- Pro tuto VŠKP nejsou definovány žádné údaje, u kterých by bylo požadováno jejich vyplnění.
Hlavní téma
Sonda úrovně žákovského porozumění interdisciplinárním zákonitostem v problematice funkce vegetace v krajině
Hlavní téma v angličtině
Students understanding of the interdisciplinary relations on the topic of the role of vegetation in solar energy distribution and water content in the landscape
Název dle studenta
Sonda úrovně žákovského porozumění interdisciplinárním zákonitostem v problematice funkce vegetace v krajině
Název dle studenta v angličtině
Students understanding of the interdisciplinary relations on the topic of the role of vegetation in solar energy distribution and water content in the landscape
Předložená diplomová práce se zabývá interdisciplinaritou ve výuce - tedy mezipředmětovými vztahy přírodopisu s dalšími přírodními vědami - fyzikou, chemií, zeměpisem a matematikou, ve spojitosti s tématem role vegetace v krajině. V souvislosti s tím byla v teoretické části zmíněna role vegetace v krajině, její zakotvení v rámcovém vzdělávacím programu, problematika STEM vzdělávání a definovány další důležité pojmy. Cílem práce bylo zjistit, jaká je úroveň schopnosti žáků uplatnit mezipředmětové vztahy. V praktické části bylo provedeno dotazníkové šetření zaměřující se právě na tuto problematiku. Zjišťovalo, jak jsou s tímto tématem seznámeni žáci nižšího stupně víceletých gymnázií v paralelní třídě 9. ročníku ZŠ. V závěru práce jsou shrnuty výsledky dotazníkového šetření. K tomu došlo jak slovní, tak grafickou formou a na základě toho byla zhodnocena úroveň porozumění mezipředmětovým vztahům a jejich uplatnění v praxi.
Anotace v angličtině
Presented thesis focuses on interdisciplinarity in teaching - interdisciplinary relations between biology and other natural sciences - physics, chemistry, geography and maths in correlation with the issue of the role of vegetation in the landscape. In relation, theoretical chapter partially concentrates on the role of vegetation in landscape, its position in Framework Educational Programme, problems of STEM education and the definition of other important terms.Aim of the thesis was to determine, how are pupils capable of apllying of interdisciplinary relations. Practical part sustains of obtaining the data through a survey using questionnaires. The intention was to find out how are the students familiar with the theme. in lower classes of multi-year grammar schools in the year of studies paralel to the ninth grade in primary school. Results of the questionnaire survey are summarized in conclusion part. The survey was led in verbal and graphic form and the results were used to determine the level of comprehension the interdisciplinary relations and their practical applications.
Klíčová slova
mezipředmětové vztahy, role vegetace v krajině, plant blindness, transpirace, fotosyntéza
Klíčová slova v angličtině
interdisciplinarity relations, role of vegetation in the landscape, transpiration, photosynthesis
Rozsah průvodní práce
66 s. (139 654 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Předložená diplomová práce se zabývá interdisciplinaritou ve výuce - tedy mezipředmětovými vztahy přírodopisu s dalšími přírodními vědami - fyzikou, chemií, zeměpisem a matematikou, ve spojitosti s tématem role vegetace v krajině. V souvislosti s tím byla v teoretické části zmíněna role vegetace v krajině, její zakotvení v rámcovém vzdělávacím programu, problematika STEM vzdělávání a definovány další důležité pojmy. Cílem práce bylo zjistit, jaká je úroveň schopnosti žáků uplatnit mezipředmětové vztahy. V praktické části bylo provedeno dotazníkové šetření zaměřující se právě na tuto problematiku. Zjišťovalo, jak jsou s tímto tématem seznámeni žáci nižšího stupně víceletých gymnázií v paralelní třídě 9. ročníku ZŠ. V závěru práce jsou shrnuty výsledky dotazníkového šetření. K tomu došlo jak slovní, tak grafickou formou a na základě toho byla zhodnocena úroveň porozumění mezipředmětovým vztahům a jejich uplatnění v praxi.
Anotace v angličtině
Presented thesis focuses on interdisciplinarity in teaching - interdisciplinary relations between biology and other natural sciences - physics, chemistry, geography and maths in correlation with the issue of the role of vegetation in the landscape. In relation, theoretical chapter partially concentrates on the role of vegetation in landscape, its position in Framework Educational Programme, problems of STEM education and the definition of other important terms.Aim of the thesis was to determine, how are pupils capable of apllying of interdisciplinary relations. Practical part sustains of obtaining the data through a survey using questionnaires. The intention was to find out how are the students familiar with the theme. in lower classes of multi-year grammar schools in the year of studies paralel to the ninth grade in primary school. Results of the questionnaire survey are summarized in conclusion part. The survey was led in verbal and graphic form and the results were used to determine the level of comprehension the interdisciplinary relations and their practical applications.
Klíčová slova
mezipředmětové vztahy, role vegetace v krajině, plant blindness, transpirace, fotosyntéza
Klíčová slova v angličtině
interdisciplinarity relations, role of vegetation in the landscape, transpiration, photosynthesis
Zásady pro vypracování
Práce je zaměřena na problematiku interdisciplinárních souvislosti mezi přírodopisem, fyzikou, chemií a matematikou. V úvodní teoretické práci se autorka zaměří na problematiku interdisciplinarity ve výuce přírodopisu a tzv. STEM vzdělávání. Čerpat bude jak z české tak i zahraniční odborné literatury. Těžištěm práce bude dotazníkové šetření mezi žáky víceletých gymnázií s cílem získat informace o stupni porozumění role vegetace v distribuci sluneční energie a koloběhu vody v krajině. Jednotlivé oblasti dotazníku budou sledovat schopnost využití poznatků získaných ve fyzice, chemii a matematice a aplikovat je pro pochopení botanické environmentálně zaměřené problematiky. Získaná data autorka statisticky vyhodnotí. Výsledky rozvede v diskusi a vyvodí závěry.
Zásady pro vypracování
Práce je zaměřena na problematiku interdisciplinárních souvislosti mezi přírodopisem, fyzikou, chemií a matematikou. V úvodní teoretické práci se autorka zaměří na problematiku interdisciplinarity ve výuce přírodopisu a tzv. STEM vzdělávání. Čerpat bude jak z české tak i zahraniční odborné literatury. Těžištěm práce bude dotazníkové šetření mezi žáky víceletých gymnázií s cílem získat informace o stupni porozumění role vegetace v distribuci sluneční energie a koloběhu vody v krajině. Jednotlivé oblasti dotazníku budou sledovat schopnost využití poznatků získaných ve fyzice, chemii a matematice a aplikovat je pro pochopení botanické environmentálně zaměřené problematiky. Získaná data autorka statisticky vyhodnotí. Výsledky rozvede v diskusi a vyvodí závěry.
Seznam doporučené literatury
\begin{quote}
Pokorný, J., Brom, J., Čermák, Hesslerová, P., J., Huryna, H., Nadezhdina, N., Rejšková, A. (2010). Solar energy dissipation and temperature control by water and plants, Int. J. Water, Vol 5, No 4, 311-336.
Pelikán J. 2004: Základy empirického výzkumu pedagogických jevů, Karolinum, Praha.
Kalhous Z., Obst O. a kol. 2009: Školní didaktika, Portál , Praha.
Gavora, P., 2000: Úvod do pedagogického výzkumu, Paido, Brno.
aktuální články k tématu v odborných periodikách v rámci dostupnosti on line ze sítě JU
\end{quote}
Seznam doporučené literatury
\begin{quote}
Pokorný, J., Brom, J., Čermák, Hesslerová, P., J., Huryna, H., Nadezhdina, N., Rejšková, A. (2010). Solar energy dissipation and temperature control by water and plants, Int. J. Water, Vol 5, No 4, 311-336.
Pelikán J. 2004: Základy empirického výzkumu pedagogických jevů, Karolinum, Praha.
Kalhous Z., Obst O. a kol. 2009: Školní didaktika, Portál , Praha.
Gavora, P., 2000: Úvod do pedagogického výzkumu, Paido, Brno.
aktuální články k tématu v odborných periodikách v rámci dostupnosti on line ze sítě JU
\end{quote}