cizích jazyků. V nejobecnějším slova smyslu je založená na využití hudby a příjemného učebního prostředí ke stimulaci učení. Cílem této diplomové práce bude ukázat, že sugestopedie je využitelná i v běžné výuce cizího jazyka na základní škole, jak si diplomant již vyzkoušel při pedagogické praxi.
V teoretické části diplomant krátce popíše, jaké jsou tradiční a alternativní metody výuky cizích jazyků. V další kapitole se bude detailně věnovat popisu sugestopedie a jejím principům. Další část práce se může zabývat obecně významem hudby ve výuce, či cizojazyčné výuce konkrétně.
V praktické části diplomant nabídne 3-4 přípravy na hodinu angličtiny, ve kterých využije prvky sugestopedie. Ty musejí být součástí běžné hodiny, která bude odpovídat výuce podle RVP, ŠVP a bude vycházet z právě probírané látky či učebnice. Diplomant přesně popíše, jaké rysy sugestopedie jsou využity a jaký je jejich přínos pro žáka. Připravené hodiny budou odučeny a následně reflektovány žáky pomocí vhodné výzkumné metody podle konkrétní situace.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat sugestopedií, tedy metodou, která se obvykle řadí mezi alternativní metody výuky cizích jazyků. V nejobecnějším slova smyslu je založená na využití hudby a příjemného učebního prostředí ke stimulaci učení. Cílem této diplomové práce bude ukázat, že sugestopedie je využitelná i v běžné výuce cizího jazyka na základní škole, jak si diplomant již vyzkoušel při pedagogické praxi.
V teoretické části diplomant krátce popíše, jaké jsou tradiční a alternativní metody výuky cizích jazyků. V další kapitole se bude detailně věnovat popisu sugestopedie a jejím principům. Další část práce se může zabývat obecně významem hudby ve výuce, či cizojazyčné výuce konkrétně.
V praktické části diplomant nabídne 3-4 přípravy na hodinu angličtiny, ve kterých využije prvky sugestopedie. Ty musejí být součástí běžné hodiny, která bude odpovídat výuce podle RVP, ŠVP a bude vycházet z právě probírané látky či učebnice. Diplomant přesně popíše, jaké rysy sugestopedie jsou využity a jaký je jejich přínos pro žáka. Připravené hodiny budou odučeny a následně reflektovány žáky pomocí vhodné výzkumné metody podle konkrétní situace.
Seznam doporučené literatury
LOZANOV, G. The foreign language teacher´s suggestopedic manual, Gordon and Breach, 1988
LOZANOV, G. Suggestology and outlines of suggestopedy, Gordon and Breach, 1978
MAŇÁK, J. Alternativní metody a postupy. Masarykova univerzita Brno, 1997
RICHARDS, J.C. and T.S. ROGERS. Approaches and Methods in Language Teaching, Cambridge University Press, 2001.
DORNYEI, Z. The Psychology of Second Language Acquisition. Oxford University Press, 2009
LIGHTBOWN, P.M. and N. SPADA. How Languages are Learned. Oxford University Press 1999.
LARSEN-FREEMAN D. and M. ANDERSON. Techniques and Principles in Language Teaching, Oxford University Press 2011.
Seznam doporučené literatury
LOZANOV, G. The foreign language teacher´s suggestopedic manual, Gordon and Breach, 1988
LOZANOV, G. Suggestology and outlines of suggestopedy, Gordon and Breach, 1978
MAŇÁK, J. Alternativní metody a postupy. Masarykova univerzita Brno, 1997
RICHARDS, J.C. and T.S. ROGERS. Approaches and Methods in Language Teaching, Cambridge University Press, 2001.
DORNYEI, Z. The Psychology of Second Language Acquisition. Oxford University Press, 2009
LIGHTBOWN, P.M. and N. SPADA. How Languages are Learned. Oxford University Press 1999.
LARSEN-FREEMAN D. and M. ANDERSON. Techniques and Principles in Language Teaching, Oxford University Press 2011.